REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy komornik może zająć zwrot podatku na dziecko w 2021 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela Marszałek
Adwokat, dziennikarz, redaktor, autorka wielu publikacji prasowych o tematyce prawnej. Z Grupą INFOR związana od 2010 r. Współtworzyła portal rodzina-i-kariera.infor.pl. Obecnie w Infor.pl zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi m.in. prawa rodzinnego, gospodarczego, karnego, administracyjnego. W czasach studenckich współpracowała z akademickim radiem.
Czy komornik może zająć zwrot podatku na dziecko w 2021 r.?/ Fot. Shutterstock
Czy komornik może zająć zwrot podatku na dziecko w 2021 r.?/ Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy komornik może zająć zwrot podatku na dziecko w 2021 r.? Co z wyłączeniem środków przysługujących z tytułu ulgi na dzieci spod egzekucji?

Ulga na dziecko w 2021 r. a komornik

Komornik może zająć wierzytelności ze środków należnych z tzw. ulgi na dziecko. Stanowi o tym art. 9022 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego. Zgodnie z tym przepisem zajęcie wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku w rozumieniu ustawy – Ordynacja podatkowa obejmuje także wierzytelności przyszłe, wynikające z nadpłaty lub zwrotu podatku powstałych w ciągu roku od dnia dokonania zajęcia.

REKLAMA

REKLAMA

Ponadto wierzytelności z tytułu zwrotu albo nadpłaty podatku, związane z ulgą na dzieci nie zostały uwzględnione w wyłączeniach i ograniczeniach egzekucji.

Ulga na dziecko a komornik – czy będą zmiany?

Z prośbą o rozważenie możliwości wprowadzenia zmian legislacyjnych ukierunkowanych na wyłączenie środków przysługujących z tytułu ulgi na dzieci spod egzekucji komorniczej zwrócił się poseł Piotr Sak w interpelacji poselskiej nr 18127.

Zdaniem posła interesariusze wskazują, iż wskutek prowadzonych w stosunku do nich postępowań egzekucyjnych coraz częściej organy komornicze stosują praktykę zajęcia wierzytelności urzędu skarbowego, powołując się na regulację art. 902 K.p.c. W większości przypadków zwrot podatku dotyczy ulgi na dziecko, która w rezultacie przejmowana jest w postępowaniu egzekucyjnym. „W ich opinii należy uznać to za swoiste niedopatrzenie i pominięcie, bowiem podejmując analizę intencji i ratio legis ustawodawcy, wyrażonej w szeregu przepisów ukierunkowanych na wsparcie polityki prorodzinnej, relewantna wykładnia teleologiczna chociażby wyrażona w wyłączeniu spod zajęć komorniczych np. środków z programu 500+ w sposób niebudzący wątpliwości daje asumpt, aby koncypować klarowną wolę wielowymiarowej pomocy rodzinie, którą realizuje w sposób oczywisty ulga prorodzinna. Tym bardziej praktyka komorników nadzwyczaj często sięgających po zwroty podatku z tego tytułu wydaje się stać w ewidentnej sprzeczności z działaniami stanowiącymi jeden z filarów polityki prospołecznej zdynamizowanej w okresie ostatnich 5 lat” – przekonuje poseł.

REKLAMA

W odpowiedzi udzielonej 17 marca 2021 r. Anna Dalkowska - podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości poinformowała, iż nie ma dostatecznych podstaw, aby zmieniać aktualnie obowiązujące normy prawne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem podsekretarz stanu ustawodawca zapewnił pozostawienie dłużnikowi minimalnych środków utrzymania, przedmiotów niezbędnych w życiu codziennym zarówno do egzystencji, jak i osobistej pracy zarobkowej, nauki, praktykowania religii czy też mających szczególne znaczenie osobiste.

„Ustalony ustawowo katalog ograniczeń egzekucji stanowi kompromis między zasadą, że podstawowym celem postępowania egzekucyjnego jest przymusowe zaspokojenie należności wierzyciela stwierdzonej tytułem wykonawczym, a potrzebą ochrony dłużnika poprzez zapewnienie mu minimum egzystencji” – pisze Dalkowska.

Dodaje też, że jakkolwiek możliwość zajęcia zwrotu nadpłaconego podatku stanowi pewną uciążliwość dla dłużnika i jego rodziny, to nie godzi ona w podstawy jego egzystencji. W odpowiedzi podkreślono, iż kwoty przypadające z tytułu ulgi rodzinnej nie są świadczeniem celowym „dla dzieci”, lecz stanowią formę rekompensaty dla podatnika kosztów związanych z wychowywaniem i utrzymaniem dzieci.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (j. t. Dz. U. z 2020 r., poz. 1575; ost. zm. Dz.U. z 2021 r., poz. 11);

Interpelacja nr 18127 w sprawie wyłączenia ulgi prorodzinnej z egzekucji komorniczej z wierzytelności urzędu skarbowego

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Reklama

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi rewolucja w dostępie do broni: „Jesteśmy jednym z najbardziej rozbrojonych narodów w Europie”. Posłowie chcą wykonać pierwszy krok, by to zmienić

W Polsce szykuje się największa od lat zmiana w przepisach dotyczących dostępu do broni. Posłowie pracują nad nowelizacją ustawy o broni i amunicji z 21 maja 1999 r., która może znacząco ułatwić wielu obywatelom legalne posiadanie broni palnej.

Rząd już zdecydował - 5116,99 zł emerytury. Wzrost od 1 stycznia 2026 roku. Kto dostanie tyle pieniędzy?

Osoby, które w okresie swojej aktywności zawodowej wypracowały szczególne osiągnięcia, będą mogły po jej zakończeniu liczyć na emeryturę w wysokości odbiegającej od tej standardowej. Co trzeba zrobić i na co będzie można liczyć w zamian?

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Czy kolejna grupa zawodowa uzyska szczególne uprawnienia emerytalne? Toczą się prace na przepisami, które miałyby umożliwić niektórym osobom wcześniejsze zakończenie aktywności zawodowej. Nie każdego będzie obowiązywała granica 60 i 65 lat.

REKLAMA

Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

REKLAMA

MOPS: Można dostać 6 zasiłków w 3 miesiące. Czytelnik: Nie można [List]

Wiele osób piszących do Infor.pl opisuje swoje doświadczenia co do teorii, że zostało wydane odgórne polecenie ograniczania świadczeń wypłacanych przez MOPS. Przykładowo w artykule publikujemy list czytelnika, który twierdzi, że ma informację o poleceniach wydawanych dla pracowników socjalnych w MOPS, aby starali się ograniczyć kwoty przeznaczane na świadczenia dla potrzebujących. Od czasu zaniżania punktacji w WZON co do świadczenia wspierającego (poziom potrzeby wsparcia) stale widzę na forach internetowych tego typu opinie. Jak w każdej teorii spiskowej nie wiadomo, kto miałby wydawać takie zalecenia oraz jak możliwe jest ich wdrożenie i kontrolowanie. Niemniej zjawisko takiego postrzegania MOPS, PZON. WZON, PFRON istnieje od lat i chyba się nasila od 2024 r. (prawdopodobnie z uwagi na powszechnie krytykowaną praktykę przyznawania punktów do świadczenia wspierającego).

Spadek i zachowek a obowiązki rodzinne. Przepisy po zmianach

Niedopełnianie obowiązków rodzinnych może wpływać na późniejsze kwestie dotyczące dziedziczenia. Niekiedy jednak odsunięcie krewnych od spadku nie należy do najłatwiejszych. Trzeba pamiętać o szeregu wymogów. Jakich?

REKLAMA