REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego warto oznaczyć miejsce wykonania zobowiązania z umowy?

W treści umowy warto określić miejsce spełnienia świadczenia.
W treści umowy warto określić miejsce spełnienia świadczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Określenie miejsca, w którym ma dojść do spełnienia świadczenia, do którego druga strona zobowiązała się w umowie, może nam pomóc w dochodzeniu naszych praw.

Zawierając umowę powinniśmy w pełni zabezpieczyć się na wypadek niewykonania lub nieprawidłowego wykonania umowy przez drugą stronę. Nie chodzi tutaj tylko o zabezpieczenie mogących powstać roszczeń, lecz również o ułatwienie ich dochodzenia. W tym drugim przypadku powinniśmy rozważyć określenie w treści umowy miejsca, w którym ma być spełnione świadczenie drugiej strony.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Powództwo o wydanie rzeczy. Jak napisać pozew?

Miejsce spełnienie świadczenia

Zgodnie z art. 454 Kodeksu cywilnego miejsce spełnienia świadczenia może być oznaczone w samej treści umowy. Oprócz tego miejsce spełnienia świadczenia może wynikać również z właściwości zobowiązania.

REKLAMA

Jeżeli w umowie wykonawca zobowiązuje się do budowy domu, to z właściwości tego zobowiązania wynika, że miejscem wykonania świadczenia do którego się zobowiązał, będzie miejsce na którym miał powstać dom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli jednak miejsce spełnienia świadczenia nie da się ustalić w powyższy sposób w grę będą wchodziły reguły kodeksowe. Kodeks cywilny bowiem określa charakter poszczególnych świadczeń, określając również miejsce ich spełnienia. W przypadku świadczenia o charakterze niepieniężnym kodeks uznaje, iż ma ono charakter odbiorczy. To oznacza, że miejscem spełnienia będzie miejsce zamieszkania dłużnika lub jego siedziba (gdy chodzi o osobę prawną). Odwrotnie zaś w przypadku świadczeń pieniężnych, które mają charakter oddawczy. Wtedy miejscem spełnienia będzie miejsce zamieszkania albo siedziba wierzyciela.

Zobacz serwis: W sądzie

Zgodnie z powyższymi regułami zapłata ceny, jako świadczenie pieniężne ma charakter oddawczy, a zatem, jeżeli nie wynika nic z treści umowy lub jej właściwości, miejscem spełnienia tego świadczenia powinno być miejsce zamieszkania sprzedawcy. Z drugiej strony wydanie towaru, jako świadczenie niepieniężne, ma charakter oddawczy, a zatem miejscem spełnienia świadczenia również będzie miejsce zamieszkania sprzedawcy.

Dlaczego określenie w umowie jest istotne?

Dlaczego jednak ma to znaczenie? Określenie w umowie przez strony miejsca spełnienia wzajemnych świadczeń lub też jednego z nich może mieć istotny wpływ na to, do jakiego sądu się udamy.


Zgodnie bowiem z podstawową zasadą w sytuacji dochodzenia roszczeń na drodze sądowej, powództwo będziemy zmuszeni wytoczyć w miejscu zamieszkania (siedziby) pozwanego. Nie stanowi to problemu, jeżeli obie strony mieszkają w tym samym mieście. Co jednak, gdy pozwany mieszka w znacznym oddaleniu od naszego miejsca zamieszkania?

Od tej generalnej zasady istnieją jednak wyjątki, których zastosowanie może sprawić, że sprawę nie trzeba będzie wnosić tam, gdzie miejsce zamieszkania ma pozwany. Jednym z nich jest możliwość wytoczenia powództwa można bowiem wytoczyć przed sąd miejsca jej wykonania (art. 34 Kodeksu postępowania cywilnego). Miejsce takie będzie ustalane właśnie na podstawie reguł art. 454 Kodeksu cywilnego.

POBIERZ WZÓR: Umowa sprzedaży

Aby to unaocznić przyjrzyjmy się dwóm przykładom.

PRZYKŁAD NR 1: X mieszkający w Szczecinie zamawia sprzęt u przedsiębiorcy z Poznania. W umowie tej przedsiębiorca zobowiązuje się skonstruować sprzęt i zamontować go u kupującego.

PRZYKŁAD NR 2: X, mieszkający w Krakowie, nabył meble przez internet od osoby prywatnej, która mieszka w Rzeszowie. W umowie sprzedaży strony zastrzegły jednak, że miejscem spełnienia świadczenia sprzedawcy będzie miejsce zamieszkania kupującego.

W obydwu przypadkach, jeżeli by zastosować ogólne zasady określenia właściwości miejscowej sądu kupujący musieliby swoje powództwa wnosić odpowiednio w Poznaniu oraz Rzeszowie. Jak jednak będzie się rysowała sytuacji w przypadku, gdyby skorzystać z dobrodziejstw art. 34 Kodeksu postępowania cywilnego? W przykładzie numer 1 kwestia nie jest jednoznaczna. Zakładając, że strony nie określiły w umowie żadnych warunków różnie może się przedstawiać sytuacja prawna.

Zgodnie bowiem z orzecznictwem sądów określenie właściwości sądu ze względu na miejsce wykonania umowy nie musi dotyczyć wykonania całej czynności, ale poszczególnych czynności do których się zobowiązał pozwany. W odniesieniu do przykładu nr 1 właściwość sądu może zostać oznaczona np. wyłącznie w odniesieniu do zobowiązania do zamontowania sprzętu u kupującego. W tym wypadku z właściwości zobowiązania (do zamontowania) wynika, iż miejscem spełnienia tego świadczenia będzie miejsce zamieszkania kupującego. Tak więc zgodnie z art. 34 Kodeksu postępowania cywilnego będzie można wytoczyć powództwo w miejscu zamieszkania powoda.

Podobnie rzecz będzie się prezentowała w odniesieniu do przykładu nr 2. Jeżeli strony nie oznaczyłyby miejsca wykonania umowy to np. w przypadku nieprawidłowego wykonania umowy, powód sprawę musiałby wnosić do sądu w Rzeszowie. Tak, korzystając z przepisu art. 34 Kodeksu postępowania cywilnego, będzie mógł wnieść pozew w swoim miejscu zamieszkania.

Zobacz: Co warto wiedzieć o pozwach zbiorowych?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Osoby niepełnosprawne: Trzy pytania lekarza ortopedy: "Jak masz na imię", "Ile masz lat", Czy sam się ubierasz". Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń

REKLAMA

W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to ) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). 7421 zł to według stawek z 2025 r. Więc w 2026 r. (po podwyżkach obu świadczeń) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia.

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

REKLAMA

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA