REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kara za wadliwe oznaczenie drogi wewnętrznej

Odpowiedzialność za naruszenie przepisów dotyczących sposobu znakowania dróg wewnętrznych. /Fot. Fotolia
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów dotyczących sposobu znakowania dróg wewnętrznych. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

21 sierpnia 2012 r. wszedł w życie art. 85a kodeksu wykroczeń, który wprowadza odpowiedzialność za naruszenie przepisów dotyczących sposobu znakowania dróg wewnętrznych.

W dniu 21 sierpnia 2012 r. wszedł w życie nowy art. 85a  ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r., Nr 46, poz. 275 ze zm., dalej „Kodeks wykroczeń”) dotyczący kar grożących za wadliwe oznakowanie dróg wewnętrznych. Przepis ten został dodany ustawą z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2010 r., Nr 152, poz. 1018 ze zm., dalej „Nowelizacja”).

REKLAMA

Wejście w życie Nowelizacji wiązało się ze znaczną zmianą zakresu stosowania przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 ze zm., dalej „ustawa Prawo o ruchu drogowym”). Od 2010 roku zastosowanie tych przepisów zostało bowiem rozszerzone w istotnym stopniu także na drogi wewnętrzne.

Obowiązek oznakowania dróg wewnętrznych

Nowelizacja wprowadziła przepisy, zgodnie z którymi za ruch na drogach wewnętrznych odpowiedzialne są podmioty zarządzające tymi drogami. Do zadań podmiotów zarządzających drogami wewnętrznymi należy m. in. ustalanie, na własny koszt, organizacji ruchu na drogach wewnętrznych, co wiąże się przede wszystkim z odpowiednim oznakowaniem tych dróg. Obowiązki te dotyczą zatem w praktyce zarządców i właścicieli dużych nieruchomości, przez które przebiegają drogi wewnętrzne. 

Zobacz serwis: Sprawy karne

Odpowiedzialność za wykroczenie

REKLAMA

Obok samego obowiązku oznakowania dróg wewnętrznych, ustawodawca przewidział także sankcję karną za jego nieprzestrzeganie. Wejście w życie przepisu przewidującego tę sankcję (tzn. nowego art. 85a Kodeksu wykroczeń) zostało odsunięte w czasie o dwa lata od momentu ogłoszenia Nowelizacji. Obecnie okres ten dobiega końca, błędy w oznakowaniu dróg wewnętrznych będą zatem od dnia 21 sierpnia 2012 r. zagrożone odpowiedzialnością za wykroczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Omawiany, nowy przepis art. 85a §1 Kodeksu wykroczeń przewiduje karę grzywny dla osoby, która naruszy przepisy dotyczące sposobu znakowania dróg wewnętrznych. Zgodnie z art. 85a §2 Kodeksu wykroczeń, tej samej karze ma podlegać osoba, która zleci wadliwe wykonanie takiej czynności.

Zobacz serwis: Wykroczenia drogowe

Zakres odpowiedzialności za wykroczenie

Należy zatem zwrócić uwagę, że spektrum osób ponoszących odpowiedzialność za wykroczenie w związku z wadliwym oznakowaniem dróg wewnętrznych może być bardzo szerokie. Będą to zarówno osoby fizyczne, do których obowiązków należy wykonanie znakowania i które naruszyły przy tym przepisy, jak i osoby fizyczne które zleciły wadliwe wykonanie takich czynności.

Istotne jest także, że art. 85a Kodeksu wykroczeń odsyła bardzo ogólnie do przepisów dotyczących sposobu znakowania dróg wewnętrznych. Przepisy te są zaś liczne i skomplikowane – wynikają one zarówno z ustawy Prawo o ruchu drogowym, jak i z przepisów wykonawczych do tej ustawy. Podczas wykonywania obowiązków związanych z organizacją ruchu na drogach wewnętrznych, konieczne jest zatem szczegółowe zapoznawanie się z tymi przepisami i ich przestrzeganie.

Wysokość grzywny za wykroczenie

Ponieważ nowo wprowadzony przepis art. 85a Kodeksu wykroczeń przewiduje karę grzywny bez określenia jej wysokości, zastosowanie znajdzie tu zasada ogólna wynikająca z art. 24 § 1 Kodeksu wykroczeń, zgodnie z którą grzywnę wymierza się w wysokości od 20 do 5000 zł.

Zobacz serwis: Wykroczenia

Podsumowanie

Podsumowując, wejście w życie w dniu 21 sierpnia 2012 r. nowego art. 85a Kodeksu wykroczeń, będzie miało istotne znaczenie dla podmiotów zarządzających drogami wewnętrznymi, na których spoczywa obowiązek właściwego oznakowania takich dróg. Odpowiedzialność za wykroczenie w związku z naruszeniem przepisów o znakowaniu dróg wewnętrznych, mogą ponosić osoby fizyczne, które uczestniczą w wykonywaniu czynności dotyczących oznakowania takich dróg, w ramach działalności podmiotów zarządzających takimi drogami. Nowy art. 85a Kodeksu wykroczeń odnosi się ogólnie do naruszenia przepisów dotyczących sposobu znakowania dróg wewnętrznych. Liczne i skomplikowane regulacje w tym zakresie są zawarte w ustawie Prawo o ruchu drogowym i przepisach wykonawczych do tej ustawy. Warto zatem zdawać sobie sprawę, że obecnie naruszenie tych regulacji będzie zagrożone odpowiedzialnością za wykroczenie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: Pełnoletnie i niepełnosprawne dzieci. Jakie ulgi i zwolnienia podatkowe 2025 r.

MF odpowiedziało na pytanie: Jakie są możliwości wspólnego z rodzicem, będącym opiekunem faktycznym,
opodatkowania pełnoletniej osoby, która nigdy nie pracowała, jest niezdolna do samodzielnej egzystencji i pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym?

WSA o starym świadczeniu pielęgnacyjnym 2988 zł. Staruszek (87 lat), MOPS, wyrok Trybunału Konstytucyjnego

Sądy bronią staruszków pozbawionych świadczenia pielęgnacyjnego. MOPS ignorują korzystny wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 2014 r. Wszyscy już wiedzą, że jak się ignoruje wyrok TK, to zapewne przez neosędziów. W 2014 r. nie było jednak tego problemu. Więc gminy nie mogą twierdzić, że nie wykonując tego wyroku z uwagi na obecny spór polityczny wobec TK. Postępowanie urzędników jest niezrozumiałe biorąc pod uwagę stanowisko WSA i NSA - sędziowie w dziesiątkach wyroków uznają moc wyroku TK z 2014 r. 

Ekspertka: zawieszenie prawa do azylu jest niehumanitarne i sprzeczne z prawami człowieka; prawo to przewiduje zarówno Konstytucja RP w art. 56, jak i Karta Praw Podstawowych UE w art. 18

Pomysł czasowego, terytorialnego zawieszenia prawa do azylu jest krótkowzroczny, niehumanitarny i sprzeczny z prawami człowieka - powiedziała adwokatka współpracująca z Helsińską Fundacją Praw Człowieka Maria Poszytek odnosząc się do zapowiedzianej przez premiera strategii migracyjnej.

Premier: zredukujemy do minimum nielegalną migrację w Polsce; jednym z elementów strategii migracyjnej będzie czasowe terytorialne zawieszenie prawa do azylu

Na najbliższym posiedzeniu rządu przedstawię strategię migracyjną; jednym z jej elementów będzie czasowe terytorialne zawieszenie prawa do azylu - zapowiedział premier Donald Tusk. Oświadczył, że rząd nie będzie wdrażać europejskich pomysłów godzących w bezpieczeństwo Polski, jak pakt migracyjny.

REKLAMA

MOPS: Bon energetyczny opóźniony? Ustawa nie zawiera daty wypłaty bonu. Ale podaje datę rozliczenia wypłat przed wojewodą

Przepisy nie nakazują wprost wypłaty bonu energetycznego w 2024 r. Ma to nastąpić "niezwłocznie". Zależne jest to "niezwłocznie" od przekazania środków na wypłatę przez wojewodę. Nie wszędzie są przekazywane te pieniądze. Np. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Łopiennik Górny informuje mieszkańców gminy, że nie ma pieniędzy na bon (czeka na nie). W ustawie nie ma terminu wypłaty bonu, ale jest termin dla raportu przez gminy wydania tych pieniędzy - ostateczny termin 31 stycznia 2025 r.

Można będzie zarejestrować koło gospodyń wiejskich nawet gdy działa w mieście

W dniu 11 października 2024 r. Sejm zaakceptował poprawkę Senatu do nowelizacji ustawy o kołach gospodyń wiejskich, zgodnie z którą można będzie rejestrować (jako koło gospodyń wiejskich) także koła działające także na obszarze miast. Zakończyła się już parlamentarna procedura legislacyjna tej nowelizacji. Teraz ustawa trafi do podpisu Prezydenta RP.

Możesz sprawdzić, czy wypłacona kwota 14 emerytury była prawidłowa. Porównaj otrzymaną sumę z decyzją ZUS

ZUS zaczął w bieżącym tygodniu wysyłać emerytom i rencistom decyzje o przyznaniu tzw. czternastej emerytury. Decyzje ZUS zostaną przesłane do prawie 6,8 mln osób. Będzie można sprawdzić, czy otrzymana kwota czternastkii zgadza się z decyzją ZUS-u. Jeżeli nie, to trzeba zapytać ZUS o przyczynę tej rozbieżności.

1000 złotych stracą rodzice, którym państwo w 2024 roku zapłaci za żłobek. Aktywny Rodzic pełen niejasności. Rodzice są zdezorientowani i czują się pokrzywdzeni

1000 złotych stracą rodzice, którym państwo w 2024 roku zapłaci za żłobek. Aktywny Rodzic pełen niejasności. Rodzice są zdezorientowani i czują się pokrzywdzeni. Twierdzą, że podwyżka wysokości świadczenia jest tylko pozorna.

REKLAMA

Już nie uciekniesz przez ZUS-em! Oskładkowanie umów o dzieło

„Ostatni bastion” nieoskładkowany przez ZUS, czyli umowy o dzieło, mają zostać objęte obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi, tj. ubezpieczeniami emerytalnym, rentowymi i wypadkowym oraz dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym. Jedyny wyjątek od powyższej zasady ma dotyczyć umów zawieranych przez studentów albo uczniów poniżej 26 roku życia. 

Rząd: Na świadczenie wspierające 9 575 000 minut. 380 000 wniosków osób niepełnosprawnych. To jedna z przyczyn opóźnień

Rząd wskazuje przyczyny opóźnień w przyznawaniu świadczeń wspierających. Dwie obciążają osoby niepełnosprawne. Bo składali wnioski "papierowe" oraz wnioski "wadliwe" albo "przez osoby nieuprawnione". Jeden wniosek papierowy to 25 minut czasu na wprowadzenie do systemu. Dla 380 000 wniosków daje to 9 575 000 minut pracy i 20 000 pracy po 8h dziennie. I ta ilość pracy to jedna z przyczyn "zawieszenia" systemu WZON.

REKLAMA