REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kara za wadliwe oznaczenie drogi wewnętrznej

Odpowiedzialność za naruszenie przepisów dotyczących sposobu znakowania dróg wewnętrznych. /Fot. Fotolia
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów dotyczących sposobu znakowania dróg wewnętrznych. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

21 sierpnia 2012 r. wszedł w życie art. 85a kodeksu wykroczeń, który wprowadza odpowiedzialność za naruszenie przepisów dotyczących sposobu znakowania dróg wewnętrznych.

W dniu 21 sierpnia 2012 r. wszedł w życie nowy art. 85a  ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r., Nr 46, poz. 275 ze zm., dalej „Kodeks wykroczeń”) dotyczący kar grożących za wadliwe oznakowanie dróg wewnętrznych. Przepis ten został dodany ustawą z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2010 r., Nr 152, poz. 1018 ze zm., dalej „Nowelizacja”).

REKLAMA

REKLAMA

Wejście w życie Nowelizacji wiązało się ze znaczną zmianą zakresu stosowania przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 ze zm., dalej „ustawa Prawo o ruchu drogowym”). Od 2010 roku zastosowanie tych przepisów zostało bowiem rozszerzone w istotnym stopniu także na drogi wewnętrzne.

Obowiązek oznakowania dróg wewnętrznych

Nowelizacja wprowadziła przepisy, zgodnie z którymi za ruch na drogach wewnętrznych odpowiedzialne są podmioty zarządzające tymi drogami. Do zadań podmiotów zarządzających drogami wewnętrznymi należy m. in. ustalanie, na własny koszt, organizacji ruchu na drogach wewnętrznych, co wiąże się przede wszystkim z odpowiednim oznakowaniem tych dróg. Obowiązki te dotyczą zatem w praktyce zarządców i właścicieli dużych nieruchomości, przez które przebiegają drogi wewnętrzne. 

Zobacz serwis: Sprawy karne

REKLAMA

Odpowiedzialność za wykroczenie

Obok samego obowiązku oznakowania dróg wewnętrznych, ustawodawca przewidział także sankcję karną za jego nieprzestrzeganie. Wejście w życie przepisu przewidującego tę sankcję (tzn. nowego art. 85a Kodeksu wykroczeń) zostało odsunięte w czasie o dwa lata od momentu ogłoszenia Nowelizacji. Obecnie okres ten dobiega końca, błędy w oznakowaniu dróg wewnętrznych będą zatem od dnia 21 sierpnia 2012 r. zagrożone odpowiedzialnością za wykroczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Omawiany, nowy przepis art. 85a §1 Kodeksu wykroczeń przewiduje karę grzywny dla osoby, która naruszy przepisy dotyczące sposobu znakowania dróg wewnętrznych. Zgodnie z art. 85a §2 Kodeksu wykroczeń, tej samej karze ma podlegać osoba, która zleci wadliwe wykonanie takiej czynności.

Zobacz serwis: Wykroczenia drogowe

Zakres odpowiedzialności za wykroczenie

Należy zatem zwrócić uwagę, że spektrum osób ponoszących odpowiedzialność za wykroczenie w związku z wadliwym oznakowaniem dróg wewnętrznych może być bardzo szerokie. Będą to zarówno osoby fizyczne, do których obowiązków należy wykonanie znakowania i które naruszyły przy tym przepisy, jak i osoby fizyczne które zleciły wadliwe wykonanie takich czynności.

Istotne jest także, że art. 85a Kodeksu wykroczeń odsyła bardzo ogólnie do przepisów dotyczących sposobu znakowania dróg wewnętrznych. Przepisy te są zaś liczne i skomplikowane – wynikają one zarówno z ustawy Prawo o ruchu drogowym, jak i z przepisów wykonawczych do tej ustawy. Podczas wykonywania obowiązków związanych z organizacją ruchu na drogach wewnętrznych, konieczne jest zatem szczegółowe zapoznawanie się z tymi przepisami i ich przestrzeganie.

Wysokość grzywny za wykroczenie

Ponieważ nowo wprowadzony przepis art. 85a Kodeksu wykroczeń przewiduje karę grzywny bez określenia jej wysokości, zastosowanie znajdzie tu zasada ogólna wynikająca z art. 24 § 1 Kodeksu wykroczeń, zgodnie z którą grzywnę wymierza się w wysokości od 20 do 5000 zł.

Zobacz serwis: Wykroczenia

Podsumowanie

Podsumowując, wejście w życie w dniu 21 sierpnia 2012 r. nowego art. 85a Kodeksu wykroczeń, będzie miało istotne znaczenie dla podmiotów zarządzających drogami wewnętrznymi, na których spoczywa obowiązek właściwego oznakowania takich dróg. Odpowiedzialność za wykroczenie w związku z naruszeniem przepisów o znakowaniu dróg wewnętrznych, mogą ponosić osoby fizyczne, które uczestniczą w wykonywaniu czynności dotyczących oznakowania takich dróg, w ramach działalności podmiotów zarządzających takimi drogami. Nowy art. 85a Kodeksu wykroczeń odnosi się ogólnie do naruszenia przepisów dotyczących sposobu znakowania dróg wewnętrznych. Liczne i skomplikowane regulacje w tym zakresie są zawarte w ustawie Prawo o ruchu drogowym i przepisach wykonawczych do tej ustawy. Warto zatem zdawać sobie sprawę, że obecnie naruszenie tych regulacji będzie zagrożone odpowiedzialnością za wykroczenie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy? Rzadko kto (85+) dostanie 2150 zł miesięcznie. Jakie kryteria dochodowe seniora i uprawnionego do bonu?

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Trzy pytania lekarza w PZON i znika Asperger albo autyzm Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana zmiana to łączenie świadczenia wspierającego (osoba niepełnosprawna i pielęgnacyjnego (opiekun). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie (nie ma środków w budżecie) w maksymalnym wymiarze. Druga oczekiwana zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. W 2026 r. obie zmiany są nierealne (na dziś) do wprowadzenia).

Sędziowie mają dość. Pomimo wyroków MOPS wciąż łamią przepisy o stopniu znacznym. Czas na zmiany

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

REKLAMA

Nie dla żołnierza pozwolenie na broń - tak orzeka Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok w sprawie pozwolenia na broń. Żołnierz zawodowy, mimo formalnego zatarcia skazania, nie otrzyma pozwolenia na broń do celów kolekcjonerskich. Sąd jednoznacznie orzekł, że przeszłość kryminalna wnioskodawcy może być brana pod uwagę przy ocenie wniosku, nawet gdy dana osoba oficjalnie uchodzi za niekaraną. Orzeczenie ma znaczenie dla wszystkich ubiegających się o pozwolenie.

Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb: Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych oraz Pracy i Ubezpieczeń Społecznych odstąpił od zasady prawnej sformułowanej w uchwale siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 24 września 2025 r., sygn. akt III PZP 1/25 - co to oznacza? Orzecznictwo TSUE do kosza?

Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb podjął przełomową uchwałę, która może zmienić bieg sporu o polski wymiar sprawiedliwości. Według najnowszego orzeczenia żaden sąd ani organ władzy publicznej nie może uznać wyroku Sądu Najwyższego za nieistniejący – nawet powołując się na prawo Unii Europejskiej. SN stwierdził jednocześnie, że Polska nie przekazała Brukseli kompetencji w zakresie organizacji sądownictwa.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA