REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odstąpienie od umowy o organizację imprezy turystycznej z powodu zagrożenia wirusem SARS-CoV-2

Z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną i zagrożenie spowodowane wirusem SARS-CoV-2, wiele krajów zamyka swoje granice. Ponadto wiele osób chcąc uchronić się przed chorobą rezygnuje z planów wakacyjnych. Pojawia się zatem wiele pytań czy można w tej sytuacji anulować wyjazd, jednocześnie nie narażając się na dodatkowe koszty i uzyskując zwrot już zapłaconych pieniędzy?

"Kwarantanna domowa" - można pobrać darmową aplikację Ministerstwa Cyfryzacji

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało darmową aplikację "Kwarantanna domowa". Ma ona ułatwić kontakt ze służbami oraz opiekę nad osobami objętymi kwarantanną.

Odwołane loty, koncerty, imprezy, wycieczki a zwrot kosztów w czasie epidemii koronawirusa

Koronawirus SARS-CoV-2, wywołujący chorobę COVID-19 krzyżuje plany większości ludzi na całym świecie. Odwoływane są loty, wykupione wycieczki czy planowane od dawna imprezy masowe. Co możemy zrobić, by nie stracić wydanych wcześniej pieniędzy? Ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org podpowiada, jak możemy reagować i na jakie zwroty kosztów liczyć.

Wakacje wykupione w biurze podróży - kiedy można z nich zrezygnować?

Rezygnacja z umowy zawartej z organizatorem turystyki np. w biurze podróży następuje na podstawie szczegółowych regulacji. Kiedy mamy prawo zrezygnować z wykupionej wycieczki? Jakie uprawnienia przysługują przedsiębiorcy, gdy podróżny odstąpił od umowy w związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2?

REKLAMA

Odwołanie imprezy masowej z powodu koronawirusa a zwrot biletów - stanowisko UOKiK

Czy organizator imprezy masowej odwołanej z powodu koronawirusa powinien zwrócić pieniądze za bilety? UOKiK stoi na stanowisku, iż mają tu zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego.

Odstąpienie od umowy o świadczenie usług turystycznych w związku z epidemią koronawirusa

Czy w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2 w Europie podróżny wybierający się w rejony, w których występują zachorowania lub organizator imprezy turystycznej mogą odstąpić od umowy o świadczenie usług turystycznych? - o tym prawnicy z kancelarii prawnej Rakoczy i Wroński.

Koronawirus a rezygnacja z wycieczki i zwrot biletu lotniczego

Czy z powodu koronawirusa konsument może zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki lub zwrócić bilet lotniczy? Szczegółowe informacje zaprezentował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dostawa przesyłki a prawa konsumenta

Istotnym elementem zakupów internetowych jest również dostawa przesyłki. Konsumenci często mają wątpliwości gdzie kurier może zostawić paczkę, kto odpowiada za zgubienie przesyłki. Odpowiedzi na wiele z tych pytań przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

REKLAMA

UOKiK: Piramidy finansowe zarabiają na opłatach od użytkowników

UOKiK przestrzega przed inwestycjami w piramidy finansowe. Zarabiają one na opłatach od użytkowników. Kiedy zaś przestaje przybywać użytkowników, tworzących taką strukturę, piramida upada.

Działalność gospodarcza za pośrednictwem internetu – wymogi prawne

Prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem internetu wymaga spełnienia wielu obowiązków wynikających z przepisów prawa. Choć w powszechnej świadomości kluczowym aktem prawnym, który nakłada obowiązki w tym obszarze, jest RODO, to jednak nie należy zapominać o pozostałych regulacjach mających istotny wpływ na kształt procesów w przedsiębiorstwie internetowym.

UODO: stop nielegalnemu sprzedawaniu baz danych klientów banków

Prezes UODO zwraca uwagę na nielegalne praktyki pracowników banków, polegające na sprzedawaniu baz danych klientów instytucji.

PPP 2020: Indywidualni przedsiębiorcy z ochroną przysługującą konsumentom [PODCAST]

Od 1 czerwca 2020 r. indywidualni przedsiębiorcy skorzystają z ochrony, jaka przysługuje konsumentom. Jest to jedna z istotnych zmian wprowadzonych przez Pakiet Przyjazne Prawo. Co to oznacza w praktyce?

Telefony na kartę - operator powinien zwrócić niewykorzystane pieniądze

Jeżeli masz telefon na kartę (pre-paid), a upłynie ważność konta (np. wskutek braku doładowania w określonym terminie), to jako konsument powinieneś otrzymać zwrot niewykorzystanych środków na tej karcie. Składając reklamację można powołać się np. na decyzję UOKiK z 22 stycznia 2020 r.. Jeżeli Twój operator komórkowy nie chce zwrócić tych pieniędzy - zgłoś sprawę do UOKiK.

Inwestycyjne weklse nieruchomościowe ryzykowne dla konsumentów

UOKiK ostrzega przed ryzykiem związanym z inwestycjami w tzw. oprocentowane weksle inwestycyjne. Ten nowy mechanizm jest ryzykowny dla konsumentów. W przypadku ogłoszenia upadłości przez wystawcę weksla, konsument może nie odzyskać pieniędzy.

Pułapki w mediach społecznościowych - na co uważać?

Konsumenci w mediach społecznościowych mogą natknąć się na wiele pułapek. Na oszustwa internetowe narażeni są mieszkańcy wszystkich państw członkowskich UE.

Kto odpowiada za szkodę wywołaną przewróceniem się kubka z gorącym napojem w samolocie

To przewoźnik lotniczy ponosi odpowiedzialność za szkody (np. oparzenia) spowodowane przewróceniem się kubka z gorącą kawą. Warunkiem uznania tego zdarzenia za wypadek nie jest zmaterializowanie się ryzyka typowego dla przewozów lotniczych. Bowiem rozpatrywane pojęcie „wypadku” obejmuje wszystkie sytuacje mające miejsce na pokładzie statku powietrznego, w których przedmiot wykorzystywany na użytek serwisu pokładowego spowodował uszkodzenie ciała pasażera, bez konieczności ustalenia, czy owe sytuacje są wynikiem ryzyka typowego dla przewozów lotniczych. Tak uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 19 grudnia 2019 r. w sprawie C-532/18 Niki Luftfahrt.

Nowy wykaz naturalnych wód mineralnych do picia - sprawdź swoją wodę

20 grudnia 2019 r. został opublikowany najnowszy wykaz wód uznanych jako naturalne wody mineralne, który przynajmniej raz w roku ma obowiązek przedstawić Główny Inspektor Sanitarny. W aktualnym wykazie znalazło się 136 wód mineralnych w tabeli zawierającej informacje: o nazwie handlowej wody (pod jaką jest sprzedawana), o nazwie źródła z którego jest wydobywana i miejscu wydobywania. Tylko wody mineralne ujęte w tym wykazie mogą być sprzedawane z oznaczeniem „naturalna woda mineralna”. Trzeba też wiedzieć, że naturalne wody mineralne różnią się co do zasady (m.in. zawartością minerałów) od wód źródlanych i wód stołowych, które nie mają takich urzędowych wykazów.

Aplikacja UKE ułatwi reklamację usług internetowych

Konsument może zareklamować usługę, jeżeli wykaże, iż jakość internetu jest niezgodna z umową. Za pomocą narzędzia certyfikowanego przez UKE można sprawdzić prędkość łącza internetowego. Bezpłatne narzędzie składa się z serwisu internetowego i aplikacji.

Karta podarunkowa w Europie - co warto o niej wiedzieć?

Czy kartę podarunkową można kupić w innym kraju Unii Europejskiej? Co warto wiedzieć o ewentualnych zwrotach i reklamacjach? Gdzie szukać pomocy, gdy karta nie działa?

Prezent dla dziecka - poradnik Ministerstwa Cyfryzacji

Inteligentne zabawki oraz gry komputerowe to coraz popularniejsze prezenty dla dzieci. Ministerstwo Cyfryzacji podpowiada jak przy okazji zakupów dbać o dane osobowe oraz bezpieczeństwo najmłodszych.

Usługi platform inwestycyjnych - Rzecznik Finansowy ostrzega

Rzecznik Finansowy apeluje o rozwagę przy korzystaniu z usług platform inwestycyjnych. Klienci często skarżą się na problemy m.in. z odzyskaniem pieniędzy.

Upadłość konsumencka 2020 - zmiany od 24 marca

24 marca 2020 roku wejdzie w życie większość przepisów nowelizacji z 30 sierpnia 2019 r. prawa upadłościowego. W komunikacie o podpisaniu nowelizacji Ministerstwo Sprawiedliwości podało: "szacuje się, że ponad 2 mln Polaków nie może się uporać z przeterminowanymi długami”. Nowe przepisy uproszczą zasady ogłoszenia upadłości konsumenckiej. Konsekwencje odczują również wierzyciele i to już w 2020 roku.

Niezbędnik konsumenta przed Black Friday

Wielu konsumentów decyduje się na zakupy podczas „Black Friday” oraz „Cyber Monday”. Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypominają o prawach, jakie przysługują klientom sklepów.

Zwrot towaru bez paragonu - czy jest możliwy?

Zwrot towaru bez paragonu w wielu przypadkach jest możliwy. Warto jednak pamiętać, iż paragon ułatwia dochodzenie praw przez konsumenta.

Prawa seniora-konsumenta

Seniorzy często padają ofiarą nadużyć ze strony sprzedawców czy telemarketerów. W kontakcie z nieuczciwymi firmami są słabszą stroną. Z tego powodu ważna jest odpowiednia edukacja w zakresie praw, jakie przysługują seniorom-konsumentom.

Jak sprawdzić wiarygodność e-sklepu?

Nieuczciwe e-sklepy mogą wykorzystać nieuwagę konsumentów. Jak je przechytrzyć? Europejskie Centrum Konsumenckie i CERT Polska radzą, jak szybko sprawdzić wiarygodność sklepu i nie dać się nabrać.

Jak rozpoznać kosmetyki wegańskie i wegetariańskie?

Zainteresowanie kosmetykami wegańskimi, wegetariańskimi i halal rośnie od kilku lat. Jak je rozpoznać na sklepowych półkach? Za pomocą jakich symboli są one oznaczane?

Zmiany w upadłości konsumenckiej 2020 r.

W dniu 6 września 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe oraz niektórych innych ustaw. Ustawa wprowadza jednoznaczne wskazanie, iż zgłoszenie wierzytelności przerywa bieg przedawnienia. Zmiany wchodzą w życie już w 2020 r.

Czy zakaz nieuzasadnionego geoblokowania uwolni elektroniczny handel transgraniczny?

Stosowane od 3 grudnia 2018 roku rozporządzenie unijne w sprawie zakazu nieuzasadnionego geoblokowania jest doniosłym krokiem w procesie wdrażania strategii jednolitego rynku cyfrowego. Jak pokazują badania Komisji Europejskiej (zob. Sprawozdanie Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego z 10.05.2017 r. – Sprawozdanie końcowe na temat badania sektora handlu elektronicznego, COM(2017) 229 wersja ostateczna) przeprowadzone przed przyjęciem rozporządzenia, jedną z najpoważniejszych przeszkód uniemożliwiających swobodne dokonywanie zakupów w Internecie była dotychczasowa praktyka blokowania geograficznego. Czy obowiązujące rozporządzenie o zakazie nieuzasadnionego geoblokowania poprawi sytuację konsumentów w sferze sprzedaży towarów i usług online?

Zakup biletow lotniczych - bezpośrednio czy na stronie pośrednika?

Konsumenci mogą dokonać zakupu biletów bezpośrednio na stronie przewoźnika lub korzystając z wyszukiwarki pośrednika. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, który zakup jest bardziej opłacalny dla klienta.

Tabela Frankfurcka pomocna przy określaniu wysokości odszkodowania od biura podróży

W celu ujednolicenia zasad odpowiedzialności organizatorów usług turystycznych została opracowana Tabela Frankfurcka. Zawiera ona usługę, rodzaj wady i procentową wysokość odszkodowania jakie powinien otrzymać podróżny od biura podróży.

Odszkodowanie lub zadośćuczynienie za zmarnowany urlop

Liczba skarg, jaka co roku trafia do urzędu ochrony konkurencji i konsumentów na touroperatorów, wskazuje, że część turystów zamiast wspomnień relaksu przywozi z wakacji długą listę rozczarowań. Warto mieć na uwadze, że obok uprawnienia do obniżenia ceny podróżny ma prawo domagać się odszkodowania lub zadośćuczynienia za szkody lub krzywdy poniesione w związku z niezgodnościami.

Czy można uchylić się od oświadczenia woli złożonego pod wpływem groźby w myśl Kodeksu cywilnego?

Oświadczenie woli jest jednym z podstawowych pojęć prawa cywilnego. Jego celem jest wywołanie skutków prawnych w oparciu o swobodne i zrozumiałe dla wszystkich wyrażenie własnej woli przez stronę. Co w przypadku gdy wyrażenie woli wynika z groźby, czy można się uchylić od takiego oświadczenia?

Wadliwe auto - prawa konsumenta z tytułu gwarancji i rękojmi

Jakie prawa przysługują konsumentom w przypadku zakupu wadliwego auta? Czym różni się gwarancja od rękojmi?

Pakiet Przyjazne Prawo (PPP) - indywidualny przedsiębiorca jak konsument

Pakiet Przyjazne Prawo (PPP) przy zachowaniu pewnych warunków zrównuje uprawnienia indywidualnych przedsiębiorców z konsumentami. Zmiany te pozytywnie ocenia adwokat Marlena Bednarz z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Prawa pasażera w przypadku opóźnionego albo odwołanego lotu

Większa dostępność połączeń lotniczych i atrakcyjne oferty tanich przewoźników powodują, że częściej jako środek transportu wybieramy samolot. Niestety czasami z różnych przyczyn lot jest opóźniony albo odwołany. Warto wiedzieć jakie prawa przysługują pasażerowi i kiedy może ubiegać się o odszkodowanie.

Problemy z linią lotniczą - co robić?

Konsumenci często nie wiedzą co robić w przypadku problemów z linią lotniczą. Kiedy można zrezygnować z lotu, a kiedy uzyskać odszkodowanie?

Brak pouczenia o możliwości restrukturyzacji zadłużenia a wypowiedzenie kredytu

Banki, jako profesjonalne podmioty na rynku usług finansowych, zobligowane są w stosunkach ze swoimi klientami, zwłaszcza konsumentami będącymi osobami fizycznymi, do zachowania szczególnej dbałości o przestrzeganie regulujących ich działalność przepisów. Choć w umowach pożyczek czy kredytów kredytobiorcy oświadczają, że znany jest im skutek w postaci możliwości wypowiedzenia umowy przez bank w przypadku wystąpienia opóźnienia w spłacie, to jednak samo opóźnienie nie stanowi wystarczającej przesłanki do skutecznego dokonania wypowiedzenia.

Kosmetyk „ekologiczny”, „hipoalergiczny” - opakowania po zmianach od 1 lipca 2019 r.

Zgodnie z nowymi przepisami producenci kosmetyków muszą ostrożniej posługiwać się takimi hasłami jak „ekologiczny”, „hipoalergiczny” czy „nie zawiera parabenów”. Nowe przepisy, dotyczące opakowań obowiązują od 1 lipca 2019 r.

Konsument na wakacjach - co warto wiedzieć o wyżywieniu?

Hotele oraz biura podróży w czasie pobytu oferują swoim gościom różne opcje wyżywienia. Jeszcze przed zawarciem umowy konsumenci powinni zwrócić uwagę na ważne szczegóły dotyczące posiłków.

Wakacje na własną rękę w UE a prawa konsumenta (wywiad)

Wakacje na własną rękę wiążą się z szeregiem decyzji, jakie muszą podjąć konsumenci. Przed ich podjęciem warto znać swoje prawa. Jak podkreśla Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, „jeżeli coś pójdzie nie tak, ewentualne reklamacje będziemy zmuszeni zgłosić do różnych przedsiębiorców, a nie do jednego podmiotu, jakim jest biuro podróży”.

Bezpieczna podróż autokarem - o czym warto pamiętać?

Stan techniczny pojazdu i kondycja kierowcy mają wpływ na bezpieczeństwo na drogach. O tym, na co powinni zwrócić uwagę rodzice i opiekunowie, planujący podróż autokarem mówi Kamil Wolański z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK) w nawiązaniu do akcji „Bezpieczny autokar - wakacje 2019̏”.

Zmiany w upadłości konsumenckiej w 2019?

Proces legislacyjny dotyczący zmian w przepisach o upadłości konsumenckiej zmierza wielkimi krokami ku końcowi. Zgodnie z zapowiedziami osób odpowiedzialnych za nowelizację dłużnicy mogą spodziewać się znacznych ułatwień już w 2019 roku.

RODO zmieniło świadomość konsumentów

Unijna regulacja RODO spowodowała wzrost świadomości konsumentów na temat w zakresie ochrony danych osobowych. Dwukrotnie wzrosła liczba skarg do PUODO.

Banki nie zawsze zwracają koszty w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu

Do Biura Rzecznika Finansowego wpływa coraz więcej skarg związanych z kredytami konsumenckimi. Klienci skarżą się na problemy z rozliczeniem kredytu przy jego wcześniejszej spłacie.

Portability, czyli przenoszalność treści w UE

Portability w wolnym tłumaczeniu oznacza przenoszalność. Abonenci w kraju czasowego pobytu w UE mają prawo dostępu do tych samych treści jak w państwie zamieszkania. Na jakich zasadach?

Brexit a prawa konsumenta

Jakie są konsekwencje brexitu dla polskich konsumentów? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada czy w związku z nową sytuacją zachowamy te same prawa.

TSUE o skutkach zamieszczenia klauzul abuzywnych w umowach kredytów frankowych

W dniu 14 marca 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał kolejny wyrok (sprawa C‑118/17) na skutek pytania prejudycjalnego dotyczącego skutków zamieszczenia klauzul abuzywnych (niedozwolonych) w umowach kredytu hipotecznego powiązanego z walutą szwajcarską. W uzasadnieniu czytamy, że sądy krajowe mogą skorzystać z kilku możliwości i wybrać wariant najbardziej korzystny dla kredytobiorcy, tj. albo umowę unieważnić albo utrzymać w mocy, ale bez zapisów niedozwolonych (abuzywnych), albo utrzymać umowę w mocy zastępując klauzule abuzywne obowiązującymi przepisami, jeżeli takie występują w przepisach krajowych.

Jazda bez biletu w komunikacji miejskiej - opłaty, uprawnienia kontrolerów

W przypadku stwierdzenia braku ważnego biletu kontroler może pobrać od pasażera na miejscu właściwą należność za przewóz wraz z opłatą dodatkową albo wystawić wezwanie do zapłaty.

Brexit a przepływ danych osobowych

Co stanie się z naszymi danymi osobowymi po Brexicie? Czy ewentualny „twardy Brexit” spowoduje całkowitą blokadę transferu danych pomiędzy Polską a Wyspami?

REKLAMA