Kategorie

Sędzia

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Według opinii rzecznika generalnego TSUE trybunał powinien orzec, iż polskie prawo w sprawie systemu odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów jest sprzeczne z prawem unijnym.
Czy wyznaczenie rozprawy apelacyjnej w czasie zaplanowanego urlopu sędziego może prowadzić do nieważności postępowania? Uchwałę w takiej sprawie podjął Sąd Najwyższe w składzie trzech sędziów. u
Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad przepisami wprowadzającymi instytucję sędziów pokoju. Sędziowie tacy byliby wybierani w wyborach powszechnych.
Kary dyscyplinarne dotyczące sędziów sądów powszechnych zostały ujęte w katalogu zamkniętym w Prawie o ustroju sądów powszechnych (dalej: PrUSP). Należy uznać, że ustawodawca w art. 109 §1 PrUSP wskazał możliwe kary w hierarchii od najłagodniejszej do najsurowszej.
Zmiany w sądownictwie powszechnym to jeden z punktów dzisiejszego posiedzenia rządu. Projekt dotyczący ustroju sądów zakłada usprawnienie funkcjonowania sądownictwa m.in.: poprzez uporządkowanie kwestii nadzoru.
Moment przejścia sędziów Sądu Najwyższego w stan spoczynku stanowi przedmiot obrad Sejmu. Nowelizacja ustawy o Sądzie Najwyższym podnosi z 70 do 72 lat wiek, w jakim sędziowie przechodzą w stan spoczynku. Zgodnie z propozycją Senatu ma to następować dopiero w wieku 75 lat.
Wznowienie pracy sądów rejonowych w 2015 r. to efekt nowelizacji ustawy o sądach powszechnych, która zacznie obowiązywać od 15 lipca 2014 r. Ustawa precyzyjnie określa kryteria umożliwiające tworzenie i likwidację sądów rejonowych, także zasady wznowienia ich pracy.
Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw. Ustawa wprowadza kontradyktoryjność procesu karnego, czyli sytuację, w której strony są sobie równe i toczą spór przed sądem pełniącym rolę arbitra.
1 stycznia 2013 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie zniesienia niektórych sądów rejonowych. Przepisami niniejszego rozporządzenia 1 stycznia 2013 r. 79 najmniejszych sądów rejonowych, czyli takich w których pracuje do 9 sędziów włącznie, zostanie przekształconych w wydziały zamiejscowe sąsiednich sądów rejonowych.
Przyspieszenie postępowań sądowych, a przede wszystkim postępowania rozpoznawczego i egzekucyjnego, dalsza informatyzacja postępowania cywilnego oraz uproszczenie niektórych czynności procesowych to jedne z najważniejszych postulatów przedstawionych w przyjętych przez rząd założeniach do projektu nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego.
W Kodeksie postępowania karnego przebieg narady sędziowskiej nad wyrokiem reguluje aż 7 artykułów. Przebieg narady i głosowania sędziowskiego jest tajny i objęty tajemnicą, z której nikt nie może być w żadnych okolicznościach zwolniony.
Wydanie wyroku w sprawie karnej poprzedza kilka proceduralnych czynności: zarządzenia przewodniczącego składu sędziowskiego o zamknięciu przewodu sądowego, głosy stron oraz następcze narady sędziowskie.
Wymogi sprawowania urzędu sędziego w Europejskim Trybunale Praw Człowieka określa Europejska Konwencja Praw Człowieka. Kadencja sędziego trwa dziewięć lat.
Ministerstwo Sprawiedliwości chce, by kwestię wieku emerytalnego sędziów i prokuratorów rozstrzygała osobna ustawa. Przedstawiciele tych zawodów później przechodziliby w stan spoczynku dopiero od 2013 r.
Przepisy karnoprocesowe wprowadzają instytucję wyłączenia sędziego. Sędzia może zostać wyłączony z orzekania w dwóch przypadkach.
Konstytucja gwarantuje każdemu prawo do rozpatrzenia sprawy przez bezstronny i niezawisły sąd. Urzeczywistnieniem tego prawa w procedurze karnej jest instytucja wyłączenia sędziego. Jej istota polega na tym, że jeżeli zachodzą okoliczności, które stanowią (lub mogą stanowić) naruszenie bezstronności lub niezawisłości sędziowskiej dany sędzia zostaje z mocy prawa wyłączony i na jego miejsce wstępuje inny sędzia.
Gwarancja bezstronnego i niezawisłego sądu wynikająca z Konstytucji RP znajduje odzwierciedlenie w mechanizmie wyłączenia sędziego z powodu wystąpienia okoliczności, które naruszyłyby wskazane gwarancje konstytucyjne.
Ministerstwo Sprawiedliwości ustaliło limit punktów na aplikację ogólną. Kandydaci w pierwszym terminie będą musieli udzielić przynajmniej 120 poprawnych odpowiedzi.
10 sierpnia 2011 r. upłynął termin do składania przez kandydatów wniosków o dopuszczenie do egzaminów wstępnych na aplikacje: adwokacką, radcowską, notarialną oraz komorniczą. Egzaminy wstępne odbędą się w sobotę 24 września 2011 r. o godzinie 11.00, równocześnie na terenie całego kraju.
Bezpośrednio ideą sądowego uzasadnienia wydanego wyroku jest wyjaśnienie przez sąd motywów, argumentów, jakimi kierował się wydając dany wyrok. Pośrednio jego celem ma być również przekonanie stron, co do jego merytorycznej słuszności.
Wyłączenie sędziego jest pewnego rodzaju uprawnieniem strony i ma zapewnić bezstronność osób biorących udział w rozpoznaniu sprawy. Wyłączenie sędziego następuje z mocy ustawy, na podstawie żądania samego sędziego lub wniosku strony postępowania.
W Kodeksie postępowania karnego przebieg narady sędziowskiej nad wyrokiem reguluje aż 7 artykułów (art. 107 do 115 KPK). Przebieg narady i głosowania sędziowskiego jest tajny i objęty tajemnicą, z której nikt nie może być w żadnych okolicznościach zwolniony. Należy osobno przedstawić jak wygląda głosowanie w składach wieloosobowych (jest znacznie ciekawsze) oraz jak wygląda sytuacja procesowa orzekania przez sąd w składzie jednoosobowym.
Nie w każdej sprawie może decydować każdy sędzia. Są takie sytuacje, w których sędzia z mocy prawa jest wyłączony od orzekania w sprawie. Jakie to sprawy?
Europejski Trybunał Praw Człowieka rozpatruje skargi międzypaństwowe, a także indywidualne. Skargę indywidualną może złożyć każdy, czyje prawa i wolności wynikające z Konwencji zostały naruszone. Jakie wymogi musisz spełnić, aby Trybunał zajął się Twoją sprawą?
Europejski Trybunał Praw Człowieka został powołany w celu ochrony praw i wolności człowieka. Skargi mogą składać zarówno państwa, jak i obywatele indywidualnie.
Europejski Trybunał Praw Człowieka został powołany w Konwencji o ochronie podstawowych praw i wolności 4 listopada 1950 roku. Jaka jest struktura Trybunału? Jakimi sprawami się zajmuje?
Istnieje możliwość wyłączenia sędziego od orzekania w konkretnej sprawie, by do tego doszło muszą jednak zajść specjalne okoliczności.
Nie każdy sędzia może orzekać w Twojej sprawie. Istnieje instytucja wyłączenia sędziego, która ma na celu niedopuszczenie do sytuacji, w którejw sprawie orzeka sędzia związany ze sprawą lub osobą, której ona dotyczy.
Skład sądu to liczba sędziów, którzy orzekają w danej sprawie.
Skład sądu to liczba sędziów, którzy orzekają w danej sprawie.
Wyłączenie sędziego dotyczy sytuacji, w której sędzia zostaje odsunięty od orzekania w danej sprawie.
Wyłączenie sędziego dotyczy sytuacji, w której sędzia zostaje odsunięty od orzekania w danej sprawie.
Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o notariacie. Propozycja zakłada wprowadzenie jawności postępowania dyscyplinarnego wobec notariuszy.
3 grudnia 2010 r. Prezydent Bronisław Komorowski powołał na stanowisko Prezesa Trybunału Konstytucyjnego profesora Andrzeja Rzeplińskiego. Wiceprezesem został Stanisław Biernat.
W postępowaniu karnym regułą jest to, że wyroki w sprawach karnych zapadają po przeprowadzeniu rozprawy. Zasada ta dotyczy zarówno procedowania sądu w pierwszej jak i w drugiej instancji. Wyjątkiem od wskazanej zasady jest sytuacja wydawania przez sąd wyroków na posiedzeniu.
26 listopada 2010 r. Sejm wybrał trzech sędziów Trybunału Konstytucyjnego. Nowi sędziowie Trybunału Konstytucyjnego to adwokat Stanisław Rymar, profesor Piotr Tuleja i profesor Marek Zubik.
Stowarzyszenie Sędziów Polskich „Iustitia” zakończyło akcję protestacyjną. W jej wyniku nie odbyła się połowa zaplanowanych rozpraw – czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”.
Stowarzyszenie Sędziów Polskich Iustitia zapowiedziało na dzień 18 i 19 listopada akcje protestacyjne. Sędziowie narzekają między innymi na współpracę z Ministerstwem Sprawiedliwości.
Drugiego grudnia 2010 zakończy się kadencja czterech spośród 15 sędziów Trybunału Konstytucyjnego.
Do sędziego penitencjarnego należy jedno z najważniejszych zadań stawianych przed organami postępowania wykonawczego, ponieważ jest on odpowiedzialny za nadzór penitencjarny. Stanowi to przejaw znaczenia organów sądowych w postępowaniu wykonawczym.
Aplikanci sądowi z lat 2007 – 2010 będą mogli ubiegać się o nominacje sędziowskie. To efekt presji środowiska prawniczego, jaka powstała po publikacjach „Dziennika Gazety Prawnej”.
Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury podała wyniki egzaminu na aplikację ogólną. W pierwszym etapie kandydaci rozwiązywali test, w drugiej zmierzyli się z kazusem.
Brak podwyżki wynagrodzenia oraz współpracy nad zmianą ustawy o ustroju sądów powszechnych zarzucają rządowi sędziowie ze stowarzyszenia Iustitia. Wobec tego zapowiadają kolejną akcję protestacyjną.
14 sierpnia 2010 r. odbędzie się drugi etap egzaminów na aplikację sędziowsko-prokuratorskich. Egzamin odbędzie się w Krakowie.
Naczelne zasady wymiaru sprawiedliwości wynikają przede wszystkim z Konstytucji RP oraz całokształtu systemu prawnego. Wymiar sprawiedliwości określa się jako działalność sądów, polegającą na konkretyzowaniu i realizowaniu norm prawnych w celu ochrony zasad praworządności. Ustalenie zasad na, których opiera się cały system wymiaru sprawiedliwości pozwala na sprawniejsze oraz rzetelniejsze wykonywanie jego funkcji.
Właściwość funkcjonalna zwana również funkcyjną polega na podziale funkcji w zakresie dokonywania poszczególnych czynności procesowych w postępowaniu cywilnym pomiędzy sądami różnych instancji lub też sądami równorzędnymi.
Zgodnie z postanowieniami ustawy o Trybunale Konstytucyjnym sędzią Trybunału Konstytucyjnego może być osoba, która posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska sędziego Sądu Najwyższego lub Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Kontrola norm to podstawowe zadanie Trybunału Konstytucyjnego. Pozwala ono odróżnić działalność Trybunału od działalności innych organów władzy sądowniczej, gdyż żaden inny organ nie ma uprawnień do rozstrzygania o konstytucyjności ustaw.
Trybunał Konstytucyjny jest organem władzy sądowniczej, powołanym do badania zgodności z Konstytucją aktów normatywnych i umów międzynarodowych oraz wykonywania innych zadań określonych w Konstytucji.
Trybunał Konstytucyjny jak każda instytucja państwowa posiada uporządkowaną organizację. Zgodnie z postanowieniami ustawy o Trybunale Konstytucyjnym organami Trybunału są: Zgromadzenie Ogólne Sędziów Trybunału oraz prezes Trybunału.