REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przenieść na inny podmiot decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji?

Agnieszka Poniewierka Kancelaria Radcy Prawnego
Kancelaria Radców Prawnych i Mediatorów
Prawo, decyzja środowiskowa/ fot. Fotolia
Prawo, decyzja środowiskowa/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prejudycjalny charakter decyzji środowiskowej powoduje, iż z uwagi na zmiany w otoczeniu rynkowym, podmiot który uzyskał tą decyzję nie zawsze jest tym, który inwestycję budowlaną finalnie zrealizuje. Powyższe zatem w przypadku zmian wynikających z przejęć, przekształceń, podziałów, likwidacji, upadłości, czy prostej zmiany planów rynkowych, wymusza konieczność rezygnacji z zamiaru realizacji inwestycji przez jednych, a równoczesne ujawnienia zainteresowania inwestycjami przez inny podmiot. Możliwość przeniesienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest odpowiedzią na wskazane zmiany rynkowe.

Czym jest decyzja środowiskowa?

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia jest aktem administracyjnym o charakterze wstępnym, określającym czy planowane przedsięwzięcie tj. parametry realizacji inwestycji następuje w kształcie zgodnym z wymaganiami środowiskowymi obszaru na którym planowana inwestycja ma zostać zrealizowana.

REKLAMA

REKLAMA

Co szczególnie istotne decyzja środowiskowa, jako rozstrzygnięcie prejudycjalne dotyczy przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. W tym miejscu należy zaznaczyć, że uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest konieczne, gdyż jest to akt administracyjny wstępny w przypadku m.in. następujących rodzajów pozwoleń:

a) decyzja o pozwoleniu na budowę, decyzja o zatwierdzeniu projektu budowlanego, decyzja o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych,

b) decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

REKLAMA

c) decyzja o pozwoleniu wodnoprawnym na regulację wód, pozwolenie wodnoprawne na wykonywanie urządzeń wodnych, pozwolenie wodnoprawne na wydobywanie z wód kamienia, żwiru oraz innych minerałów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

d) decyzji o zmianie lasu na użytek rolny,

e) decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji kolejowej,

f) decyzji o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej.

Oczywiście przytoczone rodzaje rozstrzygnięć są tymi, które najczęściej występują w praktyce codziennej, a pełna ich lista została zawarta w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017 r. poz. 1405 – o.o.ś.).

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest rozstrzygnięciem wstępnym. Konieczność jej uzyskania ma miejsce w przypadku inwestycji zawsze znacząco odziaływujących na środowisko oraz inwestycji mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Kontynuując powyższe należy wskazać, iż okres „ważności” decyzji środowiskowej rozumiany, jako możliwość uzyskania na jej podstawie dalszych koniecznych w procesie inwestycyjnym rozstrzygnięć, wynosi co do zasady 6 lat, a w przypadku inwestycji realizowanych etapowo, jak również w przypadku obiektów takich jak terminale, obiekty energetyki jądrowej oraz obiekty towarzyszące, okres ważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji wynosi 10 lat.

Okres możliwości wykorzystania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji dla uzyskania innego rozstrzygnięcia koniecznego w procesie inwestycyjnym wynosi 6 lat.

W przypadku inwestycji realizowanej etapowo, względnie w przypadku inwestycji związanych z inwestycją w terminale, inwestycjami w energetykę jądrową lub inwestycje powiązane, okres możliwości skorzystania z warunków określonych w decyzji wynosi 10 lat.

Czy istnieje możliwość przeniesienia decyzji środowiskowej na inny podmiot?

Podstawową zasadą obowiązującą w przypadku wydawanych decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia jest przypisanie uprawnień wynikających z wydanego rozstrzygnięcia administracyjnego wyłącznie na rzecz podmiotu w stosunku do którego decyzja została wydana. Powyższe wywołuje istotne komplikacje, gdyż każdorazowa zmiana po stronie podmiotu planującego realizację przedsięwzięcia, wymusza konieczność bądź uzyskania nowej decyzji środowiskowej, bądź przeniesienia poprzednio uzyskanej decyzji na nowy podmiot. W związku z powyższym należy wskazać, iż ustawodawca wprowadził możliwość przeniesienia decyzji środowiskowej na inny podmiot w ramach postępowania, w którym krąg stron jest ograniczony do dwóch podmiotów – dysponującego uprawnieniem wynikającym z decyzji oraz zainteresowanym przeniesieniem uprawnienia wynikającego z decyzji na jego rzecz. Równocześnie procedura przeniesienia decyzji środowiskowej inicjowana jest poprzez wniosek o przeniesienie uprawnień wynikających z decyzji składany przez podmiot uprawniony do przejęcia uprawnień wynikających z rozstrzygnięcia administracyjnego. Ów podmiot składa wniosek o przeniesienie decyzji środowiskowej do organu, który wydał decyzję merytoryczną w sprawie, zawierający oświadczenie dotychczasowego podmiotu uprawnionego z decyzji administracyjnej
o wyrażeniu zgody na przeniesienie uprawnień z niej wynikających na nowy podmiot, jak również oświadczenie nowego podmiotu o przyjęciu uprawnień wynikających z przejmowanego rozstrzygnięcia administracyjnego.

Wniosek o przeniesienie uprawnień z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji należy wnieść do organu, który wydał decyzję w sensie rozstrzygnięcia merytorycznego. Wniosek składa podmiot zainteresowany nabyciem uprawnień, a ów wniosek zaopatrzony jest w oświadczenia podmiotu zainteresowanego przejęciem uprawnień oraz oświadczeniem o zgodzie na przeniesienie uprawnień złożonych przez dotychczasowy podmiot uprawniony z decyzji administracyjnej.

Jednocześnie finalizując informacje o zasadach przeniesienia decyzji środowiskowych należy wskazać, że wątpliwości budzi możliwość przeniesienia uprawnień z niej wynikających w części (części uprawnień) na inny podmiot.

Polecamy serwis: Sprawy urzędowe

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

Przez ostatnie miesiące dużo mówiło się o systemie kaucyjnym, który polega na selektywnym zbieraniu określonych butelek szklanych, plastikowych oraz puszek aluminiowych. Wiele kwestii zostało już opisanych, ale pojawia się praktyczny problem: co z osobami, które nie chcą albo z różnych względów nie są w stanie przechowywać niezgniecionych butelek i puszek oraz nosić ich do punktów zwrotu (automatów lub sklepów uczestniczących w systemie)? Czy w dalszym ciągu zgodne z prawem będzie wyrzucanie takich opakowań tak jak dotychczas – czyli szklanych do pojemników zielonych, a plastikowych i aluminiowych do żółtych – razem z innymi odpadami segregowanymi?

Podatek katastralny – kogo obejmie, ile wyniesie? Nowe ustalenia z Sejmu

Wraca sprawa podatku katastralnego. Lewica finalizuje projekt ustawy, który ma zostać złożony w grudniu, a jego szczegóły właśnie zaczynają wychodzić na światło dzienne. Choć propozycja ma charakter poselski, a nie rządowy, jej potencjalny wpływ na rynek nieruchomości i miliony właścicieli mieszkań może być znaczący.

Wielka reforma pracy. Nadchodzą dłuższe urlopy i rewolucja w L4. Wszystko od 1 stycznia 2026 roku

W ramach szeroko zakrojonej reformy orzecznictwa lekarskiego ZUS, w listopadzie 2025 roku Sejm procedował projekt nowelizacji w drugim czytaniu. Kluczowe zmiany w projekcie to m.in. likwidacja dotychczasowych trzyosobowych komisji lekarskich oraz modyfikacja regulacji dotyczących zaświadczeń L4, pozwalająca na podjęcie pracy przez ubezpieczonego w okresie trwania zwolnienia chorobowego.

Ważny komunikat z LUX MED: dotyczy osób z niepełnosprawnościami

Ważny komunikat z LUX MED: dotyczy osób z niepełnosprawnościami. Dzięki umowie z Grupą LUX MED OzN z PZSN START otrzymają dostęp do szerokiego zakresu usług medycznych, w tym m.in. opieki ambulatoryjnej, szpitalnej oraz innych świadczeń medycznych.

REKLAMA

TSUE nakazuje Polsce uznać małżeństwo dwóch osób tej samej płci legalnie zawarte w Niemczech i wydać polski akt małżeństwa w ramach tzw. transkrypcji

W dniu 25 listopada 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, zgodnie z którym państwo członkowskie ma obowiązek uznać małżeństwo dwóch obywateli Unii Europejskiej tej samej płci legalnie zawarte w innym państwie członkowskim, w którym korzystali oni z przysługującej im swobody przemieszczania się i pobytu. Zdaniem TSUE jako że transkrypcja jest jedynym przewidzianym w prawie polskim środkiem pozwalającym na to, aby małżeństwo zawarte w innym państwie członkowskim zostało faktycznie uznane przez organy administracyjne - Polska jest zobowiązana stosować transkrypcję bez rozróżnienia do małżeństw osób tej samej płci oraz małżeństw zawieranych przez osoby odmiennej płci.

Papież Leon XIV: małżeństwo wyłącznym związkiem kobiety i mężczyzny

Watykan w wydanym ostatnio dokumencie „Jedno ciało. Pochwała monogamii” zaznaczył, że małżeństwo jest wyłącznie związkiem kobiety i mężczyzny. Papież Leon XIV popiera dokument.

Zabójca prezydenta Adamowicza nie wniósł na czas kasacji wyroku. O przedterminowe zwolnienie będzie mógł starać się po 40 latach kary pozbawienia wolności

Zabójca prezydenta Gdańska, Pawła Adamowicza, nie ma już możliwości odwołania się od prawomocnego wyroku dożywotniego pozbawienia wolności. Obrońca nie złożył w odpowiednim czasie wniosku o doręczenie odpisu wyroku wraz z uzasadnieniem. Nie można więc wnieść kasacji.

Przekształcenie umów cywilnoprawnych w stosunek pracy. Będą odszkodowania dla przymusowych pracodawców

Jakie konsekwencje pociągnie za sobą przekształcenie umowy cywilnoprawnej w stosunek pracy, jeśli decyzja podjęta w tym zakresie przez inspektora pracy będzie niesłuszna? Zmieniła się treść projektu, który ma wprowadzać te zmiany, a w planowanych przepisach jest mowa o odszkodowaniu.

REKLAMA

Podwyżki dla tych pracowników z negatywną opinią. Czy i o ile od stycznia 2026 roku wzrosną wynagrodzenia?

Podwyżka płacy minimalnej zawsze pociąga za sobą konieczność wprowadzenia szeregu dalszych zmian. To jednak często nie jest wcale łatwe. Choć MPRiPS pracuje nad zmianami, to jednak przygotowane przez nie przepisy wzbudziły negatywne emocje.

Świadczenie wspierające. Wyższe dla 57-latka (2255 zł), niższe dla 67-latka (1504 zł). Obaj tak samo niepełnosprawni [stopień znaczny]

Czytelnicy Infor.pl przekazali nam dokument Wytycznych, które strona rządowa wysłała do WZON. Było to w grudniu 2024 r. Dokument potwierdza to, o czym wielokrotnie pisały do nas w listach osoby niepełnosprawne. Test niesamodzielności osób niepełnosprawnych pozwala na otrzymanie maksymalnie 100 punktów (tzw. poziom potrzeby wsparcia), co daje 4134 zł. W przypadku osób niepełnosprawnych w wieku 75 lat maksymalna wysokość 100 punktów jest według wytycznych obniżana nawet o 11,7 punktu. Dlatego, że Wytyczne przyjmują założenie, że osoba w wieku 75 jest niesamodzielna z dwóch przyczyn - 1) niepełnosprawność + 2) ograniczenia wynikające z wieku. Oba te czynniki nakładają się na siebie. Trzeba je oddzielić. Dlatego - co do zasady - osoba niepełnosprawna w wieku 75 lat (i więcej) musi mieć obniżoną punktację przyznającą świadczenie wspierające - o tą część niesamodzielności, która wynika z wieku. Argumentacja strony rządowej jest logiczna. Ma tylko jeden słaby punkt - nie przewidują możliwości jej zastosowania (poprzez Wytyczne) przepisy ustawowe.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA