REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie 3 godziny, a nawet 6 godzin opóźnienia bez prawa do odszkodowania z linii lotniczych. Idą niekorzystne zmiany praw pasażerów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
opóźniony odwołany lot prawa pasażerów linii lotniczych zmiana prawa przepisy
Opóźniony lub odwołany lot? Nadchodzi zmiana przepisów. Prawa pasażerów linii lotniczych będą bardziej ograniczone.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

UWAGA: prawa pasażerów linii lotniczych będą słabiej chronione. Nadchodzi zmiana przepisów w całej Unii Europejskiej. Będą niższe odszkodowania. Co więcej, opóźnienia nawet do 6 godzin przy lotach długodystansowych nie będą uprawniały do odszkodowania. Co jeszcze się zmieni?

rozwiń >

Prawa pasażerów linii lotniczych będą słabiej chronione

W Unii Europejskiej trwają zaawansowane prace nad nowelizacją rozporządzenia EC261/2004, regulującego prawa pasażerów linii lotniczych w przypadku opóźnień, odwołań i utraty przesiadek. Przyjęte przez Radę UE w czerwcu 2025 roku propozycje oznaczają faktyczne ograniczenie ochrony pasażerów w wielu typowych sytuacjach — podnoszą progi opóźnień, obniżają kwoty odszkodowań i zmniejszają liczbę przypadków, w których pasażerowie będą uprawnieni do rekompensaty. Dla wielu podróżnych oznacza to cofnięcie ochrony prawnej o ponad dwie dekady, do czasu sprzed wejścia w życie obecnych przepisów.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe progi czasowe i kwoty odszkodowań - linie lotnicze w UE

Zgodnie z przyjętym przez Radę UE podejściem, zmianie ulegną podstawowe progi czasowe i wysokość odszkodowań:

  • w przypadku lotów do 3500 km (obejmujących wszystkie loty wewnątrz UE), prawo do odszkodowania będzie przysługiwać dopiero po opóźnieniu przekraczającym 4 godziny;
  • dla lotów powyżej 3500 km — po opóźnieniu przekraczającym 6 godzin;
  • kwoty odszkodowań zostaną zmniejszone odpowiednio do 300 EUR (loty krótsze) i 500 EUR (loty długodystansowe).

Dotychczas, zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem EC261/2004, prawo do odszkodowania przysługuje już w przypadku opóźnienia przekraczającego 3 godziny niezależnie od długości lotu. Kwoty rekompensat wynoszą obecnie: 250 EUR dla lotów do 1500 km, 400 EUR dla lotów wewnątrz UE powyżej 1500 km i innych lotów od 1500 km do 3500 km, oraz 600 EUR dla lotów długodystansowych powyżej 3500 km.

Oznacza to faktyczne zaostrzenie warunków, zwłaszcza dla pasażerów podróżujących na trasach międzykontynentalnych.

REKLAMA

Polecamy: Komplet: Wakacje składkowe 2024/2025 - wideoszkolenie i poradniki dla przedsiębiorców

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w zasadach rekompensat za utratę przesiadki

Szczególnie istotna zmiana dotyczy tzw. missed connections — czyli utraty przesiadki wskutek opóźnienia wcześniejszego lotu. Obecnie, w świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, liczy się całkowite opóźnienie w dotarciu do miejsca docelowego.

Po zmianach, odpowiedzialność przewoźnika operującego pierwszy opóźniony odcinek utrzyma się, ale rekompensata będzie przysługiwać dopiero wówczas, gdy finalne opóźnienie na miejscu docelowym przekroczy próg 4 godzin (przy lotach do 3500 km) lub 6 godzin (przy lotach powyżej 3500 km). Jeżeli przewoźnik szybko zorganizuje alternatywne połączenie i ostateczne opóźnienie nie przekroczy tych progów, pasażer nie otrzyma rekompensaty.

W praktyce oznacza to znaczne ograniczenie ochrony pasażerów na trasach z przesiadkami — zwłaszcza w przypadku lotów tzw. non-hub, gdzie pasażerowie często łączą przeloty różnych przewoźników.

Nowe definicje „okoliczności nadzwyczajnych”

Rada UE sprecyzowała również katalog sytuacji, w których linia lotnicza nie będzie odpowiadać za opóźnienia (tzw. extraordinary circumstances). Będą do nich należeć m.in.:

  • katastrofy naturalne i klęski środowiskowe,
  • niekorzystne warunki pogodowe uniemożliwiające bezpieczny lot (burze, turbulencje, grad, silny wiatr),
  • wojny i zamieszki,
  • poważne zagrożenia zdrowotne o charakterze transgranicznym (np. pandemia),
  • kolizje z ptakami i innymi obiektami,
  • incydenty związane z agresywnymi pasażerami lub nagłymi problemami zdrowotnymi na pokładzie.

W obecnym projekcie nie wprowadzono jeszcze automatycznego objęcia usterek technicznych zakresem „extraordinary circumstances”. Jednak propozycje wcześniejszych negocjacji sugerują, że pewne awarie wykryte tuż przed wylotem mogą być w przyszłości kwalifikowane do tej kategorii. To jeden z najbardziej kontrowersyjnych aspektów negocjacji.

Na jakim etapie są negocjacje?

Projekt przyjęty przez Radę UE stanowi tzw. general approach i otwiera drogę do trilogu, czyli trójstronnych negocjacji pomiędzy Radą, Parlamentem Europejskim oraz Komisją Europejską. To w ich toku ustalone zostanie ostateczne brzmienie nowych przepisów. Decyzje mogą zapaść jeszcze w 2025 roku.

Wyeliminowanie 21 lat orzecznictwa TSUE i wzrost wpływu branży lotniczej

Projektowane zmiany nie tylko modyfikują brzmienie rozporządzenia, ale w istocie neutralizują dorobek orzeczniczy Trybunału Sprawiedliwości UE, który przez ponad dwie dekady precyzował i rozszerzał zakres ochrony pasażerów. Dotyczyło to m.in. prawa do odszkodowań za opóźnienia przesiadek czy ograniczenia stosowania klauzuli „okoliczności nadzwyczajnych”. Nowelizacja w praktyce wywraca ten dorobek i oznacza realny regres standardów ochrony konsumentów.

W tle prac legislacyjnych widoczny jest także silny nacisk organizacji branżowych przewoźników lotniczych (w tym Airlines for Europe czy IATA), które od lat lobbują za ograniczeniem zakresu odpowiedzialności odszkodowawczej. Projektowane zmiany w znacznym stopniu realizują postulaty przewoźników, przesuwając większą część ryzyka operacyjnego na pasażerów.

Konsekwencje dla konsumentów

Choć część zasad ochrony pasażerów zostaje utrzymana, nowe regulacje niewątpliwie utrudnią dochodzenie odszkodowań w wielu przypadkach, które dziś kwalifikują się do rekompensaty. Największe zmiany dotkną pasażerów na trasach długodystansowych oraz podróżujących z przesiadkami. W efekcie zwiększy się ryzyko finansowe podróżnych przy jednoczesnym ograniczeniu odpowiedzialności linii lotniczych.

Autor: Adam Ziemba

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ile weźmiesz trzynastki w 2026 - nowa wysokość świadczenia

Nie jest wprawdzie jeszcze oficjalnie wiadome, ile dokładnie wyniesie trzynastka w 2026 roku, ale na podstawie dostępnych danych gospodarczych z GUS oraz przepisów, można już oszacować z dużą dokładnością tę kwotę świadczenia. Dowiedz się już teraz, ile wyniesie nowa trzynastka. W artykule znajdziesz szczegółowe obliczenia oparte o dotychczas dostępne dane makroekonomiczne.

Uwaga na nowy sposób oszustów! Bazuje na zmianie przepisów. Każdy powinien wiedzieć i ostrzec seniorów

Koniec roku to moment, w którym oszuści intensyfikują swoje działania. W tym okresie często bazują na informacji o tym, że od nowego roku ma nastąpić zmiana przepisów, w związku z którą na obywateli zostaną nałożone nowe obowiązki. Warto więc wiedzieć, jaka jest prawda i odpowiednio wcześnie ostrzec seniorów.

31 października – ważna data dla studentów z rentą rodzinną. ZUS: Z tym obowiązkiem nie można się spóźnić

Jak co roku, do końca października część studentów pobierających rentę rodzinną z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ma obowiązek dostarczenia do ZUS-u zaświadczenia z uczelni potwierdzającego kontynuowanie nauki. Brak takiego dokumentu spowoduje wstrzymanie wypłaty renty rodzinnej.

Ograniczenia w używaniu fajerwerków. Toczą się prace na nowymi przepisami. Chodzi o dobrostan zwierząt. Już nie będzie można postrzelać w Sylwestra?

Rząd popiera zmiany zmierzające do ograniczenia możliwości używania fajerwerków i petard. Toczą się prace nad nowymi przepisami. Chodzi o materiały pirotechniczne klas F1, F2 i F3. Już nie będzie można strzelać w Sylwestra? Od kiedy?

REKLAMA

Nowe uprawnienia dla młodzieży. Prezydent podpisał ustawę 15 października 2025 r.

W dniu 15 października 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał szereg ustaw. Jedną z nich jest ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o funduszu sołeckim (dalej jako: ustawa). Co zmienia i jakie są jej konsekwencje? Warto wiedzieć - bo ustawa zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2026 roku. i daje nowe prawa młodzieży!

Sejm przegłosował zakaz hodowli na futro. Polacy czekali co najmniej 10 lat

17 października Sejm ponadpartyjną większością poparł wprowadzenie zakazu hodowli zwierząt na futro w Polsce. Na piątkowym głosowaniu 339 posłów zagłosowało za zakazem, 78 przeciw, a 19 wstrzymało się od głosu. Jeśli zmiany zostaną zaakceptowane przez Senat i prezydenta, ustawa wejdzie w życie jeszcze w tym roku, a fermy futrzarskie w Polsce będą musiały zamknąć działalność do końca 2033 roku.

Nowe obowiązki dla spółek. KRS ujawni, kto naprawdę prowadzi rejestry akcjonariuszy

Przedsiębiorcy będą musieli zgłaszać do KRS informacje o podmiotach prowadzących rejestry akcjonariuszy. Reforma KSH kończy erę nieprzejrzystości i wprowadza większe bezpieczeństwo obrotu. Zmiany oznaczają też nowe koszty administracyjne i technologiczne, ale przyniosą firmom jasność prawną i ochronę przed ryzykiem błędnych wpisów.

Mieszkasz w mieszkaniu partnera, koleżanki lub krewnego? Zapłacisz podatek. W przepisach nie ma pojęcia uprzejmości. Za to wskazują, jak wycenić nieodpłatne świadczenie

Mieszkanie kątem u dalszej rodziny to obecnie raczej rzadkość. Nadal jednak często spotykane są przejściowe uprzejmości wobec bliskich i przyjaciół, czy wspólne życie w mieszkaniu partnera na początkowym etapie związku. Od takiej uprzejmości trzeba jednak zapłacić podatek.

REKLAMA

Kiedy zmienić opony na zimowe w 2025 – czy w tym roku to już obowiązek? Warto uważać na symbole 3PMSF oraz M+S

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas pierwszymi przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie.

Skrócony czas pracy właśnie staje się rzeczywistością: 6 [zamiast 8] godzin pracy dziennie, 3-dniowy weekend albo dodatkowe dni urlopu, bez zmniejszenia wynagrodzenia [MRPiPS wydało komunikat]

W dniu 15 października 2025 r. MRPiPS ogłosiło wyniki naboru do pilotażowego programu pn. „Skrócony czas pracy – to się dzieje”, w którym mogli wystartować przedsiębiorcy (i nie tylko) z całej Polski. Za udział w programie, każdy pracodawca będzie mógł otrzymać nawet 1 mln zł dofinansowania, a ponad tysiące pracowników, już niebawem, będzie mogło pracować 4 (zamiast 5) dni w tygodniu albo po 6 lub 7 (zamiast 8) godzin dziennie bądź skorzystać z dodatkowych dni urlopu, zachowując przy tym prawo do dotychczasowego wynagrodzenia.

REKLAMA