REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

2000 zł to racjonalna renta socjalna po podwyżce w 2024 r. Niestety przepisy o świadczeniu wspierającym blokują podwyżkę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
2000 zł to racjonalna podwyżka renty socjalnej w 2024 r. Świadczenie wspierające zablokuje taką podwyżkę
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W 2024 r. renta socjalna wzrośnie o 12,3% z 1588,44 zł do około 1784 zł. Eksperci mówią o konieczności podwyżki o 26% do 2000 zł brutto, aby zrekompensować osobom niepełnosprawnym rzeczywiste koszty inflacji. Wprowadzenie świadczenia wspierającego wyklucza taką podwyżkę renty socjalnej do oczekiwanej przez zainteresowanych kwoty 2000 zł.

Renta socjalnej jest bowiem podstawą obliczania wysokości świadczenia wspierającego. Powoduje to, że politycy będą blokowali większe niż o 12,3% podwyżki renty socjalnej. Dlatego osoby niepełnosprawne nie mające świadczenia wspierającego są poszkodowane - politycy będą mówili "Nie możemy Wam podnieść renty socjalnej, bo nie stać na podniesienie wypłat świadczenia wspierającego."

REKLAMA

REKLAMA

Na dodatek w 2024 r. rentę socjalną i świadczenie wspierające będą mogły łączyć tylko osoby niepełnosprawne z 87-100 punktami. Osoby z mniejszą niepełnosprawnością o świadczenie wspierające będą mogły się ubiegać dopiero w 2025 r. i 2026 r. 

Polecamy też artykuł o trzech wzorach stosowanych w procedurze przyznawania świadczenia wspierającego:

Trzy wzory dla świadczenia wspierającego: wniosek (PPW) i kwestionariusz (PPW-K) i formularz dla zespołu ds. orzekania. Ściągnij [Word, PDF]

REKLAMA

Renta socjalna a świadczenie wspierające

Od 1 stycznia 2024 r. wchodzi w życie ustawa o świadczeniu wspierającym. Świadczenie to ma przy rencie socjalnej 1588,44 zł, wartość około 3500 zł (220% renty dla 95-100 punktów). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli jednak podniesiemy wartość renty socjalnej do 2000 zł, to świadczenie wspierające rośnie do 4400 zł. Wzrost renty socjalnej do 2000 zł powoduje przyrost wartości świadczenia wspierającego o 900 zł

To jest bardzo niekorzystne dla osób pobierających rentę socjalną, ale nie mające prawa do świadczenie wspierającego.

Trudno uwierzyć, aby politycy zgodzili się na tak skokowe podniesienie kwot świadczeń dla niepełnosprawnych - zarówno dla renty socjalnej jak i świadczenia wspierającego.

Dlatego warto się zastanowić nad zmianą zasady, że wartość świadczenia wspierającego zależy od renty socjalnej. Ta zasada powoduje, że stale będzie u polityków pokusa blokowania podwyżek wartości renty socjalnej.

Zestawienie - Zobaczmy, co się stanie ze świadczeniem wspierającym, gdy renta socjalna wynosić będzie nie 1588,44 zł, a 2000 zł brutto:

  1. 4400 zł (odpowiada 220% renty socjalnej 2000 zł – od 95 do 100 punktów w skali potrzeby wsparcia);
  2. 3600 zł (odpowiada 180% ww. renty socjalnej – punkty od 90 do 94);
  3. 2400 zł (odpowiada 120% ww. renty socjalnej – od 85 do 89);
  4. 1600 zł (odpowiada 80% ww. renty socjalnej – od 80 do 84);
  5. 1200 zł (odpowiada 60% ww. renty socjalnej – od 75 do 79);
  6. 800 zł (odpowiada 40% ww. renty socjalnej – od 70 do 74).

Rząd osoby niepełnosprawne kusił wizją łączenia renty socjalnej i świadczenia wspierającego

Na 2024 r. rząd deklarował, że osoba niepełnosprawna zachowa prawo do renty socjalnej. Będzie możliwe łączenie renty socjalnej i świadczenia wspierającego. Na papierze brzmi to obiecująco:

Dwa przykłady dla osoby niepełnosprawnej (95 do 100 punktów w skali potrzeby wsparcia).

Wariant 1: Renta socjalna wynosi 1588,4 zł, czyli:

Świadczenie wspierające w 2024 r. to 3495 zł + 1588,4 zł renty socjalnej = 5083,4 zł.

Dla porównania, wariant nr 2:

Wariant 2: renta socjalna 2000 zł (podwyżka o 26%, która nie ma żadnych szans na wdrożenie - przykład ilustruje hipotetyczną sytuację)

Świadczenie wspierające to 4400 zł + 2000 zł renty socjalnej = łącznie 6600 zł dla osoby niepełnosprawnej.

Powyższe przykłady pokazują konsekwencje łączenia renty socjalnej i świadczenia wspierającego.

Pamiętajmy, że w 2024 r. z tej możliwości mogą skorzystać osoby niepełnosprawne o największym stopniu niepełnosprawności (od 84 do 100 punktów). Pozostałe osoby będą występować o świadczenie w 2025 r. i 2026 r. W latach 2025 - 2026 będą korzystały z renty socjalnej. Ta jednak nie zostanie podniesiona tak, jak oczekują, ponieważ podbije to świadczenie wspierające. Jest to z ich perspektywy rodzaj "błędnego koła".

  

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Oprocentowanie lokat bankowych i kont oszczędnościowych - koniec września 2025 r. Dobre "procenty" raczej dla mniejszych kwot

Po obniżce stóp procentowych NBP, dokonanych przez Radę Polityki Pieniężnej na początku września 2025 r. - większość banków pogorszyła warunki lokat i rachunków oszczędnościowych. Trzy banki postanowiły jednak pójść pod prąd – oferując wyższy procent, choć najczęściej kosztem jeszcze większego ograniczenia kwoty, którą można na lepszych warunkach ulokować lub skrócenia czasu trwania promocji.

Kontynuowanie postępowania sądowego mimo braku adresu dłużnika – czy to możliwe? Natalia Mądry, Head of Legal w Julianus Inkasso wyjaśnia

Nieznajomość miejsca pobytu dłużnika w postępowaniu cywilnym, choć stanowi istotną przeszkodę proceduralną, nie implikuje ipso facto paraliżu procesu sądowego, lecz aktywuje mechanizmy uregulowane w KPC, które umożliwiają kontynuację postępowania przy zachowaniu konstytucyjnie ugruntowanego prawa do obrony. Autorka: Natalia Mądry, Head of Legal w Julianus Inkasso Sp. z o.o.

Odrzucenie spadku a zrzeczenie się dziedziczenia

Wiele osób słyszało pojęcia: „odrzucenie spadku” i „zrzeczenie się dziedziczenia”. Pojęcia te są często używane zamiennie, co jest błędem. Pojęcia te zdecydowanie należy odróżnić- gdyż odnoszą się one do różnych „instytucji prawnych”, mają różne skutki, etc. W niniejszym artykule zakreślone zostaną podstawowe cechy różniące obie te instytucje, ale - dla pełnego obrazu- pokazane zostaną też ich najważniejsze podobieństwa.

WIBOR w umowach kredytu: co naprawdę wynika z opinii Rzeczniczki Generalnej TSUE [polemika]

W dniu 15 września 2025 r. na łamach naszego portalu ukazał się artykuł autorstwa radcy prawnego Pawła Stalskiego o tytule „Rzeczniczka Generalna TSUE: banki muszą precyzyjnie informować jak działa WIBOR. Otwierają się nowe możliwości dla kredytobiorców”. Przedstawiona w nim analiza dotyczy opinii Rzecznik Generalnej TSUE Laili Mediny z 11 września 2025 r. wydanej w sprawie C-471/24, tj. dotyczącej stosowania wskaźnika referencyjnego WIBOR w umowach kredytu hipotecznego zawieranych z konsumentami. Z tezami prezentowanymi w tamtym artykule polemizuje poniżej radca prawny Tomasz Majkrzak. Czy faktycznie z opinii Rzecznik Generalnej wynika, że banki muszą informować konsumentów o sposobie ustalania WIBOR?

REKLAMA

Koniec z nieodpłatnym przekazywaniem przez Skarb Państwa nieruchomości na rzecz Kościoła katolickiego. W ten sposób, do majątku kościelnego przetransferowano już niemal 3,5 mld zł z budżetu państwa

W dniu 24 września 2025 r. do Sejmu trafił projekt ustawy, który zakłada usunięcie z porządku prawnego regulacji, stanowiącej „nieproporcjonalny mechanizm uszczuplający majątek państwa, który kreuje pole do nadużyć, stanowiąc jednocześnie ponadprzeciętną możliwość akumulacji kapitału przez Kościół Katolicki”. Na podstawie przepisu, którego usunięcia domagają się posłowie – w latach 1992-2019, Kościół katolicki nieodpłatnie przejął od Skarbu Państwa 76 244 ha ziemi rolnej, o łącznej wartości niemal 3,5 mld zł. Nieruchomości nabywane w powyższym trybie przez kościelne osoby prawne nie zawsze są ujawniane w księgach wieczystych, a ponadto – nierzadko są przez Kościół zbywane.

System kaucyjny od 1 października: rewolucja w recyklingu czy wzrost kosztów dla mieszkańców? Oto cała prawda, której nikt nie mówi głośno

Od 1 października rusza system kaucyjny, który ma całkowicie zmienić sposób zbiórki i recyklingu opakowań po napojach. To jedna z największych reform środowiskowych ostatnich lat – ambitny projekt, który budzi zarówno ogromne nadzieje, jak i poważne obawy. Operatorzy zapewniają o gotowości, handel wciąż się dostosowuje, a konsumenci pytają, jak nowy system wpłynie na ich portfele.

Pakt migracyjny UE od 2026 roku – czy czeka nas islamska Europa? Ursula von der Leyen mówi o sprawiedliwości, a obywatele pytają: kto za to zapłaci?

Już w lipcu 2026 roku wchodzi w życie pakt migracyjny UE. Bruksela mówi o „sprawiedliwości” i solidarności, ale polscy europosłowie PiS ostrzegają, że dokument to „gaszenie pożaru benzyną”. Padają słowa o islamizacji, wojnie hybrydowej Putina i miliardowych kosztach, które mogą spaść na obywateli.

Czy sąsiad może zażądać pieniędzy za ogrodzenie? Mało tego, nawet je rozebrać? Przepisy stawiają sprawę jasno

Budowa ogrodzenia między działkami to gotowy przepis na sąsiedzki konflikt? Tak, zwłaszcza gdy jedna strona działa na własną rękę, a druga... wystawia rachunek albo każe wszystko rozebrać. Co wolno, a czego absolutnie nie? Warto to sprawdzić przed wbiciem pierwszej łopaty.

REKLAMA

Z TikToka: Młodzi bez pracy. Mija 265. dzień tego roku i średnio wysyłałem po 15 CV dziennie. 4000 CV. Nawet zaproszeń na rozmowę nie ma

Na Twitterze i TiKToku pojawiła się opowieść studenta, który od początku roku próbuje znaleźć pracę. Wysłał aż 4000 CV. W większości przypadków nie dostał nawet odpowiedzi.

Koniec z oddawaniem ziemi Kościołowi? Szykuje się wielka zmiana w relacjach państwo–Kościół

Polska 2050 chce raz na zawsze zakończyć przekazywanie państwowej ziemi Kościołowi. Ugrupowanie zaprezentowało projekt ustawy uchylającej kontrowersyjny artykuł 70a, który od 1989 roku umożliwiał nieodpłatne przekazywanie nieruchomości, sięgające łącznie aż 76 tys. hektarów. To pierwsza z serii zmian mających uporządkować relacje państwo–Kościół i zapewnić przejrzystość.

REKLAMA