REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona słuchu w pracy. Jakie są obowiązki pracodawcy?

Dziennikarka medyczno-prawna
Jak chronić słuch pracownika?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ochrona słuchu w pracy – jak chronić słuch pracownika? Z pracą w szkodliwym hałasie mamy do czynienia w wielu branżach. Aby hałas nie zaszkodził zdrowiu, pracodawcy zobowiązani są zadbać o odpowiednią ochronę słuchu pracowników. Co mówi prawo? Na czym polega ochrona słuchu i jakie są kary za nieprzestrzeganie obowiązujących norm?  

rozwiń >

Nadmierny hałas to problem nie tylko dla słuchu 

Pracodawca na mocy prawa zobowiązany jest do ochrony słuchu pracownika w miejscu pracy. Jego obowiązkiem jest zapewnić pracownikowi narażonemu na szkodliwy hałas osobiste wyposażenie ochronne. Prawidłowe dopasowanie ochrony ma szczególne znaczenie dla przemysłu, w tym także i dla firm, w których praca odbywa się w głośnych warunkach. 

REKLAMA

Hałas ma wpływ na zdrowie i kondycję człowieka, jego komfort psychiczny, ale także co należy podkreślić – wydajność w pracy. Nadmierny hałas w miejscu pracy skutkuje nie tylko zmęczeniem, irytacją, ale i trudnościami w skupieniu uwagi, zaburzeniami równowagi, zaburzeniami orientacji, podwyższonym ciśnieniem krwi, bólem głowy i przede wszystkim – czasowym bądź trwałym ubytkiem słuchu

Kiedy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi ochronniki słuchu

O konieczności ochrony słuchu decyduje poziom oceny, uzależniony od poziomu hałasu, jak i od czasu jego trwania. Przerwy w hałasie obniżają poziom tej oceny.  

Hałas klasyfikuje się w oparciu o jego natężenie wyrażane w decybelach (dB). To, jakie są wartości najwyższych dopuszczalnych natężeń (NDN) hałasu w środowisku pracy, reguluje załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. I tak: 

  • dla poziomu ekspozycji na hałas odniesionego do 8-godzinnego dobowego wymiaru czasu pracy bądź poziomu ekspozycji na hałas odniesionego do tygodnia pracy – wartość NDI wynosi 85 dB;
  • maksymalny poziom dźwięku  nie może przekroczyć 115 dB; 
  • szczytowy poziom dźwięku nie może przekroczyć wartości 135 dB

W przypadku, gdy na stanowisku pracy występuje ciągły hałas o wartości, która przekracza 85 dB – pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikowi środki ochrony słuchu (ochronniki słuchu). Należą do nich zatyczki lub nauszniki o odpowiednim stopniu tłumienia. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ochronniki nie mogą tłumić ani za słabo, ani za mocno. Gdy ochrona słuchu będzie za słaba, wtedy nie spełni swojej funkcji, a jeżeli za mocna (nadtłumienie) – wywoła uczucie izolacji, też wpływające negatywnie na zdrowie. 

Jakie są obowiązki pracodawcy wobec pracownika pracującego w hałasie

To, jakie jest natężenie hałasu w miejscu pracy, ma znaczenie względem obowiązków pracodawcy, jakie na nim spoczywają w temacie zapewnienia pracownikowi zdrowych warunków pracy. 

  • 80 dB (hałasu ciągłego) i/lub 135 dB (szczytowy poziom dźwięku) – od tego poziomu hałasu powinno się stosować ochronę słuchu. Na życzenie pracownika, pracodawca może mu zapewnić ochronniki słuchu. 
  • 85 dB (hałasu ciągłego) i/lub 137 dB (szczytowy poziom dźwięku) – ten poziom hałasu z mocy prawa nakazuje stosowanie ochronników słuchu. W praktyce oznacza to, że pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikowi środki ochrony słuchu, w przypadku, gdy pracuje on na stanowisku, gdzie taki hałas występuje. 
  • 87 dB hałasu ciągłego i/lub 140 dB (szczytowy poziom dźwięku) – praca w takim hałasie jest prawnie zabroniona, nawet przy zastosowaniu ochronników słuchu. 

Zgodnie z dyrektywą 2003/10/WE oraz krajowymi przepisami BHP – obowiązkiem pracodawcy jest wyeliminowanie każdego rodzaju zagrożenia w miejscu pracy – zatem także i hałasu. Można to zrobić poprzez zmianę procesów technologicznych, które wpływają na zmniejszenie hałasu; wymianę maszyn oraz innych urządzeń technicznych na produkujące jak najmniejszy hałas, nieprzekraczający dopuszczalnych wartości. 

Kto nie może pracować w hałasie

Przepisy prawa regulują, kto nie może pracować w nadmiernym hałasie, powyżej 8 godzin. Chodzi tutaj o: 

  • pracowników zatrudnionych na stanowiskach, na których dochodzi do przekroczeń najwyższych dopuszczalnych stężeń czynników szkodliwych dla zdrowia; 
  • pracownice w ciąży; 
  • pracowników opiekujący się dzieckiem do lat 4.

Pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas nieprzepracowany w związku ze zmniejszeniem z tego powodu wymiaru jego czasu pracy.

Jak sprawdzić natężenie hałasu w miejscu pracy

Pracodawca zobowiązany jest do przeprowadzania regularnych pomiarów natężenia hałasu w firmie. Jeżeli jednak pracownik sam chce sprawdzić, czy nie są przekraczane normy natężenia hałasu, może pobrać na smartfon aplikację jedną z aplikacji typu miernik dźwięku. Dzięki aplikacji łatwo zmierzy natężenie hałasu wokół siebie i sprawdzi, czy mieści się ono w dopuszczalnej normie.

Pracodawcy najczęściej i najchętniej spośród środków ochrony słuchu wybierają nauszniki przeciwhałasowe – zbudowane z dwóch czasz tłumiących, obejmujących małżowiny uszne i dobrze przylegających do głowy. Tak samo skuteczne są wkładki przeciwhałasowe. Oba rozwiązania skutecznie chronią przed hałasem, nie obniżając komfortu pracowników podczas wykonywania pracy.

Wysokie kary za hałas 

Wciąż zdarza się, że pracodawca nie dba o zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i dopuszczalne normy hałasu bywają przekraczane. W przypadku, gdy normy natężenia hałasu zostały faktycznie przekroczone i przepisy BHP nie są przestrzegane – właściciel firmy musi się liczyć z tym, że nie ominą go wysokie kary finansowe – grzywny wahają się między 1000 – 30 000 zł. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Nie każdego zatrudnianego pracownika trzeba skierować na badania. Dlaczego? Przepisy jasno to wskazują

Aby pracodawca zgodnie z przepisami mógł dopuścić zatrudnianego pracownika do pracy, ten musi legitymować się wymaganym orzeczeniem lekarskim o braku przeciwskazań do jej wykonywania. Jednak ta zasada nie obowiązuje w każdym przypadku. Dlaczego?

Od grudnia uważaj na dane udostępniane w czasie rekrutacji. Przepisy się zmieniają, a mało kto zwraca na to uwagę

Katalog danych, których udostępnienia można żądać od kandydata przed zatrudnieniem jest ograniczony. W grudniu 2025 r. w tym zakresie zajdzie też jedna mała, ale niezwykle istotna zmiana. Mało się o niej mówi, a wiele osób w ogóle nie zwraca na to uwagi.

Gorzka niespodzianka dla korzystających z kominków i centralnego ogrzewania. Można zapłacić wysoką grzywnę

Jak co roku wraz z rozpoczęciem sezonu grzewczego ponownie da się wyczuć duszący zapach dymu unoszącego się z kominów. Niestety, nie każdy korzysta wyłącznie z dozwolonych paliw, powodując tym samym smog oraz zwiększając zanieczyszczenie powietrza. Osoby, które wrzucają do pieców i kominków śmieci, muszą liczyć się z dotkliwymi karami.

Czy w tym roku na Wigilię obowiązuje zakaz sprzedaży żywego karpia? Czy grożą za to kary? Co mówią przepisy?

Co roku przed świętami Bożego Narodzenia wraca debata o sprzedaży żywych karpi. Istnieje grono zwolenników tradycji, a także ich przeciwników. Czy w 2025 roku obowiązują jakieś nowe przepisy zakazujące handlu żywymi karpiami? Jakie kary ewentualnie grożą za łamanie prawa? Sprawdzamy aktualny stan prawny i wyjaśniamy na co zwrócić uwagę podczas rybnych świątecznych zakupów.

REKLAMA

Jak WIBOR wpływa na ratę kredytu? Radca prawny objaśnia cały mechanizm i tłumaczy z „bankowego” na nasze

WIBOR, czyli Warsaw Interbank Offered Rate. Brzmi to trochę jak nazwa skomplikowanej procedury technicznej i szczerze mówiąc - dla Twojego domowego budżetu ma podobne znaczenie. To właśnie ten parametr, niczym niewidzialna ręka, steruje wysokością rat milionów kredytów hipotecznych i leasingów w Polsce. Ale tu pojawia się pewien paradoks. Mimo że ten wskaźnik zagląda do portfela niemal każdemu z nas, zasady jego powstawania są dla większości ludzi - a nawet i przedsiębiorców - równie czytelne, co instrukcja obsługi promu kosmicznego.

Tego wniosku nie składaj pracodawcy z wyprzedzeniem. Rozpatrzy go odmownie i będzie miał rację

Pewnych spraw nie należy odkładać na ostatnią chwilę. Innych z kolei nie można załatwiać zbyt wcześnie. Dotyczy to również relacji między pracodawcą a pracownikiem. Każdorazowo trzeba rozważyć, który moment będzie najlepszy na dopełnienie konkretnego obowiązku.

Zasiłek pielęgnacyjny. Ważne terminy, o których warto pamiętać

Kiedy najlepiej składać wniosek o zasiłek pielęgnacyjny z MOPS? Jaki jest termin na wniesienie odwołania do SKO? Ubiegając się o świadczenia warto pamiętać o procedurach i wymaganych formalnościach.

POLSTR zastąpi WIBOR do końca 2027 r. Będzie też spread korygujący dla wcześniej zawartych umów kredytowych. MFiG wyda rozporządzenie

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania PAP poinformowało, że wyznaczenie zamiennika WIBOR nastąpi w formie rozporządzenia, który wyda Minister Finansów i Gospodarki. Resort nie wyklucza także ujemnego wskaźnika (spreadu) korygującego dla zamiennika WIBOR przy wcześniej zawartych umowach kredytowych.

REKLAMA

Planowanie urlopów wypoczynkowych na 2026 rok inne niż zwykle. O co chodzi? Zmieniają się przepisy i trudniej będzie zrobić dobry plan

Planowanie urlopów to w bardziej skomplikowanych organizacjach konieczność. Jednak w 2026 roku będzie ono inne niż zwykle. Dlaczego? Bo zmieniają się przepisy, a zrobić dobry plan będzie trudniej. Trzeba więc z góry wiedzieć, co nas czeka.

Rewolucja w L4: w czasie zwolnienia, pracownik (od czasu do czasu) będzie musiał odebrać telefon od szefa i odpisać na e-maila, ale będzie też mógł pobierać jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia? Jest decyzja Senatu

W dniu 21 listopada 2025 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, która zakłada wprowadzenie istotnych zmian w zakresie tego co wolno, a czego nie wolno pracownikowi w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim (L4) – począwszy od podejmowania sporadycznych, incydentalnych czynności, będących przejawami aktywności zawodowej, a na wykonywaniu pracy u innego pracodawcy (tym samym – pobierając jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia) skończywszy. Tym samym – trafiła ona do Senatu, który zgłosił do ustawy kilka poprawek.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA