REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powakacyjne reklamacje - jak i kiedy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Wakacje, urlop, bagaż, konsument/fot. Fotolia
Wakacje, urlop, bagaż, konsument/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, gdy w czasie wakacji zagubiliśmy bagaż, a wybrany obiekt nie spełniał wymogów czterogwiazdkowego hotelu? Pamiętajmy, że w wielu przypadkach przysługuje nam reklamacja.

Wakacyjna fala skarg

Czas wakacji, wyjazdów oraz letnich zakupów dobiega końca. Niektórzy z nas nie będą mogli jednak o nich szybko zapomnieć, a wszystko to przez zaniedbania przedsiębiorców. Jeżeli bagaż zaginął, lot się opóźnił, a zakupione obuwie nie przetrwało próby, Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, aby nie zapominać o reklamacji!

REKLAMA

REKLAMA

Dane statystyczne Europejskiego Centrum Konsumenckiego wskazują, że z roku na rok ECK Polska otrzymuje coraz większą liczbę skarg:

  • Odnosząc się do dnia 16 sierpnia, w roku 2016 ECK Polska otrzymało o 30% więcej skarg niż w roku 2015

Duży wpływ na powyższe statystyki miała liczba skarg, które ECK Polska otrzymała w okresie wakacyjnym:

  • W roku 2016 liczba skarg otrzymanych w okresie między 01.06-16.08 jest wyższa o 38% od roku ubiegłego

Poniżej przykładowe reklamacje, które trafiają do ECK Polska:

REKLAMA

Niezgodność gwiazdek

Konsumentka z Polski wraz z rodziną wykupiła pobyt wakacyjny w Hiszpanii, w austriackim biurze podroży. Hotel, w którym zakwaterowano turystów nie spełniał jednak wymogów hotelu czterogwiazdkowego jak stanowiła umowa. Warunki w hotelu były dla konsumentki nie do zaakceptowania: nieporządek, grzyb na ścianie, resztki jedzenia, zepsute sprzęty, nieprzyjemny zapach. Po powrocie konsumentka zareklamowała wycieczkę, ale przedsiębiorca konsekwentnie odmawiał jej racji…

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętaj: W podobnych sytuacjach pomocna w określaniu wysokości roszczeń jest tzw. Tabela Frankfurcka. Dokument procentowo określa możliwości obniżenia ceny całościowej imprezy turystycznej, za poszczególne niezgodności z umową, takie jak: inna odległość od plaży, różnica w rodzaju pokoju, wady pokoju np. brak balkonu, brak widoku na morze, brak klimatyzacji, robactwo, wady posiłków np. zepsute/zimne posiłki, monotonny jadłospis, brak sprzętów sportowych (a także basenu).

Po interwencji ECK, przedsiębiorca postanowił polubownie rozwiązać sprawę. Konsumentka otrzymała rekompensatę w wysokości 600 euro, które stanowiło ponad 2/3 kwoty jaką zapłaciła za wycieczkę.

Sandały na lato

Polska konsumentka przed wyjazdem na upragnione wakacje zakupiła sandały na koturnie od niemieckiego sprzedawcy internetowego. Po kilku dniach użytkowania podeszwa odkleiła się. Pomimo dwóch prób reklamowania butów, sklep nie odniósł się do roszczeń konsumentki…

Pamiętaj: Przedsiębiorca odpowiada za wadę fizyczną produktu za zasadach rękojmi. Jeżeli wada zostanie stwierdzona w okresie 2 lat od momentu wydania produktu, konsument może domagać się: naprawy bądź wymiany na nowy towar, stosownej obniżki ceny lub odstąpienia od umowy.

Po interwencji sieci ECC-Net konsumentka otrzymała zielone światło do odesłania butów i po kilku tygodniach otrzymała zwrot 40 euro.

Polecamy serwis: Reklamacje


Rezygnacja z zakupu aparatu fotograficznego

Konsument zamieszkały w Rumunii, aby upamiętnić wakacyjne chwile zamówił aparat fotograficzny w sklepie internetowym polskiego sprzedawcy. Po obejrzeniu otrzymanego towaru, postanowił odstąpić od umowy. Aparat został odesłany, ale przedsiębiorca nigdy nie zwrócił konsumentowi wpłaconych pieniędzy. Pomimo wielu maili konsumenta, przedsiębiorca nie reagował…

Pamiętaj: Konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej przez Internet w ciągu 14 dni bez podawania jakichkolwiek powodów. Odstąpienie od umowy jest jednostronnym oświadczeniem woli, tym samym nie jest uzależnione od zgody przedsiębiorcy.

Po interwencji ECK Polska, sprzedawca zbadał sprawę. Okazało się, że pieniądze nie zostały wysłane ostatecznie do konsumenta na skutek błędu w programie sprzedawcy. Dzięki interwencji ECK, konsument ostatecznie otrzymał zwrot w wysokości 370 euro.

Gdzie mój samolot?

Austriacki konsument leciał polskimi liniami lotniczymi z Warszawy do Wiednia. Jego lot został jednak odwołany, a on sam zmuszony był do znalezienia miejsca noclegowego, zakupu posiłków oraz nowego biletu do Austrii. Przewoźnik odmówił mu wypłaty odszkodowania w wysokości 618 euro. Konsument poniósł koszt noclegu, posiłku, zakupu nowego biletu, dodatkowo ubiegał się o odszkodowanie wysokości 250 EUR. Po poinformowaniu przewoźnika o planach zgłoszenia sprawy do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, przewoźnik dokonał zwrotu na kwotę 368 EUR (nie uwzględniając roszczeń dotyczących odszkodowania)…

Pamiętaj: W przypadku odwołania lotu, przewoźnik powinien zaproponować pasażerom lot zastępczy, posiłki i napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania, możliwość przeprowadzenia dwóch rozmów telefonicznych. Jeżeli następuje konieczność dłuższego oczekiwania, konsumenci są uprawnieni do noclegu oraz przejazdu z lotniska do hotelu i z powrotem. Ponadto pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie od 250 EUR-600 EUR, wysokość uzależniona jest od długości lotu. Jeżeli przewoźnik nie zapewnia opieki w czasie oczekiwania, koniecznie zachowaj rachunki/faktury.

 Jako, że żadna nadzwyczajna okoliczność nie nastąpiła i przewoźnik się do tego przyznał, dzięki interwencji ECK Polska, konsument uzyskał 250 euro odszkodowania.

Cisza w sprawie bagażu

Polski konsument leciał z Katowic do Malmoe. Na lotnisku w Szwecji zauważył, że jego markowy bagaż został uszkodzony. Pękła jego struktura. Konsument złożył reklamację w terminie 7 dni od daty zdarzenia, przesyłając przewoźnikowi opis uszkodzenia, potwierdzenie zgłoszenia problemu na lotnisku oraz zaświadczenie o nienaprawialności. Linia lotnicza nie odpowiedziała jednak na skargę konsumenta w ciągu 30 dni…

Pamiętaj: W przypadku uszkodzenia bagażu przez linie lotniczą, konsument powinien złożyć reklamację w formie pisemnej w terminie do 7 dni od daty zdarzenia. Zgodnie z Konwencją Montrealską maksymalna kwota odszkodowania w przypadku uszkodzenia bagażu wynosi 1131 SDR w przybliżeniu 6029,36 zł (kurs z dnia 12.08.2016 r.). Należy jednak pamiętać, że to konsument powinien udowodnić poniesioną szkodę. Konwencja Montrealska nie reguluje terminu w jakim przedsiębiorca powinien odpowiedzieć na skargę przewoźnika. Przyjmuje się termin do 30 dni.

Po interwencji ECK Polska, konsument otrzymał przelew na kwotę 75 euro.

Aplikacja mobilna w podróży

W trosce o prawa pasażerów, sieć Europejskich Centów Konsumenckich przygotowała bezpłatną aplikację ECC-Net Travel, która podpowie jak postępować w sytuacji opóźnienia, odwołania lotu, czy problemów z bagażem. Aplikacja działa w trybie off-line (nie potrzebny jest dostęp do Internetu).

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wynagrodzenie wypłacane „pod stołem” pod ochroną prawa. Przełomowy wyrok sądu, po którym pracodawca już się nie wywinie

W dniu 4 listopada 2025 r., w Sądzie Okręgowym w Gdańsku, zapadł wyrok, którym sąd zasądził bisko 70 tys. zł na rzecz pracownika, który część wynagrodzenia otrzymywał od swojego pracodawcy „pod stołem”, jednak pewnego dnia pracodawca poinformował go, że – „od teraz” jego zarobki będą o połowę niższe. Jest to precedens, który dowodzi, że wynagrodzenie, choć przekazywane nielegalnie – nadal pozostaje pod ochroną prawa.

Oni nie muszą brać wolnego. I bez tego mają długi weekend. Sprawdź, czego nie uda ci się załatwić 10 listopada

Listopad rozpoczął się długim weekendem. Układ kalendarzowy roku sprawił, że wielu pracowników 10 listopada zostanie w domach i odda się relaksowi, zamiast pracy. Niektórzy wykorzystają w tym celu 1 dzień urlopu, inni nie będą musieli tego robić.

Najnowszy wyrok dot. WIBOR-u w umowie kredytu – dlaczego nie sposób zgodzić się z argumentacją Sądu Okręgowego w Suwałkach

Kilka dni temu opublikowano na portalu Infor.pl artykuł, w którym mec. Marta Kosowicz odniosła się do orzeczenia „wyborowego” Sądu Okręgowego w Suwałkach, ponieważ Sąd ten 23 października 2025 roku wydał wyrok „unieważniający” umowę kredytu złotowego z zastosowaniem oprocentowania zmiennego opartego o wskaźnik referencyjny WIBOR. Nieco dziwi mnie, że wspomniany artykuł powstał zanim Sąd Okręgowy w Suwałkach sporządził pisemne uzasadnienie orzeczenia, ale jak rozumiem, autorka publikacji opierała się na ustnych motywach wygłoszonych przez sędziego referenta, które w ocenie autorki artykułu stanowią wystarczająca podstawę do formułowania kompleksowej oceny zapadłego wyroku. Ja też nie znam pisemnego uzasadnienia (nie zostało sporządzone na dzień pisania nin. artykułu), ale odniosę się do niektórych tez wyrażonych przez mec. M. Kosowicz.

Przesunęliśmy wskazówki zegarów. Ktoś pospał dłużej, a ktoś inny zarobił więcej. Za nami zmiana z czasu letniego na zimowy. Takie były zasady w 2025 roku

W 2025 roku dwukrotnie przesunęliśmy już wskazówki zegarów. W związku ze zmianą czasu z letniego na zimowy jedni będą spali dłużej, a drudzy zarobili więcej. Jak należało rozliczyć czas pracy dla pracowników pracujących w nocy?

REKLAMA

Blokada strony internetowej (nawet bez decyzji, wystarczy podejrzenie popełnienia przestępstwa) - nowa kompetencja KNF. Radca prawny: przepisy budzą poważne wątpliwości prawne

Uchwalona przez Sejm 26 września 2025 roku ustawa o rynku kryptoaktywów daje Komisji Nadzoru Finansowego prawo do natychmiastowego blokowania stron internetowych prowadzących nielegalną działalność kryptowalutową. To rewolucyjne narzędzie, które może skutecznie chronić polskich konsumentów przed oszustami z egzotycznych jurysdykcji. Problem w tym, że konstrukcja tego systemu budzi poważne wątpliwości prawne i może prowadzić do arbitralnych decyzji uderzających w legalnie działające podmioty.

Ile naprawdę kosztuje pogrzeb w Polsce? Najnowszy raport WEI ujawnia koszty pożegnania bliskich

Śmierć to temat, którego większość z nas unika. Jednak kiedy przychodzi moment pożegnania, rodziny w Polsce zderzają się nie tylko z bólem straty, ale także z ogromnymi wydatkami i gąszczem formalności. Najnowszy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia brutalną prawdę o tym, jak wygląda proces pożegnania zmarłych w naszym kraju.

300 zł dla emerytów co miesiąc. Bez względu na dochody. Najbliżsi przejmą świadczenie po śmierci. Kiedy złożyć wniosek na 2026 rok?

Jak poprawić stan budżetu domowego seniora? Warto rozważyć to, o jakie dodatki do emerytury może się ubiegać. Choć przewidziane w obowiązujących przepisach świadczenia nie mają powszechnego charakteru, to zazwyczaj może ubiegać się o nie dość szerokie grono osób.

Na zasiłek pielęgnacyjny 500 zł miesięcznie trzeba będzie poczekać 10 lat. To za długo dla 1 mln Polaków

Nie było szans na podwyżkę zasiłku pielęgnacyjnego w 2025 r. Żadnej. Wciąż tylko 215,84 zł. I tak od 2019 r. W przyszłości nie będzie lepiej. Przedstawiciele rządu już oficjalnie potwierdzają, że najwcześniej zasiłek ten zostanie podniesiony dopiero od 1 stycznia 2029 r. To wyrok na realną wartość zasiłku pielęgnacyjnego porównując ze znacznymi podwyżkami tylko w 2025 r. dla świadczenia pielęgnacyjnego, dodatku dopełniającego i świadczenia wspierającego. Z zasiłku pielęgnacyjnego korzysta aż 1 mln osób (głównie osoby z umiarkowaną niepełnosprawnością). Nie ma kryterium dochodowego więc politycy nie mogą zamrozić  progów dochodów (tak zrobili przy zasiłkach rodzinnych).

REKLAMA

Sprzątanie grobów po Wszystkich Świętych - nieprzestrzeganie nowych zasad może kosztować nawet 5000 zł! Uwaga na te pułapki na cmentarzach, łatwo się pomylić

Już po 1 listopada – Dniu Wszystkich Świętych oraz 2 listopada – zaduszkach. Jak co roku, był to czas pamięci o tych, którzy odeszli, szczególnie osobach bliskich. Za chwilę, korzystając z dobrej pogody oraz długiego weekendu listopadowego, zapewne ruszymy sprzątać groby po wypalonych zniczach i wkładach. Nocne przymrozki mogły też zaszkodzić żywym kwiatom, być może je też trzeba będzie wyrzucić. Jednak nawet podczas porządkowania grobów bliskich musimy pamiętać o przestrzeganiu przepisów. Także na cmentarzach obowiązują zasady segregacji, a w tym roku w niektórych miejscach czeka na nas nowość.

Kolejny rok niesprawiedliwości. Dalej składki 250 000 zł są "zaparkowane" w ZUS. Bez w praktyce możliwości konsumpcji w postaci emerytury [Mundurowi sprzed 1999 r.]

Od kilku lat emeryci mundurowi z poprzedniego systemu walczą o możliwość zwiększenia emerytury mundurowej poprzez dołożenie do niej emerytury cywilnej. Chodzi o osoby, które były mundurowymi przed 1999 r. - nie mogą łączyć emerytury mundurowej i cywilnej. Od kilkunastu miesięcy osoby poszkodowane ślą petycje do rządu, Sejmu i Senatu. Bezskutecznie. Dalej składki odprowadzone przez nich do ZUS są w praktyce "zaparkowane" w ZUS bez możliwości konsumpcji w postaci emerytury.

REKLAMA