REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wakacje, urlop, bagaż, konsument/fot. Fotolia
Wakacje, urlop, bagaż, konsument/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, gdy w czasie wakacji zagubiliśmy bagaż, a wybrany obiekt nie spełniał wymogów czterogwiazdkowego hotelu? Pamiętajmy, że w wielu przypadkach przysługuje nam reklamacja.

Wakacyjna fala skarg

Czas wakacji, wyjazdów oraz letnich zakupów dobiega końca. Niektórzy z nas nie będą mogli jednak o nich szybko zapomnieć, a wszystko to przez zaniedbania przedsiębiorców. Jeżeli bagaż zaginął, lot się opóźnił, a zakupione obuwie nie przetrwało próby, Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, aby nie zapominać o reklamacji!

REKLAMA

REKLAMA

Dane statystyczne Europejskiego Centrum Konsumenckiego wskazują, że z roku na rok ECK Polska otrzymuje coraz większą liczbę skarg:

  • Odnosząc się do dnia 16 sierpnia, w roku 2016 ECK Polska otrzymało o 30% więcej skarg niż w roku 2015

Duży wpływ na powyższe statystyki miała liczba skarg, które ECK Polska otrzymała w okresie wakacyjnym:

  • W roku 2016 liczba skarg otrzymanych w okresie między 01.06-16.08 jest wyższa o 38% od roku ubiegłego

Poniżej przykładowe reklamacje, które trafiają do ECK Polska:

REKLAMA

Niezgodność gwiazdek

Konsumentka z Polski wraz z rodziną wykupiła pobyt wakacyjny w Hiszpanii, w austriackim biurze podroży. Hotel, w którym zakwaterowano turystów nie spełniał jednak wymogów hotelu czterogwiazdkowego jak stanowiła umowa. Warunki w hotelu były dla konsumentki nie do zaakceptowania: nieporządek, grzyb na ścianie, resztki jedzenia, zepsute sprzęty, nieprzyjemny zapach. Po powrocie konsumentka zareklamowała wycieczkę, ale przedsiębiorca konsekwentnie odmawiał jej racji…

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętaj: W podobnych sytuacjach pomocna w określaniu wysokości roszczeń jest tzw. Tabela Frankfurcka. Dokument procentowo określa możliwości obniżenia ceny całościowej imprezy turystycznej, za poszczególne niezgodności z umową, takie jak: inna odległość od plaży, różnica w rodzaju pokoju, wady pokoju np. brak balkonu, brak widoku na morze, brak klimatyzacji, robactwo, wady posiłków np. zepsute/zimne posiłki, monotonny jadłospis, brak sprzętów sportowych (a także basenu).

Po interwencji ECK, przedsiębiorca postanowił polubownie rozwiązać sprawę. Konsumentka otrzymała rekompensatę w wysokości 600 euro, które stanowiło ponad 2/3 kwoty jaką zapłaciła za wycieczkę.

Sandały na lato

Polska konsumentka przed wyjazdem na upragnione wakacje zakupiła sandały na koturnie od niemieckiego sprzedawcy internetowego. Po kilku dniach użytkowania podeszwa odkleiła się. Pomimo dwóch prób reklamowania butów, sklep nie odniósł się do roszczeń konsumentki…

Pamiętaj: Przedsiębiorca odpowiada za wadę fizyczną produktu za zasadach rękojmi. Jeżeli wada zostanie stwierdzona w okresie 2 lat od momentu wydania produktu, konsument może domagać się: naprawy bądź wymiany na nowy towar, stosownej obniżki ceny lub odstąpienia od umowy.

Po interwencji sieci ECC-Net konsumentka otrzymała zielone światło do odesłania butów i po kilku tygodniach otrzymała zwrot 40 euro.

Polecamy serwis: Reklamacje


Rezygnacja z zakupu aparatu fotograficznego

Konsument zamieszkały w Rumunii, aby upamiętnić wakacyjne chwile zamówił aparat fotograficzny w sklepie internetowym polskiego sprzedawcy. Po obejrzeniu otrzymanego towaru, postanowił odstąpić od umowy. Aparat został odesłany, ale przedsiębiorca nigdy nie zwrócił konsumentowi wpłaconych pieniędzy. Pomimo wielu maili konsumenta, przedsiębiorca nie reagował…

Pamiętaj: Konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej przez Internet w ciągu 14 dni bez podawania jakichkolwiek powodów. Odstąpienie od umowy jest jednostronnym oświadczeniem woli, tym samym nie jest uzależnione od zgody przedsiębiorcy.

Po interwencji ECK Polska, sprzedawca zbadał sprawę. Okazało się, że pieniądze nie zostały wysłane ostatecznie do konsumenta na skutek błędu w programie sprzedawcy. Dzięki interwencji ECK, konsument ostatecznie otrzymał zwrot w wysokości 370 euro.

Gdzie mój samolot?

Austriacki konsument leciał polskimi liniami lotniczymi z Warszawy do Wiednia. Jego lot został jednak odwołany, a on sam zmuszony był do znalezienia miejsca noclegowego, zakupu posiłków oraz nowego biletu do Austrii. Przewoźnik odmówił mu wypłaty odszkodowania w wysokości 618 euro. Konsument poniósł koszt noclegu, posiłku, zakupu nowego biletu, dodatkowo ubiegał się o odszkodowanie wysokości 250 EUR. Po poinformowaniu przewoźnika o planach zgłoszenia sprawy do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, przewoźnik dokonał zwrotu na kwotę 368 EUR (nie uwzględniając roszczeń dotyczących odszkodowania)…

Pamiętaj: W przypadku odwołania lotu, przewoźnik powinien zaproponować pasażerom lot zastępczy, posiłki i napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania, możliwość przeprowadzenia dwóch rozmów telefonicznych. Jeżeli następuje konieczność dłuższego oczekiwania, konsumenci są uprawnieni do noclegu oraz przejazdu z lotniska do hotelu i z powrotem. Ponadto pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie od 250 EUR-600 EUR, wysokość uzależniona jest od długości lotu. Jeżeli przewoźnik nie zapewnia opieki w czasie oczekiwania, koniecznie zachowaj rachunki/faktury.

 Jako, że żadna nadzwyczajna okoliczność nie nastąpiła i przewoźnik się do tego przyznał, dzięki interwencji ECK Polska, konsument uzyskał 250 euro odszkodowania.

Cisza w sprawie bagażu

Polski konsument leciał z Katowic do Malmoe. Na lotnisku w Szwecji zauważył, że jego markowy bagaż został uszkodzony. Pękła jego struktura. Konsument złożył reklamację w terminie 7 dni od daty zdarzenia, przesyłając przewoźnikowi opis uszkodzenia, potwierdzenie zgłoszenia problemu na lotnisku oraz zaświadczenie o nienaprawialności. Linia lotnicza nie odpowiedziała jednak na skargę konsumenta w ciągu 30 dni…

Pamiętaj: W przypadku uszkodzenia bagażu przez linie lotniczą, konsument powinien złożyć reklamację w formie pisemnej w terminie do 7 dni od daty zdarzenia. Zgodnie z Konwencją Montrealską maksymalna kwota odszkodowania w przypadku uszkodzenia bagażu wynosi 1131 SDR w przybliżeniu 6029,36 zł (kurs z dnia 12.08.2016 r.). Należy jednak pamiętać, że to konsument powinien udowodnić poniesioną szkodę. Konwencja Montrealska nie reguluje terminu w jakim przedsiębiorca powinien odpowiedzieć na skargę przewoźnika. Przyjmuje się termin do 30 dni.

Po interwencji ECK Polska, konsument otrzymał przelew na kwotę 75 euro.

Aplikacja mobilna w podróży

W trosce o prawa pasażerów, sieć Europejskich Centów Konsumenckich przygotowała bezpłatną aplikację ECC-Net Travel, która podpowie jak postępować w sytuacji opóźnienia, odwołania lotu, czy problemów z bagażem. Aplikacja działa w trybie off-line (nie potrzebny jest dostęp do Internetu).

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Aerozolowa pułapka: jak jeden dezodorant może kosztować Cię 500 zł

Produkty w sprayu – od dezodorantów, przez lakiery do włosów, aż po farby i środki chemiczne – są codziennością w naszych domach. Używamy ich szybko i często bez zastanowienia, wyrzucając puste puszki do kosza. Jednak w polskim prawie aerozole podlegają szczególnym zasadom. Ich niewłaściwa segregacja może skutkować mandatem do 500 zł dla mieszkańca, a dla firm – karami sięgającymi 100 tys. zł.

Czy będzie nowa ulga dla niepełnosprawnych z kodem 03-L? Premier wezwany do zajęcia się tematem

Osoby głuche z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności (symbol 03-L) od lat zmagają się z pełnopłatnymi przejazdami transportem publicznym, mimo że wiele innych grup niepełnosprawnych korzystają z ustawowych ulg. Po tym, jak Ministerstwo Infrastruktury umyło ręce, zasłaniając się kompetencjami innych resortów, Komisja do Spraw Petycji Sejmu RP wystosowała nowy dezyderat w tej sprawie bezpośrednio do Prezesa Rady Ministrów. To wezwanie do kompleksowej rewizji przepisów, które zdaniem wnioskodawców, generują społeczne dysproporcje i bariery w dostępie do aktywności zawodowej i społecznej.

7-godzinny dzień pracy dla rodziców dzieci do 13 roku życia i dodatkowe 3 dni urlopu na każde dziecko na koszt FUS (a nie pracodawcy). To tylko niektóre z nowych przywilejów, które mają podnieść „najniższy w historii poziom dzietności w Polsce”

Zwiększenie przewidzianych w kodeksie pracy praw pracowniczych kobiet w ciąży i rodziców dzieci do 13 roku życia, to postulat petycji obywatelskiej, która została wniesiona do Sejmu. 7-godzinny dzień pracy i dodatkowe 3 dni urlopu na każde dziecko na koszt FUS (a nie pracodawcy), to tylko niektóre z nowych przywilejów, które miałyby podnieść – aktualnie najniższy w historii – poziom dzietności w Polsce.

Nie złożyłeś tego oświadczenia? Nie dostaniesz pieniędzy przed świętami. Ten problem dotyczy wielu pracowników

By korzystać ze swoich praw, trzeba znać zasady, które je regulują. Tymczasem w przypadku najbardziej powszechnych świadczeń, które przysługują pracownikom od wielu lat, nie tylko łatwo o błędy, ale wiele mitów, które wokół nich narosły, stało się z upływem lat niemal obowiązującym prawem.

REKLAMA

Rozwód przed kierownikiem USC a nie w sądzie. Będą dwa etapy. Ale to nowe prawo nie dla wszystkich chętnych

Rada Ministrów przyjęła 12 listopada 2025 r. projekt ustawy o zmianie Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz niektórych innych ustaw, wprowadzający do polskiego systemu prawnego możliwość pozasądowego rozwiązania małżeństwa. Projekt Ministerstwa Sprawiedliwości przewiduje, że rozwód będzie możliwy na podstawie zgodnych oświadczeń małżonków składanych przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego. Nowe przepisy (jeżeli uchwali je Sejm i Senat a Prezydent podpisze) mają wejść w życie po upływie 12 miesięcy od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

30 listopada 2025 r. upływa ważny termin dla wielu rodziców. Wnioski do MOPS i ZUS

Z końcem listopada kończy się nie tylko możliwość wnioskowania o świadczenie dobry start z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W tym terminie warto też złożyć wniosek o zasiłek rodzinny, aby otrzymywać świadczenie przez cały okres zasiłkowy.

Zadłużenie to nie wstyd – brak reakcji już tak. Dzień bez Długów – dlaczego w Polsce to wciąż marzenie, a nie rzeczywistość?

17 listopada obchodzimy Ogólnopolski Dzień bez Długów – święto, które miało przypominać o odpowiedzialnym podejściu do finansów i zachęcać do życia bez zobowiązań. W praktyce jednak dla wielu Polaków to dzień, który zamiast motywować do niezależności finansowej, uświadamia, jak bardzo nasze życie stało się kredytem. Bo nawet jeśli nie mamy długu wobec banku, to często mamy dług wobec siebie – w czasie, energii i spokoju, które poświęcamy, by utrzymać finansową równowagę.

Nieruchomość w spadku – szczęście w nieszczęściu czy początek kłótni w rodzinie? Adwokat wyjaśnia jak zgodnie z prawem dziedziczyć nieruchomości

Listopad to czas refleksji, rodzinnych spotkań i rozmów o tym, co naprawdę ważne. To również miesiąc, w którym wiele osób zaczyna zastanawiać się nad przyszłością swojego majątku – a prawnicy coraz częściej słyszą pytania o testamenty, dziedziczenie i przekazywanie nieruchomości. Choć temat wydaje się odległy, w praktyce dotyczy każdego z nas. Bo nawet jeśli nie mamy jeszcze testamentu, to wcześniej czy później będziemy stroną w sprawie spadkowej – jako spadkobiercy lub spadkodawcy - pisze adwokat Karolina Pilawska.

REKLAMA

Te pieniądze trafią do wierzycieli jeszcze przed świętami. Dlaczego nie da się ich uchronić przed egzekucją?

Czy komornik zajmie świadczenie przedświąteczne należne pracownikowi? Wiele osób uważa, że to zależy od tego, z jakiego źródła jest finansowana jego wypłata. To jednak nie jest prawda. Na co więc trzeba zwrócić uwagę?

Zaległe płatności? Z końcem roku mija ważny termin. Nie pozwól, aby Twoje roszczenia się przedawniły

Instytucja przedawnienia ma co do zasady zapewniać stabilność i pewność w obrocie gospodarczym. Polega ona na tym, że po upływie określonego czasu ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia. Brak aktywności wierzyciela przez określony czas prowadzi do nieodwracalnej utraty możliwości skutecznego dochodzenia świadczenia przed sądem, co ma doniosłe skutki praktyczne, szczególnie w kontekście dynamicznie zmieniającego się otoczenia biznesowego i konieczności zarządzania portfelem wierzytelności.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA