REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powakacyjne reklamacje - jak i kiedy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Wakacje, urlop, bagaż, konsument/fot. Fotolia
Wakacje, urlop, bagaż, konsument/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, gdy w czasie wakacji zagubiliśmy bagaż, a wybrany obiekt nie spełniał wymogów czterogwiazdkowego hotelu? Pamiętajmy, że w wielu przypadkach przysługuje nam reklamacja.

Wakacyjna fala skarg

Czas wakacji, wyjazdów oraz letnich zakupów dobiega końca. Niektórzy z nas nie będą mogli jednak o nich szybko zapomnieć, a wszystko to przez zaniedbania przedsiębiorców. Jeżeli bagaż zaginął, lot się opóźnił, a zakupione obuwie nie przetrwało próby, Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, aby nie zapominać o reklamacji!

REKLAMA

REKLAMA

Dane statystyczne Europejskiego Centrum Konsumenckiego wskazują, że z roku na rok ECK Polska otrzymuje coraz większą liczbę skarg:

  • Odnosząc się do dnia 16 sierpnia, w roku 2016 ECK Polska otrzymało o 30% więcej skarg niż w roku 2015

Duży wpływ na powyższe statystyki miała liczba skarg, które ECK Polska otrzymała w okresie wakacyjnym:

  • W roku 2016 liczba skarg otrzymanych w okresie między 01.06-16.08 jest wyższa o 38% od roku ubiegłego

Poniżej przykładowe reklamacje, które trafiają do ECK Polska:

REKLAMA

Niezgodność gwiazdek

Konsumentka z Polski wraz z rodziną wykupiła pobyt wakacyjny w Hiszpanii, w austriackim biurze podroży. Hotel, w którym zakwaterowano turystów nie spełniał jednak wymogów hotelu czterogwiazdkowego jak stanowiła umowa. Warunki w hotelu były dla konsumentki nie do zaakceptowania: nieporządek, grzyb na ścianie, resztki jedzenia, zepsute sprzęty, nieprzyjemny zapach. Po powrocie konsumentka zareklamowała wycieczkę, ale przedsiębiorca konsekwentnie odmawiał jej racji…

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętaj: W podobnych sytuacjach pomocna w określaniu wysokości roszczeń jest tzw. Tabela Frankfurcka. Dokument procentowo określa możliwości obniżenia ceny całościowej imprezy turystycznej, za poszczególne niezgodności z umową, takie jak: inna odległość od plaży, różnica w rodzaju pokoju, wady pokoju np. brak balkonu, brak widoku na morze, brak klimatyzacji, robactwo, wady posiłków np. zepsute/zimne posiłki, monotonny jadłospis, brak sprzętów sportowych (a także basenu).

Po interwencji ECK, przedsiębiorca postanowił polubownie rozwiązać sprawę. Konsumentka otrzymała rekompensatę w wysokości 600 euro, które stanowiło ponad 2/3 kwoty jaką zapłaciła za wycieczkę.

Sandały na lato

Polska konsumentka przed wyjazdem na upragnione wakacje zakupiła sandały na koturnie od niemieckiego sprzedawcy internetowego. Po kilku dniach użytkowania podeszwa odkleiła się. Pomimo dwóch prób reklamowania butów, sklep nie odniósł się do roszczeń konsumentki…

Pamiętaj: Przedsiębiorca odpowiada za wadę fizyczną produktu za zasadach rękojmi. Jeżeli wada zostanie stwierdzona w okresie 2 lat od momentu wydania produktu, konsument może domagać się: naprawy bądź wymiany na nowy towar, stosownej obniżki ceny lub odstąpienia od umowy.

Po interwencji sieci ECC-Net konsumentka otrzymała zielone światło do odesłania butów i po kilku tygodniach otrzymała zwrot 40 euro.

Polecamy serwis: Reklamacje


Rezygnacja z zakupu aparatu fotograficznego

Konsument zamieszkały w Rumunii, aby upamiętnić wakacyjne chwile zamówił aparat fotograficzny w sklepie internetowym polskiego sprzedawcy. Po obejrzeniu otrzymanego towaru, postanowił odstąpić od umowy. Aparat został odesłany, ale przedsiębiorca nigdy nie zwrócił konsumentowi wpłaconych pieniędzy. Pomimo wielu maili konsumenta, przedsiębiorca nie reagował…

Pamiętaj: Konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej przez Internet w ciągu 14 dni bez podawania jakichkolwiek powodów. Odstąpienie od umowy jest jednostronnym oświadczeniem woli, tym samym nie jest uzależnione od zgody przedsiębiorcy.

Po interwencji ECK Polska, sprzedawca zbadał sprawę. Okazało się, że pieniądze nie zostały wysłane ostatecznie do konsumenta na skutek błędu w programie sprzedawcy. Dzięki interwencji ECK, konsument ostatecznie otrzymał zwrot w wysokości 370 euro.

Gdzie mój samolot?

Austriacki konsument leciał polskimi liniami lotniczymi z Warszawy do Wiednia. Jego lot został jednak odwołany, a on sam zmuszony był do znalezienia miejsca noclegowego, zakupu posiłków oraz nowego biletu do Austrii. Przewoźnik odmówił mu wypłaty odszkodowania w wysokości 618 euro. Konsument poniósł koszt noclegu, posiłku, zakupu nowego biletu, dodatkowo ubiegał się o odszkodowanie wysokości 250 EUR. Po poinformowaniu przewoźnika o planach zgłoszenia sprawy do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, przewoźnik dokonał zwrotu na kwotę 368 EUR (nie uwzględniając roszczeń dotyczących odszkodowania)…

Pamiętaj: W przypadku odwołania lotu, przewoźnik powinien zaproponować pasażerom lot zastępczy, posiłki i napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania, możliwość przeprowadzenia dwóch rozmów telefonicznych. Jeżeli następuje konieczność dłuższego oczekiwania, konsumenci są uprawnieni do noclegu oraz przejazdu z lotniska do hotelu i z powrotem. Ponadto pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie od 250 EUR-600 EUR, wysokość uzależniona jest od długości lotu. Jeżeli przewoźnik nie zapewnia opieki w czasie oczekiwania, koniecznie zachowaj rachunki/faktury.

 Jako, że żadna nadzwyczajna okoliczność nie nastąpiła i przewoźnik się do tego przyznał, dzięki interwencji ECK Polska, konsument uzyskał 250 euro odszkodowania.

Cisza w sprawie bagażu

Polski konsument leciał z Katowic do Malmoe. Na lotnisku w Szwecji zauważył, że jego markowy bagaż został uszkodzony. Pękła jego struktura. Konsument złożył reklamację w terminie 7 dni od daty zdarzenia, przesyłając przewoźnikowi opis uszkodzenia, potwierdzenie zgłoszenia problemu na lotnisku oraz zaświadczenie o nienaprawialności. Linia lotnicza nie odpowiedziała jednak na skargę konsumenta w ciągu 30 dni…

Pamiętaj: W przypadku uszkodzenia bagażu przez linie lotniczą, konsument powinien złożyć reklamację w formie pisemnej w terminie do 7 dni od daty zdarzenia. Zgodnie z Konwencją Montrealską maksymalna kwota odszkodowania w przypadku uszkodzenia bagażu wynosi 1131 SDR w przybliżeniu 6029,36 zł (kurs z dnia 12.08.2016 r.). Należy jednak pamiętać, że to konsument powinien udowodnić poniesioną szkodę. Konwencja Montrealska nie reguluje terminu w jakim przedsiębiorca powinien odpowiedzieć na skargę przewoźnika. Przyjmuje się termin do 30 dni.

Po interwencji ECK Polska, konsument otrzymał przelew na kwotę 75 euro.

Aplikacja mobilna w podróży

W trosce o prawa pasażerów, sieć Europejskich Centów Konsumenckich przygotowała bezpłatną aplikację ECC-Net Travel, która podpowie jak postępować w sytuacji opóźnienia, odwołania lotu, czy problemów z bagażem. Aplikacja działa w trybie off-line (nie potrzebny jest dostęp do Internetu).

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki pracodawcy w zakresie ochrony zdrowia pracowników – aktualne przepisy 2025

Badania okresowe, szkolenia BHP, profilaktyka i zdrowie psychiczne – to nie przywilej, lecz obowiązek pracodawcy. Zobacz, jak firmy w 2025 roku muszą dbać o bezpieczeństwo i dobrostan swoich pracowników.

Ostatnie dwa miesiące na uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy dla swojej działki – właściciele nieruchomości, którzy to przeoczą, później już tylko stracą [LISTA NAJWAŻNIEJSZYCH ZMIAN I TERMINÓW]

Decyzję o warunkach zabudowy, której uzyskanie jest niezbędne m.in. do posadowienia na swojej działce domu (o ile na danym obszarze nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), na „starych zasadach”, które dawały właścicielowi nieruchomości największą „wolność” w zakresie realizowanej przez niego inwestycji – będzie można uzyskać jeszcze tylko przez najbliższe dwa miesiące. Decyzje WZ wydane przez gminy po tym terminie, będą już bowiem podlegały nowym, zdecydowanie bardziej restrykcyjnym regulacjom.

Koniec z leasingiem auta na full wypas. To już nie będzie się tak opłacać

Niezły samochód za atrakcyjną cenę. Taki dobry biznes mogli do końca grudnia robić przedsiębiorcy, którzy korzystali z aut w ramach umowy leasingowej. Kiedy leasing się kończył kupowali auta do celów prywatnych, po oferowanych przez firmy, preferencyjnych stawkach. Te praktyki, które pozwalały na niepłacenie podatków zostały ukrócone trzy lata temu. Nieskutecznie? Prawna furtka pozwala na ich ominięcie. Teraz i ona zostanie zatrzaśnięta.

Przełomowy wyrok NSA - skarbówka przegrywa w sądzie, bo stosowała zawyżone stawki akcyzy dla samochodów osobowych. Takie samochody powinny być tańsze

Przełomowy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) jest faktem. NSA stwierdził, że stawki akcyzy od tysięcy aut były błędnie określane przez skarbówkę na zawyżonym poziomie. To powodowało finalnie wyższą cenę samochodu, za co płacił klient. Wszystko oczywiście przez niekorzystną dla podatników interpretację przepisów stosowaną latami.

REKLAMA

Koniec z opłatami za wjazd na cmentarz – na Wszystkich Świętych zaparkujesz za darmo. Przełomowy wyrok WSA w Olsztynie [Święto Zmarłych 2025]

Organy samorządowe nie mogą ustanawiać (a cmentarze – na tej postawie) pobierać jakichkolwiek opłat, które są niezwiązane z pochówkiem zmarłych, tj. m.in. opłat za wjazd na cmentarz i korzystanie z cmentarza – orzekł WSA w Olsztynie. W związku ze zbliżającym się Wszystkich Świętych i wzmożonym ruchem na cmentarzach – warto, aby osoby, które będą odwiedzać groby swoich bliskich, znały te zasady.

Rodzice stracą 40 000 zł świadczenia rocznie. Jeżeli ich niepełnosprawne dziecko odpowie lekarzom na trzy pytania. 1) Jak masz na imię i nazwisko 2) Ile masz lat i 3) co lubisz robić [świadczenie pielęgnacyjne]

Kwota 40 000 zł to przybliżona roczna wartość świadczenia pielęgnacyjnego. Badanie medyczne w postaci trzech pytań lekarze stosują wobec dzieci ze spektrum autyzmu. Jeżeli dziecko odpowie zostaje automatyczne uznane za niebędące osobą niepełnosprawną. Piszą do nas o tym rodzice dzieci, którym odbiera się w 2025 r. orzeczenia o niepełnosprawności w taki sposób, aby rodzice nie mieli świadczenia pielęgnacyjnego 3287 zł miesięcznie. Podobnie odbierane są orzeczenia dzieciom z zespołem Aspergera, Chodzi tu o dzieci, które dysponowały orzeczeniami w okresie kilku ostatnich lat. Rodzice uważają, że ich dzieci zostały cudownie "uzdrowione". Najczęściej odbywa się to poprzez tzw. punkt 7 orzeczenia. Jest to wskazanie "konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji". Jeżeli dziecko nie wymaga tego, to nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Z listów rodziców wynika, że usunięcie z orzeczenia pkt 7 to jest obecnie nie incydenty a seria orzeczeń w PZON i WZON w całej Polsce.

Osoby niepełnosprawne nie zapomniały obietnicy z 2023 r. W 2026 r. powinno być 4806 zł brutto renty. Nie pomógł Sejm, Senat, rząd. Prezydent rozpatruje petycje

Podwyżka ta podniosłaby rentę socjalną w 2026 r. do kwoty 4806 zł brutto. Nie została zrealizowana. Do redakcji Infor.pl trafiają stale listy osób niepełnosprawnych walczących o przeprowadzenie przez Sejm dwóch ustaw (albo nowelizacji istniejących) w związku z obietnicą z 2023 r. zrównania renty socjalnej i pensji minimalnej : 1) ZMIANY W RENCIE CHOROBOWEJ w postaci obiecanej ustawy wprowadzającej dodatek dopełniający w kwocie 2610,72 zł brutto miesięcznie każdemu renciście socjalnemu (dziś tylko dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji mających rentę socjalną). 2) ZMIANY W RENCIE CHOROBOWEJ. Druga ustawa dotyczy rencistów chorobowych (renta z tytułu niezdolności do pracy) i jej nowelizacji tak, aby osoby z tym świadczeniem także otrzymały odpowiednik dodatku dopełniającego. Będący w identycznej sytuacji renciści chorobowi nie mają tego dodatku. Z listów do Infor.pl wynika bezradność osób niepełnosprawnych i prośba do dziennikarzy o to, aby ich próba przekonania najważniejszych ośrodków władzy była znana społeczeństwu. Aby ich starania nie przykryło milczenie i cisza. Przykładowe prośby o wsparcie informacyjne w artykule.

ZUS dla osób z niepełnosprawnościami. Świadczenia i planowane zmiany na 2026 rok

Jakie świadczenia mogą otrzymać z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych osoby z niepełnosprawnościami? Jak uzyskać orzeczenie? Co może się zmienić w 2026 roku? Oto najważniejsze przepisy i kwoty!

REKLAMA

Resort klimatu uspokaja samorządy: system kaucyjny pomoże osiągnąć cele recyklingowe

Wdrożenie systemu kaucyjnego ma pozytywnie wpłynąć na możliwość osiągania przez gminy wymaganych poziomów recyklingu i pomóc im uniknąć kar za niezrealizowane cele – zapewniła wiceminister klimatu Anita Sowińska. Wiceszefowa resortu odniosła się w ten sposób do interpelacji posłów Prawa i Sprawiedliwości, którzy wskazali na szereg wątpliwości związanych z wdrażaniem nowego systemu.

Nowelizacja Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – nowe zasady łączenia spraw i udziału organizacji społecznych

Od 5 listopada 2025 roku wejdą w życie przepisy zmieniające procedurę przed sądami administracyjnymi. Nowelizacja Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ma usprawnić tok rozpoznawania spraw, ograniczyć przewlekłość postępowań i wprowadzić nowe uprawnienia sądów, w tym możliwość zwrócenia się do organizacji społecznych lub organów administracji publicznej o przedstawienie istotnego dla sprawy poglądu. Zmiany mają charakter systemowy i dotyczą także zasad potwierdzania umocowania przedstawicieli ustawowych.

REKLAMA