REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wynagradzać pracowników za pracę w okresie rozliczeniowym przedłużonym do 12 miesięcy?

Jak wynagradzać pracowników za pracę w okresie rozliczeniowym przedłużonym do 12 miesięcy? /fot. Fotolia
Jak wynagradzać pracowników za pracę w okresie rozliczeniowym przedłużonym do 12 miesięcy? /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy wprowadzić dłuższy okres rozliczeniowy. Czy wprowadzenie takiego okresu będzie dla nas korzystniejsze?

Wprowadzenie dłuższego okresu rozliczeniowego może być dla Państwa korzystniejsze pod wzglę­dem finansowym oraz organizacyjnym.

REKLAMA

REKLAMA

W wydłużonym okresie rozliczeniowym można łatwiej zaplanować pracę, nie trzeba więc zatrud­niać nowych pracowników w okresie wzmożonego zapotrzebowania na pracę (co wiąże się z kosztami

rekrutacji, kosztami badań wstępnych i szkoleń) ani zwalniać pracowników w sytuacji, gdy pracy jest mniej.

W takim okresie rozliczeniowym w trakcie np. 3 miesięcy wzmożonego zapotrzebowania na pracę można pracownikom zaplanować 6-dniowe tygodnie pracy (trzeba pamiętać o zapewnieniu odpoczynku tygodniowego), a w miesiącach mniejszego zapotrzebowania na pracę 3- lub 4-dniowe tygodnie pracy. Zastosowanie wydłużonego okresu rozliczeniowego powoduje, że pracownikom nie trzeba wypłacać do­datku za nadgodziny.

REKLAMA

Ustawa z 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o związkach zawodowych dopuszcza (weszła w życie 23 sierpnia 2013 r.) wydłużenie okresu rozliczeniowego do 12 miesięcy. Musi jednak być to uzasadnione przyczynami obiektywnymi, technicznymi lub dotyczącymi organizacji pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego czasu pracy jest możliwe w każdym systemie czasu pracy.

Natomiast jeżeli w Państwa firmie znajdzie zastosowanie ruchomy czas pracy, to skutkiem jego ela­styczności może być także zmniejszenie liczby nadgodzin dobowych (a tym samym zmniejszenie kosz­tów ich rekompensaty).

Zobacz serwis: Prawa pracownika

Jeżeli w przedłużonym do 12 miesięcy okresie rozliczeniowym trafi się taki miesiąc, w którym pracownicy będą mieli zaplanowane same dni wolne (co jest możliwe w systemie równoważnego czasu pracy), to:

  • pracownikom wynagradzanym w stałej stawce miesięcznej trzeba będzie i tak wypłacić wynagrodze­nie wynikające z ich umowy o pracę,
  • pracownikom wynagradzanym w stawce godzinowej trzeba będzie wypłacić wynagrodzenie minimal­ne, na podstawie nowego art. 129 § 5 Kodeksu pracy.

Natomiast gdyby w którymś miesiącu w wydłużonym 12-miesięcznym okresie rozliczeniowym pra­cownicy wynagradzani stawką godzinową przepracowali np. tylko kilka godzin - wyrównania wyna­grodzenia do poziomu stawki minimalnej należy dokonać na podstawie ustawy o minimalnym wyna­grodzeniu.

Takie stanowisko prezentuje Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (nr PP-III-4102-789/04):

(...) w razie stosowania dłuższego niż miesiąc okresu rozliczeniowego oraz nierówno­miernego rozłożenia liczby godzin pracy w poszczególnych miesiącach, pracownik wy­nagradzany stałą stawką miesięczną otrzymywać powinien stawkę wynikającą z umowy w każdym z miesięcy (o ile nie wystąpią godziny nadliczbowe). Natomiast pracownik wynagradzany staw­ką godzinową powinien otrzymać wynagrodzenie za faktycznie przepracowane w danym miesiącu godzi­ny pracy, przy czym wynagrodzenie to nie powinno być niższe niż wynagrodzenie minimalne (...).

Na podstawie porozumienia zawartego z pracodawcą pracownicy browaru wykonują pracę w pełnym wymiarze czasu pracy w równoważnym systemie czasu pracy przedłużonym do 12 godzin dziennie w 12-miesięcznym okresie rozliczeniowym, od 1 października 2014 r. do 30 września 2015 r. W takim okresie rozliczeniowym pracodawca zaplanował pracownikom mniej godzin pracy w okresie od listopa­da do lutego i więcej godzin pracy w okresie od maja do września. W grudniu 2014 r. zamiast 168 godzin pracy pracodawca zaplanował tylko 80 godzin pracy.

Zobacz serwis: Zarobki

Pracownikowi wynagradzanemu w stałej stawce miesięcznej 3500 zł - pracodawca powinien wypłacić to wynagrodzenie także w przypadku, gdy w grudniu, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, pracownik przepracuje tylko 80 godzin. Natomiast pracownikowi wynagradzanemu w stawce go­dzinowej 18 zł za godzinę pracodawca nie może zapłacić za grudzień 2014 r. 1440 zł. Musi mu wypła­cić 1680 zł, czyli minimalne wynagrodzenie za pracę.

Podstawa prawna:

• art. 129-130, art. 133, art. 135-137, art. 147, art. 15112 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 1502; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1662

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 (vademecum): ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA