| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama

Twoje prawa

Ochrona dóbr osobistych - art. 23 Kodeksu cywilnego

Aktualizacja: 28.09.2017

Problematyka dóbr osobistych stanowi istotną część zagadnień, którymi zajmuje się polskie prawo cywilne. Pod pojęciem dobra osobistego rozumiemy pewien zbiór wartości o charakterze niematerialnym, podlegający, ze względu na swą istotę, ochronie prawnej. »

Z jakimi sprawami można zwracać się do Rzecznika Praw Konsumentów?

Aktualizacja: 08.09.2017

Udzielanie bezpłatnych porad prawnych, wystosowanie pozwów czy przeprowadzanie interwencji to tylko niektóre z zadań, w jakich mogą pomóc konsumentom powiatowi (miejscy) rzecznicy. Wkraczają wszędzie tam, gdzie naruszone zostają indywidualne prawa konsumentów. »

Naruszenie dóbr osobistych osoby prawnej

Aktualizacja: 29.08.2017

Dobra osobiste co do zasady przysługują osobie fizycznej i jako takie zostały uregulowane w art. 23 kodeksu cywilnego: „Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach”. Mając na uwadze katalog dóbr ciężko stwierdzić, iż regulacja ta odnosi się również bezpośrednio do osoby prawnej, która wszak nie posiada takich przymiotów jak zdrowie, wolność czy swoboda sumienia. »

Przedmioty należące do rolnika nie podlegające egzekucji

Aktualizacja: 12.08.2017

W życie weszło nowe rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości, które określa przedmioty należące do rolnika prowadzącego gospodarstwo rolne, które nie podlegają egzekucji sądowej. Komornik nie zajmie już najpotrzebniejszych maszyn a także stada podstawowego. »

Ogłoszenie upadłości konsumenckiej po raz drugi

Aktualizacja: 23.06.2017

Czy można ogłosić upadłość konsumencką dwa razy? Przedstawiamy komentarz Piotra Glonka - eksperta z kancelarii Gardocki i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni, doradcy restrukturyzacyjnego. »

Nowe obowiązki informacyjne wobec podmiotu danych po wejściu w życie RODO

Aktualizacja: 17.05.2017

Wraz z wejściem unijnych przepisów rozszerza się katalog praw osób, których dane dotyczą (podmiotów danych). Przede wszystkim RODO podkreśla prawo do przejrzystego i jasnego komunikowania o zasadach przetwarzania danych. Poza tym podmiot danych może w każdej chwili żądać wyczerpujących informacji na temat przetwarzania swoich danych, ich sprostowania, usunięcia (o ile nie stoi to w sprzeczności z przepisami prawa), zaprzestania przetwarzania (jeżeli jest to uzasadnione), przeniesienia lub ograniczenia przetwarzania. Administrator danych ma obowiązek w momencie pozyskiwania danych wypełnić obowiązek informacyjny wynikający z przepisów o ochronie danych osobowych wobec każdej osoby, której dane pozyskał. »

Odszkodowanie za nielegalne przetwarzanie danych osobowych

Aktualizacja: 06.12.2016

Obowiązująca ustawa o ochronie danych osobowych nie przewiduje możliwości zasądzenia przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych wypłaty odszkodowania za niezgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych od administratora danych. W przypadku naruszenia przepisów dotyczących tej materii, na wniosek osoby poszkodowanej, GIODO wydaje jedynie decyzję administracyjną nakazującą przywrócenie stanu zgodnego z prawem. Nie nakłada jednak na podmiot naruszający obowiązku zapłaty odszkodowania lub zadośćuczynienia dla poszkodowanego. »

Upadłość konsumencka – co musisz o niej wiedzieć?

Aktualizacja: 04.03.2016

Jedną z możliwości, z której mogą skorzystać zadłużeni konsumenci jest złożenie wniosku o upadłość. Jednakże, z tego przywileju korzysta wciąż niewielu dłużników. Czym jest upadłość konsumencka i jakie zmiany w przepisach upadłościowych przyniósł nowy, 2016 rok? »

Czy Polacy sięgają po upadłość konsumencką?

Aktualizacja: 03.12.2015

Jak wynika z danych zgromadzonych przez Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor, od początku tego roku do miesiąca lipca aż 831 osób skorzystało z możliwości ogłoszenia upadłości konsumenckiej, najwięcej osób sięgnęło po to rozwiązanie na Mazowszu, Śląsku oraz w Wielkopolsce. »

Upadłość konsumencka - podsumowanie zmian

Aktualizacja: 20.05.2015

Upadłość konsumencka funkcjonuje od początku 2015 r. Wprowadzone zmiany okazały się trafione, ponieważ w prawie połowie rozpoznanych wniosków sąd ogłosił upadłość dłużnika, który nie radzi sobie z wierzytelnościami. »

Upadłość konsumencka - szansa na lepsze jutro

Aktualizacja: 28.04.2015

W dobie mocno rozbudowanych instrumentów finansowych, mając na uwadze szerokie możliwości kredytowania inwestycji, wielką skalę projektów, nie sposób uniknąć ryzyka wpisanego w lukratywne i kuszące zyski. Dlatego dziś wieczorem nikt z całą stanowczością nie może stwierdzić, iż jutro rano nie obudzi się dłużnikiem. W takich przypadkach istnieje możliwość skorzystania z prawa do zgłoszenia upadłości konsumenckiej. »

Nowa ustawa konsumencka w call center

Aktualizacja: 16.04.2015

Nowa ustawa konsumencka w call center weszła w życie 25 grudnia 2014 r. Ustawa ma na celu większą ochronę konsumenta. Jakie zmiany w zakresie zawierania umów przez telefon zostały wprowadzone? »

Zbycie przedsiębiorstwa i zorganizowanej części przedsiębiorstwa

Aktualizacja: 20.02.2015

Zgodnie z art. 552 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 ze zm., dalej zwana „Kodeksem cywilnym”) możliwe jest dokonanie czynności zbycia mającej za przedmiot przedsiębiorstwo. Czynność mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w jego skład, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo przepisów szczególnych. »

Pomoc w spłacie kredytu hipotecznego

Aktualizacja: 28.01.2015

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie wyjaśniające wobec wszystkich banków, które oferowały kredyty we frankach szwajcarskich. »

Korzyści dla konsumentów w 2015 r.

Aktualizacja: 30.12.2014

Podstawowe korzyści dla konsumentów w 2015 roku to: prawo do wyczerpującej informacji, wydłużenie terminu odstąpienia od umowy oraz przywrócenie stosowania kodeksu cywilnego do gwarancji konsumenckiej. Jakie inne korzyści wprowadza od 25 grudnia 2014 r. ustawa o prawach konsumenta? »

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Gontarek, HUKE Finanse

Firma HUKE Finanse jest multiagencją, która oferuje pełen zakres produktów ubezpieczeniowych i kredytowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »