reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Praca > Praca > Inne > Zatrudnienie w formie telepracy

Zatrudnienie w formie telepracy

Ze względu na szybki rozwój technologii jak i coraz większą informatyzację życia, wykształciła się ówcześnie nowa forma zatrudnienia mająca odpowiadać na zapotrzebowanie społeczeństwa informatycznego jakim się powoli stajemy.

Daje ona możliwość wykonywania obowiązków zawodowych regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej i przekazywania jej wyników w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. 

Pierwszym i podstawowym kryterium jest zgoda pracownika i pracodawcy na fakt, iż praca będzie wykonywana w warunkach telepracy. Zgoda ta może być wyrażona przy zawieraniu umowy o pracę, albo w trakcie zatrudnienia.

Jeżeli do uzgodnienia dotyczącego wykonywania pracy w formie telepracy dochodzi przy zawieraniu umowy o pracę, w umowie dodatkowo należy określić warunki wykonywania pracy w tej formie.

W trakcie zatrudnienia zmiana warunków wykonywania pracy, na telepracę może nastąpić na mocy porozumienia pracownika i pracodawcy.

Bardzo istotnym elementem jest dobrowolność zatrudnienia w formie telepracy, która ma swój wyraz w dopuszczalności inicjatywy w powyższej kwestii, która może płynąć zarówno od pracownika jak i od pracodawcy.

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca jest obowiązany:

  •  Dostarczyć pracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy;
  • Ubezpieczyć sprzęt, a także pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu,
  • Zapewnić pracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu,

Pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie pracy przez pracownika w miejscu jej wykonywania, przykładowo w domu, jeżeli tam właśnie praca jest wykonywana.

Pracodawca odpowiedzialny jest za zapewnienie ochrony danych wykorzystywanych i przetwarzanych przez telepracownika w toku pracy, a także za informację o przepisach i zasadach dotyczących ochrony danych.

Zmiany

Warto pamiętać, iż w terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia przez pracownika pracy w formie telepracy zarówno on jak i pracodawca mogą wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków jej wykonywania.

Uprawnienia pracownika

Telepracownik nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie:

  • nawiązania i rozwiązania stosunku pracy,
  • warunków zatrudnienia,
  • awansowania oraz
  •  dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych niż inni pracownicy zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy, uwzględniając odrębności związane z warunkami wykonywania pracy w formie telepracy.

Odmiany telepracy

W zależności od miejsca wykonywania pracy rozróżnia się: telehomeworking; homebasedworking; normadic teleworking; ad hoc teleworking.

Europejskie Ramowe Porozumienie w Sprawie Telepracy z 16 lipca 2002 r.

reklama

Czytaj także

Źródło:

INFOR

Zdjęcia


Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja44.25 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Dziubałko

Specjalista w zakresie ubezpieczeń turystycznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama