REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działa społeczna inspekcja pracy?

Jarosław Krasnodęmbski
Społeczna inspekcja pracy
Społeczna inspekcja pracy

REKLAMA

REKLAMA

Uprawnienia do kontroli pracodawcy oprócz Państwowej Inspekcji Pracy posiada również społeczna inspekcja pracy. Na jakich zasadach jest tworzona i jak działa społeczna inspekcja pracy?

Społeczna inspekcja pracy

Społeczna inspekcja pracy działa na postawie ustawy z dnia 24 czerwca 1983 roku o społecznej inspekcji pracy. Zgodnie z tą ustawą społeczna inspekcja pracy jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników, mającą na celu zapewnienie przez zakład pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych, określonych w przepisach prawa pracy. Inspekcja ta działa pod kierownictwem związków zawodowych, jednak reprezentuje interesy wszystkich pracowników, a nie tylko związkowców.

REKLAMA

Inspekcja działa poprzez inspektorów. Mogą oni przeprowadzać kontrole wypełniając swoje kompetencje kontrolne, nadzorcze, informacyjno – analityczne oraz opiniodawczo – doradcze. Społecznego inspektora pracy wybierają (na 4 lata) i odwołują pracownicy. Regulamin wyborów uchwalają zakładowe organizacje związkowe. Społecznym inspektorem jest jeden z pracowników.

Celem działalności społecznej inspekcji pracy jest zapewnienie w zakładzie pracy bezpieczeństwa i higienicznych warunków pracy oraz ochrona uprawnień pracowniczych.

Inspektorzy mogą bez uprzedzenia przeprowadzić kontrolę u każdego pracodawcy. Mają oni prawo wstąpić w każdym czasie do pomieszczeń i urządzeń zakładu pracy. Mogą zostać przeszukani, jeżeli taki wymóg zawiera regulamin wewnątrzzakładowy.

Zobacz: Jak napisać skargę do PIP na łamanie praw pracowniczych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inspektorzy mają prawo:

  1. kontrolować stan budynków, maszyn,
  2. kontrolować przestrzeganie przepisów prawa pracy, układów zbiorowych pracy, regulaminów,
  3. brać udział w ustalaniu przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy,
  4. uczestniczyć w analizowaniu przyczyn powstawania wypadków,
  5. uczestniczyć w przeglądach warunków pracy,
  6. opiniować projekty planów poprawy warunków bhp.

W przypadku, gdy w trakcie kontroli zostaną stwierdzone nieprawidłowości, inspektor może wydać zalecenie usunięcia uchybień w określonym terminie. Zalecenie to jest wydawane na piśmie. W razie zaistnienia bezpośredniego zagrożenia wypadkiem przy pracy społeczny inspektor pracy występuje o natychmiastowe usunięcie tego zagrożenia, a w wypadku niepodjęcia odpowiednich działań wydaje w formie pisemnej zalecenie wstrzymania pracy danego urządzenia technicznego lub określonych robót.

Pracodawca lub osoba działająca w jego imieniu może w terminie 7 dni od daty doręczenia wnieść sprzeciw od zalecenia społecznego inspektora pracy do Państwowego Inspektora Pracy.

Zobacz serwis: Inspekcja pracy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wcześniejsza emerytura dla urodzonych w konkretnych latach i spełniających warunki

Po zmianach, które weszły w życie na początku tego roku więcej osób może przejść na wcześniejszą emeryturę. Aktualnie bowiem nabycie prawa do emerytury pomostowej przysługuje osobom znacznie młodszym niż wcześniej. Przyszli emeryci nie muszą teraz udowadniać, że wykonywali pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed 31 grudnia 1998 r.

RPD do nauczycieli: bez kartkówek i sprawdzianów po majówce, czy długim weekendzie z Bożym Ciałem. Prace domowe też niewskazane

Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak zaapelowała w liście do nauczycieli o uszanowanie prawa uczniów do wypoczynku w trakcie majówki i długiego weekendu czerwcowego.

Czy wynajmujący może wejść do swojego mieszkania o dowolnej porze? Czy najemca może odmówić mu wstępu? Sprawdź, jakie są zasady.

Prawa wynajmującego, a prawa najemcy – co jest ważniejsze? Prawo chroni obie strony umowy. Ich zakres jest inny w przypadku awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody, a inny w odniesieniu do okresowego i doraźnego sprawowania kontroli nad nieruchomością.

Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?

Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.

REKLAMA

Chcesz potańczyć? 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania na organizację potańcówki czeka na chętnych. Bez wkładu własnego.

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi uruchamia program Potańcówki Wiejskie. Można dostać 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania, bez wkładu własnego, ale trzeba nawiązać współpracę z wykonawcami tradycyjnej muzyki danej społeczności lokalnej.

Elektroniczne listy polecone z potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa Poczty Polskiej: e-Doręczenia. Jak dołączyć firmę do systemu e-Doręczeń?

Już niedługo zostanie wdrożona nowa usługa Poczty Polskiej e-Doręczenia. To prawdziwa rewolucja, która ma w dalszej perspektywie zastąpić tradycyjną papierową korespondencję wysyłaną do osób prywatnych, urzędów czy firm. Bank Pocztowy przeprowadził właśnie testy tej usługi z wykorzystaniem udostępnionego przez Pocztę Polską interfejsu API. Po jej wdrożeniu, zamiast osobistych wizyt w urzędzie pocztowym, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych oraz archiwizowania papierowej korespondencji, będzie można dokonać wysyłki pisma w formie elektronicznej. Ta nowinka, to efekt wchodzącego w życie od października 2024 r. ułatwienia dla obywateli w postaci elektronicznego adresu do e-Doręczeń. 

Kto będzie musiał oddać 13. emeryturę? Niektórzy seniorzy powinni to sprawdzić

Niektórzy seniorzy będą musieli zwrócić 13. emeryturę. Pożegnanie z "trzynastką" dotyczy emerytów, którzy przekroczyli kwotowy limit dorabiania do emerytury. Dowiedz się, ile wynosi taki limit w 2024 roku, czy ta sytuacja dotyczy Ciebie?

Kolejni funkcjonariusze mają podwyżki. Nawet do 16 100 zł

Tym razem podwyżki dla funkcjonariuszy ABW – przyznano im podwyżki pensji i dodatków.

REKLAMA

Anita Noskowska-Piątkowska: Postulat stałych podwyżek w służbie cywilnej

Szefowa służby cywilnej: będę postulowała stały wzrost wynagrodzenia w służbie cywilnej.

Matura 2024. Co trzeba umieć na maturę z języka angielskiego? Wymagania egzaminacyjne

W jakim terminie odbywa się egzamin z języka angielskiego? Jakie są wymagania egzaminacyjne na maturze z tego przedmiotu? 

REKLAMA