reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Za opóźniony lot można uzyskać odszkodowanie

Za opóźniony lot można uzyskać odszkodowanie

Jeżeli pasażerowie docierają do miejsca docelowego co najmniej trzy godziny po przewidzianej godzinie przylotu, mogą domagać się zryczałtowanego odszkodowania od przewoźnika lotniczego tak jak pasażerowie lotu odwołanego w ostatniej chwili. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy opóźnienie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności.

Tak orzekł Trybunał sprawiedliwości w Wyroku z 23 października 2012 r. w sprawach połączonych C-581/10 Nelson i in. / Deutsche Lufthansa AG i C-629/10 TUI Travel i in. / Civil Aviation Authority.

Co wyrok oznacza w praktyce dla konsumentów?

Orzeczenie jest bezpośrednio stosowane przez sądy państw członkowskich, również przez Polskę. Co ważne, Trybunał nie ograniczył skutków niniejszego wyroku w czasie. Oznacza to, iż pasażerowie, których loty zostały opóźnione o co najmniej trzy godziny i nie nastąpiło to wskutek zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków, mogą domagać się odszkodowania za wcześniejsze tego typu zdarzenia, a nie tylko za te zaistniałe po wydanym wyroku.

"Wyrok Trybunału jest tylko wyjaśnieniem przepisów, które obowiązują od 2004 r." - mówi Ireneusz Kolowca ze służby ds. kontaktów z mediami i informacji w ETS.

W praktyce zatem konsumenci będą mogli występować z roszczeniami za opóźnienia, które nastąpiły od chwili wejścia w życie Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Zobacz również: Prawa turysty za granicą

Przedmiotowe orzeczenie

W przedmiotowym wyroku Trybunał potwierdził swoje dotychczasowe orzecznictwo, zgodnie z którym pasażerowie znacznie opóźnionych lotów mogą otrzymać odszkodowanie

Jeżeli pasażerowie docierają do miejsca docelowego co najmniej trzy godziny po przewidzianej godzinie przylotu, mogą oni domagać się zryczałtowanego odszkodowania od przewoźnika lotniczego, chyba że opóźnienie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności.

Prawo Unii1 stanowi, że pasażerowie mogą otrzymać zryczałtowane odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 EUR w przypadku odwołania ich lotu.

W wyroku w sprawie Sturgeon2 Trybunał Sprawiedliwości uznał, że pasażerów opóźnionych lotów można traktować jak pasażerów odwołanych lotów w zakresie prawa do odszkodowania. W konsekwencji Trybunał orzekł, że jeżeli docierają oni do ich miejsca docelowego co najmniej trzy godziny po pierwotnie przewidzianej godzinie przylotu, mogą oni żądać od przewoźnika lotniczego zryczałtowanego odszkodowania, chyba że opóźnienie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności.

W wyroku w sprawach połączonych C-581/10 Nelson i in. / Deutsche Lufthansa AG i C-629/10 TUI Travel i in. / Civil Aviation Authority Trybunał potwierdził wykładnię prawa Unii, jakiej dokonał w wyroku w sprawie Sturgeon. Trybunał przypomniał, iż zasada równego traktowania wymaga uznania, że pasażerowie opóźnionych lotów znajdują się w sytuacji porównywalnej do sytuacji pasażerów lotów odwołanych „w ostatniej chwili”, jeżeli chodzi o przysługujące im prawo do odszkodowania, ponieważ pasażerowie ci doznają podobnych niedogodności, a mianowicie straty czasu.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Odszkodowanie za opóźniony lot.
Odszkodowanie za opóźniony lot.

Slim VAT 202139.90 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Integra Consulting Poland

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama