REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polowanie na Twojej ziemi, bez Twojej wiedzy i zgody. Czy zmienią wreszcie zasady dla kół łowieckich? Tak, ale raczej po wyborach prezydenckich - czyżby bali się utraty głosów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
polowanie, koła łowieckie, prawo łowieckie
Polowanie na Twojej ziemi, bez Twojej wiedzy i zgody. Czy zmienią wreszcie zasady dla kół łowieckich? Tak, ale raczej po wyborach prezydenckich - czyżby bali się utraty głosów?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich otrzymuje skargi zarówno od mieszkańców, jak i organizacji społecznych posiadających nieruchomości na terenach obwodów łowieckich. Właściciele ci sprzeciwiają się obowiązkowi tolerowania działalności myśliwych na ich gruntach. W związku z tym RPO zwrócił się do Minister Klimatu i Środowiska, sygnalizując konieczność wprowadzenia zmian w przepisach Prawa łowieckiego. Prace nad nowelizacją są wzmożone, ale zbliżają się też wybory prezydenckie, a przedstawiciele władzy nie chcą chyba wkładać przysłowiowego kija w mrowisko, w tym ważnym momencie.

rozwiń >

Polowanie na Twojej ziemi, bez Twojej wiedzy i zgody. Czy zmienią wreszcie zasady dla kół łowieckich? Tak, ale raczej po wyborach prezydenckich - czyżby bali się utraty głosów?

Od kilku lat Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich otrzymuje skargi zarówno od mieszkańców, jak i organizacji społecznych posiadających nieruchomości na terenach obwodów łowieckich. Właściciele ci sprzeciwiają się obowiązkowi tolerowania działalności myśliwych na ich gruntach. Polowania są istotnym elementem zarządzania populacją zwierząt i ochrony ekosystemu, jednak ich organizacja powinna uwzględniać prawa właścicieli ziemi, na której się odbywają. W związku z tym RPO zwrócił się do Minister Klimatu i Środowiska, sygnalizując konieczność wprowadzenia zmian w przepisach Prawa łowieckiego.

REKLAMA

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie

W sejmie trwają wzmożone prace nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie (druk nr: 828), który dotyczy ograniczenia uprawnień kontrolno-nadzorczych ministra właściwego do spraw środowiska w odniesieniu do Polskiego Związku Łowieckiego, a także modyfikacji dotyczących funkcjonowania i organizacji PZŁ w kierunku zwiększenia samorządności i lokalnego nadzoru. Tuż przed ostatecznym głosowaniem nad nowelizacją Prawa łowieckiego w Sejmie, komisja środowiska zawiesiła obrady. Decyzję o wznowieniu prac zapadnie po przeprowadzeniu dodatkowych analiz prawnych oraz konsultacji. Propozycja zakłada ograniczenie kontroli ministra ds. środowiska nad Polskim Związkiem Łowieckim. Uszczegóławiając, w środę 23 kwietnia2025 r. Sejmowa Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa rozpatrywała poselski projekt nowelizacji. To już kolejna próba wprowadzenia tej inicjatywy, która budzi kontrowersje – zarówno wśród pracowników resortu klimatu i środowiska, jak i niektórych posłów oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych.

Polski Związek Łowiecki: ogólnokrajowa organizacja zrzeszająca polskich myśliwych i koła łowieckie

Jak podaje Polski Związek Łowiecki: w dniu 23 kwietnia 2025 r. odbyło się kolejne posiedzenie sejmowej Komisji Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa na którym rozpatrywane było sprawozdania Podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy − Prawo łowieckie. Posiedzenie prowadziła wiceprzewodnicząca komisji Gabriela Lenartowicz. Było to posiedzenie wznowione po przerwie wprowadzonej dnia 1 kwietnia, której celem było zapoznanie się ze zgłoszonymi uwagami. Na chwilę obecną poselski projekt ustawy skierowano do dalszych prac legislacyjnych. Zbliżają się wybory prezydenckie, a przedstawiciele władzy nie chcą chyba wkładać przysłowiowego kija w mrowisko, w tym ważnym momencie. Musi więc czekać na nowelizację.

Jakie są podstawowe akty prawne dotyczące łowiectwa?

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1082, z 2024 r. poz. 1907) Łowiectwo, jako element ochrony środowiska przyrodniczego, w rozumieniu ustawy oznacza ochronę zwierząt łownych (zwierzyny) i gospodarowanie ich zasobami w zgodzie z zasadami ekologii oraz zasadami racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej i rybackiej.

Czym jest Prawo łowieckie?

Jak określa sama ustawa celem łowiectwa jest: ochrona, zachowanie różnorodności i gospodarowanie populacjami zwierząt łownych; ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczego na rzecz poprawy warunków bytowania zwierzyny; uzyskiwanie możliwie wysokiej kondycji osobniczej i jakości trofeów oraz właściwej liczebności populacji poszczególnych gatunków zwierzyny przy zachowaniu równowagi środowiska przyrodniczego; spełnianie potrzeb społecznych w zakresie uprawiania myślistwa, kultywowania tradycji oraz krzewienia etyki i kultury łowieckiej. Wokół ustawy istnieje jednak wiele kontrowersji. Mamy w Polsce wieku zwolenników jak i przeciwników polowań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Zwolennicy polowań utrzymują, że to praktyka głęboko zakorzeniona w tradycji, która przez wieki przyczyniała się do zachowania harmonii w przyrodzie. Są przekonani, że regulacja liczebności dzikiej fauny, na przykład populacji dzików, jest kluczowa do ograniczenia szkód w rolnictwie oraz powstrzymywania rozprzestrzeniania się chorób. W ich opinii polowania stanowią efektywny instrument zarządzania środowiskiem, pozwalający na powstrzymanie niekontrolowanego rozmnażania się wybranych gatunków. Co więcej, dla wielu zwolenników tego modelu gospodarki łowieckiej udział w polowaniach to nie tylko manifestacja dziedzictwa kulturowego, ale również okazja do wspierania lokalnych społeczności, co wzmacnia więź między ludźmi a naturą.
  • Przeciwnicy polowań widzą w nich przede wszystkim zagrożenie dla etyki i dobrostanu zwierząt. Krytycy podkreślają, że eliminacja dzikich stworzeń, nawet przy zachowaniu określonych norm, może wywoływać niepotrzebne cierpienie oraz zaburzać naturalny ład ekosystemu. Zauważają również, że współczesne społeczeństwo dysponuje alternatywnymi metodami kontrolowania populacji zwierząt, które nie wymagają sięgania po zabijanie. Dla wielu z nich ochrona życia, troska o dobrostan przyrody oraz zachowanie etycznych standardów w relacjach z naturą stanowią wartość nadrzędną, której polowania, według nich, nie są w stanie zagwarantować.

Czy myśliwy mają Prawo wejść na teren prywatny?

Obecne przepisy umożliwiające wyznaczanie obwodów łowieckich nie gwarantują właścicielom gruntów wystarczającej ochrony ich praw – co według Rzecznika Praw Obywatelskich narusza art. 64 Konstytucji RP. Przepis ten stanowi, że każdy ma prawo do własności, innych praw majątkowych oraz prawo dziedziczenia. Własność, inne prawa majątkowe oraz prawo dziedziczenia podlegają równej dla wszystkich ochronie prawnej. Własność może być ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa własności.

Ważne

Choć teoretycznie właściciele mają możliwość uczestniczenia w procesie ich tworzenia, w praktyce jest to jedynie formalność. Ostateczna decyzja, podejmowana przez marszałka województwa lub sejmik, opiera się na kryteriach uznaniowych i nie podlega kontroli sądowej. Dodatkowo koła łowieckie generalnie nie mają obowiązku powiadamiania właścicieli o planowanym polowaniu indywidualnym na ich terenach. W rezultacie sprzeciw wobec organizacji polowania zbiorowego okazuje się być mało skutecznym narzędziem odwoławczym, które nie pozwala realnie chronić prawa własności.

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do Ministra Klimatu i Środowiska Pauliny Hennig-Kloski o zmiany w prawie łowieckim

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do ministra klimatu i środowiska, Pauliny Hennig-Kloski, z apelem o rozważenie nowelizacji Prawa łowieckiego. Ministerstwo dostrzega wskazane problemy i podziela obawy obywateli. W informacji z 11 kwietnia 2025 roku minister Hennig-Kloska przyznała, że sprzeciw wobec organizacji polowania zbiorowego jest niewystarczającym środkiem odwoławczym przeciwko działaniom ingerującym w prawo własności. Zapowiedziano, że przeprowadzone zostaną dalsze analizy mające na celu wypracowanie najbardziej trafnych propozycji zmian legislacyjnych. Planowana nowelizacja ma na celu przede wszystkim zwiększenie ochrony prawa własności oraz wprowadzenie skutecznych mechanizmów informowania właścicieli o organizowanych polowaniach.

Jednolity elektroniczny system dot. organizacji polowań

REKLAMA

Resort dostrzega także potrzebę stworzenia jednolitego, elektronicznego systemu, w którym obowiązkowo zbierane byłyby informacje dotyczące polowań. System ten umożliwiłby każdej osobie, która chce odwiedzić las w sposób bezpieczny i zgodny z prawem, łatwy dostęp do aktualnych danych, minimalizując ryzyko naruszenia jej praw.

Po pierwsze, obwody łowieckie ustalane są na podstawie uchwały sejmiku wojewódzkiego, przygotowanej według projektu opracowanego przez marszałka województwa. Dokument powstaje przy współpracy zespołu ekspertów reprezentujących różne instytucje, jednak właściciele gruntów nie są uwzględniani w tym procesie. Mogą jedynie zgłosić swoje uwagi, tak jak każdy obywatel. Projekt uchwały jest udostępniany publicznie oraz publikowany na stronie internetowej, a zgłaszane opinie najpierw analizuje marszałek, a w razie ich odrzucenia – sejmik wojewódzki.

Ważne

Możliwość zgłaszania uwag przez właścicieli nieruchomości została wprowadzona w ramach realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 10 lipca 2014 r. (sygn. P 19/13). Trybunał orzekł, że artykuł 27 ust. 1 Prawa łowieckiego naruszał art. 64 ust. 1 w związku z art. 64 ust. 3 oraz art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, ponieważ pozwalał na włączenie nieruchomości w obwód łowiecki, nie zapewniając przy tym adekwatnych mechanizmów ochrony praw jej właściciela. Zdaniem TK, ówczesny sposób wyznaczania obwodów łowieckich nie spełniał standardów proporcjonalności.

Wprowadzona zmiana w przepisach okazała się jednak niewystarczająca – właściciele gruntów w praktyce nie mają realnego wpływu na proces tworzenia obwodów łowieckich. Ostateczna decyzja, podejmowana przez marszałka województwa lub sejmik, zależy wyłącznie od ich uznania i nie podlega żadnej kontroli sądowej. W efekcie uwagi właścicieli są rozpatrywane bardzo rzadko, co nadal prowadzi do nieproporcjonalnego ograniczenia prawa własności prywatnej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Reklama

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy zachowek po rodzicach przepada?

Kto ma prawo do zachowku po rodzicach i od czego zależy jego wysokość? Czy roszczenie o zachowek się przedawnia? Oto najważniejsze przepisy i terminy!

Rozprawa przed TSUE ws. WIBOR-u. Nie będzie przełomu?

W dniu 11 czerwca 2025 r. w Luksemburgu odbędzie się rozprawa przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-471/24. Jest to wynik pytań prejudycjalnych skierowanych przez Sąd Okręgowy w Częstochowie, dotyczących interpretacji przepisów prawa unijnego w kontekście kredytów opartych na wskaźniku referencyjnym WIBOR. Pierwsza sprawa w TSUE dotycząca WIBOR-u budzi zrozumiałe zainteresowanie kredytobiorców, prawników i sektora bankowego. Warto jednak rozróżnić realny zakres tej sprawy od medialnych uproszczeń. Nadchodząca rozprawa nie przyniesie jeszcze żadnego rozstrzygnięcia.

Kiedy ostatnia wielka debata prezydencka 2025? Druga tura pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim

Zapowiadana jest ostatnia wielka debata prezydencka przed drugą turą wyborów w 2025 roku. Kiedy odbędzie się debata Karola Nawrockiego i Rafała Trzaskowskiego? Gdzie będzie można obejrzeć debatę?

Biejat i Hołownia popierają Trzaskowskiego [Druga tura]

Magdalena Biejat i Szymon Hołownia popierają Rafała Trzaskowskiego w drugiej turze wyborów prezydenckich 2025 r. Na ile procent może liczyć kandydat na Prezydenta RP?

REKLAMA

[Boże Ciało] Długi czerwcowy weekend 2025. Gdzie dojedziesz tanio pociągiem prosto z Polski? W czerwcu rusza nowy zagraniczny kierunek

Planując zagraniczny wyjazd na czerwcowy długi weekend, warto rozważyć podróż koleją. Z Polski kursują bezpośrednie pociągi m.in. do Czech, Austrii, Niemiec, Słowacji, Węgier oraz na Litwę. Nowością w letnim rozkładzie będzie również bezpośrednie połączenie do Chorwacji, dostępne już od czerwca.

Kogo poprze Mentzen? [Druga tura]

Od tego, kogo poprze Mentzen może zależeć wynik drugiej tury wyborów prezydenckich 2025 r. Dlatego wszyscy tak czekają na informację od Sławomira Mentzena: Trzaskowski czy Nawrocki?

Grozi Ci grzywna 81 tys. zł lub 10% obrotu. Nowe unijne prawo uderzy w tysiące polskich firm

Już za chwilę tysiące firm w Polsce mogą stanąć przed poważnym zagrożeniem – nowa unijna dyrektywa EAA oznacza obowiązkowe zmiany, których zignorowanie może skończyć się katastrofą finansową. Kary sięgają nawet 10% rocznego obrotu lub ponad 81 tys. zł. Wystarczy jedna skarga klienta, by urzędnicy wszczęli kontrolę i nałożyli sankcje. Masz czas tylko do 28 czerwca 2025 r. Potem może być za późno.

Czternasta emerytura w 2025 r. Jaka kwota brutto - netto: najniższa emerytura, czy Rada Ministrów da więcej? Kiedy wypłata?

Dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane czternastą emeryturą, będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia miesiąca wypłaty kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów w 2025 r., opublikowanych 20 maja 2025 r. Najprawdopodobniej "czternastka" wyniesie w 2025 roku 1878,91 zł brutto (ok. 1709,81 złotych netto), a więc tyle, ile wynosi najniższa emerytura. Choć ustawa daje Radzie Ministrów prawo podwyższenia tej kwoty.

REKLAMA

Jeśli Trzaskowski wygra wybory na Prezydenta Polski, co z prezydenturą Warszawy?

Jeżeli Rafał Trzaskowski wygra wybory na Prezydenta Polski, nie może być jednocześnie prezydentem Warszawy. Zakazuje tego Konstytucja RP. Co z prezydenturą stolicy? Mieliśmy już taki przypadek w historii.

Resort zdrowia: kamery w gabinetach lekarskich, przebieralniach, na sali operacyjnej - nawet bez zgody pacjenta

Przepisy dotyczące monitoringu w placówkach medycznych wywołały gorącą dyskusję, która wciąż trwa, ponieważ wciąż Rzecznik Praw Obywatelskich broni praw pacjentów, a Ministerstwo Zdrowia powołuje się na konieczność ich bezpieczeństwa i nie chce zmian. Z jednej strony celem przepisów jest rzeczywiście zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów, a z drugiej – pojawiają się poważne obawy o naruszenie prawa do prywatności i ochrony danych osobowych. Ten problem wraca, szczególnie mając na uwadze ostatnie okoliczności i śmierć lekarza w jednym z krakowskich szpitali, po ataku pacjenta.

REKLAMA