REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polowanie na Twojej ziemi, bez Twojej wiedzy i zgody. Czy zmienią wreszcie zasady dla kół łowieckich? Tak, ale raczej po wyborach prezydenckich - czyżby bali się utraty głosów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
polowanie, koła łowieckie, prawo łowieckie
Polowanie na Twojej ziemi, bez Twojej wiedzy i zgody. Czy zmienią wreszcie zasady dla kół łowieckich? Tak, ale raczej po wyborach prezydenckich - czyżby bali się utraty głosów?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich otrzymuje skargi zarówno od mieszkańców, jak i organizacji społecznych posiadających nieruchomości na terenach obwodów łowieckich. Właściciele ci sprzeciwiają się obowiązkowi tolerowania działalności myśliwych na ich gruntach. W związku z tym RPO zwrócił się do Minister Klimatu i Środowiska, sygnalizując konieczność wprowadzenia zmian w przepisach Prawa łowieckiego. Prace nad nowelizacją są wzmożone, ale zbliżają się też wybory prezydenckie, a przedstawiciele władzy nie chcą chyba wkładać przysłowiowego kija w mrowisko, w tym ważnym momencie.

rozwiń >

Polowanie na Twojej ziemi, bez Twojej wiedzy i zgody. Czy zmienią wreszcie zasady dla kół łowieckich? Tak, ale raczej po wyborach prezydenckich - czyżby bali się utraty głosów?

Od kilku lat Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich otrzymuje skargi zarówno od mieszkańców, jak i organizacji społecznych posiadających nieruchomości na terenach obwodów łowieckich. Właściciele ci sprzeciwiają się obowiązkowi tolerowania działalności myśliwych na ich gruntach. Polowania są istotnym elementem zarządzania populacją zwierząt i ochrony ekosystemu, jednak ich organizacja powinna uwzględniać prawa właścicieli ziemi, na której się odbywają. W związku z tym RPO zwrócił się do Minister Klimatu i Środowiska, sygnalizując konieczność wprowadzenia zmian w przepisach Prawa łowieckiego.

REKLAMA

REKLAMA

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie

W sejmie trwają wzmożone prace nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie (druk nr: 828), który dotyczy ograniczenia uprawnień kontrolno-nadzorczych ministra właściwego do spraw środowiska w odniesieniu do Polskiego Związku Łowieckiego, a także modyfikacji dotyczących funkcjonowania i organizacji PZŁ w kierunku zwiększenia samorządności i lokalnego nadzoru. Tuż przed ostatecznym głosowaniem nad nowelizacją Prawa łowieckiego w Sejmie, komisja środowiska zawiesiła obrady. Decyzję o wznowieniu prac zapadnie po przeprowadzeniu dodatkowych analiz prawnych oraz konsultacji. Propozycja zakłada ograniczenie kontroli ministra ds. środowiska nad Polskim Związkiem Łowieckim. Uszczegóławiając, w środę 23 kwietnia2025 r. Sejmowa Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa rozpatrywała poselski projekt nowelizacji. To już kolejna próba wprowadzenia tej inicjatywy, która budzi kontrowersje – zarówno wśród pracowników resortu klimatu i środowiska, jak i niektórych posłów oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych.

Polski Związek Łowiecki: ogólnokrajowa organizacja zrzeszająca polskich myśliwych i koła łowieckie

Jak podaje Polski Związek Łowiecki: w dniu 23 kwietnia 2025 r. odbyło się kolejne posiedzenie sejmowej Komisji Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa na którym rozpatrywane było sprawozdania Podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy − Prawo łowieckie. Posiedzenie prowadziła wiceprzewodnicząca komisji Gabriela Lenartowicz. Było to posiedzenie wznowione po przerwie wprowadzonej dnia 1 kwietnia, której celem było zapoznanie się ze zgłoszonymi uwagami. Na chwilę obecną poselski projekt ustawy skierowano do dalszych prac legislacyjnych. Zbliżają się wybory prezydenckie, a przedstawiciele władzy nie chcą chyba wkładać przysłowiowego kija w mrowisko, w tym ważnym momencie. Musi więc czekać na nowelizację.

Jakie są podstawowe akty prawne dotyczące łowiectwa?

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1082, z 2024 r. poz. 1907) Łowiectwo, jako element ochrony środowiska przyrodniczego, w rozumieniu ustawy oznacza ochronę zwierząt łownych (zwierzyny) i gospodarowanie ich zasobami w zgodzie z zasadami ekologii oraz zasadami racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej i rybackiej.

REKLAMA

Czym jest Prawo łowieckie?

Jak określa sama ustawa celem łowiectwa jest: ochrona, zachowanie różnorodności i gospodarowanie populacjami zwierząt łownych; ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczego na rzecz poprawy warunków bytowania zwierzyny; uzyskiwanie możliwie wysokiej kondycji osobniczej i jakości trofeów oraz właściwej liczebności populacji poszczególnych gatunków zwierzyny przy zachowaniu równowagi środowiska przyrodniczego; spełnianie potrzeb społecznych w zakresie uprawiania myślistwa, kultywowania tradycji oraz krzewienia etyki i kultury łowieckiej. Wokół ustawy istnieje jednak wiele kontrowersji. Mamy w Polsce wieku zwolenników jak i przeciwników polowań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Zwolennicy polowań utrzymują, że to praktyka głęboko zakorzeniona w tradycji, która przez wieki przyczyniała się do zachowania harmonii w przyrodzie. Są przekonani, że regulacja liczebności dzikiej fauny, na przykład populacji dzików, jest kluczowa do ograniczenia szkód w rolnictwie oraz powstrzymywania rozprzestrzeniania się chorób. W ich opinii polowania stanowią efektywny instrument zarządzania środowiskiem, pozwalający na powstrzymanie niekontrolowanego rozmnażania się wybranych gatunków. Co więcej, dla wielu zwolenników tego modelu gospodarki łowieckiej udział w polowaniach to nie tylko manifestacja dziedzictwa kulturowego, ale również okazja do wspierania lokalnych społeczności, co wzmacnia więź między ludźmi a naturą.
  • Przeciwnicy polowań widzą w nich przede wszystkim zagrożenie dla etyki i dobrostanu zwierząt. Krytycy podkreślają, że eliminacja dzikich stworzeń, nawet przy zachowaniu określonych norm, może wywoływać niepotrzebne cierpienie oraz zaburzać naturalny ład ekosystemu. Zauważają również, że współczesne społeczeństwo dysponuje alternatywnymi metodami kontrolowania populacji zwierząt, które nie wymagają sięgania po zabijanie. Dla wielu z nich ochrona życia, troska o dobrostan przyrody oraz zachowanie etycznych standardów w relacjach z naturą stanowią wartość nadrzędną, której polowania, według nich, nie są w stanie zagwarantować.

Czy myśliwy mają Prawo wejść na teren prywatny?

Obecne przepisy umożliwiające wyznaczanie obwodów łowieckich nie gwarantują właścicielom gruntów wystarczającej ochrony ich praw – co według Rzecznika Praw Obywatelskich narusza art. 64 Konstytucji RP. Przepis ten stanowi, że każdy ma prawo do własności, innych praw majątkowych oraz prawo dziedziczenia. Własność, inne prawa majątkowe oraz prawo dziedziczenia podlegają równej dla wszystkich ochronie prawnej. Własność może być ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa własności.

Ważne

Choć teoretycznie właściciele mają możliwość uczestniczenia w procesie ich tworzenia, w praktyce jest to jedynie formalność. Ostateczna decyzja, podejmowana przez marszałka województwa lub sejmik, opiera się na kryteriach uznaniowych i nie podlega kontroli sądowej. Dodatkowo koła łowieckie generalnie nie mają obowiązku powiadamiania właścicieli o planowanym polowaniu indywidualnym na ich terenach. W rezultacie sprzeciw wobec organizacji polowania zbiorowego okazuje się być mało skutecznym narzędziem odwoławczym, które nie pozwala realnie chronić prawa własności.

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do Ministra Klimatu i Środowiska Pauliny Hennig-Kloski o zmiany w prawie łowieckim

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do ministra klimatu i środowiska, Pauliny Hennig-Kloski, z apelem o rozważenie nowelizacji Prawa łowieckiego. Ministerstwo dostrzega wskazane problemy i podziela obawy obywateli. W informacji z 11 kwietnia 2025 roku minister Hennig-Kloska przyznała, że sprzeciw wobec organizacji polowania zbiorowego jest niewystarczającym środkiem odwoławczym przeciwko działaniom ingerującym w prawo własności. Zapowiedziano, że przeprowadzone zostaną dalsze analizy mające na celu wypracowanie najbardziej trafnych propozycji zmian legislacyjnych. Planowana nowelizacja ma na celu przede wszystkim zwiększenie ochrony prawa własności oraz wprowadzenie skutecznych mechanizmów informowania właścicieli o organizowanych polowaniach.

Jednolity elektroniczny system dot. organizacji polowań

Resort dostrzega także potrzebę stworzenia jednolitego, elektronicznego systemu, w którym obowiązkowo zbierane byłyby informacje dotyczące polowań. System ten umożliwiłby każdej osobie, która chce odwiedzić las w sposób bezpieczny i zgodny z prawem, łatwy dostęp do aktualnych danych, minimalizując ryzyko naruszenia jej praw.

Po pierwsze, obwody łowieckie ustalane są na podstawie uchwały sejmiku wojewódzkiego, przygotowanej według projektu opracowanego przez marszałka województwa. Dokument powstaje przy współpracy zespołu ekspertów reprezentujących różne instytucje, jednak właściciele gruntów nie są uwzględniani w tym procesie. Mogą jedynie zgłosić swoje uwagi, tak jak każdy obywatel. Projekt uchwały jest udostępniany publicznie oraz publikowany na stronie internetowej, a zgłaszane opinie najpierw analizuje marszałek, a w razie ich odrzucenia – sejmik wojewódzki.

Ważne

Możliwość zgłaszania uwag przez właścicieli nieruchomości została wprowadzona w ramach realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 10 lipca 2014 r. (sygn. P 19/13). Trybunał orzekł, że artykuł 27 ust. 1 Prawa łowieckiego naruszał art. 64 ust. 1 w związku z art. 64 ust. 3 oraz art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, ponieważ pozwalał na włączenie nieruchomości w obwód łowiecki, nie zapewniając przy tym adekwatnych mechanizmów ochrony praw jej właściciela. Zdaniem TK, ówczesny sposób wyznaczania obwodów łowieckich nie spełniał standardów proporcjonalności.

Wprowadzona zmiana w przepisach okazała się jednak niewystarczająca – właściciele gruntów w praktyce nie mają realnego wpływu na proces tworzenia obwodów łowieckich. Ostateczna decyzja, podejmowana przez marszałka województwa lub sejmik, zależy wyłącznie od ich uznania i nie podlega żadnej kontroli sądowej. W efekcie uwagi właścicieli są rozpatrywane bardzo rzadko, co nadal prowadzi do nieproporcjonalnego ograniczenia prawa własności prywatnej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Reklama

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kapitał początkowy: Możesz stracić setki złotych miesięcznie. ZUS apeluje o pilne dokumenty!

Pilne wezwanie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotyczy osób, które pracowały przed 1 stycznia 1999 r. i nie ustaliły kapitału początkowego. Brak tego kluczowego składnika może skutkować stałą utratą setek złotych miesięcznie na przyszłej emeryturze. Omawiamy wymagane dokumenty oraz zasady postępowania, aby odzyskać należne świadczenia.

Wigilia 2025 dniem wolnym od pracy. Czy ustawa już obowiązuje i kto dostanie pełne wynagrodzenie?

Senat Rzeczypospolitej Polskiej poparł obywatelski projekt ustawy ustanawiającej Wigilię (24 grudnia) dodatkowym, ustawowo wolnym dniem od pracy. Zmiana ta wywołała szereg pytań o jej praktyczne konsekwencje: Kiedy dokładnie wejdzie w życie? Jak wpłynie na roczny wymiar czasu pracy i prawo do wynagrodzenia? Wyjaśniamy, co w świetle nowych przepisów czeka zarówno pracodawcę jak i pracownika.

MOPS: świadczenie pielęgnacyjne 3287 zł nie jest tylko za sprzątanie mieszkania, zmianę pościeli, robienie zakupów, przygotowywanie posiłków

Świadczenie pielęgnacyjne 3287 zł na sprzątanie, pościel, zakupy, posiłki? Częsty element wywiadów środowiskowych. MOPS skrupulatnie gromadzą wykaz prostych czynności opiekuńczych twierdząc, że nie uzasadniają wypłaty świadczenia pielęgnacyjnego 3287 zł (stare świadczenie). Jest to świadczenie dla opiekunów osób niepełnosprawnych ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Sądy zgadzają się z MOPS. Takie czynności jak np. sprzątanie mieszkania, zmiana pościeli, robienie zakupów, przygotowywanie posiłków, zasadniczo nie wymagają rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Dlaczego więc MOPS przegrywają w sądach i opiekunowie mają szanse na świadczenie pielęgnacyjne? Właśnie za te czynności opiekuńcze?

Ile godzin odpoczynku po pracy się należy? Gigantyczna kara dla pracodawcy za naruszenie Kodeksu Pracy (art. 132 i 133)

Kodeks Pracy jednoznacznie reguluje, że pracownik nie może być dostępny dla pracodawcy non stop. Obowiązkowy czas odpoczynku jest nieprzerwaną przerwą między zakończeniem pracy w jednym dniu a rozpoczęciem pracy w dniu następnym. Wyjaśniamy szczegółowo, jakie normy muszą być przestrzegane i jakie kary grożą za ich ignorowanie

REKLAMA

Ryczałt energetyczny 2026 r.: Ponad 302 zł od ZUS. Kto z kombatantów i wdów dostanie pieniądze na prąd i gaz?

Ryczałt energetyczny to świadczenie pieniężne, którego celem jest częściowe pokrycie rosnących opłat za media (prąd, gaz, ciepło). To wsparcie jest ściśle powiązane ze statusem kombatanta i ofiary represji. Od 1 marca 2026 r. kwota ryczałtu wzrośnie do około 302,51 zł. Kto dokładnie może ubiegać się o te pieniądze? Jakie są różnice między ryczałtem a Dodatkiem Kombatanckim i czy świadczenie przysługuje wdowom i wdowcom? Wyjaśniamy krok po kroku.

Dentysta bezpłatnie na NFZ – sprawdź, jakie zabiegi Ci przysługują za 0 zł, lista jest długa

Profilaktyka stomatologiczna oraz wcale nie taka krótka lista zabiegów dentystycznych jest dostępna bezpłatnie. Wystarczy być ubezpieczonym w NFZ i mieć opłaconą składkę zdrowotną. Wizyta u dentysty nieodpłatnie, jak u każdego innego lekarza na NFZ, jest jak najbardziej możliwa, jednak nie wszyscy o tym wiedzą.

20 proc. podwyżki i 3 miesiące dodatkowego urlopu dla 150 tys. pracowników. Od kiedy?

Przedstawiciele związkowi tych pracowników przedstawili postulaty – co najmniej 20 proc. podwyżki, a do tego urlop regeneracyjny co 7 lat pracy. Kto i od kiedy miałby skorzystać z takich uprawnień? Chodzi o grupę 150 tys. pracowników.

Kodeksowe zwolnienia od pracy 2025: aktualna lista i zasady wynagradzania

W życiu zawodowym każdemu może zdarzyć się sytuacja, w której konieczne jest czasowe przerwanie pracy – z powodów rodzinnych, zdrowotnych czy organizacyjnych. Kodeks pracy przewiduje wiele takich przypadków i gwarantuje pracownikom prawo do zwolnienia od pracy w określonych sytuacjach. W 2025 roku katalog tych zwolnień jest wyjątkowo szeroki – obejmuje zarówno klasyczne przypadki, takie jak choroba, przestój czy szkolenie, jak i nowsze rozwiązania, jak pięciodniowy urlop opiekuńczy czy zwolnienie z powodu siły wyższej. Warto przyjrzeć się im bliżej, by wiedzieć, kiedy można z nich skorzystać i jakie wynagrodzenie przysługuje za czas nieobecności.

REKLAMA

Nowe przepisy dot. sędziów - założenia w wykazie prac rządu. Konsytytucyjne wątpliwości co tzw. ustawy praworządnościowej

Zapowiedziany przez Ministra Sprawiedliwości Waldemara Żurka projekt ustawy „praworządnościowej”, a także projekt nowelizacji przepisów o ustroju sądów mający ułatwić sędziom pełnienie służby po 65. roku życia - trafiły 14 października 2025 r. do wykazu prac rządu. Planowany termin przyjęcia obu projektów przez rząd, to pierwszy kwartał 2026 r. Projekt ustawy „praworządnościowej” dzieli konstytucjonalistów. Zdaniem prof. Ryszarda Piotrowskiego projekt narusza Konstytucję RP, z opinią tą nie zgadza się prof. Marek Chmaj, który podkreśla, że ustawa jest odpowiedzią na wadliwość powołań sędziów po 2018 r.

Algorytmiczne ustalanie cen. Na czym polega i czy jest zgodne z prawem?

Algorytmiczne ustalanie cen to proces polegający na wykorzystaniu zautomatyzowanych programów komputerowych do ustalania cen produktów lub usług w oparciu o dane wprowadzane w czasie rzeczywistym. Algorytmy te analizują zmienne, takie jak ceny konkurencji, popyt, stany magazynowe, a czasami dane konsumentów, aby dynamicznie dostosowywać ceny w celu maksymalizacji zysku lub realizacji innych celów biznesowych. Przykładami mogą być linie lotnicze i usługi współdzielenia przejazdów, które dostosowują ceny do popytu, lub sprzedawcy internetowi zmieniający ceny na podstawie historii przeglądania stron przez klientów lub aktywności konkurencji. K. Jakub Gładkowski, partner, radca prawny z Kancelarii KIEŁTYKA GŁADKOWSKI KG LEGAL opisuje aspekty prawne tego sposobu ustalania cen.

REKLAMA