REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Komis, Sprzedaż konsumencka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak bezpiecznie kupować na wyprzedażach

Sezonowe obniżki letnich kolekcji przyciągają do sklepów tłumy. W ferworze zakupów i polowania na okazje warto jednak zachować zdrowy rozsądek. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że aż 43% kupujących podczas wyprzedaży sezonowych nie wie jakie prawa konsumenckie im przysługują.

Wymień roczne buty na nowe i to za darmo – masz takie prawo

Mając podstawy do reklamacji możesz spokojnie domagać się wymiany towaru na nowy, wolny od wad. Jeżeli reklamacja jest zasadna, sprzedawca musi dokonać tego bezpłatnie. Nawet w przypadku butów, które nosisz od ponad roku.

Czy oświadczenie o odstąpieniu można wysłać faksem?

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy może być złożone faksem. Dotyczy to jednak tych umów, dla których ustawa nie wymaga szczególnej formy.

Po nieudanej naprawie można odstąpić od umowy

Dwa miesiące temu kupiłem mikrofalówkę. Po miesiącu zaczęła się psuć. Naprawa reklamacyjna, której dokonał sprzedawca nic nie zmieniła. Gdy następnym razem zażądałem zwrotu pieniędzy, ten stwierdził, że muszę jeszcze raz ją dać do naprawy. Czy rzeczywiście mam taki obowiązek?

REKLAMA

O czym należy pamiętać przy letnich zakupach?

Płacąc przy kasie za kupione rzeczy nie zapomnij zabrać paragonu. Nie wyrzucaj go również od razu do śmieci. Może ci się przydać przy reklamacji.

Jak mądrze kupować na wyprzedażach?

Wyprzedaż nie zawsze będzie okazją cenową dla konsumenta. Pamiętaj, że promocje nie są powodowane dobrym sercem sprzedawcy ale chęcią reklamy, czy pozbycia się zbędnego towaru z magazynu.

Obowiązki informacyjne sprzedawcy – czyli co konsument ma prawo wiedzieć

Wchodzimy do sklepu i próbujemy wybrać najlepszy dla nas towar, ale na opakowaniu nie ma informacji, których szukamy, nie ma ich też na półce, gdzie towar leży, a spotkany przypadkiem sprzedawca, na zadawane przez nas pytania, wzrusza bezradnie ramionami. Taki obrazek zdarza się zbyt często. Ustawodawca nakłada na sprzedawców konkretne obowiązki informacyjne, więc je egzekwujmy.

Na czym polega umowa komisu?

Umowa komisu jest jedną z umów cywilnoprawnych należących do kategorii umów handlowych, czyli takich, w których co najmniej jedna ze stron jest przedsiębiorcą.

REKLAMA

Odwołanie od reklamacji

Dobrze napisane odwołanie od reklamacji często może zaoszczędzić nerwów, a przede wszystkim wywołać pożądany efekt. Poniżej dowiesz się, jak zrobić to najlepiej.

Prawa konsumenta

Szczególna ochrona konsumentów ma na celu zagwarantowanie praw w nierównym stosunku pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. Podstawowym aktem regulującym uprawnienia konsumenta jest ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.

Umowa sprzedaży – cz. 2: czy przepisy kodeksowe są mniej korzystne

Przepisy Kodeksu cywilnego w odniesieniu do umowy sprzedaży określają mniej korzystnie dla kupującego podstawy odpowiedzialności sprzedawcy. Z drugiej strony dają większe możliwości odstąpienia od umowy.

Umowa sprzedaży – cz. 1: kiedy sprzedaż jest konsumencka

Sprzedaż konsumencka ma miejsce w sytuacji, gdy jedną stroną umowy jest konsument, a drugą przedsiębiorca, zawierający umowę w ramach prowadzonej działalności. Przedmiotem sprzedaży konsumenckiej mogą być tylko rzeczy ruchome.

Reklamacja obuwia – cz. 1

Reklamacja obuwia to jeden z najczęstszych problemów, z którymi borykają się konsumenci. Sprawdź, czego możesz oczekiwać od sprzedawcy i czego należy się wystrzegać. Część pierwsza: gwarancja a odpowiedzialność sprzedawcy.

Po co konsumentowi opinia rzeczoznawcy

W odmownej odpowiedzi na reklamację sprzedawcy często powołują się na negatywną dla konsumenta opinię rzeczoznawcy. W takiej sytuacji warto zamówić opinię u innego eksperta.

Czy do umowy o dzieło stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży konsumenckiej

Pomimo tego, iż zawarta została umowa o dzieło klient może skorzystać z uprawnień reklamacyjnych wynikających z umowy sprzedaży konsumenckiej. Podstawą roszczeń będzie niezgodność towaru z umową

Co zrobić gdy wymiana wadliwego towaru nie jest możliwa

W związku z wadą zakupionego towaru zażądałem od sprzedawcy jego wymiany. Ten jednak stwierdził, iż nie posiada danego modelu i zaproponował mi inny. Czy muszę przyjmować inny model?

Zakupy przez Internet: kiedy można odstąpić od umowy

Zakupy w Internecie to ryzyko, ale również większe uprawnienia dla konsumentów. Mogą oni skorzystać z uprawnień, które nie przysługują klientom tradycyjnych sklepów.

Jaka forma oświadczenia o odstąpieniu od umowy

Oświadczenie kupującego o odstąpieniu od umowy może być co do zasady zawarte w dowolnej formie, czyli także ustnie. Lepiej, by odstąpienie sporządzić na piśmie.

Reklamacja obuwia zimowego może być skuteczna

Reklamacja obuwia zimowego może być często dla konsumenta trudnym zadaniem. Kupujemy je z nadzieją, że dzięki temu będziemy mogli przejść przez zimę suchą nogą. Co jednak w sytuacji, gdy buty zaczną przemakać?

Kredyt konsumencki – co powinno znaleźć się w umowie

Przedsiębiorca udzielający w zakresie swojej działalności kredytu konsumenckiego obowiązany jest do wskazania konsumentowi niezbędnych informacji. Muszą one znaleźć się zawsze w treści umowy.

Gdy wady ujawnią się w krótkim czasie po zakupie

Znajomość prawa często może być pomocna w przekonaniu opornego sprzedawcy, który nie chce uwzględnić reklamacji. Jeżeli wada została zgłoszona stosunkowo krótki czasie od dnia zakupu to sprzedawcy, który odmawia jej uwzględnienia, trudniej będzie obronić się w sądzie.

Czy sprzedawca może odesłać do producenta

Chciałem zareklamować buty, który rozkleiły mi się po kilku tygodniach używania. Sprzedawca powiedział, że on skarg nie przyjmuje i odesłał mnie do producenta. Czy rzeczywiście muszę szukać producenta?

Odstąpienie od umowy a kredyt konsumencki

Kupiłem na kredyt sprzęt muzyczny. Niestety pomimo dwóch napraw nadal nie działa prawidłowo. Gdy powiedziałem sprzedawcy, że odstępuję od umowy, ten powiedział, że to mi się nie opłaca, bo będą musiał nadal i tak spłacać kredyt, który został zaciągnięty w celu zakupu sprzętu.

W jakim czasie należy powiadomić sprzedawcę o wadzie

W sytuacji, gdy zauważymy niezgodność zakupionego przez towaru z umową powinniśmy zawiadomić o tym sprzedawcę w ciągu 2 miesięcy. Do zachowania tego terminu nie ma jednak znaczenia, kiedy otrzyma on nasze zawiadomienie.

Kiedy sprzedawca odmówi naprawy lub wymiany towaru

Dokonałem reklamacji towaru, który kupiłem w sklepie i zażądałem naprawy. Niestety sprzedawca powiedział mi, że naprawa nie jest możliwa. Co w takiej sytuacji mam zrobić?

Czy można dochodzić od sprzedawcy odszkodowania

Zakupiony przeze mnie system grzewczy szybko się popsuł. W odpowiedzi sprzedawca obiecał wymienić go na nowy. W międzyczasie jednak z powodu braku ogrzewania poniosłem straty materialne. Przedsiębiorca powiedział, że nie zapłaci odszkodowania bo nie ma takiego obowiązku.

Ochrona konsumenta przy zakupach w komisie

Konsumenci robiąc zakupy w komisie mają takie same uprawnienia, jak w przypadku sprzedaży konsumenckiej. Komisant odpowiada względem kupujących za niezgodność towaru z umową.

Różne terminy gwarancji w dokumencie i w reklamie

Kupiłem niedawno sprzęt elektroniczny, na które sprzedawca wystawił mi gwarancję. W domu zauważyłem, że w dokumencie okres gwarancji został określony na 6 miesięcy. Tymczasem w reklamie producent przekonywał, że gwarancja trwa rok. Czy to jest zgodne z prawem?

Umowa komisu

Zgodnie z art. 765 k.c. przez umowę komisu przyjmujący zlecenie zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizją) w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa do kupna bądź sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie, lecz zawsze w imieniu własnym.

Jak wyglądają promocje w sklepach

Pod koniec zeszłego roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła kolejną kontrolę przedsiębiorców. Tym razem przyjrzała się prawidłowości i rzetelności organizowania promocji.

Czy można reklamować wyroby srebrne

Kupiłam srebrny zegarek, w którym zepsuło się zapięcie. Złożyłam na niego reklamacje, ale sprzedawca odmówił mi naprawy. Stwierdził, że może wykonać tylko naprawę grzecznościową. Czy to prawda? Czy istnieje jakaś różnica w przypadku wyrobów ze srebra?

Oznakowanie obuwia

Każdy towar konsumpcyjny podlega pewnym rygorom dotyczącym m.in. oznaczeń. Dotyczy to również obuwia. Dzięki informacjom zamieszczonym na produkcie mamy pewność, że nasze wymarzone pantofelki na pewno są skórzane.

Co zrobić jeśli kupimy podróbkę

Podróbki od lat królują na bazarach i ulicznych straganach. Wraz z rozwojem internetu towary imitujące produkty znanych marek wkroczyły także do e-sklepów oraz portali aukcyjnych. Konsument nabywający towary w Internecie w większym stopniu narażony jest na niebezpieczeństwo kupna podróbki, niż ma to miejsce w zwykłym sklepie. Sprawdź, czego możesz się domagać, gdy zakupiony drogi sprzęt grający, kosmetyk czy element garderoby okaże się nie produktem oryginalnym a jedynie jego imitacją.

Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa – uprawnienia konsumenta

Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa polega na oferowaniu swoich towarów poza sklepem, na ulicy, w miejscu pracy lub wypoczynku konsumentów. Jest sposobem walki o klientów. Warto wiedzieć, jakie prawa przysługują im przy zawieraniu takiej transakcji.

Kiedy odstąpienie od umowy z tytułu niezgodności towaru z umową jest możliwe

Codziennie konsumenci mają kłopoty z produktami, które albo są wadliwe, albo nie mają właściwości, o których istnieniu zapewniał sprzedawca, czy są niekompletne. Jeżeli nie jesteśmy zadowoleni z tego co kupiliśmy, zanosimy rzecz z powrotem do sklepu, żądając od razu zwrotu gotówki, jednak nie zawsze będzie to możliwe.

O czym musisz wiedzieć przed zakupem

Umowa sprzedaży jest jedną z najpopularniejszych umów. Zawieramy ją w zwykłych sprawach życia codziennego, nawet kiedy kupujemy bułki w sklepie. W niektórych przypadkach warto jest jednak głębiej się zastanowić nad podjęciem decyzji o zakupie. Pomocne mogą być w tym celu informacje, które sprzedawca powinien nam udostępnić.

Czy można zwrócić zakupiony w internecie program komputerowy

Kupiłem program komputerowy w sklepie internetowym. Nie zastanawiałem się zbyt długo nad wyborem ponieważ byłem przekonany, że mogę go oddać ciągu 10 dni. Kiedy odebrałem przesyłkę i sprawdziłem program okazało się, że nie jest to dokładnie czego oczekiwałem. Zwróciłem przesyłkę, ale sprzedawca nie chce jej odebrać. Twierdzi, że w przypadku programów komputerowych prawo do odstąpienia nie przysługuje. Czy to prawda?

Reklamacja perfum

Tydzień temu kupiłam perfumy, jednak była to pochopna decyzja i po paru dniach stwierdziłam, że zapach ten kompletnie mi się nie podoba. Dodam, że perfumy te kosztowały całkiem sporo. Czy mam prawo do zwrotu pieniędzy lub do wymiany na inne perfumy?

Zwrot pieniędzy za nietrafiony zakup

W minionym tygodniu kupiłam skórzaną torebkę. Jednak już przy pierwszej próbie jej założenia oberwał się od niej pasek. Według mnie pasek do torebki został umocowany wadliwie. Nie sądzę, aby naprawa zlikwidowała wadę raz na zawsze, problem będzie powracał. Dlatego też chciałabym złożyć reklamację, z tą uwagą, iż nie jestem zainteresowana naprawą bądź wymianą rzeczy. Czy w związku z tym mogę zażądać zwrotu pieniędzy lub obniżenia ceny?

Umowa sprzedaży konsumenckiej

Polski system prawa wyróżnia dwa rodzaje umów sprzedaży. Jedną reguluje kodeks cywilny drugą specjalna ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Produkt zastępczy

Oddałeś rzecz do naprawy i nie wiesz czy należy ci się na jej czas produkt zastępczy? Przeczytaj i dowiedz się czy masz do tego prawo.

Odpowiedź na reklamację po 14 dniach

Kupiłam kurtkę w jednym ze sklepów firmowych. Po 6 miesiącach noszenia jej podszewka wytarła się i wyglądało to bardzo nieładnie. Złożyłam reklamacje i zażądałam wymiany na nową.  Reklamacja została odrzucana. Nie otrzymałam jednak żadnej odpowiedzi. Poznałam decyzje dopiero kiedy sama poszłam do sklepu. Było to 16 dnia od momentu złożenia reklamacji. Czy nie jest to za długi okres na rozpatrzenie reklamacji?

Gwarancja europejska

Czy istnieje coś takiego jak gwarancja europejska? Na jak długo jest ona wydawana i czy prawdą jest, że niektórych przedmiotów, np. sprzętu elektronicznego, ona nie obejmuje?

Naprawa gwarancyjna

Zgłosiłeś usterkę jakiejś rzeczy do serwisu i nie wiesz jak długo masz czekać na odpowiedź? A może gwarant zwleka z jej naprawą? Sprawdź czy są sztywne terminy napraw gwarancyjnych.

Jaki jest czas naprawy

Jeżeli reklamujemy rzecz u sprzedawcy bardzo często zastanawiamy się jak długo będziemy musieli czekać na jego naprawę bądź wymianę. Problemtyczna jest również kwestia dotycząca uznania samego żądania reklamacyjnego, ale nie wykonywania go. Zobacz czy istnieją ustawowe terminy.

Nieistniejący model

Niecałe 2 lata temu zakupiłem pralkę. W tej chwili popsuła mi się. Chciałem złożyć reklamacje i zażądać wymiany wadliwej części, ale podobno już nie produkują tego modelu i takiej części nie posiadają. Czy mogę w takiej sytuacji zażądać zwrotu pieniędzy?

Czy możliwy jest zwrot do sklepu

Dostałem na urodziny łańcuszek. Okazał się on jednak za mały. Chciałbym go zwrócić do sklepu albo chociaż wymieć na inny, nawet za dopłatą. Wiem, że zakup miał miejsce tydzień temu w zwykłym sklepie, a nie internetowym. Czy mogę z takim żądaniem zwrócić się do sprzedawcy. Nadmienię tylko, że mam paragon.

Obowiązki informacyjne przy sprzedaży wysyłkowej

Interesuje mnie zakup pewnych towarów od firmy wysyłkowej. Najpierw chciałabym się jednak upewnić, jakie informacje muszą mi być przekazane przez sprzedawcę. Nadmieniam, że ja mam do dyspozycji tylko formularz publikowany w czasopiśmie? Co powinno być w nim zawarte?

Czy konieczna jest instrukcja obsługi

Ostatnio kupiłem robot kuchenny. Niestety nie była do niego dołączona instrukcja obsługi w języku polskim. Czy sprzedawca ma obowiązek przekazać mi taką instrukcję razem z towarem w chwili zakupu?

Czy można zażądać zwrotu pieniędzy za towar niezgodny z umową?

Jeżeli towar okazuje się niezgodny z umową, to konsument ma prawo żądać doprowadzenia go do stanu odpowiedniego. Domaganie się zwrotu pieniędzy w sytuacji, gdy usterka jest mała może być przedwczesne.

REKLAMA