REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kariera i zarobki w branży SEO. Czy płeć ma znaczenie?

Kariera i zarobki w branży SEO. Czy płeć ma znaczenie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

8 na 10 kobiet w Europie uważa, że płeć wpływa na ich zarobki i karierę w branży SEO. Tak wynika z międzynarodowego raportu WhitePress.

REKLAMA

„Ambitne kobiety można zawsze poznać po kształcie głowy. Jest płaska od nieustannego, protekcjonalnego poklepywania przez mężczyzn” – to słowa założycielki jednej z pierwszych firm programistycznych w Anglii, Stephanie Shirley, wygłoszone podczas konferencji TED Talk w 2015 roku. Z kolei Dr Marieke van de Rakt, była dyrektor Yoast, które dostarcza audyty SEO dla 13 mln stron na świecie, przyznała, że w jej firmie proporcje płci wśród zatrudnionych na wyższych stanowiskach były jeszcze kilka lat tematu zachwiane. A jak dziś wygląda to w branży pozostającej na styku IT i marketingu, czyli SEO? Odpowiedź znajduje się w międzynarodowym raporcie WhitePress - SEO oczami kobiet, w którym wzięło udział kilkaset pań z całego świata.

REKLAMA

Na co dzień pracują jako specjalistki SEO, a co trzecia z nich zajmuje stanowisko kierownicze. Wieloletnie doświadczenie zbierają zazwyczaj w dużych organizacjach (43 proc.), pracując głównie zdalnie lub hybrydowo (37 proc.). Wsród ich obowiązków przoduje SEO content, ale aż 1/3 z nich zajmuje się technicznym SEO. Kto jest ich bezpośrednim przełożonym? W blisko połowie przypadków to mężczyzna. Czy są zadowolone ze swojej pracy, a może planują jej zmianę? Jak oceniają możliwości rozwoju w swojej firmie kobiety w branży SEO i jaką rolę odgrywa w nich płeć?

- Branża SEO to jedna z najszybciej rozwijających się obszarów na styku IT i marketingu. W WhitePress każdego dnia współpracujemy z setkami specjalistów z tej dziedziny i spotykamy się z nimi na konferencjach. Nie da się ukryć, że na scenie zazwyczaj dominują mężczyźni, ale po stronie użytkowników naszej platformy z roku na rok pojawia się coraz więcej kobiet. Z tego powodu chcieliśmy się lepiej przyjrzeć kobiecej stronie SEO, przeprowadzając międzynarodową ankietę. W badaniu zapytaliśmy respondentki o kluczowe kwestie takie, jak obejmowane stanowiska i staż pracy, możliwości rozwoju i odczucia związane z pracą w środowisku zdominowanym przez mężczyzn. Poprosiliśmy także o odpowiedź na ważne dla nas pytanie – czy ich zdaniem płeć ma znaczenie i wpływa na ścieżkę kariery oraz zarobki – mówi Patrycja Górecka-Butora, Head of Marketing & PR, WhitePress.

Jakie stanowiska kobiety zajmują w branży SEO? 

Ponad 40 proc. badanych to specjalistki. Ich głównym zadaniem jest samodzielne prowadzenie kampanii SEO, praca nad ich efektywnością, analiza i optymalizacja czy współpraca z copywriterami przy tworzeniu contentu. Na uwagę zasługuje też fakt, że na drugim miejscu wśród obejmowanych stanowisk znajdują się te kierownicze. Ponad 1/3 jest headem lub managerem w swojej organizacji, a 10 proc. to przedsiębiorczynie. 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Kobiety w branży SEO raport WhitePress

 

 

Źródło zewnętrzne

Dane pochodzą z raportu WhitePress „SEO oczami kobiet”. Całość dostępna tutaj: https://whitepress.com/!/SEO_oczami_kobiet 

- Te ostatnie zazwyczaj nabierają doświadczenia i pewności przez pierwsze 3-5 lat w agencji, by potem zdecydować o przejściu na „swoje”. Wśród kobiet nie brakowało też freelancerek, stanowiły one 17 proc. badanych, co jednak z uwagi na samą branżę i wykonywane w niej zadania, nie jest niczym zaskakującym. W tym przypadku króluje praca w modelu zdalnym lub hybrydowym (37-38 proc.), najmniej osób (24 proc.) wskazywało, że na co dzień pracuje z biura i jak możemy przypuszczać ta tendencja w kolejnych latach będzie się utrzymywać lub rosnąć na korzyść tzw. home office – dodaje Patrycja Górecka-Butora.

Specjalistki z doświadczeniem 

REKLAMA

W tym przypadku proporcje są wyrównane – 44 proc. kobiet spędziło w agencji od roku do 5 lat. Z kolei 46 proc. posiada doświadczenie powyżej 5 lat i więcej. Wraz ze stażem pracy, naturalnie zmienia się także rola i stanowisko, jakie obejmują w branży SEO. Przez pierwsze 3 do 5 lat kobiety pracują jako specjalistki, by następnie objąć rolę dyrektorek, managerek lub właścicielek (na wykresie w tym przedziale stanowią łącznie 63 proc.).

- Podczas analizowania zależności pomiędzy tym, jak zmieniają się stanowiska pracy względem zbieranego doświadczenia widać, że 5 lat to zazwyczaj ten kluczowy moment, kiedy kobiety zauważalnie zmieniają swoją rolę w organizacji, a często nawet całą ścieżkę zawodową. Po tym czasie zwiększa się odsetek freelancerek i ownerek, czyli można wnioskować, że to czas, kiedy panie mają już odpowiednie doświadczenie i stają przed decyzją czy rozwijać się dalej w organizacji, czy może zacząć pracować na własny rachunek – dodaje Patrycja Górecka- Butora.

Czy płeć w SEO ma znaczenie? 

Kobiety biorące udział w badaniu miały określić, jak wyglądają proporcję płci w firmach, które reprezentują. Co ciekawe, z odpowiedzi wynika, że są one wyrównane (24 proc.), lub nieznacznie przechylają się na stronę mężczyzn (39 proc. uważa, że jest więcej panów, a 37 proc., że przeważają kobiety). Te odpowiedzi skonfrontowano z opinią kilkudziesięciu ekspertek z różnych krajów, których wypowiedzi zamieszczone są w raporcie: https://whitepress.com/!/SEO_oczami_kobiet. Przyznały one, że zarówno w miejscu pracy, jak i na międzynarodowych konferencjach to panowie przeważają nad kobietami. 

Podział branży SEO według płci raport WhitePress

 

 

Źródło zewnętrzne

Dane pochodzą z raportu WhitePress „SEO oczami kobiet”. Całość dostępna tutaj: https://whitepress.com/!/SEO_oczami_kobiet 

- Patrząc z perspektywy proporcji w poszczególnych państwach Europy, tylko Grecja pozostaje krajem, w którym liczba kobiet w branży SEO dominuje. Polska zajmuje trzecie miejsce zaraz za krajami Bałtyckimi i wykazuje proporcje płci – 40 do 60 proc. na korzyść panów. Możemy więc przypuszczać, że odpowiedź na to pytanie nie oddaje w pełni rzeczywistej sytuacji na rynku pracy, chociaż są miejsca, w których kobiety stanowią większość – dodaje Anna Halama, Marketing Team Leader, WhitePress.

- Stoję na czele jednego z najbardziej zaangażowanych zespołów SEO w moim kraju. Teamu, który jeszcze kilka lat temu składał się z samych mężczyzn, a dzisiaj większość stanowią kobiety. Na potrzeby tego badania zaczęłam liczyć, jak dokładnie wyglądają te proporcje, ale na co dzień najważniejsze jest to, że współpracujemy, dobrze się bawimy, rozwijamy i – bez względu na płeć – wspieramy się nawzajem i słuchamy– mówi Marianna Krupa, Head of SEO w MaxROY.agency.

To co z tą karierą i zarobkami?

Czy branża SEO jest przychylna kobietom, a płeć nie ma w tym przypadku znaczenia? W raporcie zdania są podzielone. Zapytane, jak oceniają atmosferę w miejscu pracy, ponad 9 na 10 odpowiedziało, że pozytywnie lub bardzo pozytywnie. Biorąc pod uwagę kwestie wynagrodzenia – ¾ specjalistek uważa, że jest wynagradzana odpowiednio do swojej pracy. One również wskazywały, że w firmie, w której pracują mają szansę na awans i podwyżkę. Co ciekawe, kobiety, które uznały wcześniej, że nie są odpowiednio wynagradzane zaznaczały także, że w ich miejscu pracy mają znacznie mniejsze szanse na awans. 

- Badanie pokazało nam, jak kluczową rolę w postrzeganiu miejsca pracy jest zapewnienie pracownikowi możliwości rozwoju. Kobiety, które nie były zadowolone z zarobków wskazywały również na ograniczenia i bariery właśnie w obszarze awansu i podwyżki. To jasny sygnał dla pracodawców, co mogą i powinni zrobić, aby poprawić efektywność i motywacje w firmie – mówi Monika Kikolska, HR Specialist, WhitePress.

Bez względu jednak na atmosferę i możliwości rozwoju blisko 80 proc. kobiet w Europie uważa, że płeć odgrywa znaczącą rolę w ścieżce kariery, a także w tym, ile zarabiają na tych samych stanowiskach, co mężczyźni. 

Kobiety stałe w zawodowych uczuciach

Mimo spotykanych na drodze utrudnień i przeciwności w zawodzie w dużej mierze zdominowanym przez mężczyzn – kobiety nie szukają niczego na zastępstwo i rzadko rozważają zmianę zawodu. Blisko połowa badanych jest tego zdania, a 35 proc, przyznaje, że tylko czasami rozważa inne opcje. Wśród zalet wymieniają ciągły rozwój i robienie interesujących i ciekawych rzeczy, które przynoszą im satysfakcje, a także to, że branża SEO ciągle się rozwija.

Cały raport i komentarze ponad 40 ekspertek dostępne są na stronie: https://whitepress.com/!/SEO_oczami_kobiet 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżki oraz przywrócenie trzynastek dla tej grupy zawodowej. Resort pracuje nad przepisami

Podwyżki dla pracowników instytucji kultury? Okazuje się, że resort kultury pracuje nad przepisami. Przychylając się do postulatów płynących ze wszystkich stron, podjęłam decyzję o rozpoczęciu w ministerstwie prac mających na celu przygotowanie projektów dokumentów – poinformowała ministra kultury Hanna Wróblewska.

Granty jak dla studentów bo po 10 tyś złotych, ale dla uczniów klas 7-8. Wnioski trzeba składać do 7 stycznia 2025 r.

Granty po 10 tyś złotych dla uczniów klas 7 oraz 8 szkół podstawowych? Tak, to możliwe. Zapoznaj się ze szczegółami i złóż wniosek do 7 stycznia 2025 r.

3287,00 zł pielęgnacyjnego w 2025 r. Wzrośnie więc o 299,00 zł

Świadczenie pielęgnacyjne w nadchodzącym 2025 r. wzrośnie aż o 299 zł. Osoby uprawnione do pielęgnacyjnego otrzymają więc 3287 zł. Oznacza to prawie 10 procentowy wzrost.

99 zł na ucznia w przypadku klas I–III, 185 zł na ucznia klasy IV, 238 zł na ucznia klasy V i VI, 330 zł na ucznia klas VII i VIII w 2024 r. Co z 2025 r.?

99 zł na ucznia w przypadku klas I–III, 185 zł na ucznia klasy IV, 238 zł na ucznia klasy V i VI, 330 zł na ucznia klas VII i VIII. Natomiast kwota dotacji celowej na materiały ćwiczeniowe wynosi do 55 zł na ucznia – w przypadku klas I–III oraz do 27,50 zł na ucznia – w przypadku klas IV–VIII. Tak wynika z rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 28 lutego 2024 r. w sprawie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2024 r.

REKLAMA

Od 700 do 1000 zł premii lub świadczenia dla pracownika na Boże Narodzenie 2024 r. Karpiowe już na kontach niektórych pracowników

Już niedługo święta Bożego Narodzenia. Niektórzy pracodawcy szykują dla pracowników z tej okazji premie, paczki świąteczne z upominkami. Część zakładów pracy szykuje paczki dla dzieci zatrudnionych. Okazuje się, że część pracowników już pieniądze na święta ma na swoich kontach. Ale powstaje jedno pytanie - czy pracodawca płaci od tych prezentów podatek?

Nowelizacja: Emeryt policyjny z 3-letnim kontraktem 6700 zł netto. I do tego emerytura

Przywilej tylko dla policjantów. Mogą zarobić do 6700 zł netto. I mogą mieć nawet 6000 zł i więcej emerytury netto. A i tak przekroczenie 12 000 zł, 13 000 zł nie powoduje zawieszenia emerytury. Warunek - muszą założyć mundur w ramach służby kontraktowej - minimalny okres 3 lata (do 5 lat).

Świadczenia wspierające. 32 obszary codziennego funkcjonowania osoby niepełnosprawnej [rozporządzenie]

W 2025 r. jedyna zmiana w świadczeniu wspierającym to jego waloryzacja w ślad za podwyżką renty socjalnej w marcu 2025 r. Mamy 5 na nowo wycenionych poziomów świadczenia wspierającego od marca 2025 r. 1141,02 zł, 1503,416 zł, 2255,12 zł, 3382.69 zł, 4134.39 zł. Nie ma zmian co do 32 obszarów codziennego funkcjonowania osoby niepełnosprawnej.

Co dostanie z MOPS osoba z niepełnosprawnością w 2025 r.? [PRZYKŁAD]

Gminy przyznają kilka rodzajów świadczeń pieniężnych dedykowanych osobom z niepełnosprawnościami. W zależności od posiadanego stopnia niepełnosprawności pomoc może się różnić. W 2025 r. wzrosną kryteria dochodowe w pomocy społecznej, co będzie miało wpływ na możliwości otrzymania oraz wysokość zasiłku stałego i okresowego. Nie zmieni się wysokość zasiłku pielęgnacyjnego.

REKLAMA

5 świadczeń dla pracowników w 2025 r.

5 świadczeń dla pracowników w 2025 r.: wynagrodzenie, urlop wypoczynkowy, urlop na żądanie, okazjonalna praca zdalna, zwolnienie od pracy na opiekę nad dzieckiem, świadczenia z tytułu wypadków przy pracy.

Pracodawca będzie musiał podać pracownikowi wynagrodzenie jego kolegi albo zapłaci 30 tys. zł kary. Kwota wynagrodzenia będzie również wymagana w ofertach pracy

W dniu 5 grudnia br. na ręce Marszałka Sejmu, został złożony projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy (znak SH-020-300/24), zakładający wprowadzenie istotnych zmian w zakresie jawności wynagrodzenia o pracę. Zgodnie z jego założeniami – pracodawcy, na wniosek pracowników, mają być zobowiązani do ujawniania im średnich poziomów wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na równorzędnych stanowiskach, jak również do informowania o wysokości proponowanego wynagrodzenia w ofertach pracy.

REKLAMA