reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Sprawy urzędowe > Pomoc prawna > Inne > Prędkość bezpieczna a prędkość administracyjnie dozwolona?

Prędkość bezpieczna a prędkość administracyjnie dozwolona?

W wielu wypadkach słyszy się, że przyczyną wypadku było niezachowanie bezpiecznej prędkości przez kierującego pojazdem. Statystycznie nadmierna prędkość jest najczęstszym powodem wypadków na polskich drogach.

Oprócz prędkości bezpiecznej funkcjonuje w prawie jeszcze pojęcie prędkości administracyjnie dozwolonej – a więc prędkości maksymalnej jaka wynika z przepisów lub znaków drogowych na danym odcinku drogi. Często myli się pojęcie prędkości bezpiecznej z prędkością administracyjną. 

W pierwszej kolejności wskazać należy, iż samo pojęcie „ruchu drogowego” wskazuje na pewien dynamizm, na ruch w czasie rzeczywistym, który obwarowany jest pewnymi warunkami. W tym celu ustawodawca posługując się pojęciami jak ostrożność, szczególna ostrożność czy np. zasada ograniczonego zaufania, próbuje unaocznić kierującym, że właśnie z uwagi na ten dynamizm ruchu, nie da się przewidzieć tych wszystkich sytuacji i okoliczności jakie w danym momencie mogą wystąpić na drodze i kierujący muszą przewidywać możliwość istnienia „podczas jazdy” przeszkód o charakterze losowym, których obecność nie jest sygnalizowana. 

Zobacz: Serwis-moda

Polskie prawo o ruchu drogowym oparte jest na tzw. zasadzie ograniczonego zaufania. A zatem każdy użytkownik drogi ma prawo liczyć na respektowanie przepisów i zasad bezpieczeństwa przez współuczestników ruchu, chyba, że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania. Jedynie wówczas, gdy kierujący pojazdem ma możliwość dostrzeżenia sytuacji, w której współuczestnicy ruchu zachowują się lub też – z uwagi na ich cechy psychofizyczne – mogą zachować się w sposób nieprawidłowy, kierowca powinien zaufanie ograniczyć; od tego momentu powinien być przygotowany na nieoczekiwany rozwój wydarzeń i odpowiednio do tego dostosować technikę prowadzenia swojego pojazdu. W tym celu kierujący powinien dobrać prędkość pozwalającą w każdej sytuacji panować nad pojazdem, umożliwić mu prawidłowe zatrzymanie pojazdu, nie utrudniając jazdy innym.

Prędkością bezpieczną jest prędkość, która odpowiada zarówno aktualnym realiom panującym na drodze jak i wszystkim zasadom współczesnej dynamiki ruchu drogowego, zależna jest od umiejętności kierowcy i sprawności jego wozu. 

Zobacz: Jak odzyskać utracone prawo jazdy?


Prędkość administracyjna - w danym miejscu dozwolona - jest tylko pewnym elementem ogólnych warunków w ruchu drogowym. Poruszanie się z prędkością administracyjną nie zawsze jest prędkością bezpieczną, a tym samym nie wyłączającą odpowiedzialność kierowcy. Zasada ta jednak działa również i w drugą stronę. Nie zawsze przekroczenie prędkości administracyjnie dozwolonej przez jednego z uczestników ruchu drogowego będzie wskazywało na jego winę za zaistniały wypadek drogowy. Istotne jest bowiem ustalenie czy gdyby kierujący jechał z prędkością administracyjnie dozwoloną to zdążyłby zatrzymać swój pojazd przed innym – nawet jadącym nieprawidłowo pojazdem.

Przepisy prawa o ruchu drogowym nakazują zachowanie przez kierującego pojazdem prędkości administracyjnie dozwolonej właśnie po to, by mógł on dokonać manewrów obronnych przed ewentualną zaistniałą na drodze przeszkodą.

reklama

Czytaj także

Ekspert:

Łukasz Nysztal

Adwokat

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

droga
droga

Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców59.00 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Robert Zych

Robert Zych — absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Zasad sprzedaży uczył się w firmie Warszawa Coca Cola Bottlers. Od 1997 roku razem ze swoimi mentorami i nauczycielami Jerzym Gutem i Wojciechem Hamanem prowadzi firmę szkoleniową Kontrakt OSH. Jest autorem i współautorem książek Szef w roli coacha, Gen sprzedawcy, Lider sprzedaży, Szef w relacji z zespołem. Od ponad 20 lat pracuje jako trener sprzedaży. Szkolił w Polsce firmy z listy 100 największych. Specjalizuje się w szkoleniach w zakresie sprzedaży skierowanych do dla handlowców i szefów zespołów, pomaga sprzedawcom w aktywnym pozyskiwaniu klientów poprzez coaching i naukę w miejscu pracy. Odpowiada także za sprzedaż w swojej firmie szkoleniowej i codziennie zdobywa nowe, praktyczne doświadczenia.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama