REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się u notariusza?

Łukasz Matys
Przed podpisaniem aktu notarialnego warto umówić się z notariuszem na rozmowę.
Przed podpisaniem aktu notarialnego warto umówić się z notariuszem na rozmowę.

REKLAMA

REKLAMA

Przed notariuszem dokonuje się szeregu czynności. Najpopularniejsze z nich to podpisywanie umów. Jednak warto wiedzieć, że notariusz dokonuje również innych czynności. Należy również wiedzieć jak zachować się u notariusza.

Tylko w kancelarii

Notariusz dokonuje czynności co do zasady tylko w swojej kancelarii. Zgodnie z przepisami ustawy prawo o notariacie, każdy praktykujący notariusz musi posiadać kancelarię, która spełnia wymagania lokalowe stosowne dla notariatu.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli zatem chcemy dokonać jakiejś czynności u notariusza musimy pojawić się w jego kancelarii. Oczywiście w sytuacja wyjątkowych notariusz może przyjechać do swojego klienta. Takie sytuacje będą miały miejsce szczególnie w wypadku osób obłożnie chorych, osób przebywających w szpitalu.

Potrzeba sesji wyjazdowej może wynikać również z innych okoliczności. Notariusz bowiem spisuje protokół walnego zgromadzenia akcjonariuszy. Bywa, że uczestników takiego zgromadzenia jest bardzo wielu, wtedy odbywa się ono w specjalnie wynajętym pomieszczeniu. W takich wypadkach notariusz opuszcza kancelarię i wyjeżdża do klienta.

Umówić się wcześniej

Przed podpisaniem aktu notarialnego warto umówić się z notariuszem na rozmowę. W jej trakcie należy wyłuszczyć główne założenia umowy. Przychodząc na takie spotkanie warto się przygotować. Wziąć ze sobą wszystkie niezbędne w sprawie dokumenty. Można do nich zaliczyć między innymi odpis z księgi wieczystej, zaświadczenie o samodzielności lokalu, wypis z ewidencji gruntów, wypis z kartoteki lokali, wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, postanowienie o nabyciu spadku, odpis z Krajowego Rejestru sądowego. Oczywiście rodzaj dostarczanych notariuszowi dokumentów będzie zależał od rodzaju sprawy. Powyższe wyliczenie jest przykładowe.

REKLAMA

Na rozmowę z notariuszem umawiamy się najczęściej telefonicznie, rzadziej mailem. Już podczas tej wstępnej, telefonicznej rozmowy  można dowiedzieć się jakie dokumenty przygotować. Wiele spraw bowiem jest typowych i pracownicy sekretariatu wiedzą jakie pisma i dokumenty są niezbędne dla załatwienia sprawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli jednak nie przygotujemy się do rozmowy z notariuszem, wtedy notariusz na spotkaniu powie nam jakie dokumenty i w jakim terminie należy mu doręczyć. Dokumenty można przesłać pocztą lub dostarczyć osobiście.

Dowód osobisty

Przy dokonywaniu jakiejkolwiek czynności u notariusza należy posiadać dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość (np. paszport). Przed dokonaniem czynności notariusz sprawdza dane personalne przybyłych. Warto też posiadać numer NIP gdyż przy podpisywaniu aktu notarialnego jest on często umieszczany przy nazwiskach stron.

Wizyta

Sama wizyta u notariusza nie powinna zabrać dużo czasu. Przed wizytą notariusz powinien bowiem wysłać zainteresowanym projekt aktu notarialnego „do zatwierdzenia”. Strony powinny zapoznać się z projektem aktu i zgłosić swoje zastrzeżenia (literówki, błędy ortograficzne, błędy merytoryczne) przed wizytą u notariusza.

Po stawieniu się w kancelarii notariusz lub jego pracownik prosi zgromadzonych o dowody tożsamości oraz zaprasza ich do  gabinetu. Następnie w obecności wszystkich zainteresowanych (stron) dokonuje odczytania aktu. W trakcie czytania notariusz wyjaśnia stronom znaczenie poszczególnych zapisów oraz wyjaśnia ewentualne wątpliwości. Po odczytaniu, strony oraz notariusz podpisują akt notarialny. Wcześniej parafują każdą stronę.

Po podpisaniu aktu strony udają się do sekretariatu gdzie otrzymują umówioną ilość odpisów aktu oraz uiszczają stosowną opłatę za dokonanie czynności.

Odpisy

Strony lub osoby zainteresowane mogą w każdej chwili żądać od notariusza wydania odpisu aktu. Notariusz bowiem każdą zawartą przed nim umowę lub dokonaną czynność (potwierdzenie nabycia spadku, testament) wprowadza do specjalnego rejestru (Repertorium A). Za odpisy uiszcza się dodatkową opłatę. Jej wysokość jest uzależniona od ilości stron aktu.

Powiązane
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Planowanie urlopów wypoczynkowych na 2026 rok inne niż zwykle. O co chodzi? Zmieniają się przepisy i trudniej będzie zrobić dobry plan

Planowanie urlopów to w bardziej skomplikowanych organizacjach konieczność. Jednak w 2026 roku będzie ono inne niż zwykle. Dlaczego? Bo zmieniają się przepisy, a zrobić dobry plan będzie trudniej. Trzeba więc z góry wiedzieć, co nas czeka.

Rewolucja w L4: w czasie zwolnienia, pracownik (od czasu do czasu) będzie musiał odebrać telefon od szefa i odpisać na e-maila, ale będzie też mógł pobierać jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia? Jest decyzja Senatu

W dniu 21 listopada 2025 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, która zakłada wprowadzenie istotnych zmian w zakresie tego co wolno, a czego nie wolno pracownikowi w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim (L4) – począwszy od podejmowania sporadycznych, incydentalnych czynności, będących przejawami aktywności zawodowej, a na wykonywaniu pracy u innego pracodawcy (tym samym – pobierając jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia) skończywszy. Tym samym – trafiła ona do Senatu, który zgłosił do ustawy kilka poprawek.

Poprzesz e-podpisem listy kandydatów w wyborach powszechnych na portalu PKW. Sejm uchwalił zmiany w kodeksie wyborczym

W dniu 18 grudnia 2025 r. Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu wyborczego, która przewiduje możliwość zbierania podpisów dla kandydatów w wyborach powszechnych w formie elektronicznej poprzez złożenie deklaracji poparcia na portalu prowadzonym przez Krajowe Biuro Wyborcze. Będzie można też - jak dotąd - zbierać podpisy pod listami kandydatów w formie papierowej.

Zmiany w pracy i prowadzeniu biznesu w 2026 r. - jakie najważniejsze zmiany czekają pracowników i pracodawców? Podsumowanie

W 2026 roku polski rynek pracy i przedsiębiorców czekają ważne zmiany w prawie, które będą miały dalekosiężne skutki zarówno dla zatrudniających jak i zatrudnianych - na różnych podstawach. Do najważniejszych należy wejście w życie ustawy wdrażającej postanowienia dyrektywy o transparentności płac. Ale to nie jedyna poważna zmiana w nowym roku.

REKLAMA

Mediacja, której nikt naprawdę nie chce - czyli jak państwo polskie płaci za wojnę zamiast za pokój

W polskim wymiarze sprawiedliwości mediacja jest jak obietnice reformy sądów: wszyscy są „za”, dopóki nic realnie nie trzeba zmieniać. Od kilkunastu lat słyszymy, że „mediacja odciąży sądy”, „zbuduje kulturę dialogu” i „będzie alternatywą dla wieloletnich procesów”. Na poziomie deklaracji wszystko się zgadza. Na poziomie liczb wygląda to znacznie gorzej - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Jak prawnik może działać na LinkedIn?

LinkedIn jest doskonałym narzędziem marketingu prawniczego. Jego możliwości przybliżyłam w poprzednim artykule w serii „Marketing Kancelarii”. Teraz pora na poznanie poszczególnych funkcji i krótką instrukcję, jak działać, by w pełni wykorzystać możliwości tego serwisu.

TSUE: polski Trybunał Konstytucyjny naruszył kilka zasad prawa UE i nie jest niezawisły i bezstronny. TK: TSUE nie ma prawa oceniać polskiej konstytucji i TK

W dniu 18 grudnia 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że nie respektując orzecznictwa TSUE polski Trybunał Konstytucyjny naruszył kilka podstawowych zasad prawa Unii. TSUE uznał także, że polski Trybunał Konstytucyjny nie stanowi niezawisłego i bezstronnego sądu ze względu na poważne nieprawidłowości w powołaniu trzech jego sędziów oraz jego Prezes. Do Trybunału Sprawiedliwości UE nie należy ocena polskiej konstytucji i Trybunału Konstytucyjnego; najwyższym prawem w RP jest konstytucja, a nie decyzje zagranicznych organów; czwartkowa decyzja TSUE nie ma wpływu na funkcjonowanie konstytucyjnych organów RP - głosi komunikat TK z tego samego dnia.

Kawa drożeje a w sklepach pojawiają się podróbki z paloną soją. Jak rozpoznać prawdziwą kawę po zapachu, wyglądzie i konsystencji

W ostatnich latach ceny kawy rosną, zarówno w sklepach, jak i w kawiarniach. Na sklepowych półkach można natrafić na podróbki kawy znanych marek, w których prawdziwy produkt jest zastępowany m.in. znacznie tańszą soją. Jej wygląd i zapach mogą zmylić konsumentów. Ekspertka wyjaśnia, w jaki sposób prawdziwa kawa zdradza swoją jakość aromatem, kolorem, kształtem ziaren i konsystencją po zmieleniu.

REKLAMA

Od 2026 r. grzywna do 30 tys. zł, areszt albo ograniczenie wolności za palenie tytoniu poza wyznaczonymi miejscami, wypalanie traw i w inny sposób stwarzanie zagrożenia pożarowego. Zmiany w kodeksie wykroczeń

W dniu 18 grudnia 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację Kodeksu wykroczeń oraz Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Ustawa ta m.in. zaostrza kary za wypalanie traw, rozniecanie ognia oraz inne zachowania stwarzające zagrożenie pożarowe w miejscach publicznych, terenach leśnych i zurbanizowanych (także np. palenie tytoniu poza wyznaczonymi miejscami). Najważniejsze zmiany to znaczący wzrost maksymalnych grzywien, wyższe mandaty oraz wprowadzenie kary ograniczenia wolności. Zmiany wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw, a więc 2 stycznia 2026 roku.

Można załatwić sprawę w ZUS-ie mieszkając za granicą. Jak złożyć wniosek o polską emeryturę z zagranicy?

Rodacy, którzy mieszkają poza Polską, są przekonani, że nie jest łatwo skontaktować się z ZUS-em w indywidualnej sprawie, bez osobistej wizyty w kraju. Tymczasem większość spraw w Zakładzie można obsłużyć online, a informacje uzyskać podczas e-wizyty, nie opuszczając miejsca swojego zamieszkania.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA