REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się u notariusza?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Matys
Przed podpisaniem aktu notarialnego warto umówić się z notariuszem na rozmowę.
Przed podpisaniem aktu notarialnego warto umówić się z notariuszem na rozmowę.

REKLAMA

REKLAMA

Przed notariuszem dokonuje się szeregu czynności. Najpopularniejsze z nich to podpisywanie umów. Jednak warto wiedzieć, że notariusz dokonuje również innych czynności. Należy również wiedzieć jak zachować się u notariusza.

Tylko w kancelarii

Notariusz dokonuje czynności co do zasady tylko w swojej kancelarii. Zgodnie z przepisami ustawy prawo o notariacie, każdy praktykujący notariusz musi posiadać kancelarię, która spełnia wymagania lokalowe stosowne dla notariatu.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli zatem chcemy dokonać jakiejś czynności u notariusza musimy pojawić się w jego kancelarii. Oczywiście w sytuacja wyjątkowych notariusz może przyjechać do swojego klienta. Takie sytuacje będą miały miejsce szczególnie w wypadku osób obłożnie chorych, osób przebywających w szpitalu.

Potrzeba sesji wyjazdowej może wynikać również z innych okoliczności. Notariusz bowiem spisuje protokół walnego zgromadzenia akcjonariuszy. Bywa, że uczestników takiego zgromadzenia jest bardzo wielu, wtedy odbywa się ono w specjalnie wynajętym pomieszczeniu. W takich wypadkach notariusz opuszcza kancelarię i wyjeżdża do klienta.

Umówić się wcześniej

Przed podpisaniem aktu notarialnego warto umówić się z notariuszem na rozmowę. W jej trakcie należy wyłuszczyć główne założenia umowy. Przychodząc na takie spotkanie warto się przygotować. Wziąć ze sobą wszystkie niezbędne w sprawie dokumenty. Można do nich zaliczyć między innymi odpis z księgi wieczystej, zaświadczenie o samodzielności lokalu, wypis z ewidencji gruntów, wypis z kartoteki lokali, wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, postanowienie o nabyciu spadku, odpis z Krajowego Rejestru sądowego. Oczywiście rodzaj dostarczanych notariuszowi dokumentów będzie zależał od rodzaju sprawy. Powyższe wyliczenie jest przykładowe.

REKLAMA

Na rozmowę z notariuszem umawiamy się najczęściej telefonicznie, rzadziej mailem. Już podczas tej wstępnej, telefonicznej rozmowy  można dowiedzieć się jakie dokumenty przygotować. Wiele spraw bowiem jest typowych i pracownicy sekretariatu wiedzą jakie pisma i dokumenty są niezbędne dla załatwienia sprawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli jednak nie przygotujemy się do rozmowy z notariuszem, wtedy notariusz na spotkaniu powie nam jakie dokumenty i w jakim terminie należy mu doręczyć. Dokumenty można przesłać pocztą lub dostarczyć osobiście.

Dowód osobisty

Przy dokonywaniu jakiejkolwiek czynności u notariusza należy posiadać dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość (np. paszport). Przed dokonaniem czynności notariusz sprawdza dane personalne przybyłych. Warto też posiadać numer NIP gdyż przy podpisywaniu aktu notarialnego jest on często umieszczany przy nazwiskach stron.

Wizyta

Sama wizyta u notariusza nie powinna zabrać dużo czasu. Przed wizytą notariusz powinien bowiem wysłać zainteresowanym projekt aktu notarialnego „do zatwierdzenia”. Strony powinny zapoznać się z projektem aktu i zgłosić swoje zastrzeżenia (literówki, błędy ortograficzne, błędy merytoryczne) przed wizytą u notariusza.

Po stawieniu się w kancelarii notariusz lub jego pracownik prosi zgromadzonych o dowody tożsamości oraz zaprasza ich do  gabinetu. Następnie w obecności wszystkich zainteresowanych (stron) dokonuje odczytania aktu. W trakcie czytania notariusz wyjaśnia stronom znaczenie poszczególnych zapisów oraz wyjaśnia ewentualne wątpliwości. Po odczytaniu, strony oraz notariusz podpisują akt notarialny. Wcześniej parafują każdą stronę.

Po podpisaniu aktu strony udają się do sekretariatu gdzie otrzymują umówioną ilość odpisów aktu oraz uiszczają stosowną opłatę za dokonanie czynności.

Odpisy

Strony lub osoby zainteresowane mogą w każdej chwili żądać od notariusza wydania odpisu aktu. Notariusz bowiem każdą zawartą przed nim umowę lub dokonaną czynność (potwierdzenie nabycia spadku, testament) wprowadza do specjalnego rejestru (Repertorium A). Za odpisy uiszcza się dodatkową opłatę. Jej wysokość jest uzależniona od ilości stron aktu.

Powiązane
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ograniczenia w używaniu fajerwerków. Toczą się prace na nowymi przepisami. Chodzi o dobrostan zwierząt. Już nie będzie można postrzelać w Sylwestra?

Rząd popiera zmiany zmierzające do ograniczenia możliwości używania fajerwerków i petard. Toczą się prace nad nowymi przepisami. Chodzi o materiały pirotechniczne klas F1, F2 i F3. Już nie będzie można strzelać w Sylwestra? Od kiedy?

Nowe uprawnienia dla młodzieży. Prezydent podpisał ustawę 15 października 2025 r.

W dniu 15 października 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał szereg ustaw. Jedną z nich jest ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o funduszu sołeckim (dalej jako: ustawa). Co zmienia i jakie są jej konsekwencje? Warto wiedzieć - bo ustawa zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2026 roku. i daje nowe prawa młodzieży!

Sejm przegłosował zakaz hodowli na futro. Polacy czekali co najmniej 10 lat

17 października Sejm ponadpartyjną większością poparł wprowadzenie zakazu hodowli zwierząt na futro w Polsce. Na piątkowym głosowaniu 339 posłów zagłosowało za zakazem, 78 przeciw, a 19 wstrzymało się od głosu. Jeśli zmiany zostaną zaakceptowane przez Senat i prezydenta, ustawa wejdzie w życie jeszcze w tym roku, a fermy futrzarskie w Polsce będą musiały zamknąć działalność do końca 2033 roku.

Nowe obowiązki dla spółek. KRS ujawni, kto naprawdę prowadzi rejestry akcjonariuszy

Przedsiębiorcy będą musieli zgłaszać do KRS informacje o podmiotach prowadzących rejestry akcjonariuszy. Reforma KSH kończy erę nieprzejrzystości i wprowadza większe bezpieczeństwo obrotu. Zmiany oznaczają też nowe koszty administracyjne i technologiczne, ale przyniosą firmom jasność prawną i ochronę przed ryzykiem błędnych wpisów.

REKLAMA

Mieszkasz w mieszkaniu partnera, koleżanki lub krewnego? Zapłacisz podatek. W przepisach nie ma pojęcia uprzejmości. Za to wskazują, jak wycenić nieodpłatne świadczenie

Mieszkanie kątem u dalszej rodziny to obecnie raczej rzadkość. Nadal jednak często spotykane są przejściowe uprzejmości wobec bliskich i przyjaciół, czy wspólne życie w mieszkaniu partnera na początkowym etapie związku. Od takiej uprzejmości trzeba jednak zapłacić podatek.

Kiedy zmienić opony na zimowe w 2025 – czy w tym roku to już obowiązek? Warto uważać na symbole 3PMSF oraz M+S

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas pierwszymi przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie.

Skrócony czas pracy właśnie staje się rzeczywistością: 6 [zamiast 8] godzin pracy dziennie, 3-dniowy weekend albo dodatkowe dni urlopu, bez zmniejszenia wynagrodzenia [MRPiPS wydało komunikat]

W dniu 15 października 2025 r. MRPiPS ogłosiło wyniki naboru do pilotażowego programu pn. „Skrócony czas pracy – to się dzieje”, w którym mogli wystartować przedsiębiorcy (i nie tylko) z całej Polski. Za udział w programie, każdy pracodawca będzie mógł otrzymać nawet 1 mln zł dofinansowania, a ponad tysiące pracowników, już niebawem, będzie mogło pracować 4 (zamiast 5) dni w tygodniu albo po 6 lub 7 (zamiast 8) godzin dziennie bądź skorzystać z dodatkowych dni urlopu, zachowując przy tym prawo do dotychczasowego wynagrodzenia.

Dni opieki na dzieci z różnych związków to prawdziwa łamigłówka. Pracodawcy nie wiedzą co robić. Korzystają ci, którzy znają swoje prawa

Ile dni zwolnienia na opiekę nad dzieckiem mogą wykorzystać pracownicy, którzy mają dzieci z różnych związków? Podzielenie tego uprawnienia to prawdziwa łamigłówka. Wygrać mogą tylko te osoby, które znają swoje prawa.

REKLAMA

Partnerzy a zachowek. Przepisy i propozycje zmian

Osoby w związkach nieformalnych często nie wiedzą czy po sobie dziedziczą i jakie mają prawa. Czy partner ma prawo do zachowku? Kiedy to partner musi zachowek wypłacić? Czy obecne przepisy mogą się zmienić? Odpowiadamy na najważniejsze pytania!

Szybciej, prościej, bezpieczniej – szykuje się nowe prawo dla znalazców i właścicieli zgub [PROJEKT]

Aktualnie obowiązuje jeszcze ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 501), ale czas gruntownie ją znowelizować. W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o rzeczach znalezionych oraz Kodeksu cywilnego (druk nr 1629). Celem zmian jest uproszczenie procedur, zwiększenie skuteczności poszukiwań właścicieli zgubionych przedmiotów oraz lepsza ochrona danych osobowych. Praktyka pokazała wiele problemów – m.in. niejasne kompetencje urzędów, brak procedur dla dokumentów z danymi osobowymi czy zbyt długie postępowania. Nowelizacja odpowiada na postulaty starostw, portów lotniczych i innych instytucji.

REKLAMA