REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Subskrybuj nas na Youtube
Stwierdzenie nabycia spadku - jak napisać wniosek?/ Fot. Fotolia
Stwierdzenie nabycia spadku - jak napisać wniosek?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spadek dziedziczy się z mocy prawa - w dniu śmierci spadkodawcy. Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku jedynie potwierdza ten fakt. Jest jednak niezbędne w wielu kwestiach administracyjnych.

Zobacz aktualne: Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku z testamentu 2018/2019 – WZÓR

REKLAMA

Stopień trudności: niski

Wymagane dokumenty: akty stany cywilnego

Koszt: 50 zł wpis sądowy, 22 zł – odpis skrócony aktu

Nowość: Umowy zlecenia 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 1: Kiedy można złożyć wniosek

Wniosek można złożyć zawsze - nie przedawnia się. Jednak jeśli wniosek składa się przed upływem 6 miesięcy, wszyscy spadkodawcy muszą złożyć oświadczenie o nabyciu lub odrzuceniu spadku. Jeśli nie zostaną złożone, mogą być przyjęte przez sąd w trakcie posiedzenia.

Zobacz również: Oświadczenia o nabyciu spadku

Za każde oświadczenie w toku posiedzenia sąd pobierze opłatę sądową w wysokości 50 zł.

Brak oświadczeń, co do zasady oznacza przyjęcie spadku wprost.

Przyjęcie spadku wprost tylko do 2015 r.

Krok 2: zbieramy dokumenty

Do sporządzenia wniosku niezbędne są odpisy aktów stanu cywilnego spadkobierców - dotyczy to dziedziczenia ustawowego oraz odpis wniosku o zachowek. W zależności od stopnia pokrewieństwa należy wykazać inne akty.

Zawsze należy załączyć akt zgonu spadkodawcy.

Kto załącza jaki akt:

  • małżonek załącza tylko akt zgonu spadkodawcy – jest w nim wskazany,
  • dzieci niezamężne – załączają akty urodzin,
  • dzieci zamężne (które przyjęły nazwisko małżonka) akt małżeństwa,
  • rodzeństwo spadkodawcy – akt urodzenia, akt małżeństwa rodziców – jeśli pochodzą z różnych związków.

Zobacz również: Jak uzyskać odpis aktów stanu cywilnego

Przydatne: w przypadku wielu spadkodawców warto poprosić ich o przesłanie odpisów oraz zawiadomić o chęci złożenia wniosku.

Krok 3: piszemy wniosek

Sąd: właściwy jest wydział cywilny Sądu Rejonowego właściwego dla ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy.

Wnioskodawca: osoba składająca wniosek – może to być dowolny ze spadkobierców, posiadający zdolność do czynności prawnych. Należy wskazać imię i nazwisko oraz adres zamieszkania.

Wnioskodawcą może być każdy, kto ma w tym interes prawny, a więc m.in. wierzyciele spadkobierców, oraz spadkodawcy.

Uczestnicy: pozostali spadkobiercy (musimy wskazać ich dane i adresy).

Powinniśmy wskazać wszystkich możliwych spadkobierców.

Tytuł: Wniosek o stwierdzenia nabycia spadku

Treść wniosku: Wnoszę o:

stwierdzenie, że spadek po ……………, synu /córce ……… i ……….. , zmarłym dnia …………. w ……….. i ostatnio zamieszkałym w ……………, na podstawie ustawy nabyli: (Tu należy wymienić wszystkich znanych spadkobierców, oraz ich stopień pokrewieństwa ze zmarłym ):.... . Np. Małgorzata Kowalska - żona, Janusz Kowalski - brat, Marian Kowalski - brat, Grażyna Nowak – siostra, Barbara Gawryluk – siostra.

Uzasadnienie: w uzasadnieniu należy wskazać okoliczności spadkobrania. W szczególności:

  • powtórzyć datę i danę spadkodawcy,
  • opisać wzajemne relacje miedzy spadkodawcą a spadkobiercami (w zakresie powiązań rodzinnych).

Np. Opisać dlaczego po zmarłym dziedziczą jego wnuki, a nie dzieci - powołując takie okoliczności, jak ich śmierć przed otwarciem spadku, czy np. zrzeczenie się dziedziczenia.

Na dowód powiązań rodzinnych należy załączyć odpisy z aktów stanu cywilnego. Wskazać i ew. załączyć oświadczenia spadkodawców o przyjęciu, lub odrzuceniu spadku, ewentualnie umowę o zrzeczeniu się dziedziczenia (o ile takie oświadczenia zostały złożone). Jeśli wiemy że nie ma dalszych spadkobierców - jako dowód powołujemy zapewnienie spadkowe, które będzie złożone podczas rozprawy. Do wniosku musimy załączyć dowód uiszczenia opłaty sądowej – w znakach sądowych (do kupienie w kasie sądu,) lub dowód przelewu. Wniosek należy bezwzględnie podpisać.

POBIERZ: Przykładowy wniosek

Krok 4: skompletowanie i złożenie wniosku

Jeśli napisaliśmy wniosek, powinniśmy:

  • podpisany oryginał, wraz z oryginałami załączników (np. odpisami z aktów stanu cywilnego) pozostawić dla sądu,
  • stworzyć tyle jego kopii wniosku i załączników (wystarczą kserokopie), ilu jest uczestników postępowania (powołanych przez nas),
  • pozostawić jeden egzemplarz kopii ad acta (dla siebie – do „akt”).

Na oryginale składanym dla sądu – możemy nakleić znaki sądowe - o wartości 50 zł.

Składanie wniosku:

  • wniosek wraz z odpisami dla uczestników, można złożyć na biurze podawczym – wówczas na kopii którą pozostawiamy dla siebie otrzymamy prezentatę – pieczęć sądu, wraz z datą złożenia wniosku,
  • całość możemy również wysłać pocztą do sądu – za pomocą listu poleconego. Dowodem złożenia wniosku, będzie wówczas dowód nadania listu poleconego.

Polecamy serwis: Sprawy rodzinne

Przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już od 14 sierpnia 2025 r. będzie łatwiej o orzeczenie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, uprawniające do szeregu świadczeń, ulg i uprawnień. Nowe przepisy wchodzą w życie

W dniu 14 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28.07.2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, dzięki któremu będzie można szybciej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności (i odpowiednio – stopniu niepełnosprawności), a co się z tym wiąże – szybciej korzystać z przysługujących na jego podstawie świadczeń, ulg i innych uprawnień.

To już przesądzone: Co najmniej dwie niedziele handlowe w miesiącu, zakupy w pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca, koniec z zakazem handlu w kolejne 20 niedziel w roku?

Na III czytanie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju oczekuje projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy - Kodeks pracy (druk sejmowy nr 384), który ma na celu zmianę regulacji dotyczących zasad prowadzenia handlu i czynności związanych z handlem w niedziele, poprzez wprowadzenie co najmniej dwóch niedziel handlowych w każdym miesiącu roku kalendarzowego. Dotychczasowe 4 niedziele handlowe (wyznaczone na ostatnią niedzielę w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu) – zostałyby zatem zastąpione aż 24 takimi niedzielami, w które nie obowiązywałby zakaz handlu. W związku z wyborem Karola Nawrockiego na nowego Prezydenta RP i jego deklaracjami, które padły w tym zakresie w czasie kampanii prezydenckiej – wydaje się, że dalsze losy tego projektu są już jednak przesądzone.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

Czas pracy w 2026 roku – dni robocze, święta, Wigilia [TABELA]

W 2026 roku obowiązuje 14 dni ustawowo wolnych od pracy, w tym Wigilia (24 grudnia), która od 2025 roku również jest dniem wolnym. W efekcie pracownicy na pełnym etacie będą mieli do przepracowania 2008 godzin w ciągu roku, przy 251 dniach roboczych i 114 dniach wolnych (wliczając weekendy).

REKLAMA

Renta wdowia miała być wsparciem: Dziś wielu czuje się pominiętych. Kontrowersyjne przepisy wywołują burzę

Renta wdowia – dla wielu miała być finansowym wsparciem i symboliczną pomocą po utracie najbliższej osoby. Dziś coraz więcej osób mówi o rozczarowaniu, a nawet o poczuciu wykluczenia. Dlaczego świadczenie, które miało łagodzić życiowy dramat, stało się źródłem frustracji i oburzenia?

4 043 zł z PFRON na wózek lub skuter elektryczny – ruszył nabór wniosków

Masz wózek lub skuter z napędem elektrycznym? PFRON rusza z nowym wsparciem – możesz dostać nawet 4 043 zł na serwis, naprawę lub wymianę akumulatorów. O dofinansowanie mogą wnioskować osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności. Wnioski przyjmowane są do 31 sierpnia przez system SOW.

Język ukraiński jako drugi język obcy w szkołach podstawowych – jest nowa podstawa programowa

25 lipca 2025 r. opublikowano nową podstawę programową do nauczania języka ukraińskiego jako drugiego języka obcego dla klas VII–VIII szkół podstawowych w Polsce. Dokument ten został opracowany z myślą o nauczycielach języka ukraińskiego pracujących w szkołach podstawowych.

Podatek katastralny - jak to działa w praktyce. Przewodnik dla Polaków kupujących nieruchomości w Hiszpanii

Coraz więcej Polaków kupuje mieszkania czy domy w Hiszpanii, dlatego rośnie zainteresowanie hiszpańskim systemem podatkowym. Jednym z kluczowych obciążeń w tym państwie jest podatek katastralny, zwany lokalnie IBI (Impuesto sobre Bienes Inmuebles).

REKLAMA

MRiT ogłasza wielki powrót użytkowania wieczystego w mieszkalnictwie, choć – miliony Polaków zapłaciło (lub cały czas jeszcze płaci) za wykup od Skarbu Państwa udziału w nieruchomości związanego z posiadanym mieszkaniem

Podczas posiedzenia Senatu, które odbyło się w dniu 17 lipca 2025 r. – wiceminister rozwoju i technologii Tomasz Lewandowski ujawnił, że resort ma już gotowy projekt ustawy mającej na celu przywrócenie użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych zabudowanych na cele mieszkaniowe. Co więcej – przewiduje on nie tylko powrót do budownictwa na gruntach należących do Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego, ale również zupełnie nową kategorię użytkowania wieczystego, z którą związane będą odmienne niż dotychczas (tj. sprzed zmiany stanu prawnego, która miała miejsce 1 stycznia 2019 r.) opłaty.

Nowi biedni emeryci. W Polsce już ponad 430 tys. osób z emeryturą niższą od minimalnej

W Polsce rośnie liczba osób pobierających emeryturę niższą od minimalnej. Zdecydowaną większość tej grupy stanowią kobiety. Przyczyną niskich świadczeń jest najczęściej zbyt krótki okres opłacania składek – wynikający z przerw w pracy, zatrudnienia na czarno, złego stanu zdrowia czy pracy za granicą.

REKLAMA