REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Subskrybuj nas na Youtube
Stwierdzenie nabycia spadku - jak napisać wniosek?/ Fot. Fotolia
Stwierdzenie nabycia spadku - jak napisać wniosek?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spadek dziedziczy się z mocy prawa - w dniu śmierci spadkodawcy. Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku jedynie potwierdza ten fakt. Jest jednak niezbędne w wielu kwestiach administracyjnych.

Zobacz aktualne: Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku z testamentu 2018/2019 – WZÓR

REKLAMA

Stopień trudności: niski

Wymagane dokumenty: akty stany cywilnego

Koszt: 50 zł wpis sądowy, 22 zł – odpis skrócony aktu

Nowość: Umowy zlecenia 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 1: Kiedy można złożyć wniosek

Wniosek można złożyć zawsze - nie przedawnia się. Jednak jeśli wniosek składa się przed upływem 6 miesięcy, wszyscy spadkodawcy muszą złożyć oświadczenie o nabyciu lub odrzuceniu spadku. Jeśli nie zostaną złożone, mogą być przyjęte przez sąd w trakcie posiedzenia.

Zobacz również: Oświadczenia o nabyciu spadku

Za każde oświadczenie w toku posiedzenia sąd pobierze opłatę sądową w wysokości 50 zł.

Brak oświadczeń, co do zasady oznacza przyjęcie spadku wprost.

Przyjęcie spadku wprost tylko do 2015 r.

Krok 2: zbieramy dokumenty

Do sporządzenia wniosku niezbędne są odpisy aktów stanu cywilnego spadkobierców - dotyczy to dziedziczenia ustawowego oraz odpis wniosku o zachowek. W zależności od stopnia pokrewieństwa należy wykazać inne akty.

Zawsze należy załączyć akt zgonu spadkodawcy.

Kto załącza jaki akt:

  • małżonek załącza tylko akt zgonu spadkodawcy – jest w nim wskazany,
  • dzieci niezamężne – załączają akty urodzin,
  • dzieci zamężne (które przyjęły nazwisko małżonka) akt małżeństwa,
  • rodzeństwo spadkodawcy – akt urodzenia, akt małżeństwa rodziców – jeśli pochodzą z różnych związków.

Zobacz również: Jak uzyskać odpis aktów stanu cywilnego

Przydatne: w przypadku wielu spadkodawców warto poprosić ich o przesłanie odpisów oraz zawiadomić o chęci złożenia wniosku.

Krok 3: piszemy wniosek

Sąd: właściwy jest wydział cywilny Sądu Rejonowego właściwego dla ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy.

Wnioskodawca: osoba składająca wniosek – może to być dowolny ze spadkobierców, posiadający zdolność do czynności prawnych. Należy wskazać imię i nazwisko oraz adres zamieszkania.

Wnioskodawcą może być każdy, kto ma w tym interes prawny, a więc m.in. wierzyciele spadkobierców, oraz spadkodawcy.

Uczestnicy: pozostali spadkobiercy (musimy wskazać ich dane i adresy).

Powinniśmy wskazać wszystkich możliwych spadkobierców.

Tytuł: Wniosek o stwierdzenia nabycia spadku

Treść wniosku: Wnoszę o:

stwierdzenie, że spadek po ……………, synu /córce ……… i ……….. , zmarłym dnia …………. w ……….. i ostatnio zamieszkałym w ……………, na podstawie ustawy nabyli: (Tu należy wymienić wszystkich znanych spadkobierców, oraz ich stopień pokrewieństwa ze zmarłym ):.... . Np. Małgorzata Kowalska - żona, Janusz Kowalski - brat, Marian Kowalski - brat, Grażyna Nowak – siostra, Barbara Gawryluk – siostra.

Uzasadnienie: w uzasadnieniu należy wskazać okoliczności spadkobrania. W szczególności:

  • powtórzyć datę i danę spadkodawcy,
  • opisać wzajemne relacje miedzy spadkodawcą a spadkobiercami (w zakresie powiązań rodzinnych).

Np. Opisać dlaczego po zmarłym dziedziczą jego wnuki, a nie dzieci - powołując takie okoliczności, jak ich śmierć przed otwarciem spadku, czy np. zrzeczenie się dziedziczenia.

Na dowód powiązań rodzinnych należy załączyć odpisy z aktów stanu cywilnego. Wskazać i ew. załączyć oświadczenia spadkodawców o przyjęciu, lub odrzuceniu spadku, ewentualnie umowę o zrzeczeniu się dziedziczenia (o ile takie oświadczenia zostały złożone). Jeśli wiemy że nie ma dalszych spadkobierców - jako dowód powołujemy zapewnienie spadkowe, które będzie złożone podczas rozprawy. Do wniosku musimy załączyć dowód uiszczenia opłaty sądowej – w znakach sądowych (do kupienie w kasie sądu,) lub dowód przelewu. Wniosek należy bezwzględnie podpisać.

POBIERZ: Przykładowy wniosek

Krok 4: skompletowanie i złożenie wniosku

Jeśli napisaliśmy wniosek, powinniśmy:

  • podpisany oryginał, wraz z oryginałami załączników (np. odpisami z aktów stanu cywilnego) pozostawić dla sądu,
  • stworzyć tyle jego kopii wniosku i załączników (wystarczą kserokopie), ilu jest uczestników postępowania (powołanych przez nas),
  • pozostawić jeden egzemplarz kopii ad acta (dla siebie – do „akt”).

Na oryginale składanym dla sądu – możemy nakleić znaki sądowe - o wartości 50 zł.

Składanie wniosku:

  • wniosek wraz z odpisami dla uczestników, można złożyć na biurze podawczym – wówczas na kopii którą pozostawiamy dla siebie otrzymamy prezentatę – pieczęć sądu, wraz z datą złożenia wniosku,
  • całość możemy również wysłać pocztą do sądu – za pomocą listu poleconego. Dowodem złożenia wniosku, będzie wówczas dowód nadania listu poleconego.

Polecamy serwis: Sprawy rodzinne

Przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Intensywne opady deszczu uszczuplą portfele wielu właścicieli nieruchomości o nawet 10 tys. zł. Kontrolerzy nie będą mieli litości dla Polaków

Ostatnie dni obfitują w gwałtowne zjawiska pogodowe, w tym m.in. w intensywne opady deszczu. Stąd, wiele osób zmaga się z problemem wód opadowych gromadzących się w nadmiarze na ich posesjach. Zagospodarowanie wód opadowych, leży w gestii właściciela nieruchomości. Nie każdy jest świadomy, że za odprowadzanie deszczówki niezgodnie z przepisami, grożą poważne konsekwencje – w tym grzywna w wysokości nawet 10 tys. zł.

Emerytura dla nauczyciela 2025 – które rozwiązanie wybrać? ZUS podpowiada

Nauczyciele, którzy chcą zakończyć aktywność zawodową mają do wyboru kilka możliwości – od powszechnej emerytury, przez wcześniejsze przejście na świadczenie z Karty Nauczyciela, aż po tzw. nową emeryturę nauczycielską. Wybór zależy m.in. od wieku, stażu pracy i spełnienia określonych warunków.

100 zł miesięcznie dodatku do energii elektrycznej dla tej grupy osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Wnioski można składać od 11 lipca 2025 r.

Od 1 lipca 2025 roku więcej osób będzie mogło ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu „Aktywny samorząd”, Obszar E. Wsparcie w formie dodatku na opłaty za energię elektryczną przysługuje osobom korzystającym z koncentratora tlenu lub respiratora w warunkach domowych.

Dodatki dla urzędników. Co na to RIO? Odpowiedź zaskoczy

Dodatki dla urzędników. Co na to RIO? Odpowiedź zaskoczy, bo wydawałoby się, że pracodawca może w skład wynagrodzenia zasadniczego wliczać różnego rodzaju dodatki, tym bardziej w budżetówce. No nie zawsze!

REKLAMA

Zestawienie i omówienie 61 korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 4 prawomocnych

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice.

Unia zakaże kotłów gazowych? Tak, ale nie od 2040 roku. Ekspert wyjaśnia

- Od dwóch lat ze zmiennym natężeniem pojawiają się w mediach teksty o rzekomym zakazie przez Unię Europejską montażu kotłów gazowych oraz zakazie od 2040 r. wykorzystania gazu do ogrzewania. Warto może wyjaśnić zaniepokojonym klientom, że takie doniesienia to brednie i manipulacja – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Bartosz Kwiatkowski, Dyrektor Generalny, Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP)

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce w 2026: taka propozycja

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce: taka propozycja padła. Dlaczego? Bo w wielu państwach Europy Środkowej płaca minimalna stanowi kluczowy instrument polityki społecznej i ekonomicznej, nie inaczej powinno być w Polsce, szczególnie w stosunku do pracowników budżetówki. Ich praca ma realny wpływ na funkcjonowanie sektora publicznego i generalnie państwa. W Polsce od lat obserwujemy systematyczny wzrost płacy minimalnej, jednak nadal utrzymuje się spora różnica między warunkami zatrudnienia w sektorze publicznym a prywatnym. Wciąż płaca minimalna jest wręcz niegodna!

Kto dostanie pieniądze z ZUS-u po śmierci emeryta lub rencisty? Czy trzeba zwracać emeryturę lub rentę po śmierci seniora? ZUS wyjaśnia

Czy emeryturę lub rentę doręczoną po śmierci świadczeniobiorcy trzeba oddać? A co ze świadczeniem, które wpłynęło na konto? W takich sytuacjach wątpliwości ma wiele osób. ZUS przypomina, kto może zachować wypłatę, a kiedy trzeba ją zwrócić.

REKLAMA

Sejm na żywo. Komisja śledcza ds. Pegasus [11 lipca 2025r.]

11 lipca 2025 r. odbędzie się posiedzenie komisji śledczej ds. inwigilacji systemem Pegasus. Podczas posiedzenia przesłuchana zostanie prokurator Teresa Rutkowska-Szmydyńska.

Odpowiedzialność za szkodę spowodowaną przez zwierzę

Szkody powodować mogą nie tylko ludzie, ale i zwierzęta. Niekiedy jest to wynik niedbalstwa lub braku należytej ostrożności, a czasem umyślnego działania opiekuna zwierzęcia. Art. 1 ust. 1 ustawy o ochronie praw zwierząt mówi, że zwierzę, jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą, a człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę. Coraz powszechniej jednak za opiekę nad niebezpiecznymi zwierzętami (np. większymi psami) biorą się osoby nieposiadające odpowiednich cech i kompetencji do zapewnienia zwierzęciu należytego treningu i warunków, czym stwarzają zagrożenie nie tylko dla samego pupila, ale i dla otoczenia (np. ataków zwierząt na osoby postronne).

REKLAMA