REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Subskrybuj nas na Youtube
Stwierdzenie nabycia spadku - jak napisać wniosek?/ Fot. Fotolia
Stwierdzenie nabycia spadku - jak napisać wniosek?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spadek dziedziczy się z mocy prawa - w dniu śmierci spadkodawcy. Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku jedynie potwierdza ten fakt. Jest jednak niezbędne w wielu kwestiach administracyjnych.

Zobacz aktualne: Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku z testamentu 2018/2019 – WZÓR

REKLAMA

Stopień trudności: niski

Wymagane dokumenty: akty stany cywilnego

Koszt: 50 zł wpis sądowy, 22 zł – odpis skrócony aktu

Nowość: Umowy zlecenia 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 1: Kiedy można złożyć wniosek

Wniosek można złożyć zawsze - nie przedawnia się. Jednak jeśli wniosek składa się przed upływem 6 miesięcy, wszyscy spadkodawcy muszą złożyć oświadczenie o nabyciu lub odrzuceniu spadku. Jeśli nie zostaną złożone, mogą być przyjęte przez sąd w trakcie posiedzenia.

Zobacz również: Oświadczenia o nabyciu spadku

Za każde oświadczenie w toku posiedzenia sąd pobierze opłatę sądową w wysokości 50 zł.

Brak oświadczeń, co do zasady oznacza przyjęcie spadku wprost.

Przyjęcie spadku wprost tylko do 2015 r.

Krok 2: zbieramy dokumenty

Do sporządzenia wniosku niezbędne są odpisy aktów stanu cywilnego spadkobierców - dotyczy to dziedziczenia ustawowego oraz odpis wniosku o zachowek. W zależności od stopnia pokrewieństwa należy wykazać inne akty.

Zawsze należy załączyć akt zgonu spadkodawcy.

Kto załącza jaki akt:

  • małżonek załącza tylko akt zgonu spadkodawcy – jest w nim wskazany,
  • dzieci niezamężne – załączają akty urodzin,
  • dzieci zamężne (które przyjęły nazwisko małżonka) akt małżeństwa,
  • rodzeństwo spadkodawcy – akt urodzenia, akt małżeństwa rodziców – jeśli pochodzą z różnych związków.

Zobacz również: Jak uzyskać odpis aktów stanu cywilnego

Przydatne: w przypadku wielu spadkodawców warto poprosić ich o przesłanie odpisów oraz zawiadomić o chęci złożenia wniosku.

Krok 3: piszemy wniosek

Sąd: właściwy jest wydział cywilny Sądu Rejonowego właściwego dla ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy.

Wnioskodawca: osoba składająca wniosek – może to być dowolny ze spadkobierców, posiadający zdolność do czynności prawnych. Należy wskazać imię i nazwisko oraz adres zamieszkania.

Wnioskodawcą może być każdy, kto ma w tym interes prawny, a więc m.in. wierzyciele spadkobierców, oraz spadkodawcy.

Uczestnicy: pozostali spadkobiercy (musimy wskazać ich dane i adresy).

Powinniśmy wskazać wszystkich możliwych spadkobierców.

Tytuł: Wniosek o stwierdzenia nabycia spadku

Treść wniosku: Wnoszę o:

stwierdzenie, że spadek po ……………, synu /córce ……… i ……….. , zmarłym dnia …………. w ……….. i ostatnio zamieszkałym w ……………, na podstawie ustawy nabyli: (Tu należy wymienić wszystkich znanych spadkobierców, oraz ich stopień pokrewieństwa ze zmarłym ):.... . Np. Małgorzata Kowalska - żona, Janusz Kowalski - brat, Marian Kowalski - brat, Grażyna Nowak – siostra, Barbara Gawryluk – siostra.

Uzasadnienie: w uzasadnieniu należy wskazać okoliczności spadkobrania. W szczególności:

  • powtórzyć datę i danę spadkodawcy,
  • opisać wzajemne relacje miedzy spadkodawcą a spadkobiercami (w zakresie powiązań rodzinnych).

Np. Opisać dlaczego po zmarłym dziedziczą jego wnuki, a nie dzieci - powołując takie okoliczności, jak ich śmierć przed otwarciem spadku, czy np. zrzeczenie się dziedziczenia.

Na dowód powiązań rodzinnych należy załączyć odpisy z aktów stanu cywilnego. Wskazać i ew. załączyć oświadczenia spadkodawców o przyjęciu, lub odrzuceniu spadku, ewentualnie umowę o zrzeczeniu się dziedziczenia (o ile takie oświadczenia zostały złożone). Jeśli wiemy że nie ma dalszych spadkobierców - jako dowód powołujemy zapewnienie spadkowe, które będzie złożone podczas rozprawy. Do wniosku musimy załączyć dowód uiszczenia opłaty sądowej – w znakach sądowych (do kupienie w kasie sądu,) lub dowód przelewu. Wniosek należy bezwzględnie podpisać.

POBIERZ: Przykładowy wniosek

Krok 4: skompletowanie i złożenie wniosku

Jeśli napisaliśmy wniosek, powinniśmy:

  • podpisany oryginał, wraz z oryginałami załączników (np. odpisami z aktów stanu cywilnego) pozostawić dla sądu,
  • stworzyć tyle jego kopii wniosku i załączników (wystarczą kserokopie), ilu jest uczestników postępowania (powołanych przez nas),
  • pozostawić jeden egzemplarz kopii ad acta (dla siebie – do „akt”).

Na oryginale składanym dla sądu – możemy nakleić znaki sądowe - o wartości 50 zł.

Składanie wniosku:

  • wniosek wraz z odpisami dla uczestników, można złożyć na biurze podawczym – wówczas na kopii którą pozostawiamy dla siebie otrzymamy prezentatę – pieczęć sądu, wraz z datą złożenia wniosku,
  • całość możemy również wysłać pocztą do sądu – za pomocą listu poleconego. Dowodem złożenia wniosku, będzie wówczas dowód nadania listu poleconego.

Polecamy serwis: Sprawy rodzinne

Przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd naprawia emerytury czerwcowe! Koniec z niesprawiedliwością z lat 2009–2019 – znamy szczegóły projektu ustawy

Rząd szykuje rewolucję dla tysięcy emerytów i rencistów! Nowy projekt ustawy ma zlikwidować wieloletnią niesprawiedliwość wobec osób, którym przyznano emeryturę lub rentę rodzinną w czerwcu w latach 2009–2019. Zmiany mają wyrównać ich sytuację ze świadczeniobiorcami z późniejszych lat i położyć kres tzw. „sezonowości emerytalnej”. Decyzja już we wtorek.

To może być pierwsza taka sytuacja w historii Polski: Prezes NBP Adam Glapiński już ostrzega!

Historyczny moment dla polskiej gospodarki? Prezes NBP Adam Glapiński ostrzega, że już w 2026 roku dług publiczny może po raz pierwszy przekroczyć unijny próg 60 proc. PKB. Choć inflacja zbliża się do celu NBP, to fiskalna polityka rządu – najluźniejsza w całej UE poza Rumunią – może zachwiać stabilnością makroekonomiczną kraju.

Aby mieć od stycznia więcej urlopu i wyższe wypłaty, już teraz zadbaj o dokumenty. Dotyczy wszystkich pracowników

Przed nami duża zmiana dla wszystkich pracowników. Będzie dotyczyła zarówno pracowników budżetówki, jak i sektora prywatnego. Chodzi o większe pieniądze i wyższy wymiar urlopu. Żeby skorzystać, trzeba będzie mieć dowody.

Za nowy trawnik z rolki zapłaci… dostawca prądu. Przełomowy wyrok NSA, na podstawie którego tysiące właścicieli nieruchomości będzie mogło bezkosztowo odtworzyć swoje ogrody

Niejeden właściciel nieruchomości zmagał się już na pewno z usuwaniem drzew (lub krzewów) z jego nieruchomości na wniosek właściciela urządzeń przesyłowych służących do doprowadzania energii elektrycznej, z tego względu, że drzewa te (lub krzewy) – z tymi urządzeniami kolidowały (a konkretniej – zagrażały funkcjonowaniu tych urządzeń). Okazuje się, że zgodnie z najnowszym wyrokiem NSA – w takim przypadku – odszkodowanie należne od przedsiębiorstwa energetycznego, obejmuje nie tylko wartość usuniętych drzew (lub krzewów), koszty ich wycinki, ponownego zalesienia i pielęgnacji, ale również koszty odtworzenia trawnika, który – na skutek powyższych działań – uległ zniszczeniu.

REKLAMA

Kupując tę nieruchomość, wpadniesz w finansową pułapkę i poniesiesz dodatkowy koszt sięgający nawet 50 tys. zł. To skutek nowych wymogów Unii Europejskiej

Dla wielu z nas zakup nieruchomości to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. W związku z nowymi klimatycznymi celami Unii Europejskiej, nieruchomości ogrzewane węglem lub gazem będą musiały przejść kosztowną modernizację. W przeciwnym razie ich utrzymanie stanie się bardzo drogie.

Nowe uprawnienia PIP i wyższe kary dla firm od 2026 r. Czy dojdzie do masowej zamiany śmieciówek w umowy o pracę? Szef PIP: uszczęśliwianie etatami na siłę się nie sprawdza

Nie będziemy masowo zmieniać umów cywilnoprawnych na etaty, a jedynie działać w przypadkach niebudzących wątpliwości – powiedział PAP szef Państwowej Inspekcji Pracy, główny inspektor pracy Marcin Stanecki. Zaznaczył, że w planowanych zmianach nie chodzi o „uszczęśliwianie etatami na siłę”, tylko o reagowanie na skargi.

Zmiana cen gazu. Chodzi o kwoty od 1 tysiąca, nawet do kilkunastu tysięcy złotych. Kto odczuje nową taryfę?

Choć większość z nas od miesięcy żyje tematem cen energii, to dla wielu osób równie istotne są ceny gazu. A te właśnie się zmieniły. Różnica obejmie rocznie kwoty od tysiąca, nawet do kilkunastu tysięcy.

Renta wdowia 2025. ZUS wypłaca świadczenia w zbiegu [Ważne terminy]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca już wdowie renty. Jak informuje ZUS, dzięki rencie wdowiej świadczeniobiorcy zyskają średnio 359,82 zł. Dlaczego ważne jest szybkie złożenie wniosku?

REKLAMA

Milion wniosków o rentę wdowią. ZUS: tym osobom świadczenia nie przyznamy
Dodatek pielęgnacyjny przed ukończeniem 75 lat. Ważny warunek i przykład z sądu

Po ukończeniu 75 lat Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyzna emerytowi dodatek z urzędu. Inaczej jest jednak w przypadku młodszych osób, które muszą spełnić dodatkowe warunki.

REKLAMA