REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Subskrybuj nas na Youtube
Stwierdzenie nabycia spadku - jak napisać wniosek?/ Fot. Fotolia
Stwierdzenie nabycia spadku - jak napisać wniosek?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spadek dziedziczy się z mocy prawa - w dniu śmierci spadkodawcy. Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku jedynie potwierdza ten fakt. Jest jednak niezbędne w wielu kwestiach administracyjnych.

Zobacz aktualne: Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku z testamentu 2018/2019 – WZÓR

REKLAMA

Stopień trudności: niski

Wymagane dokumenty: akty stany cywilnego

Koszt: 50 zł wpis sądowy, 22 zł – odpis skrócony aktu

Nowość: Umowy zlecenia 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 1: Kiedy można złożyć wniosek

Wniosek można złożyć zawsze - nie przedawnia się. Jednak jeśli wniosek składa się przed upływem 6 miesięcy, wszyscy spadkodawcy muszą złożyć oświadczenie o nabyciu lub odrzuceniu spadku. Jeśli nie zostaną złożone, mogą być przyjęte przez sąd w trakcie posiedzenia.

Zobacz również: Oświadczenia o nabyciu spadku

Za każde oświadczenie w toku posiedzenia sąd pobierze opłatę sądową w wysokości 50 zł.

Brak oświadczeń, co do zasady oznacza przyjęcie spadku wprost.

Przyjęcie spadku wprost tylko do 2015 r.

Krok 2: zbieramy dokumenty

Do sporządzenia wniosku niezbędne są odpisy aktów stanu cywilnego spadkobierców - dotyczy to dziedziczenia ustawowego oraz odpis wniosku o zachowek. W zależności od stopnia pokrewieństwa należy wykazać inne akty.

Zawsze należy załączyć akt zgonu spadkodawcy.

Kto załącza jaki akt:

  • małżonek załącza tylko akt zgonu spadkodawcy – jest w nim wskazany,
  • dzieci niezamężne – załączają akty urodzin,
  • dzieci zamężne (które przyjęły nazwisko małżonka) akt małżeństwa,
  • rodzeństwo spadkodawcy – akt urodzenia, akt małżeństwa rodziców – jeśli pochodzą z różnych związków.

Zobacz również: Jak uzyskać odpis aktów stanu cywilnego

Przydatne: w przypadku wielu spadkodawców warto poprosić ich o przesłanie odpisów oraz zawiadomić o chęci złożenia wniosku.

Krok 3: piszemy wniosek

Sąd: właściwy jest wydział cywilny Sądu Rejonowego właściwego dla ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy.

Wnioskodawca: osoba składająca wniosek – może to być dowolny ze spadkobierców, posiadający zdolność do czynności prawnych. Należy wskazać imię i nazwisko oraz adres zamieszkania.

Wnioskodawcą może być każdy, kto ma w tym interes prawny, a więc m.in. wierzyciele spadkobierców, oraz spadkodawcy.

Uczestnicy: pozostali spadkobiercy (musimy wskazać ich dane i adresy).

Powinniśmy wskazać wszystkich możliwych spadkobierców.

Tytuł: Wniosek o stwierdzenia nabycia spadku

Treść wniosku: Wnoszę o:

stwierdzenie, że spadek po ……………, synu /córce ……… i ……….. , zmarłym dnia …………. w ……….. i ostatnio zamieszkałym w ……………, na podstawie ustawy nabyli: (Tu należy wymienić wszystkich znanych spadkobierców, oraz ich stopień pokrewieństwa ze zmarłym ):.... . Np. Małgorzata Kowalska - żona, Janusz Kowalski - brat, Marian Kowalski - brat, Grażyna Nowak – siostra, Barbara Gawryluk – siostra.

Uzasadnienie: w uzasadnieniu należy wskazać okoliczności spadkobrania. W szczególności:

  • powtórzyć datę i danę spadkodawcy,
  • opisać wzajemne relacje miedzy spadkodawcą a spadkobiercami (w zakresie powiązań rodzinnych).

Np. Opisać dlaczego po zmarłym dziedziczą jego wnuki, a nie dzieci - powołując takie okoliczności, jak ich śmierć przed otwarciem spadku, czy np. zrzeczenie się dziedziczenia.

Na dowód powiązań rodzinnych należy załączyć odpisy z aktów stanu cywilnego. Wskazać i ew. załączyć oświadczenia spadkodawców o przyjęciu, lub odrzuceniu spadku, ewentualnie umowę o zrzeczeniu się dziedziczenia (o ile takie oświadczenia zostały złożone). Jeśli wiemy że nie ma dalszych spadkobierców - jako dowód powołujemy zapewnienie spadkowe, które będzie złożone podczas rozprawy. Do wniosku musimy załączyć dowód uiszczenia opłaty sądowej – w znakach sądowych (do kupienie w kasie sądu,) lub dowód przelewu. Wniosek należy bezwzględnie podpisać.

POBIERZ: Przykładowy wniosek

Krok 4: skompletowanie i złożenie wniosku

Jeśli napisaliśmy wniosek, powinniśmy:

  • podpisany oryginał, wraz z oryginałami załączników (np. odpisami z aktów stanu cywilnego) pozostawić dla sądu,
  • stworzyć tyle jego kopii wniosku i załączników (wystarczą kserokopie), ilu jest uczestników postępowania (powołanych przez nas),
  • pozostawić jeden egzemplarz kopii ad acta (dla siebie – do „akt”).

Na oryginale składanym dla sądu – możemy nakleić znaki sądowe - o wartości 50 zł.

Składanie wniosku:

  • wniosek wraz z odpisami dla uczestników, można złożyć na biurze podawczym – wówczas na kopii którą pozostawiamy dla siebie otrzymamy prezentatę – pieczęć sądu, wraz z datą złożenia wniosku,
  • całość możemy również wysłać pocztą do sądu – za pomocą listu poleconego. Dowodem złożenia wniosku, będzie wówczas dowód nadania listu poleconego.

Polecamy serwis: Sprawy rodzinne

Przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie domagałbym się "sprawiedliwości" co do emerytury z ZUS, gdyby moja pełna policyjna emka była składową niepełnej służby w połączeniu z przeliczonym cywilem

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od policjantów, żołnierzy, emerytowanych funkcjonariuszy innych służb o bolączkach systemu emerytalnego. Publikujemy:

Pomysł naprawy emerytur policjanci i żołnierze i innych mundurowych na służbie przed 1999 r.

Dlaczego trzeba naprawić? Żołnierz albo policjant, który rozpoczął służbę np. w 1992 r. i od np. 2011 r. jest na np. emeryturze policyjnej i jednocześnie pracuje w cywilu, nie skorzysta ze składek odprowadzonych do ZUS. W niewielkim zakresie składki mogą podnieść emeryturę policyjną, ale nie ma możliwości otrzymania ze składek odprowadzonych do ZUS emerytury cywilnej. Taka możliwość istnieje dla mundurowych rozpoczynających służbę od 1999 r. Jak to naprawić? Czytelnik przesłał swoje propozycje.

Najnowszy sondaż prezydencki 2 tura 2025 [WYBORY]

Oto najnowszy sondaż prezydencki infor.pl dla 2 tury wyborów 2025 r. Jakie były wyniki sondaży dla drugiej tury pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim? Kto wygra wybory prezydenckie 2025 według sondaży?

Trzaskowski u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Kiedy Rafał Trzaskowski będzie u Sławomira Mentzena na kanale YouTube? Czy podpisze 8 punktów deklaracji Mentzena? Rozmowa odbywa się w serii "Mentzen grilluje".

REKLAMA

Niestety jestem karany za PESEL. Wstąpiłem do wojska przed 1999 r., po przejściu na emeryturę wojskową 10 lat odprowadzałem składki do ZUS

Kara za PESEL polega na tym, że nasz czytelnik przez PESEL nie może odebrać swoich składek w ZUS (odebrać w formie emerytury cywilnej - drugiej emerytury równolegle wypłacanej do emerytury mundurowej). Czytelnik przepracował jako cywil sporo lat, ZUS pobrał składki, ale nie odda tych pieniędzy w formie emerytury. Przy czym innym emerytom mundurowym (o innym PESELu) ZUS odda.

Renta wdowia: ZUS rusza z decyzjami, już wkrótce wszystko będzie jasne

Prezes ZUS zapowiedział, że od 13 czerwca rozpocznie się automatyczne wydawanie decyzji w sprawie renty wdowiej. Z dotychczasowych danych wynika, że aż 75% złożonych wniosków rokuje pozytywnie. Problemy pojawiają się w co piątym przypadku – brakuje danych o drugim świadczeniu. Część wniosków zostanie też odrzucona.

4 sposoby oszustw „na ZUS”. Jak się nie dać oszukać? Emeryt i rencista musi wiedzieć, czego pracownik ZUS nie ma prawa zrobić

Podszywanie się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych to niestety coraz częstsza metoda oszustów, by wyłudzać pieniądze lub dane osobowe. ZUS ostrzega swoich klientów i zachęca, by próby oszustw zgłaszali na policję. Jakie są najczęstsze sposoby (typy) takich oszustw? Wyjaśnia Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim.

Nawrocki u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Karol Nawrocki będzie u Sławomira Mentzena na kanale youtube już dziś o godzinie 13:00. Oto link do rozmowy na żywo "Mentzen grilluje: Karol Nawrocki".

REKLAMA

5. punkt deklaracji Mentzena groźny dla Polski? Opinia wiceszefa MON

Wiceszef MON ocenia, że 5. punkt deklaracji Mentzena jest groźny dla Polski. To jedno z głównych żądań Putina. Czy Ukraina powinna być w NATO?

Pozew o podwyższenie alimentów [WZÓR]

Rolą alimentów jest zaspokajanie usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego, w szczególności małoletniego dziecka. Kiedy można żądać podwyższenia alimentów? Jak wnieść o podwyższenie alimentów? Co powinno znaleźć się w pozwie?

REKLAMA