REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nawigator pacjenta. Praktyczny poradnik jak poruszać się w systemie ochrony zdrowia

Dziennikarka medyczno-prawna
Nawigator pacjenta. Praktyczny poradnik jak poruszać się w systemie ochrony zdrowia
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nawigator pacjenta – czego dotyczy poradnik? Rzecznik Praw Pacjenta opracował specjalnie z myślą o pacjentach praktyczny poradnik, jak poruszać się po systemie ochrony zdrowia. Nawigator Pacjenta ma wpłynąć na świadomość pacjenta w kwestii jego praw i możliwości, pozwalając mu stać się bardziej aktywnym uczestnikiem procesu leczenia. Gdzie dostępna jest publikacja? 

Z myślą o pacjencie zagubionym w systemie 

Nie od dzisiaj wiadomo, że polski system opieki zdrowotnej nie należy ani do łatwych, ani do przyjaznych. Większość pacjentów ma problem ze znalezieniem się w systemie, gdy przyjdzie się zmierzyć z chorobą. Z pomocą przychodzi Internet, niestety znajdujące się tam informacje i porady, są trudne do zweryfikowania. Rzecznik Praw Pacjenta postanowił wyjść naprzeciw potrzebom pacjentów, jak i wszystkim osobom z sektora medycznego i stworzyć Nawigator pacjenta – praktyczny poradnik o tym, jak sprawnie poruszać się po systemie ochrony zdrowia. Opracowanie w formie pytań i odpowiedzi, prosto i szybko wyjaśnia skomplikowane kwestie, które dotykają pacjentów, chcących znaleźć sposób do w miarę szybkiego znalezienia pomocy i tym samym skutecznego leczenia. 

REKLAMA

REKLAMA

Nawigator pacjenta – rzetelne źródło wiedzy 

Autorzy Nawigatora pacjenta: lekarze rodzinni we współpracy z konsultantem krajowym w dziedzinie medycyny rodzinnej prof. Agnieszką Mastalerz-Migas oraz specjalistami z Biura Rzecznika Praw Pacjenta – chcieli stworzyć rzetelne źródło wiedzy, które pomorze pacjentom lepiej zrozumieć i lepiej poruszać się w systemie ochrony zdrowia. Informator skierowany jest także do wszystkich osób z sektora medycznego. 

Jak mówi Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta, motywacją autorów informatora było, aby stał się on pomocnym narzędziem, dzięki któremu pacjenci szybciej otrzymają informację jak funkcjonuje sektor ochrony zdrowia i jak się w nim sprawnie poruszać. – „Mam nadzieję, że pacjenci wyposażeni w odpowiedni zasób informacji będą czuć się bardziej komfortowo, korzystając z usług medycznych” – podkreśla RPP. Profesor Agnieszka Mastalerz-Migas, konsultant krajowa w dziedzinie medycyny rodzinnej, redaktor merytoryczny Nawigatora pacjenta, dodaje: – „Nawigator uwzględnia różne życiowe sytuacje, w których potrzebujemy pomocy medycznej. To są dość podstawowe informacje, w dużej mierze takie, które można znaleźć na stronach NFZ, ale przefiltrowane przez wiedzę kilkunastu lekarzy pracujących przy opracowaniu tej publikacji. Traktujemy to, jako element edukacji pacjentów.” 

Pacjent świadomy swoich praw i możliwości 

Nawigator pacjenta jest dostępny także w wersji elektronicznej (www.rpo.gov.pl), opracowanie przedstawia stan prawny na dzień 31 maja 2023 roku, wyjaśniając zawiłości systemu i możliwości uzyskania pomocy na różnych etapach leczenia. W opinii Magdaleny Kołodziej, prezes Fundacji My Pacjenci, dzięki szerokiemu gronu ekspertów praktyków, zaangażowanych w opracowanie treści, gwarantuje rzetelność informacji i daje pewność praktycznego charakteru informacji zawartych w poradniku. 

REKLAMA

Eksperci podkreślają, że niezmiernie istotne jest, by pacjent był świadomy swoich praw i możliwości, stając się być bardziej aktywnym uczestnikiem procesu leczenia. Kluczowe jest informowanie pacjenta o powstałym rozwiązaniu, a tym samym wspomagać go w poruszaniu się po systemie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nawigator pacjenta – czyli jak poruszać się w systemie zdrowia 

W publikacji wyszczególnione zostały kolejne działy służby ochrony zdrowia, m.in.: 

  • podstawowa opieka zdrowotna (POZ);
  • opieka koordynowana;
  • teleporady;
  • leczenie szpitalne.

W sposób czytelny zostało opisane, jak i kiedy skorzystać z konkretnej pomocy. Wyjaśnione jest m.in. korzystanie z teleporad. Nawigator przypomina, jakie są prawa pacjenta i jak z nich można skorzystać. 

Pacjent, który sięgnie po opracowanie będzie mógł w sposób jasny i merytoryczny dowiedzieć się jak działa podstawowa opieka zdrowotna, szpitalna i specjalistyczna. Opieka nad ciężarną i dzieckiem. Wyjaśniono zasady refundacji leków oraz wyrobów medycznych. Nawigator pacjenta odpowiada ponadto na pytania dotyczące takich zagadnień jak działania transportu sanitarnego i zaświadczeń lekarskich, w tym opieki hospicyjnej. Czytelnik dowie się także, jakie badania profilaktyczne może wykonać i kiedy może otrzymać pomoc medyczną z SOR. Zmieszczone zostały także wskazania, co zrobić, by szybciej wrócić do zdrowia. 

Zrozumiały język i systematyczne uaktualnianie 

Autorom zależało, aby poradnik został napisany przystępnym językiem, zrozumiałym dla każdego. Jak wskazuje Jakub Adamski, dyrektor Departamentu Współpracy w Biurze RPP, przełożenie tego, co jest zapisane w przepisach, na prosty język nie było proste. – „Nawet w gronie ekspertów nie było łatwo ustalić, jak powinny wyglądać odpowiedzi na niektóre pytania” – przyznał Jakub Adamski, zaznaczając, że jest to początek pewnego projektu. Prace trwały rok. Nie jest się w stanie od razu zebrać i opracować całego materiału. 

Poradnik ma być systematycznie rozbudowywany i uaktualniany. Tak, aby cały czas był źródłem rzetelnej wiedzy podanej w przyjaznej formie. 

 

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Osoba kierownicza, czy kierownix? Neutralność płciowa nazw stanowisk pracowniczych - nowy obowiązek pracodawców od 24 grudnia 2025 r.

W dniu 24 grudnia 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja kodeksu pracy. Jedną z istotnych zmian jest nałożenie na pracodawców obowiązku, by ogłoszenia o naborze na stanowisko oraz nazwy stanowisk były neutralne pod względem płci, a proces rekrutacyjny przebiegał w sposób niedyskryminujący. Czy to oznacza, że także w codziennej działalności w zakładach pracy (poza procesem rekrutacji) nazwy stanowisk nie powinny wskazywać na konkretną płeć?

Ile razy pracownik musi zachorować, aby pracodawca mógł go zwolnić? Przepisy są jasne, ale nie każdy je rozumie

Sezon infekcyjny trwa. Pracownicy chorują, a świadomość po pandemii covid wzrosła i zdecydowaniem częściej niż przed laty decydują się na korzystanie ze zwolnień lekarskich. To bez wątpienia dezorganizuje pracę w wielu firmach i pojawia się pytanie, czy osobom, których częściej nie ma w pracy, niż są, można wypowiedzieć umowy?

Miliony Polaków inwestują w kryptowaluty. Właśnie zapadła decyzja, która zaczyna wszystko od nowa

W polskim świecie kryptowalut nastąpił zwrot, którego niewielu się spodziewało. Decyzja podjęta w Pałacu Prezydenckim wywołała falę komentarzy wśród inwestorów i przedsiębiorców działających w branży cyfrowych aktywów. Chodzi o przepisy, które miały wejść w życie już wkrótce i całkowicie przebudować krajobraz rynku krypto w Polsce. Co się stało i jakie będą tego konsekwencje?

Złamana noga lub ręka na śliskim chodniku, uraz głowy od spadającego z dachu lodu - od kogo (i jak) można dostać odszkodowanie? Odpowiedzialność gminy, wspólnot, spółdzielni i właścicieli nieruchomości

Najważniejsze w takim przypadku jest ustalenie kto odpowiada za utrzymanie (w tym np. odśnieżanie) miejsca, gdzie doszło do nieszczęśliwego wypadku. Za stan chodnika lub drogi odpowiada podmiot ustawowo zobowiązany do ich utrzymania – najczęściej będzie to gmina, wspólnota mieszkaniowa, spółdzielnia lub właściciel przylegającej nieruchomości. Rzecznik Finansowy wyjaśnia, że nie każda szkoda powstała w wyniku poślizgu prowadzi do wypłaty odszkodowania – decydują konkretne okoliczności i wina odpowiedzialnego podmiotu.

REKLAMA

Świadczenie wspierające 2026 - kwota. Wystarczy 70 punktów w decyzji WZON. Wniosek do ZUS można złożyć już w grudniu

Osoby, które w decyzji Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności otrzymały co najmniej 70 punktów, mogą już składać wnioski o świadczenie wspierające. Jeśli zrobią to w grudniu lub styczniu, świadczenie będzie przysługiwać od stycznia 2026 r. Natomiast gdy wniosek zostanie złożony dopiero w lutym, wypłata rozpocznie się od lutego, a świadczenie za styczeń przepadnie - wyjaśnia Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Kto w grudniu nie zapłaci składek ZUS i dostanie wyższy przelew? To nie bonus, a taka możliwość dotyczy każdego i wynika z przepisów

Niektórzy ubezpieczeni będą mogli w grudniu liczyć na pewien bonus od ZUS. Nie zapłacą comiesięcznych składek, a na ich kontach pozostaną wyższe kwoty. Kogo będzie dotyczyło to rozwiązanie i dlaczego nie każdy skorzysta?

Od 90 zł do 1450 zł karpiowego dla pracowników. Kto i na jakie świadczenie będzie mógł liczyć w grudniu?

Kto może liczyć na dodatkowe środki przed świętami? Z takiej pomocy skorzysta wielu pracowników. Karpiowe będzie miało zróżnicowaną wysokość i może wahać się od 90 do nawet 1450 złotych. W szczególnej sytuacji jest jedna grupa pracowników.

Kredyty z WIBOR-em. Adwokat wyjaśnia jakie postanowienia umowy mogą być podważone przed sądem jako wadliwe [przykłady]

Debata dotycząca kredytów opartych na wskaźniku WIBOR zaczęła wyraźnie nabierać tempa. Zjawisko to wynika nie tylko z wysokich rat kredytowych, ale przede wszystkim z rosnącej świadomości prawnej konsumentów oraz ewolucji orzecznictwa sądowego w zakresie przejrzystości produktów finansowych. Po doświadczeniu tysięcy sporów dotyczących kredytów frankowych, pytanie nie brzmi już, czy kredyty z WIBOR-em będą podlegać kontroli sądowej, lecz na jaką skalę - pisze adwokat Robert Piskor.

REKLAMA

Zakład pracy nie musi przed świętami informować emerytów o tych świadczeniach. Jak zdobyć informacje? Sprawa jest prosta

Do świadczeń z ZFŚS są uprawnieni nie tylko pracownicy, ale również emeryci-byli pracownicy. Jednak skąd osoby te mają czerpać informacje o przysługujących im prawach? I czy pracodawca ma obowiązek informować ich o tym bezpośrednio?

Nowe zasady znakowania żywności od 17 lutego 2026 roku: owoce, warzywa, soki, dżemy, miody

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało w komunikacie z 1 grudnia 2025 r., że od 17 lutego 2026 r. zmienią się zasady znakowania żywności: świeże owoce, warzywa i banany sprzedawane luzem będą musiały być oznaczane flagą kraju pochodzenia, a miód, soki i dżemy – etykietowane według nowych unijnych standardów. Celem zmian jest większa przejrzystość informacji dla konsumentów. Produkty oznakowane według dotychczasowych zasad będą mogły pozostać w obrocie do wyczerpania zapasów.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA