REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nawigator pacjenta. Praktyczny poradnik jak poruszać się w systemie ochrony zdrowia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennikarka medyczno-prawna
Nawigator pacjenta. Praktyczny poradnik jak poruszać się w systemie ochrony zdrowia
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nawigator pacjenta – czego dotyczy poradnik? Rzecznik Praw Pacjenta opracował specjalnie z myślą o pacjentach praktyczny poradnik, jak poruszać się po systemie ochrony zdrowia. Nawigator Pacjenta ma wpłynąć na świadomość pacjenta w kwestii jego praw i możliwości, pozwalając mu stać się bardziej aktywnym uczestnikiem procesu leczenia. Gdzie dostępna jest publikacja? 

Z myślą o pacjencie zagubionym w systemie 

Nie od dzisiaj wiadomo, że polski system opieki zdrowotnej nie należy ani do łatwych, ani do przyjaznych. Większość pacjentów ma problem ze znalezieniem się w systemie, gdy przyjdzie się zmierzyć z chorobą. Z pomocą przychodzi Internet, niestety znajdujące się tam informacje i porady, są trudne do zweryfikowania. Rzecznik Praw Pacjenta postanowił wyjść naprzeciw potrzebom pacjentów, jak i wszystkim osobom z sektora medycznego i stworzyć Nawigator pacjenta – praktyczny poradnik o tym, jak sprawnie poruszać się po systemie ochrony zdrowia. Opracowanie w formie pytań i odpowiedzi, prosto i szybko wyjaśnia skomplikowane kwestie, które dotykają pacjentów, chcących znaleźć sposób do w miarę szybkiego znalezienia pomocy i tym samym skutecznego leczenia. 

REKLAMA

Nawigator pacjenta – rzetelne źródło wiedzy 

REKLAMA

Autorzy Nawigatora pacjenta: lekarze rodzinni we współpracy z konsultantem krajowym w dziedzinie medycyny rodzinnej prof. Agnieszką Mastalerz-Migas oraz specjalistami z Biura Rzecznika Praw Pacjenta – chcieli stworzyć rzetelne źródło wiedzy, które pomorze pacjentom lepiej zrozumieć i lepiej poruszać się w systemie ochrony zdrowia. Informator skierowany jest także do wszystkich osób z sektora medycznego. 

Jak mówi Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta, motywacją autorów informatora było, aby stał się on pomocnym narzędziem, dzięki któremu pacjenci szybciej otrzymają informację jak funkcjonuje sektor ochrony zdrowia i jak się w nim sprawnie poruszać. – „Mam nadzieję, że pacjenci wyposażeni w odpowiedni zasób informacji będą czuć się bardziej komfortowo, korzystając z usług medycznych” – podkreśla RPP. Profesor Agnieszka Mastalerz-Migas, konsultant krajowa w dziedzinie medycyny rodzinnej, redaktor merytoryczny Nawigatora pacjenta, dodaje: – „Nawigator uwzględnia różne życiowe sytuacje, w których potrzebujemy pomocy medycznej. To są dość podstawowe informacje, w dużej mierze takie, które można znaleźć na stronach NFZ, ale przefiltrowane przez wiedzę kilkunastu lekarzy pracujących przy opracowaniu tej publikacji. Traktujemy to, jako element edukacji pacjentów.” 

Pacjent świadomy swoich praw i możliwości 

Nawigator pacjenta jest dostępny także w wersji elektronicznej (www.rpo.gov.pl), opracowanie przedstawia stan prawny na dzień 31 maja 2023 roku, wyjaśniając zawiłości systemu i możliwości uzyskania pomocy na różnych etapach leczenia. W opinii Magdaleny Kołodziej, prezes Fundacji My Pacjenci, dzięki szerokiemu gronu ekspertów praktyków, zaangażowanych w opracowanie treści, gwarantuje rzetelność informacji i daje pewność praktycznego charakteru informacji zawartych w poradniku. 

Eksperci podkreślają, że niezmiernie istotne jest, by pacjent był świadomy swoich praw i możliwości, stając się być bardziej aktywnym uczestnikiem procesu leczenia. Kluczowe jest informowanie pacjenta o powstałym rozwiązaniu, a tym samym wspomagać go w poruszaniu się po systemie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nawigator pacjenta – czyli jak poruszać się w systemie zdrowia 

W publikacji wyszczególnione zostały kolejne działy służby ochrony zdrowia, m.in.: 

  • podstawowa opieka zdrowotna (POZ);
  • opieka koordynowana;
  • teleporady;
  • leczenie szpitalne.

W sposób czytelny zostało opisane, jak i kiedy skorzystać z konkretnej pomocy. Wyjaśnione jest m.in. korzystanie z teleporad. Nawigator przypomina, jakie są prawa pacjenta i jak z nich można skorzystać. 

Pacjent, który sięgnie po opracowanie będzie mógł w sposób jasny i merytoryczny dowiedzieć się jak działa podstawowa opieka zdrowotna, szpitalna i specjalistyczna. Opieka nad ciężarną i dzieckiem. Wyjaśniono zasady refundacji leków oraz wyrobów medycznych. Nawigator pacjenta odpowiada ponadto na pytania dotyczące takich zagadnień jak działania transportu sanitarnego i zaświadczeń lekarskich, w tym opieki hospicyjnej. Czytelnik dowie się także, jakie badania profilaktyczne może wykonać i kiedy może otrzymać pomoc medyczną z SOR. Zmieszczone zostały także wskazania, co zrobić, by szybciej wrócić do zdrowia. 

Zrozumiały język i systematyczne uaktualnianie 

Autorom zależało, aby poradnik został napisany przystępnym językiem, zrozumiałym dla każdego. Jak wskazuje Jakub Adamski, dyrektor Departamentu Współpracy w Biurze RPP, przełożenie tego, co jest zapisane w przepisach, na prosty język nie było proste. – „Nawet w gronie ekspertów nie było łatwo ustalić, jak powinny wyglądać odpowiedzi na niektóre pytania” – przyznał Jakub Adamski, zaznaczając, że jest to początek pewnego projektu. Prace trwały rok. Nie jest się w stanie od razu zebrać i opracować całego materiału. 

Poradnik ma być systematycznie rozbudowywany i uaktualniany. Tak, aby cały czas był źródłem rzetelnej wiedzy podanej w przyjaznej formie. 

 

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W Sejmie: Wypłaty ZUS do 21. dnia miesiąca? Wcześniej między 5. a 10. dniem? [Zasiłki chorobowe, macierzyńskie, opiekuńcze czy świadczenia pielęgnacyjne]

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

Wrzutka na ostatniej prostej prezydentury. Deregulacja dla przedsiębiorców, pracowników, konsumentów, bo 29 w 1: dotkliwe zmiany w aż 29. ustawach na skutek podpisu Prezydenta z 5 czerwca 2025 r.

Na ostatniej prostej swojej prezydentury - Prezydent Andrzej Duda podpisał istotną ustawę, w szczególności dla przedsiębiorców, ale nowe regulacje odczują też pracownicy czy konsumenci. Można powiedzieć, że jest to 29 w 1: bo dotkliwe zmiany są w aż 29. ustawach na skutek tej jednej ustawy i podpisu Prezydenta w dniu 5 czerwca 2025 r.

REKLAMA

WZON. Tylko 78 punkty. Czy tata doczeka? Tyle za brak nerki, przebyty zawał, rak, zawał mózgu, RZS

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

Co dalej z paktem migracyjnym? UE wciąż czeka na ruch dwóch krajów, w tym Polski

Już 25 krajów UE przekazało swoje plany wdrażania paktu migracyjnego, nie zrobiły tego Węgry i Polska - wynika z opublikowanego w środę 11 czerwca raportu Komisji Europejskiej. KE wezwała w nim spóźnione państwa do przyspieszenia działań w tej sprawie.

Nawet 30 tys. zł kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach

Zostaną wprowadzone wyższe kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach. Tak zakłada projekt autorstwa Ministerstwa Sprawiedliwości. Zgodnie z propozycją górna granica grzywny za sprowadzenie zagrożenia pożarowego wzrośnie z 5 do 30 tys. zł; mandaty za wykroczenia wzrosną z 500 zł do 5 tys. zł.

REKLAMA

Trzynastki za 2025 r. pewne już jesienią? Pracownicy kultury mogą składać propozycje zmian do tego projektu do 15 czerwca 2025 r.

W maju 2025 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało o rozpoczęciu prac nad nowelizacją ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Pracownicy kultury mogą składać propozycje zmian do tego projektu 15 czerwca 2025 r.

Co z 800 plus gdy matka nie-Polka, ojciec nie-Polak a dziecko Polak bądź Polka?

Co z 800 plus gdy matka nie-Polka, ojciec nie-Polak a dziecko Polak bądź Polka? Takie prawne wątpliwości powstają, ale w rzeczywistości rozwiewa jest ustawa, jak i praktyka jak i orzecznictwo sądowe.

REKLAMA