REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec podatku od spadków – „bo ludzie nie umierają w celu optymalizacji podatkowej”. Czy ustawa o podatku od spadków i darowizn – zmieni się w ustawę o podatku (wyłącznie) od darowizn? Odbyła się debata w Sejmie

spadek, podatek od spadku, podatek od spadków i darowizn, sejm, podatki
Koniec podatku od spadków – „bo ludzie nie umierają w celu optymalizacji podatkowej”. Czy ustawa o podatku od spadków i darowizn – zmieni się w ustawę o podatku (wyłącznie) od darowizn? Odbyła się debata w Sejmie
Inne

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 9 października 2024 r., do laski marszałkowskiej, został złożony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 825), który zakłada zniesienie w polskim systemie prawym podatku od spadków. Projekt ten, ma położyć kres podwójnemu, a nawet kilkukrotnemu opodatkowywaniu przez państwo tych samych składników majątku, bo jak argumentują jego autorzy – „ludzie nie umierają w celu optymalizacji podatkowej”. Wprowadzenie przewidzianych w nim zmian – odegrałoby fundamentalne znaczenie zwłaszcza dla osób żyjących w związkach partnerskich, które nie mogą skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania spadku, przysługującego najbliższym członkom rodziny, zaliczanym do tzw. zerowej grupy podatkowej. Jego pierwsze czytanie w Sejmie, odbyło się 21 lutego 2025 r.

rozwiń >

Podatek od spadku – ile obecnie wynosi?

Zgodnie z ustawą z dnia 28.07.1983 r. o podatku od spadków i darowizn – wysokość podatku oraz to czy nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych w drodze:

REKLAMA

REKLAMA

  • dziedziczenia,
  • zapisu zwykłego lub dalszego zapisu,
  • zapisu windykacyjnego lub
  • polecenia testamentowego,

podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn lub czy mieści się w zakresie kwoty wolnej od ww. podatku, zależy od tego:

  • do której z trzech grup podatkowych, zalicza się spadkobierca oraz
  • od wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych od spadkodawcy.

Ustawodawca – w ramach podatku od spadków i darowizn – wyróżnił trzy grupy podatkowe:

  1. I grupę, do której zaliczają się osoby z najbliższej rodziny, tj.
    • małżonek,
    • wstępni – czyli rodzice, dziadkowie lub pradziadkowie (również ci przysposabiający, a w odniesieniu do osób, które przebywają lub przebywały w rodzinie zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej, odpowiednio – osoby tworzące rodzinę zastępczą, prowadzące rodzinny dom dziecka, pracujące z dziećmi w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej),
    • zstępni – czyli dzieci, wnuki lub prawnuki (również ci przysposobieni i ich zstępni, a w odniesieniu do osób tworzących rodzinę zastępczą, prowadzących rodzinny dom dziecka, pracujących z dziećmi w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej, odpowiednio – osoby, które przebywają lub przebywały w rodzinie zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej),
    • ojczym i macocha,
    • teściowa i teść,
    • rodzeństwo,
    • pasierb i pasierbica oraz
    • zięć i synowa;
  2. II grupę, do której zaliczają się osoby z nieco dalszej rodziny, tj.:
    • bratanek i siostrzenica,
    • wuj i ciotka,
    • dzieci, wnuki oraz prawnuki pasierbów,
    • małżonkowie pasierbów,
    • szwagrowie, szwagierki, jak również bratowe i ich małżonkowie oraz
    • małżonkowie innych zstępnych (czyli wnuki i prawnuki męża lub żony) oraz
  3. III grupę, do której zaliczają się inni nabywcy, niż wyżej wymienieni.

Od tego, do której z ww. grup podatkowych, zalicza się nabywca spadku, zależy kwota wolna od podatku, która wynosi odpowiednio:

REKLAMA

  1. w przypadku I grupy podatkowej 36 120 zł,
  2. w przypadku II grupy podatkowej 27 090 zł i odpowiednio
  3. w przypadku III grupy podatkowej5 733 zł.

W przypadku nieprzekroczenia ww. kwot – nie jest konieczne dokonywanie żadnego zgłoszenia do urzędu skarbowego, aby nabycie spadku lub zapisu nie było opodatkowane podatkiem od spadków i darowizn.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Istotne jest jednak przy tym, że, aby zmieścić się w ww. kwotach wolnych od podatku – kwoty te, nie mogą zostać przekroczone po zsumowaniu wartości wszystkich rzeczy i praw majątkowych nabytych przez spadkobiercę od spadkodawcy w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło nabycie spadku lub zapisu. Zsumowaniu podlegają również nabyte przez spadkobiercę – w ww. okresie, tj. jeszcze za życia spadkodawcy – darowizny od niego.

W przypadku, gdy wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych przez spadkobiercę od spadkodawcy, jak również w ciągu ostatnich 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło nabycie spadku lub zapisu – przekracza ww. kwoty wolne od podatku – nabycie spadku, podlega opodatkowaniu w zakresie nadwyżki ponad kwotę wolną, zgodnie z poniższymi stawkami podatkowymi1:

  1. W przypadku I grupy podatkowej:
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 36 120 zł) wynosi do 11 833 zł – podatek wynosić będzie 3%,
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 36 120 zł) wynosi od 11 833 – 23 665 zł – podatek wynosić będzie 335 zł i 5% od nadwyżki ponad 11 833 zł, a
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 36 120 zł) wynosi ponad 23 665 zł – podatek wynosić będzie 946,60 zł i 7% od nadwyżki ponad 23 665 zł;
  2. W przypadku II grupy podatkowej:
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 27 090 zł) wynosi do 11 833 zł – podatek wynosić będzie 7%,
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 27 090 zł) wynosi od 11 833 – 23 665 zł – podatek wynosić będzie 828,40 zł i 9% od nadwyżki ponad 11 833 zł, a
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 27 090 zł) wynosi ponad 23 665 zł – podatek wynosić będzie 1 893,30 zł i 12% od nadwyżki ponad 23 665 zł;
  3. W przypadku III grupy podatkowej:
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 5 733 zł) wynosi do 11 833 zł – podatek wynosić będzie 12%,
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 5 733 zł) wynosi od 11 833 – 23 665 zł – podatek wynosić będzie 1 420 zł i 16% od nadwyżki ponad 11 833 zł, a
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 5 733 zł) wynosi ponad 23 665 zł – podatek wynosić będzie 3 313,20 zł i 20% od nadwyżki ponad 23 665 zł.

Istnieje sposób, aby nabycie spadku lub zapisu od najbliższej rodziny, było zwolnione z opodatkowania bez ograniczenia kwotowego

W przypadku, gdy wartość majątku nabytego przez spadkobiercę, zsumowana z wartością rzeczy i praw majątkowych nabytych uprzednio od spadkodawcy (np. tytułem darowizny lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności) w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło nabycie spadku lub zapisu – przekracza kwotę wolną od podatku określoną dla I grupy podatkowej, tj. 36 120 zł i spadek został nabyty w ramach tzw. zerowej grupy podatkowej, tj. otrzymało się go po osobie z najbliższej rodziny, tj. po:

  • małżonku,
  • wstępnych – czyli rodzicach, dziadkach lub pradziadkach (również tych przysposabiających, a w odniesieniu do osób, które przebywają lub przebywały w rodzinie zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej, odpowiednio – osób tworzących rodzinę zastępczą, prowadzących rodzinny dom dziecka, pracujących z dziećmi w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej),
  • zstępnych – czyli dzieciach, wnukach lub prawnukach (również tych przysposobionych i ich zstępnych, a w odniesieniu do osób tworzących rodzinę zastępczą, prowadzących rodzinny dom dziecka, pracujących z dziećmi w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej, odpowiednio – osób, które przebywają lub przebywały w rodzinie zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej),
  • ojczymie lub macosze,
  • rodzeństwie albo
  • pasierbie lub pasierbicy,

można skorzystać ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn, jeżeli spełni się poniższe warunki formalne.

W celu skorzystania ze zwolnienia, należy w ciągu 6 miesięcy od dnia:

  • uprawomocnienia się postanowienia sądu stwierdzającego nabycie spadku,
  • zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia przez notariusza albo
  • wydania europejskiego poświadczenia spadkowego,

w ramach którego – doszło do nabycia rzeczy lub praw majątkowych, których wartość (doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej samej osoby w roku, w którym nastąpiło nabycie spadku i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok), przekracza kwotę 36 120 zł – zgłosić otrzymanie darowizny właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego (na formularzu SD-Z2).

Jeżeli natomiast – spadkobierca dowiedział się o otrzymaniu w spadku rzeczy lub praw majątkowych po upływie 6 miesięcy od powstania obowiązku podatkowego – zachowa prawo do zwolnienia, pod warunkiem, że zgłosi ich nabycie naczelnikowi urzędu skarbowego w ciągu 6 miesięcy od otrzymania tej informacji oraz uprawdopodobni fakt, że dowiedział się o tym po terminie.

Ważne

Każdy z nabywców spadku, musi złożyć do urzędu skarbowego oddzielne zgłoszenie SD-Z2.

Warto również zwrócić uwagę, że tzw. zerowa grupa podatkowa, która może skorzystać ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn bez ograniczenia kwotowego, różni się od I grupy podatkowej, ponieważ nie należą do niej teściowie, zięć i synowa. W przypadku zatem otrzymania spadku po ww. osobach, którego wartość przekraczałaby kwotę wolną od podatku określoną dla I grupy podatkowej (tj. 36 120 zł) – nie będzie można skorzystać z omawianego zwolnienia podatkowego dla najbliższej rodziny i spadek taki będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej.

Do Sejmu trafił projekt ustawy zakładający całkowite zniesienie podatku od spadków

W dniu 9 października 2024 r., do laski marszałkowskiej, został złożony projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 825), zakładający całkowite zniesienie w polskim systemie prawym podatku od spadków (ale tylko w zakresie własności rzeczy i praw majątkowych nabywanych przez osoby fizyczne, a już nie przez osoby prawne). Autorami projektu jest grupa posłów Konfederacji. W projekcie tym, przewidziano wyłączenie z opodatkowania wszelkich zdarzeń prawnych związanych ze spadkobraniem, tj. dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego, a także zachowku. Nawet sama nazwa ustawy, ma zmienić się z aktualnej – ustawy z dnia 28.07.1983 r. o podatku od spadków i darowizn, na – ustawę z 28.07.1983 r. o podatku od darowizn.

„Ludzie nie umierają w celu optymalizacji podatkowej, a podatek od spadków jest formą wielokrotnego opodatkowania majątku”

W uzasadnieniu projektu, jego autorzy podkreślają, że – podatek spadkowy nie spełnia funkcji uszczelniania systemu podatkowego. Funkcję taką spełnia natomiast podatek od darowizn, poprzez przeciwdziałanie omijaniu podatku dochodowego czy praniu brudnych pieniędzy. Jednak w przypadku spadków – w ocenie autorów projektu – takie ryzyko nie występuje lub jest minimalne. Ludzie nie umierają bowiem w celu optymalizacji podatkowej.

Ponadto – jak argumentują posłowie Konfederacji – podatek od spadków jest formą podwójnego, a niekiedy nawet wielokrotnego opodatkowania majątku. Obciąża on bowiem dobra, które za życia spadkodawcy zostały już opodatkowane na różnych etapach akumulacji, zarówno podatkami dochodowymi, jak i innymi formami opodatkowania (w tym podatkami pośrednimi). Istnienie podatku spadkowego, prowadzi zatem do nakładania przez państwo dodatkowego obciążenia fiskalnego na już wcześniej opodatkowane zasoby majątkowe.

Jak podsumowują autorzy projektu – „sam fakt opodatkowania spadków pozostaje wysoce niemoralny. Jest to podatek nakładany w związku z rodzinnymi tragediami, często określany jako „podatek od wdów i sierot”. Obciąża majątki osób, które w trakcie swojego życia ciężko pracowały i odprowadzały podatki od swoich zarobków. (…) Podatek spadkowy jest również demoralizujący dla społeczeństwa. Zniechęca do oszczędzania i gromadzenia kapitału, zachęcając jednocześnie do konsumpcji i trwonienia majątku. Jest nakładany na majątek tylko dlatego, że jego właściciel chciał go przekazać swoim dzieciom, zamiast skonsumować go przed śmiercią.”

Polacy będą chętniej oszczędzać, a zagraniczne przedsiębiorstwa – lokować w Polsce swój kapitał

Autorzy projektu przewidują, że zniesienie w Polsce podatku od spadków pozytywnie przyczyni się do gromadzenia przez Polaków oszczędności, w związku z tym, że ich najbliżsi – którym, po śmierci, przekażą zgromadzony majątek – nie będą przez państwo karani kolejnym podatkiem. „Zmniejszy się także zakres obciążeń oraz związanych z ich poborem rygorów formalnych, dotkliwych zwłaszcza dla osób najuboższych. Wszyscy obywatele będą w równym stopniu zwolnieni z daniny na rzecz państwa. Zmniejszenie obciążeń finansowych w dziedziczeniu będzie również realizacją konstytucyjnej zasady ochrony rodziny.

Ponadto – likwidacja podatku spadkowego, ma wywrzeć pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy kraju, przyczyniając się do stabilności finansowej rodzinnych firm oraz podnosząc konkurencyjność Polski na tle innych krajów UE, w zakresie atrakcyjności pod względem miejsca lokowania majątku i prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z powyższym – jako skutek wprowadzenia regulacji – przewiduje się również zwiększenie napływu zagranicznego kapitału oraz inwestycji.

Nie zubożeją od tego również jednostki samorządu terytorialnego

Zgodnie z art. 4 pkt 1 lit. f ustawy z dnia 1.10.2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – wpływy z podatków od spadków i darowizn, stanowią źródła dochodów własnych gminy. Jak wynika z danych przytoczonych w uzasadnieniu projektu ustawy, zakładającej zniesienie podatku od spadków – wpływy z tego tytułu, mają jednak dla systemu finansów jednostek samorządu terytorialnego wyłącznie marginalne znaczenie. Zgodnie z ww. danymi GUS – wpływy łączne z podatku od spadków i darowizn w latach 2018 – 2022 r. kształtowały się następująco:

  • 2018 r. – 297,9 mln zł,
  • 2019 r. – 326,5 mln zł,
  • 2020 r. – 304,5 mln zł,
  • 2021 r. – 418 mln zł i
  • 2022 r. 540,1 mln zł.

Dla porównania – w 2022 r., dochody własne jednostek samorządu terytorialnego, wyniosły 175,2 mld zł. Oznacza to, że wpływy z podatku od spadków i darowizn stanowiły zaledwie 0,31% tychże dochodów. Udział podatku od spadków i darowizn w strukturze finansowej jednostek samorządu terytorialnego, nie sięga zatem nawet 1% dochodów własnych. Zniesienie podatku od spadków nie spowoduje więc znaczącego zmniejszenia wpływów do budżetów gmin.

Podatek od spadków został zniesiony już w wielu krajach na świecie

Obecnie podatek od spadków nie występuje już w 9 krajach Unii Europejskiej. Należą do nich: Austria, Słowacja, Czechy, Szwecja, Estonia, Łotwa, Rumunia, Cypr i Malta. Wśród państw EFTA podatku spadkowego nie ma również w Norwegii (został zniesiony w 2014 r.), Liechtensteinie oraz w poszczególnych kantonach Szwajcarii. „Tej formy opodatkowania nie utrzymują więc nawet państwa uznawane za wzorce państw opiekuńczych, słynące z restrykcyjnej polityki podatkowej i szerokiej redystrybucji dóbr, tj. Szwecja i Norwegia” – czytamy w uzasadnieniu projektu, zakładającego zniesienie podatku od spadków również w Polsce.

Wśród innych państw spoza UE, podatek od spadków nie istnieje natomiast m.in. w: Kanadzie, Chinach, Izraelu, Australii, Nowej Zelandii, Armenii, Egipcie, Gruzji, Gibraltarze, Indiach oraz Kosowie. Dyskusja nad likwidacją podatku spadkowego toczyła się również, w ostatnim roku, w Wielkiej Brytanii.

Projekt zakłada zniesienie podatku od spadków wyłącznie wobec osób fizycznych

Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu, w swojej opinii z dnia 20 listopada 2024 r. (znak BEOS-WPMiE/WP/WOSR-2203/24) do poselskiego projektu ustawy, zakładającego zniesienie opodatkowania spadków, zwróciło uwagę, że – projekt przewiduje zniesienie opodatkowania nabycia własności rzeczy i praw majątkowych w drodze spadku wyłącznie przez osoby fizyczne, a już nie przez osoby prawne, które również podlegają obowiązkowi podatkowemu w zakresie nabycia własności rzeczy i praw majątkowych w drodze spadku, jednak – nie na podstawie zmienianej ustawy z dnia 28.07.1983 r. o podatku od spadków i darowizn, a – na podstawie ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak wynika z ww. opinii - „Projekt bez zmian pozostawia opodatkowanie przychodów (dochodów) osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji oraz innych podmiotów objętych zakresem ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych”.

Sejm podzielony po pierwszym czytaniu projektu ustawy

Podczas posiedzenia Sejmu, które odbyło się w dniu 21 lutego 2025 r., odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 825). W dyskusji nad projektem – Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe Trzecia Droga, jak również Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska, zgłosiły wnioski o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. Jak argumentował poseł Mirosław Orliński (z Trzeciej Drogi) – wniosek ten motywowany jest faktem, iż – w ocenie Trzeciej Drogi – ze względu na rangę tematu, projekt ten powinien być przygotowany jako projekt rządowy („przedyskutowany przez ministerstwo”). Co więcej – w ocenie Trzeciej Drogi – zniesienie podatku od spadków wcale nie uszczupliłoby budżetu samorządów wyłącznie w marginalny sposób. „Te kwoty, w naszej opinii, nie są jednak niewielkie. To kilkaset milionów złotych. Jeżeli do funkcjonowania państwa podchodzi się w sposób racjonalny, jeżeli tworzy się koalicję, która bierze odpowiedzialność za system finansowy, za tworzenie tych przepisów – to jednak warto, aby przeprowadzać tego typu zmiany właśnie drogą projektów rządowych, konsultowanych i uzgadnianych.” – podsumował poseł Orliński. Posłanka Zofia Czernow (z Koalicji Obywatelskiej) przedstawiając stanowisko całego Klubu, stwierdziła natomiast, że „projekt ten jest szkodliwy dla finansów samorządowych, oparty na fałszywych przesłankach ekonomicznych oraz zwyczajnie niesprawiedliwy”, ponieważ przewiduje wyłącznie zniesienie podatku od spadków, a już nie od darowizn. „Co czyni różnicę między spadkiem, a darowizną? Praktycznie jedynie czas. Darowiznę otrzymujemy za życia darczyńcy, a podatek – po jego śmierci. Skoro intencją wnioskodawców jest zwolnienie majątku z opodatkowania, to dlaczego dokonano rozróżnienia między tymi dwiema formami jego przekazywania? Jest to niezrozumiałe i prowadzi do stosowania różnych standardów w równie uzasadnionych sytuacjach, a nawet działań spekulacyjnych" – dodała. Dlatego, w imieniu klubu Koalicja Obywatelska, wniosła o jego odrzucenie w pierwszym czytaniu.

Głosowanie nad wnioskiem Trzeciej Drogi w sprawie odrzucenia projektu w pierwszym czytaniu – posłowie przystąpią na najbliższym posiedzeniu Sejmu, tj. 5 marca 2025 r.

Projekt zyskał natomiast poparcie PiS, w imieniu którego głos zabrał m.in. poseł Janusz Kowalski. „Ten podatek po prostu trzeba uchylić. Rzeczywiście jest on wprost nieludzki. Mówię to jako osoba, która w 1995 r. doświadczyła realizacji tego podatku na własnej skórze. Moja mama straciła męża, ja straciłem ojca. Rzeczywiście takiego podatku po prostu nie powinno być. (…) Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość jednoznacznie popiera projekt ustawy Konfederacji o zniesieniu tego komunistycznego podatku z dokładnie 28 lipca 1983 r.” – powiedział.

Projekt wprowadzający istotne zmiany w zakresie dziedziczenia w związkach partnerskich

Na koniec, warto jeszcze zwrócić uwagę, że jeżeli projekt ustawy Konfederacji, przewidujący zniesienie podatku od spadków doczekałby się swojego wejścia w życie byłaby to niezwykle istotna zmiana dla związków partnerskich (w tym również jednopłciowych). W zakresie opodatkowania spadku najbliższa rodzina, może bowiem skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania (o ile w wymaganym terminie dopełni omówionych powyżej formalności). Do tzw. zerowej grupy podatkowej, nie są natomiast zaliczane osoby żyjące w związkach partnerskich, które zazwyczaj, za życia tworzą jedno gospodarstwo domowe i w przypadku śmierci jednego z partnerów są zmuszeni do zapłaty podatku od spadku.

1 Wynikającymi z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.06.2023 r. w sprawie ustalenia kwot wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku od spadków i darowizn i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz skal podatkowych, według których oblicza się ten podatek (Dz.U. z 2023 r., poz. 1226)

Polecamy: „PODATKI 2025”. Komplet 11 publikacji o zmianach w podatkach

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 28.07.1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1837)
  • Ustawa z dnia 1.10.2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2024 r., poz. 1572 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 z późn. zm.)
Źródło: Infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Nowe zasady znakowania żywności od 17 lutego 2026 roku: owoce, warzywa, soki, dżemy, miody

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało w komunikacie z 1 grudnia 2025 r., że od 17 lutego 2026 r. zmienią się zasady znakowania żywności: świeże owoce, warzywa i banany sprzedawane luzem będą musiały być oznaczane flagą kraju pochodzenia, a miód, soki i dżemy – etykietowane według nowych unijnych standardów. Celem zmian jest większa przejrzystość informacji dla konsumentów. Produkty oznakowane według dotychczasowych zasad będą mogły pozostać w obrocie do wyczerpania zapasów.

WZON: WC-C i 9x2,7 pkt zamiast 9x4 4 pkt. Kolejne zabranie świadczenia wspierającego niepełnosprawnej matce. WZON [List]

Takie informacje w WZON otrzymują rodziny poszkodowanych osób niepełnosprawnych - musimy Panu / Pani ojcu / matce obniżyć liczbę pkt potrzebną do otrzymania świadczenia wspierającego. Infor.pl opublikował tydzień temu Wytyczne dla WZON, które nakazują specjalistom oceniającym samodzielność osób niepełnosprawnych (w wieku 75 lat i więcej), aby nie przyznawać 4 pkt w 9 kategoriach (na 32) testu samodzielności ("poziom potrzeby wsparcia"). Powoduje to 1) spadek wartości świadczenia wspierającego albo 2) "wyrzucenie" osoby niepełnosprawnej z systemu wsparcia. W efekcie naszej publikacji wysypały się listy od osób, które doświadczyły we własnej rodzinie cięcia wysokości punktów. List opublikowany w tym artykule to relacja czytelnika, o tym jak wprost pracownica WZON poinformowała o konieczności zaniżenia wartości punktów dla osoby niepełnosprawnej (matka 75 lat).

ZUS może zmniejszyć świadczenie nawet o 900 złotych. Zmiana obowiązuje od 1 grudnia 2025 roku. Kogo dotyczy?

Choć seniorzy mogą pobierać przysługujące im świadczenia i jednocześnie być aktywni zawodowo, to jednak muszą przestrzegać określonych reguł. Limity, które są dla nich ważne, zmieniają się co 3 miesiące. Nieuwaga może oznaczać potrącenie nawet ponad 900 zł.

Odzyskaj setki tysięcy złotych ze spłaconego kredytu w euro lub we frankach - nawet jeśli już sprzedałeś swoje mieszkanie!

Według raportów banków rzesza uśpionych klientów ma prawdo dochodzenia roszczeń, których skala jest ogromna. Według raportów banków tylko niewielki procent dawnych klientów, którzy spłacili kredyt hipoteczny w euro lub frankach szwajcarskich a nieruchomość sprzedali, planuje wystąpić o zwrot nieprawidłowo naliczonych rat. To rzesza uśpionych kredytobiorców, mająca prawo do dochodzenia roszczeń o ogromnej skali. Zgodnie bowiem z wyrokami TSUE każdy, kto podpisał umowę kredytową we frankach lub euro w latach 2005-2011, może ubiegać się o odzyskanie często nawet setek tysięcy złotych. Jest więc o co walczyć!

REKLAMA

70 punktów w decyzji WZON. Jakie świadczenie wspierające w 2026 r.?

W 2026 roku świadczenie wspierające będzie przysługiwało szerszej grupie odbiorców. Od 1 stycznia rozpoczyna się bowiem ostatni etap wejścia w życie tego świadczenia. Oznacza to, iż w świadczenie wspierające będzie dostępne także dla osób z niepełnosprawnościami, które w decyzji wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności (WZON) uzyskały od 70 do 77 punktów.

Czy cudzoziemiec może prowadzić działalność nierejestrowaną? Przepisy istotnie się w tym zakresie zmieniły. Trudniej jest zarabiać legalnie

Czy działalność nierejestrowana to forma zarobkowania, z której może skorzystać również cudzoziemiec? Obowiązujące w tym zakresie przepisy istotnie się zmieniły. O czym trzeba obecnie pamiętać? Przede wszystkim o odpowiednim tytule pobytowym.

Od stycznia 2026 roku łatwiej będzie dorabiać. Chodzi o limit działalności nierejestrowanej. To zmiana, która była od dawna postulowana

Osoby prowadzące działalność nierejestrowaną doczekały się wprowadzenia istotnych dla nich zmian. Już od stycznia 2026 roku limit przychodów uprawniający do zarobkowania w tej korzystnej formie istotnie się zmieni.

Nie masz prawa do renty rodzinnej? ZUS nie przyzna renty wdowiej. Najpierw trzeba złożyć wniosek ERR a dopiero potem ERWD

Od 1 stycznia 2025 roku można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. W dniu 13 czerwca 2025 r. ZUS informował, że wpłynęło już 910,5 tysięcy wniosków o tzw. rentę wdowią. To ok. 76 procent przewidywanych formularzy, które mogą zostać złożone. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki. ZUS informuje, że kto nie ma jeszcze przyznanej renty rodzinnej powinien złożyć wniosek na formularzu ERR jak najszybciej. Osobie bez prawa do renty rodzinnej ZUS nie przyzna renty wdowiej.

REKLAMA

Prowadzisz food trucka? Pamiętaj o opłacie targowej. Na ten temat krążą sprzeczne opinie. Warto znać przepisy

Czy prowadząc food trucka trzeba uiszczać opłatę targową? Opinie na ten temat są podzielone. Warto jednak wiedzieć co wynika z przepisów, by uniknąć kłopotów na gruncie podatkowym. Bo czy sprzedaż napoju jest częścią świadczenia usługi?

Zanim zarzucisz pracodawcy, że łamie prawo, zobacz co wynika z przepisów. Dlaczego będziesz musiał pokazać PIT współmałżonka?

Rozmowy o pieniądzach często wywołują emocje. Dotyczy to w szczególności tych przypadków, gdy o stanie budżetu domowego trzeba poinformować pracodawcę. Czasami jednak, jeśli chcemy korzystać z przywilejów wynikających z przepisów, okazuje się to konieczne. I zgodne z przepisami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA