Zgodnie z Artykułem 41 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, jeżeli Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu stwierdzi, że nastąpiło naruszenie Konwencji lub jej Protokołów, oraz jeżeli prawo wewnętrzne Polski pozwala tylko na częściowe usunięcie konsekwencji tego naruszenia, Trybunał orzeka, gdy zachodzi taka potrzeba, o przyznaniu słusznego zadośćuczynienia pokrzywdzonej stronie.
Prejudycjalny charakter decyzji środowiskowej powoduje, iż z uwagi na zmiany w otoczeniu rynkowym, podmiot który uzyskał tą decyzję nie zawsze jest tym, który inwestycję budowlaną finalnie zrealizuje. Powyższe zatem w przypadku zmian wynikających z przejęć, przekształceń, podziałów, likwidacji, upadłości, czy prostej zmiany planów rynkowych, wymusza konieczność rezygnacji z zamiaru realizacji inwestycji przez jednych, a równoczesne ujawnienia zainteresowania inwestycjami przez inny podmiot. Możliwość przeniesienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest odpowiedzią na wskazane zmiany rynkowe.
Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Jak wygląda organizacja życia w ramach wspólnoty mieszkaniowej, kto decyduje o jej sprawach i co w sytuacji, gdy jeden z właścicieli zalega z opłatami? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.
Centrum Badania Opinii Społecznego (CBOS) opublikowało wyniki najnowszych badań, w ramach których Polacy oceniali ważność wyborów oraz poczucie swojego wpływu na sprawy kraju. Obywatele twierdzą, że wybory samorządowe to wybory o największym znaczeniu - w badaniu uzyskały one wynik 7,34 w 10-punktowej skali. Niestety z badań również wynika, że duża część Polaków uważa, że nie ma wpływu na sprawy kraju.
Obywatele UE niebędący obywatelami polski mają czynne i bierne prawo wyborcze w wyborach samorządowych na poziomie gminnym. Obywatel UE, który najpóźniej w dniu głosowania ukończy 18 lat oraz stale zamieszkuje na terenie danej gminy, może więc wybierać członków rady gminy oraz wójta, burmistrza prezydenta miasta, a także kandydować na te stanowiska, pod warunkiem że jest wpisany do rejestru wyborców. Jak to sprawdzić lub jak złożyć wniosek o wpis?
Prawo dostępu do informacji publicznej gwarantowane jest przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (art. 61), natomiast tryby udzielania informacji, o których mowa w art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP zostały określone w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Należy podkreślić, iż dostęp do informacji publicznej stanowi jeden z najistotniejszych aspektów funkcjonowania demokratycznego państwa prawnego. Wskazuje się, że celem prawa do informacji jest zapewnienie jawności życia publicznego, przejrzystości działań organów państwa i innych instytucji wykonujących zadania publiczne, a w konsekwencji zapewnienie możliwości wpływania obywateli na postępowanie władz publicznych w zakresie, w jakim pozwala na to system demokratycznego państwa prawnego. Jednakże zarówno definicja informacji publicznej, jak i pozostałe przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej niezmiennie budzą wątpliwości podmiotów zobowiązanych do jej udzielania. To z kolei powoduje, że kierowane do tych podmiotów wnioski często są nieuwzględniane. Poniżej przedstawiona została problematyka związana z udostępnianiem informacji publicznej na wniosek.
Już w 2019 r. likwidacji zostanie poddana instytucja użytkowania wieczystego. Z tego powodu, opłaty za użytkowanie wieczyste, które może trwać nawet 99 lat, zastąpione zostaną roczną opłatą przekształceniową, która będzie pobierana przez 20 lat. Jeżeli ktoś zdecyduje się na wniesienie całej opłaty jednorazowo, liczyć będzie mógł na bardzo wysoką zniżkę.