REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nieruchomość, Wniosek

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dbanie o należyty stan budynku jako obowiązek właściciela

Zgodnie z przepisami prawa budowlanego każdy właściciel lub zarządca obiektu budowlanego, zobowiązany jest dbać o jego należyte utrzymanie. Do podstawowych obowiązków w tym zakresie należy prowadzenie książki obiektu oraz dokonywanie okresowych kontroli budynku.

Zasiłek pogrzebowy po zmarłym członku rodziny

Zasiłek pogrzebowy jest jednorazowym świadczeniem pieniężnym przyznawanym na pokrycie kosztów pogrzebu. Najczęściej przysługuje on członkom rodziny zmarłego.

Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o zasiłek pogrzebowy?

Osoba, która stara się o zasiłek pogrzebowy musi w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych złożyć wniosek. Do wniosku należy dołączyć odpowiednie dokumenty, bez nich niemożliwe jest otrzymanie zasiłku.

Wniosek o zasiłek pogrzebowy po zmarłym żołnierzu

Dokumentem wymaganym przy wypłacie zasiłku pogrzebowego po zmarłym żołnierzu lub członku jego rodziny jest pisemny wniosek osoby, która poniosła koszty pogrzebu. Jakie dokumenty oprócz wniosku należy przedstawić?

REKLAMA

Jak złożyć wniosek o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności?

Sprawca przestępstwa lub wykroczenia karnoskarbowego, który zamierza skorzystać z dobrodziejstwa instytucji dobrowolnego poddania się odpowiedzialności musi zastosować się do rygorów określonych w Kodeksie karnym skarbowym.

Skutki ubezwłasnowolnienia częściowego

Ubezwłasnowolnienie częściowe orzeka się tylko wobec osoby pełnoletniej mającej pełną zdolność do czynności prawnych. Skutkiem jest tu ograniczenie zdolności do czynności prawnych osoby ubezwłasnowolnionej.

Ujawnienie w księgach wieczystych praw Skarbu Państwa

Starostowie mają dostać nowy termin na uzupełnienie wykazu nieruchomości Skarbu Państwa i samorządowych w księgach wieczystych. Stosowny projekt ustawy zaakceptowała Rada Ministrów.

Opłata za użytkowanie wieczyste gruntu

Użytkownik jest zobowiązany do uiszczania dwóch rodzajów opłat: jednorazowej - płatnej najpóźniej do dnia zawarcia umowy notarialnej oraz okresowej - płatnej corocznie.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne - stawki w 2012 r.

Ustalenie wysokości opłat i podatków lokalnych w Polsce, należy do kompetencji poszczególnych rad gmin. Swoboda decyzyjna organów samorządów terytorialnych nie jest jednak nieograniczona. W każdym roku podatkowym Minister Finansów ustala w drodze obwieszczenia maksymalne dopuszczalne stawki poszczególnych opłat i podatków. Od 1 stycznia 2012 roku uległy one podwyższeniu

Decyzja o warunkach zabudowy

Decyzja o warunkach zabudowy to swego rodzaju instrument kontroli państwa, dotyczący planowanych inwestycji budowlanych. Głównym celem tej procedury jest utrzymanie ładu przestrzennego, tam gdzie nie uchwalono miejscowych planów zagospodarowania. Wymóg uzyskania takiej decyzji będzie istniał zawsze wtedy, gdy przekształceniu ma ulec dotychczasowe zagospodarowanie terenu.

Czym jest księga wieczysta?

Księga wieczysta to swoisty zbiór informacji na temat stanu prawnego konkretnej nieruchomości. Jej założenie i funkcjonowanie ma za zadanie usprawnienie prawidłowego i zgodnego z prawem obrotu nieruchomościami, czy też ustanawianie na nich takich obciążeń jak np. hipoteka.

Jak napisać wniosek o uregulowanie kontaktów z dzieckiem?

Sposób kontaktów z dzieckiem powinien być wspólnie ustalony przez rodziców. Często zdarza się jednak, iż rodzice nie mogą albo nawet nie próbują dojść w tej kwestii do porozumienia. W takich sytuacjach możliwe jest zwrócenie się do sądu o uregulowanie kontaktów z dzieckiem.

Księgi wieczyste: obowiązki nowego właściciela

Nowy właściciel nieruchomości powinien niezwłocznie dokonać wpisu w księdze wieczystej. Niedopełnienie tego obowiązku może skutkować odpowiedzialnością odszkodowawczą.

Jak dokonać wpisu do księgi wieczystej?

Domniemywa się, że treść księgi wieczystej jest zgodna ze stanem prawnym. Wpis do księgi wieczystej dokonuje się w postępowaniu nieprocesowym. W jaki sposób można dokonać wpisu do księgi wieczystej?

Wpis do księgi wieczystej

Aby dokonać wpisu, należy złożyć odpowiedni wniosek. Podpowiadamy jak tego dokonać oraz jakie dokumenty dołączyć.

Jak uzyskać odpis z księgi wieczystej?

Księga wieczysta zawiera wszelkie informacje dotyczące stanu prawnego odrębnej nieruchomości. Domniemywa się, że to co zapisane w księdze jest zgodne z faktycznym stanem prawnym. W jaki sposób można uzyskać odpis z księgi wieczystej?

Księga wieczysta – opłaty

Sprawy z zakresu prawa o księgach wieczystych podlegają opłatom uregulowanym w ustawie o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Jakie opłaty ponosi się w związku z księgą wieczystą?

Połączenie nieruchomości w jednej księdze wieczystej

Czy właściciel kilku nieruchomości może połączyć je w jedną całość? Jak dokonać odpowiedniego wpisu w księdze wieczystej?

Jak przenieść nieruchomość do majątku osobistego małżonka?

Czy można przenieść nieruchomość z majątku wspólnego małżonków do majątku osobistego jednego z nich? W jakiej formie tego dokonać?

Jak wybrać komornika?

Komornicy zajmują się przede wszystkim egzekwowaniem długów. Działają oni w ramach swoich rewirów komorniczych. Czy wierzyciel może wybrać dowolnego komornika nawet spoza właściwego rewiru?

Jak załatwić sprawę w urzędzie przez internet?

EPUAP czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to portal, w którym sprawę urzędową możemy załatwić za pośrednictwem Internetu. Jak działa system?

Dwa dni na opiekę nad dzieckiem (art. 188)

Dwa dni na opiekę nad dzieckiem reguluje art. 188 Kodeksu pracy. Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy na 2 dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

Jakie są sposoby nabycia prawa własności? (cz. 2.)

Poza umową sposobami na przeniesienie prawa własności są: zasiedzenie, zawłaszczenie i znalezienie rzeczy. Jakie warunki należy spełnić, aby nabyć prawo własności?

Jakie są sposoby nabycia prawa własności? (cz. 1.)

Najczęściej spotykanym sposobem przeniesienia własności jest umowa. Własność nieruchomości nie może zostać przeniesiona pod warunkiem lub z zastrzeżeniem terminu.

Hipoteka odwrócona - wątpliwości

Seniorzy najbardziej obawiają się utraty mieszkania. Akt notarialny powinien być skonstruowany w taki sposób, aby gwarantował prawo klienta do dożywotniego użytkowania mieszkania.

Zabezpieczenie powództwa

Jeszcze przed wytoczeniem powództwa przyszły powód może wnieść do sądu wniosek o zabezpieczenie swoich roszczeń.

Informacja ustawowa a raport plus z BIK

Informacja ustawowa to podstawowa informacja, o jaką można wnosić do Biura Informacji Kredytowej. Poza tym można uzyskać tzw. raport plus, udostępniany odpłatnie na każde życzenie wnioskodawcy. Czym różnią się od siebie te dwa zestawienia?

W braku zgody rodzica rozstrzygnięcie sądu

Rodzice, którzy nie mogą porozumieć się w istotnych dla dziecka sprawach, mają możliwość rozstrzygnięcia swoich problemów przed sądem. W tym celu należy sporządzić odpowiedni wniosek.

Wyższe opłaty za użytkowanie wieczyste

Do końca grudnia gminy mogą ustalić nową wysokość opłat za użytkowanie wieczyste. Jak czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej” wiele z nich zdecyduje się na podwyżki.

Do jakiego sądu złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku należy złożyć w sądzie rejonowym - wydział cywilny. Podlega ono opłacie w wysokości 50 zł.

Wniosek o przywrócenie władzy rodzicielskiej

Gdy ustaną przyczyny, z powodu których sąd orzekł o pozbawieniu władzy rodzicielskiej, rodzic może złożyć do sądu odpowiednie pismo. Sąd w przedmiocie wniosku orzeka po przeprowadzeniu rozprawy.

Czym są wspólnoty mieszkaniowe?

Wspólnoty mieszkaniowe powstały na mocy ustawy o własności lokali z 24 czerwca 1994 roku. Pierwsze wspólnoty mieszkaniowe pojawiły się w 1995 roku. Czym właściwie jest wspólnota mieszkaniowa i jakie są jej charakterystyczne cechy?

Rzeczoznawca majątkowy

Przy wycenie nieruchomości często należy skorzystać z pomocy profesjonalnego rzeczoznawcy majątkowego. Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie zawodu rzeczoznawcy majątkowego.

Pośrednik nieruchomości

Coraz częściej przy zakupie lub wynajmie mieszkania mamy do czynienia z biurami nieruchomości prowadzonymi przez pośredników nieruchomości. Pośrednikiem nieruchomości jest osoba zawodowo zajmująca się obrotem nieruchomościami. Pośrednik to osoba fizyczna posiadająca licencję nadaną w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Jak przeprowadzić odrolnienie gruntu?

Osoby posiadające kawałek ziemi o przeznaczeniu rolniczym, często chcą pobudować na niej swój własny dom. Jednak by tego dokonać należy odrolnić dany grunt. Jakie kroki należy podjąć, by doprowadzić do odrolnienia gruntu?

Kiedy można uzyskać odszkodowanie za zmianę miejscowego planu zagospodarowania?

Plan zagospodarowania miejscowego, który na niekorzyść zmienia dotychczasowe ustalenia może być podstawą do wypłacenia właścicielowi nieruchomości odszkodowania. W jakich okolicznościach właściciel działki może uzyskać odszkodowanie?

Kto jest odpowiedzialny za utrzymanie czystości w gminach?

Utrzymanie porządku i czystości to jedno z ważnych zadań gminy. Zadania te są określone w ustawie z 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jakie dokładnie są obowiązki gminy i jakie są obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące omawianej kwestii?

Niszczenie informacji

Czyn zabroniony niszczenia informacji popełnia ten, kto nie będąc do tego uprawnionym, niszczy, uszkadza, usuwa lub zmienia zapis istotnej informacji albo w inny sposób udaremnia lub znacznie utrudnia osobie uprawnionej zapoznanie się z nią.

Jakie zmiany zaszły w prawie użytkowania wieczystego?

Szerszy katalog podmiotów uprawnionych do żądania przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, bezterminowe roszczenie o przekształcenie i korzystniejsze zasady aktualizacji opłaty rocznej – oto najnowsze zmiany w prawie użytkowania wieczystego.

Pomieszczenie tymczasowe - jakie zmiany?

16 listopada 2011 r. wchodzą w życie nowe przepisy określające zasady przebywania eksmitowanych dłużników w pomieszczeniach tymczasowych. Dotychczas prawo nie określało długości trwania ani rodzaju umowy, jaką gmina powinna zawrzeć z lokatorem.

Jak zgłosić wniosek o emeryturę przez osobę uprawnioną do renty z tytułu niezdolności do pracy

Rencista uprawniony do renty z tytułu niezdolności może przed osiągnięciem wieku emerytalnego zgłosić wniosek przyznanie emerytury wcześniejszej. Może to także uczynić w związku z ukończeniem wieku emerytalnego.

Jak zgłosić wniosek o emeryturę powszechną bez względu na staż ubezpieczeniowy

Emerytura powszechna przysługuje osobom, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny i posiadają określoną liczbę lat okresów składkowych i nieskładkowych. W określonych przypadkach prawo przewiduje emeryturę powszechną bez względu na długość udowodnionego okresu ubezpieczenia. Jak złożyć wniosek o taką emeryturę.

Czym jest umowa o podział nieruchomości do korzystania?

Jeżeli nieruchomość stanowi współwłasność, co do zasady każdy jest uprawniony do korzystania z całej nieruchomości.

Umowa o roboty budowlane - WZÓR UMOWY

Przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez właściwe przepisy czynności związanych z przygotowaniem robót, w szczególności do przekazania terenu budowy i dostarczenia projektu, oraz do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia.

Jak napisać wniosek o podział majątku wspólnego?

Praktyczne porady dla osób, które chcą sporządzić wniosek o podział majątku wspólnego po rozwodzie. Gdzie złożyć pismo? Jakie dokumenty dołączyć?

Umowa o przeniesienie własności i rentę - WZÓR UMOWY

W ramach umowy właściciel nieruchomości może przenieść jej własność w zamian za co nabywający zobowiązuje się płacić mu comiesięczną rentę.

Umowa administracji nieruchomością - WZÓR UMOWY

W umowie tej właściciel powierza zewnętrznemu podmiotowi obowiązki związane z administracją określoną nieruchomością. Zakres administracji nie wykracza poza zwykły zarząd rzeczą.

Umowa sprzedaży nieruchomości - WZÓR UMOWY

Umowa sprzedaży nieruchomości musi być zawarta w formie aktu notarialnego. Dotyczy to zarówno umowy zobowiązującej, jak i rozwiązującej

Fundusze szwajcarskie dla samorządów

Trwa nabór wniosków do Funduszu Partnerskiego Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. O dotacje mogą ubiegać się m.in. jednostki samorządu w partnerstwie ze szwajcarskimi podmiotami.

Jak znieść współwłasność?

Współwłaściciele nieruchomości w częściach ułamkowych mogą żądać zniesienia współwłasności w każdym czasie. Uprawnienie do zniesienia współwłasności można jednak wyłączyć. W jaki sposób?

REKLAMA