| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Temat: postępowanie administracyjne

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu postępowanie administracyjne. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące postępowanie administracyjne.

Dowody w postępowaniu administracyjnym

Aktualizacja: 03.08.2011

W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli. »

Czym charakteryzuje się wszczęcie postępowania administracyjnego

Aktualizacja: 03.08.2011

Wszczęcie postępowania administracyjnego to moment, z którym rozpoczyna się postępowanie administracyjne przed organem pierwszej instancji. Postępowanie administracyjne może być wszczęte na dwa sposoby. »

Organy wyższego stopnia i organy naczelne

Aktualizacja: 03.08.2011

Przez organy administracji publicznej rozumie się ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego. »

Czym charakteryzuje się skarga na przewlekłość postępowania

Aktualizacja: 03.08.2011

Skarga na przewlekłość w postępowaniu sądowo – administracyjnym została uregulowana w ustawie o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki z dnia 17 czerwca 2004 r. »

Rodzaje właściwości organu administracji publicznej

Aktualizacja: 03.08.2011

Właściwość organu administracji publicznej to zdolność prawna organu administracji do rozpoznawania i rozstrzygania określonego rodzaju spraw w postępowaniu administracyjnym. »

Postępowanie skargowe

Aktualizacja: 03.08.2011

Skarga to środek kontroli organów administracji publicznej. Skargę piszemy, jeżeli chcemy interweniować w konkretnej sprawie. »

Jak przebiega procedura wydawania zaświadczeń

Aktualizacja: 03.08.2011

Zaświadczenie to dokument potwierdzający określony fakt lub stan prawny. Zaświadczenie nie jest aktem administracyjnym, stanowi samoistną formę załatwienia sprawy poprzez podjęcie czynności faktycznych. »

Kiedy pracownik podlega wyłączeniu

Aktualizacja: 03.08.2011

Celem instytucji wyłączenia pracownika jest zapewnienie maksymalnej bezstronności pracowników organów administracji publicznej. Wyłączony pracownik powinien podejmować tylko czynności nie cierpiące zwłoki ze względu na interes społeczny lub ważny interes stron. »

Ogólne zasady postępowania administracyjnego

Aktualizacja: 03.08.2011

Ogólne zasady postępowania administracyjnego to wytyczne dla działania organów administracji publicznej. Niezastosowanie bądź nieprawidłowe zastosowanie się do zasad przez organ stanowi rażące naruszenie przepisów postępowania administracyjnego. »

Który organ rozstrzyga spór o właściwość?

Aktualizacja: 03.08.2011

Spór o właściwość to spór między organami administracji publicznej o to, który organ jest właściwy do rozstrzygnięcia danej sprawy. »

Kto może być stroną w postępowaniu administracyjnym

Aktualizacja: 03.08.2011

Stroną w postępowaniu administracyjnym jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Stronami mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, a gdy chodzi o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne - również jednostki nie posiadające osobowości prawnej. »

Kiedy możemy złożyć wniosek

Aktualizacja: 03.08.2011

Prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych zagwarantowane jest każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. »

Nowy przykład wygaśnięcia mandatu radnego

Aktualizacja: 09.09.2010

W czerwcu br. zapadł kolejny wyrok dotyczący łączenia stanowisk przez radnego. I tym razem okazało się, że nie należy łączyć sprawowania funkcji radnego z pracą zawodową z wykorzystaniem mienia gminy. »

Co powinna zawierać decyzja administracyjna

Aktualizacja: 02.06.2011

Podstawowym dokumentem, w którym organ administracji publicznej załatwia sprawę, jest wydawana przez niego decyzja, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej. Decyzja administracyjna to pismo, które po uprawomocnieniu określa prawa i obowiązki strony postępowania. Podstawowe zasady redagowania pism prawnych w postępowaniu administracyjnym reguluje ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. »

Odpowiedzialność urzędnika za decyzję z błędem

Aktualizacja: 31.05.2011

Urzędnik zapłaci rocznym uposażeniem, jeżeli wydał decyzję z naruszeniem prawa. Kierownik urzędu może pójść do więzienia nawet na trzy lata. »

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marta Celej

Ekspert Equity Investments S.A., kontroler finansowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »