REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezczynność organu administracji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bezczynność organu administracji /fot. Fotolia
Bezczynność organu administracji /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie sprawy administracyjne powinny być załatwiane w określonych terminach. Terminy te wskazuje albo kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.) albo, w niektórych sprawach, przepisy szczególne.

Przykładem przepisu szczególnego zawierającego termin załatwienia sprawy jest art. 11 ust.3 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Zgodnie z nim decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydaje się w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku.

REKLAMA

Ogólne terminy załatwienia sprawy

REKLAMA

W świetle kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji publicznej zobowiązany jest załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Rozstrzygnięcie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca. Sprawy szczególnie skomplikowane powinny być rozstrzygnięte nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od wszczęcia postępowania. W postępowaniu odwoławczym sprawy powinny być załatwione w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania. Wszystkie powyższe terminy określa art. 35 k.p.a.

Są to terminy maksymalne, a więc organ może załatwić sprawę szybciej. Należy jednak podkreślić, że terminy te mają charakter instrukcyjny. Oznacza to, że w razie przekroczenia terminu organ może działać dalej. Wszystkie czynności nadal są ważne i rodzą skutki prawne. Przekroczenie terminów powoduje natomiast, że stronie mogą przysługiwać środki zaskarżania, a organ zobowiązany jest do dodatkowego specjalnego działania.

Przekroczenie terminu zobowiązuje organ administracji do powiadomienia o tym wszystkich stron postępowania. Powiadomienie musi nastąpić zarówno w razie zwłoki organu, to jest w sytuacji gdy przewlekłość nastąpiła z przyczyn zależnych od organu, jak i w razie wystąpienia okoliczności niezależnych. Zawiadomienie ma postać pisemnego postanowienia. Nie przysługuje na nie zażalenie. W postanowieniu organ wskazuje przyczynę zwłoki i nowy termin załatwienia sprawy (art. 36 § 1 k.p.a.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Sprawy urzędowe

Zażalenie z powodu przekroczenia terminu

W razie przekroczenia terminu załatwienia sprawy przez organ administracji stronie przysługują dwa środki zaskarżenia: zażalenie i skarga na bezczynność do sądu administracyjnego. Zażalenie wnosi się do organu administracji publicznej wyższego stopnia. Jeżeli takiego organu nie ma to stronie przysługuje wezwanie do usunięcia naruszenia prawa (art. 37 § 1 k.p.a.) Zażalenie można wnieść w każdym momencie, po przekroczeniu terminu na rozstrzygnięcie sprawy. Dotyczy to zarówno terminu ustawowego wynikającego z k.p.a.  jak i kolejnego terminu, wskazanego w postanowieniu organu. W razie uwzględnienia zażalenia, wyznaczony zostaje dodatkowy, ostateczny termin załatwienia sprawy, ponadto wyjaśniane są przyczyny zwłoki. Uwzględnienie zażalenia otwiera również możliwość do pociągnięcia do odpowiedzialności dyscyplinarnej lub służbowej pracownika winnego niedochowania terminu.

Skarga na bezczynność organu

Kolejnym środkiem zaskarżenia jest skarga na bezczynność, składana do sądu administracyjnego. Skargę można wnieść w każdym czasie. Jedynym warunkiem jest to, by wcześniej strona wniosła zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie. Skargę wnosi się do sądu administracyjnego za pośrednictwem organu, który skarżony jest o bezczynność. Sąd uwzględni skargę jeżeli uzna, że organ miał obowiązek podjąć określone działanie i nie zrobił tego w terminie z przyczyn od siebie zależnych. Niezawinione przez organ niedochowanie terminu skutkować będzie oddaleniem skargi jako bezzasadnej. W razie uwzględnienia skargi sąd wydaje wyrok, w którym:

  • Zobowiązuje organ do wydania w określonym terminie aktu, interpretacji albo do dokonania czynności;
  • Zobowiązuje organ do stwierdzenia albo uznania uprawnienia lub obowiązku wynikających z przepisów prawa;
  • Stwierdza, że organ dopuścił się bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania;

W wyroku sąd zobowiązuje organ do rozstrzygnięcia sprawy, natomiast nie wpływa na sposób tego rozstrzygnięcia. Jeżeli organ po wydaniu wyroku nadal pozostaje w bezczynności to strona może wnieść ponowną skargę. Tym razem w skardze można domagać się dodatkowo wymierzenia organowi grzywny.

Zobacz serwis: Wnioski

Odszkodowanie

Kolejnym uprawnieniem strony jest możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Roszczenie to przysługuje wtedy, gdy organ nie zastosował się do orzeczenia sądu. Odszkodowanie przysługuje na zasadach określonych w kodeksie cywilnym. Jeżeli w ciągu trzech miesięcy od dnia złożenia wniosku o odszkodowanie nie zostało ono wypłacone, strona może wnieść powództwo do sądu powszechnego.

Adwokat Marta Kawecka

Kancelaria Adwokacka Marta Kawecka

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozwód pozasądowy – będzie można rozwiązać małżeństwo przed kierownikiem USC. Jaka będzie procedura? Są już założenia nowelizacji

W ramach deregulacji prawa Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło pod koniec kwietnia 2025 r. założenia nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz niektórych innych ustaw, która ma na celu wprowadzenie możliwości pozasądowego rozwiązania małżeństwa (tzw. rozwodu pozasądowego). W tym nowym trybie rozwiązanie małżeństwa następowało będzie w drodze czynności podejmowanych przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego, który sprawdzi, czy zaistniały ustawowe przesłanki rozwodu pozasądowego i dokona odpowiednich wpisów w rejestrze stanu cywilnego. Ten nowy tryb rozwodu ma być wyjątkiem od zasady rozwiązania małżeństwa przez sąd.

Ile jest warta informacja czy akcja zdrożeje? Kolizja interesów prawnych i obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej a należyte wykonywanie zadań giełdowych. Przepisy i sankcje

W sytuacji kolizji pomiędzy obowiązkiem lojalnego wykonywania obowiązków służbowych a obowiązkiem zachowania tajemnicy i ochrony informacji poufnych, rozstrzygnięcie, które przyznaje pierwszeństwo temu drugiemu, opiera się na fundamentalnych zasadach prawa rynku kapitałowego oraz etyce zawodowej. Zasadniczo, ochrona rynku finansowego i zapobieganie nadużyciom w obrocie papierami wartościowymi mają nadrzędne znaczenie, a w związku z tym obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej w kontekście informacji poufnych staje się priorytetowy. Jest to nie tylko kwestia przestrzegania przepisów prawa, ale także zapewnienia uczciwości i przejrzystości w działaniach podejmowanych na rynku kapitałowym - pisze radca prawny K. Jakub Gładkowski. I wyjaśnia także jakie są sankcje i odpowiedzialność za tego typu naruszenia w unijnym i polskim porządku prawnym.

Rozwód w 2025 i 2026 r. [FAQ]

Co może się zmienić w procedurach rozwodowych? Jakie są aktualne przepisy? Co trzeba wiedzieć o rozwodzie w 2025 2026 r.? Oto odpowiedzi na najważniejsze pytania!

Sejm na żywo 5 maja: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie nadinsp. Adama Cieślaka, Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

REKLAMA

Emerytura i renta po śmierci seniora. Kiedy można ją zatrzymać, a kiedy trzeba zwrócić. ZUS musi wypłacić świadczenie jeżeli zmarły nabył do niego prawo

ZUS informuje, że po śmierci osoby pobierającej emeryturę lub rentę, ZUS wstrzymuje wypłatę świadczeń, ponieważ prawo do nich wygasa. Jeśli jednak emerytura lub renta została wypłacona po śmierci, ale w miesiącu, w którym ta śmierć miała miejsce, nie zawsze jest konieczne zwracanie tych pieniędzy do ZUS-u. W niektórych sytuacjach rodzina może zatrzymać ostatnią wypłatę, o ile zmarły miał do niej prawo.

Dwie decyzje w jednej kopercie prześle ZUS do emerytów i rencistów w maju 2025 r. Przeczytaj uważnie i sprawdź wysokość świadczeń

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wysyłkę corocznej korespondencji do emerytów i rencistów. W jednej kopercie znajdą dwie decyzje – o waloryzacji z marca 2025 r. oraz przyznaniu dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego czyli tzw. trzynastki.

Grillowanie na balkonie i w parku – czy jest dozwolone?

Nadejście wiosny można poczuć nie tylko w zwiększonych temperaturach, ale także w zapachach unoszonych przez powietrze. Bowiem gdy tylko zaczyna się sezon, Polacy chętnie zaczynają grillować. Rośnie wtedy nie tylko sprzedaż grillowych akcesoriów, ale także statystyczna liczba mandatów udzielonych przez Straż Miejską plenerowym koneserom. Większość mieszkańców miast nie posiada własnego ogrodu, dlatego wielu zadaje sobie pytanie, czy grillowanie na balkonie lub w parku jest dozwolone.

Jak nie zaciągać pożyczki?

Każde postanowienie w umowie pożyczkowej może mieć realny wpływ na sytuację finansową pożyczkobiorcy, zwłaszcza jeśli chodzi o dodatkowe opłaty, prowizje czy warunki spłaty. Bardzo ważna jest świadomość prawna, pochopne podejmowanie decyzji odłóż na bok. Zatem jak nie zaciągać pożyczki?

REKLAMA

2962 zł dla matek czy ojców, bo: 500 zł (aktywnie w domu) + 1662 zł (zasiłek) + 800plus. Nie opłaca im się pracować za minimalną krajową

Mówi się o państwie opiekuńczym, o państwie socjalnym. I coś w tym jest. Wśród rodziców dzieci, którzy nie są zatrudnieni mówi się, że przy różnych świadczenia pieniężnych i zasiłkach jakie można otrzymać od państwa nie opłaca im się pracować za minimalną krajową. Wprawdzie może mieliby netto te kilkaset złotych więcej, ale za to jakim kosztem, kosztem pracy i czasu. Rodzice wolą dostać np. 2962 zł, bo: 500 zł (aktywnie w domu) + 1662 zł (zasiłek) + 800plus. Oczywiście taki schemat nie jest dany raz na zawsze! Jeśli jest dwoje dzieci kwota ta zwiększa się o kolejne 500 i 800 zł.

Uważam, że Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 4 czerwca 2024 r. niesprawiedliwie pominął grupę emerytów, która złożyła wnioski o wcześniejszą emeryturę między 6 czerwca a 31 grudniem 2012 r.

Do naszej redakcji stale trafiają historie emerytów, którzy uważają, że zostali pokrzywdzeni przez niekorzystne przeliczenie wcześniejszych emerytur. Trwa to od 2013 r. aż do dnia dzisiejszego. Mechanizm pokrzywdzenia? Emerytura powszechna jest pomniejszana o np. 1000 zł miesięcznie jako sankcja za pójście na emeryturę wcześniejszą. Miesiąc w miesiąc. W artykule przykład takiego listu – autorem jest emerytowany operator kamery. Opisał, że wprost pytał się w ZUS w 2012 r (pracowników i służby prasowe), czy straci na emeryturze powszechnej za pójście na wcześniejszą emeryturę. Usłyszał, że absolutnie nie. Okazało się, że stracił i traci do teraz (do 2025 r.). Historia emeryta jest więc interesująca bo czuł w 2012 r., że zbyt piękne jest, aby nie było jakiegoś haczyka we wcześniejszej emeryturze. I próbował uniknąć zagrożenia szukając informacji w ZUS. Nie udało mu się (pomimo starań).

REKLAMA