REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezczynność organu administracji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bezczynność organu administracji /fot. Fotolia
Bezczynność organu administracji /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie sprawy administracyjne powinny być załatwiane w określonych terminach. Terminy te wskazuje albo kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.) albo, w niektórych sprawach, przepisy szczególne.

Przykładem przepisu szczególnego zawierającego termin załatwienia sprawy jest art. 11 ust.3 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Zgodnie z nim decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydaje się w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku.

REKLAMA

REKLAMA

Ogólne terminy załatwienia sprawy

W świetle kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji publicznej zobowiązany jest załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Rozstrzygnięcie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca. Sprawy szczególnie skomplikowane powinny być rozstrzygnięte nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od wszczęcia postępowania. W postępowaniu odwoławczym sprawy powinny być załatwione w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania. Wszystkie powyższe terminy określa art. 35 k.p.a.

Są to terminy maksymalne, a więc organ może załatwić sprawę szybciej. Należy jednak podkreślić, że terminy te mają charakter instrukcyjny. Oznacza to, że w razie przekroczenia terminu organ może działać dalej. Wszystkie czynności nadal są ważne i rodzą skutki prawne. Przekroczenie terminów powoduje natomiast, że stronie mogą przysługiwać środki zaskarżania, a organ zobowiązany jest do dodatkowego specjalnego działania.

REKLAMA

Przekroczenie terminu zobowiązuje organ administracji do powiadomienia o tym wszystkich stron postępowania. Powiadomienie musi nastąpić zarówno w razie zwłoki organu, to jest w sytuacji gdy przewlekłość nastąpiła z przyczyn zależnych od organu, jak i w razie wystąpienia okoliczności niezależnych. Zawiadomienie ma postać pisemnego postanowienia. Nie przysługuje na nie zażalenie. W postanowieniu organ wskazuje przyczynę zwłoki i nowy termin załatwienia sprawy (art. 36 § 1 k.p.a.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Sprawy urzędowe

Zażalenie z powodu przekroczenia terminu

W razie przekroczenia terminu załatwienia sprawy przez organ administracji stronie przysługują dwa środki zaskarżenia: zażalenie i skarga na bezczynność do sądu administracyjnego. Zażalenie wnosi się do organu administracji publicznej wyższego stopnia. Jeżeli takiego organu nie ma to stronie przysługuje wezwanie do usunięcia naruszenia prawa (art. 37 § 1 k.p.a.) Zażalenie można wnieść w każdym momencie, po przekroczeniu terminu na rozstrzygnięcie sprawy. Dotyczy to zarówno terminu ustawowego wynikającego z k.p.a.  jak i kolejnego terminu, wskazanego w postanowieniu organu. W razie uwzględnienia zażalenia, wyznaczony zostaje dodatkowy, ostateczny termin załatwienia sprawy, ponadto wyjaśniane są przyczyny zwłoki. Uwzględnienie zażalenia otwiera również możliwość do pociągnięcia do odpowiedzialności dyscyplinarnej lub służbowej pracownika winnego niedochowania terminu.

Skarga na bezczynność organu

Kolejnym środkiem zaskarżenia jest skarga na bezczynność, składana do sądu administracyjnego. Skargę można wnieść w każdym czasie. Jedynym warunkiem jest to, by wcześniej strona wniosła zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie. Skargę wnosi się do sądu administracyjnego za pośrednictwem organu, który skarżony jest o bezczynność. Sąd uwzględni skargę jeżeli uzna, że organ miał obowiązek podjąć określone działanie i nie zrobił tego w terminie z przyczyn od siebie zależnych. Niezawinione przez organ niedochowanie terminu skutkować będzie oddaleniem skargi jako bezzasadnej. W razie uwzględnienia skargi sąd wydaje wyrok, w którym:

  • Zobowiązuje organ do wydania w określonym terminie aktu, interpretacji albo do dokonania czynności;
  • Zobowiązuje organ do stwierdzenia albo uznania uprawnienia lub obowiązku wynikających z przepisów prawa;
  • Stwierdza, że organ dopuścił się bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania;

W wyroku sąd zobowiązuje organ do rozstrzygnięcia sprawy, natomiast nie wpływa na sposób tego rozstrzygnięcia. Jeżeli organ po wydaniu wyroku nadal pozostaje w bezczynności to strona może wnieść ponowną skargę. Tym razem w skardze można domagać się dodatkowo wymierzenia organowi grzywny.

Zobacz serwis: Wnioski

Odszkodowanie

Kolejnym uprawnieniem strony jest możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Roszczenie to przysługuje wtedy, gdy organ nie zastosował się do orzeczenia sądu. Odszkodowanie przysługuje na zasadach określonych w kodeksie cywilnym. Jeżeli w ciągu trzech miesięcy od dnia złożenia wniosku o odszkodowanie nie zostało ono wypłacone, strona może wnieść powództwo do sądu powszechnego.

Adwokat Marta Kawecka

Kancelaria Adwokacka Marta Kawecka

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Luka w przepisach. Opiekun niepełnosprawnych traci 847 zł miesięcznie (4134 zł - 3287 zł). Zyskuje święty spokój

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

Wytyczne w MOPS, żeby dawać jak najmniej zasiłków. Fałsz czy prawda? Na przykładzie zasiłku celowego 200 zł i zasiłku stałego dla stopnia umiarkowanego [List]

Wiele osób piszących do Infor.pl opisuje swoje doświadczenia co do teorii, że zostało wydane odgórne polecenie ograniczania świadczeń wypłacanych przez MOPS. Przykładowo w artykule publikujemy list czytelnika, który twierdzi, że ma informację o poleceniach wydawanych dla pracowników socjalnych w MOPS, aby starali się ograniczyć kwoty przeznaczane na świadczenia dla potrzebujących. Od czasu zaniżania punktacji w WZON co do świadczenia wspierającego (poziom potrzeby wsparcia) stale widzę na forach internetowych tego typu opinie. Jak w każdej teorii spiskowej nie wiadomo, kto miałby wydawać takie zalecenia oraz jak możliwe jest ich wdrożenie i kontrolowanie. Niemniej zjawisko takiego postrzegania MOPS, PZON. WZON, PFRON istnieje od lat i chyba się nasila od 2024 r. (prawdopodobnie z uwagi na powszechnie krytykowaną praktykę przyznawania punktów do świadczenia wspierającego).

Spadek i zachowek a obowiązki rodzinne. Przepisy po zmianach

Niedopełnianie obowiązków rodzinnych może wpływać na późniejsze kwestie dotyczące dziedziczenia. Niekiedy jednak odsunięcie krewnych od spadku nie należy do najłatwiejszych. Trzeba pamiętać o szeregu wymogów. Jakich?

REKLAMA

Znalazłeś pracę, ale ją straciłeś? Nowe przepisy pozwalają bezrobotnym wrócić do zasiłku

1 czerwca 2025 roku weszła w życie nowa ustawa o rynku pracy, która wprowadza zmiany dotyczące powrotu do zasiłku dla bezrobotnych. Zgodnie z nowymi przepisami, osoba bezrobotna, która podjęła pracę lub rozpoczęła działalność gospodarczą, będzie mogła ponownie ubiegać się o zasiłek, jeśli spełni ustalone kryteria. Jakie? Oto szczegóły.

W 2026 roku pracownik z najniższym wynagrodzeniem dostanie ponad 14 tys. zł za rozwiązanie umowy. Skąd ta kwota?

Na co mogą liczyć najniżej wynagradzani pracownicy w przypadku niespodziewanej utraty pracy? Obowiązujące przepisy jasno regulują ich prawa i obowiązki pracodawców. Jednym z nich jest wypłata odprawy pieniężnej. Ale czy będzie należała się każdemu?

Umiarkowany stopień niepełnosprawności. Co przysługuje [LISTA 2026]

Osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności nierzadko zastanawiają się nad tym, na jakiego rodzaju wsparcie mogą liczyć. Co daje orzeczenie? Jakie są przywileje w pracy? Czy w 2026 r. wzrosną kwoty dostępnych świadczeń i zasiłków? Co z kryteriami dochodowymi? Kto może dostać świadczenie wspierające z ZUS? Prezentujemy najważniejsze zasady w MOPS, PFRON i nie tylko.

Sąd unieważnił kredyt hipoteczny z WIBOR-em. W umowie zabrakło tych ważnych informacji. Co to oznacza dla innych kredytobiorców?

W dniu 23 października 2025 r. Sąd Okręgowy w Suwałkach, I Wydział Cywilny sygn. akt I C 600/23 unieważnił umowę kredytu hipotecznego opartego na stawce referencyjnej WIBOR, zawartą w 2021 r. z BNP Paribas Bank Polski S.A. To ważny sygnał dla rynku - sądy coraz uważniej przyglądają się przejrzystości umów kredytowych i temu, czy konsument ma realną szansę zrozumieć mechanizm oprocentowania.

REKLAMA

Urlop regeneracyjny dla wszystkich. Aż 3 miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Czy już niedługo każdy pracownik będzie mógł skorzystać aż z 3 miesięcy płatnego wolnego co 7 lat? Jedynym warunkiem, który trzeba by spełnić, byłoby odpowiednio długie świadczenie pracy na rzecz jednego pracodawcy. Problemy zdrowotne nie byłyby warunkiem udzielenia wolnego.

Choroba się przedłuża i kończy się zasiłek chorobowy? ZUS: bez obaw – jest jeszcze świadczenie rehabilitacyjne. Jak je uzyskać?

Świadczenie rehabilitacyjne może dostać osoba, która po wyczerpaniu zasiłku chorobowego nadal jest chora, a dalsze leczenie lub rehabilitacja dają jej szanse na odzyskanie zdolności do pracy. Świadczenie nie jest przyznawane z urzędu, tylko trzeba złożyć wniosek. O stanie zdrowia i konieczności przyznania świadczenia rehabilitacyjnego orzeka lekarz orzecznik ZUS - wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

REKLAMA