reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Praca > Praca > Inne > Umowa w formie telepracy

Umowa w formie telepracy

Pracodawca zwraca się z zapytaniem, jakie wymogi formalne powinna spełniać umowa o pracę zawarta w formie telepracy?

Umowa o pracę zawarta pomiędzy pracodawcą a telepracownikiem powinna spełniać wszelkie wymogi przewidziane przez kodeks pracy dla każdej standardowej umowy o pracę. Umowa ta powinna przede wszystkim zawierać postanowienia określone w art. 29 kodeksu pracy.

Umowa taka powinna zatem określać strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:
1) rodzaj pracy,
2) miejsce wykonywania pracy,
3) wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,
4) wymiar czasu pracy,
5) termin rozpoczęcia pracy

Poza obligatoryjnymi elementami umowy o pracę, taka umowa powinna zawierać wyraźne określenie warunków wykonywania umówionej pracy, charakterystycznych wyłącznie dla telepracy, określonych w art. 675 § 1 kodeksu pracy.

Praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną (telepraca). Telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

Zobacz: Kodeks Pracy

Warunki zawarte w umowie o telepracę nie mogą dyskryminować telepracownika w stosunku do innych pracowników zatrudnionych u tego pracodawcy przy wykonywaniu tego samego lub podobnego rodzaju pracy.

W szczególności telepracownik nie może być dyskryminowany w zakresie warunków zatrudnienia, w szczególności wynagradzania, awansowania, a także dostępu do szkoleń w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Pracownicy świadczący jednakową pracę bądź pracę o jednakowej wartości mają prawo do jednakowego wynagrodzenia.
W wyniku nawiązania stosunku pracy telepracownik zobowiązuje się do osobistego świadczenia pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem, natomiast pracodawca zobowiązuje się do wypłaty wynagrodzenia - art. 22 kodeksu pracy.

Specyfika umowy o pracę telepracownika jest skutkiem przyjętej definicji telepracy i telepracownika. Telepracownikiem jest pracownik, wykonujący pracę regularnie poza zakładem pracy, który w tym celu wykorzystuje środki komunikacji elektronicznej i przekazuje pracodawcy rezultaty swojej pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, zwłaszcza za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Zobacz: Zmiana rodzaju umowy o pracę

Cechami odróżniającymi umowę o pracę zawartą z telepracownikiem od innych umów z innymi pracownikami są przede wszystkim miejsce świadczenia pracy oraz inna organizacja procesu pracy, w szczególności sposób przekazywania pracodawcy wyników pracy przez telepracownika.

W przypadku, gdy wykonywanie pracy w formie telepracy rozpoczyna się w trakcie istniejącego już stosunku pracy informacja ta powinna zostać przedstawiona pracownikowi do dnia rozpoczęcia świadczenia pracy w formie telepracy.

Podstawa prawna:
Ustawa kodeks pracy ( Dz. U. z 1998 Nr 21 poz. 94 ze zm.)

reklama

Czytaj także

Źródło:

INFOR

Zdjęcia


Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

JGBS Biernat & Partners S.K.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama