REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rośnie presja na nowy dodatek. Petycje i interpelacje nic nie dają. Rząd wciąż konsultuje [renta, osoba niepełnosprawna]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Druga renta dla osób niesamodzielnych: Upływający czas i przedłużające się pracę nad projektem budzą jednak coraz większe zniecierpliwienie i obawy środowiska
Druga renta dla osób niesamodzielnych: Upływający czas i przedłużające się pracę nad projektem budzą jednak coraz większe zniecierpliwienie i obawy środowiska
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Osoby niesamodzielne (renciści) są zniecierpliwione postawą rządu co do obiecanego drugiego dodatku dla rencistów. Obecnie taki dodatek jest przypisany do renty socjalnej. Rząd obiecał go także dodać do renty z tytułu niezdolności do pracy. Niestety od miesięcy rząd jednolicie komunikuje - "trwają konsultacje".

W efekcie osoby niepełnosprawne i niesamodzielne starają się kierować do Sejmu interpelacje i petycje (podobnie jest z ministerstwami) w sprawie drugiego dodatku do renty. Poniżej przykład najnowszej interpelacji, którą przysłała nam czytelniczka Infor.pl.

REKLAMA

Petycja nr 1 - osoby niepełnosprawne z kolejnym dodatkiem do renty. Niestety rząd wciąż konsultuje

Adresat: dr Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

INTERPELACJA

REKLAMA

Działając na podstawie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora art. 14 ust. 1 pkt 7 z dnia 9 maja 1996 r. (Dz. U. 1996 Nr 73 poz. 350 z późn. zm.) oraz art. 191-193 Regulaminu Sejmu (MP 2009 Nr 5 poz. 47) zwracam się do Pani Ministry z interpelacją poselską w sprawie: postępów prac nad rozwiązaniami legislacyjnymi dla osób z orzeczoną całkowitą niezdolnością do pracy oraz do samodzielnej egzystencji pobierających inne świadczenia niż renta socjalna.

W październiku 2024 roku wystąpiłem z interpelacją poselską w sprawie sytuacji osób korzystających ze świadczenia rentowego oraz mających orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji. Po uchwalaniu przez Sejm ważnej nowelizacji ustawy o rencie socjalnej dla osób całkowicie niezdolnych do pracy i samodzielnej egzystencji jak i ich najbliższym, a w zasadzie już w trakcie jej procedowania, środowisko osób korzystających ze świadczenia rentowego oraz mających orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji, zwracało uwagę, iż pominięcie ich w tej ustawie rodzi sytuację nierówności wsparcia państwa, przy tożsamych potrzebach. Z wielką nadzieją przyjęta została odpowiedź z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, w której czytamy m.in.” W Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zostały przygotowywane rozwiązania legislacyjne dla osób z orzeczoną całkowitą niezdolnością do pracy oraz do samodzielnej egzystencji pobierających inne świadczenia niż renta socjalna. W dniu 13 listopada 2024 r. skierowany został do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wniosek o wpis do Wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów Projekt ustawy o dodatku dopełniającym dla osób pobierających rentę z tytułu niezdolności do pracy lub służby.” Upływający czas i przedłużające się pracę nad projektem budzą jednak coraz większe zniecierpliwienie i obawy środowiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym proszę o udzielenie mi odpowiedzi na następujące pytania:

Ważne

1. Na jakim etapie prac legislacyjnych jest ww. projekt?

2. Czy prowadzone były konsultacje społeczne projektu? Jeśli tak, to czy zostały już zakończone i jakie są ich efekty?

3. Czy prawdą jest, że projekt czeka na opinie z Ministerstwa Finansów? Jeśli tak, to kiedy został on skierowany do Ministerstwa Finansów?

4. Jakie konkretne konsultacje, uzgodnienia przewidziane są przed skierowaniem projektu pod obrady Sejmu, jaki jest przewidziany ich harmonogram?

5. W jakim terminie planowane jest zakończenie prac nad projektem i skierowanie go pod obrady Sejmu?

Z poważaniem

Poseł na Sejm RP

Marek Rząsa

Petycja nr 2 - Na jakim poziomie zaawansowania są prowadzone uzgodnienia w sprawie drugiego dodatku

Przemyśl, dnia 26 czerwca 2025r.

Szanowny Pan Andrzej Domański Minister Finansów

I N T E R P E L A C J A

Działając na podstawie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora art. 14 ust. 1 pkt 7 z dnia 9 maja 1996 r. (Dz. U. 1996 Nr 73 poz. 350 z późn. zm.) oraz art. 191-193 Regulaminu Sejmu (MP 2009 Nr 5 poz. 47) zwracam się do Pana Ministra z interpelacją poselską w sprawie: uzgodnień rozwiązań legislacyjnych dla osób z orzeczoną całkowitą niezdolnością do pracy oraz do samodzielnej egzystencji pobierających inne świadczenia niż renta socjalna.

W październiku 2024 roku wystąpiłem z interpelacją poselską w sprawie sytuacji osób korzystających ze świadczenia rentowego oraz mających orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji. Po uchwalaniu przez Sejm ważnej nowelizacji ustawy o rencie socjalnej dla osób całkowicie niezdolnych do pracy i samodzielnej egzystencji jak i ich najbliższym, a w zasadzie już w trakcie jej procedowania, środowisko osób korzystających ze świadczenia rentowego oraz mających orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji, zwracało uwagę, iż pominięcie ich w tej ustawie rodzi sytuację nierówności wsparcia państwa, przy tożsamych potrzebach. Dlatego z wielką nadzieją przyjęta została odpowiedź z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, w której czytamy m.in.” W Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zostały przygotowywane rozwiązania legislacyjne dla osób z orzeczoną całkowitą niezdolnością do pracy oraz do samodzielnej egzystencji pobierających inne świadczenia niż renta socjalna. W dniu 13 listopada 2024 r. skierowany został do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wniosek o wpis do Wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów Projekt ustawy o dodatku dopełniającym dla osób pobierających rentę z tytułu niezdolności do pracy lub służby.” Upływający czas i przedłużające się prace nad projektem budzą jednak coraz większe zniecierpliwienie i obawy środowiska. Z przekazanych mi informacji wynika, iż obecnie trwają uzgodnienia projektu z Ministerstwem Finansów i to od ich zakończenia i wyniku uzależnione jest jego dalsze procedowanie.

Ważne

W związku z powyższym proszę o udzielenie mi odpowiedzi na następujące pytanie:

1. Na jakim poziomie zaawansowania są prowadzone uzgodnienia, kiedy można oczekiwać ich zakończenia?

Z poważaniem

Poseł na Sejm RP

Marek Rząsa

Dodatek do renty chorobowej - kolejne interpelacje i kolejne odpowiedzi rządu mówiące o trwających konsultacjach i analizach

Odpowiedzi rządu zawierają taką formułkę:

W związku z wątpliwościami dotyczącymi nierówności w uprawnieniu do dodatku dopełniającego występującej pomiędzy osobami z orzeczoną niezdolnością do samodzielnej egzystencji, które pobierają rentę socjalną (zgodnie z ustawą o rencie socjalnej), a pobierającymi rentę z tytułu niezdolności do pracy (zgodnie z ustawą o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, oraz ustawami regulującymi sytuację prawną rencistów mundurowych) w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowano założenia projektu ustawy o dodatku dopełniającym dla osób z orzeczoną całkowitą niezdolnością do pracy oraz z orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji, pobierających inne świadczenia niż renta socjalna. Wniosek o wpis projektu do Wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów złożono do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Zgodnie z ustaleniami Zespołu do Spraw Programowania Prac Rządu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zagadnienie to wymaga jednak pogłębionej analizy. Obecnie trwają w tym zakresie uzgodnienia z Ministrem Finansów. Podjęcie dalszych prac legislacyjnych uzależnione jest od ich wyniku. Na dzień dzisiejszy, w związku z trwającą analizą, nie można jednoznacznie określić terminu przyjęcia projektu przez Radę Ministrów oraz dnia uchwalenia jej przez Sejm.

Polecamy VAT 2025. Podatki część 2

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielka rewolucja w ZUS coraz bliżej? Nowy projekt ustawy o ubezpieczeniach społecznych zapowiada koniec biurokracji, przejęcie rozliczeń przez ZUS i cyfrową obsługę płatników

Rząd szykuje największą od lat propozycję zmian w systemie ubezpieczeń społecznych. Zakłada ona, że to ZUS przejmie od przedsiębiorców obowiązek wyliczania i rozliczania składek, co ma uprościć procedury, zmniejszyć liczbę błędów i odciążyć miliony płatników. Reforma, przygotowana przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ma zostać wdrożona etapami do 2031 roku i wprowadzić m.in. jednolity plik ubezpieczeniowy oraz pełną cyfryzację rozliczeń.

Sprzedając nieruchomość, można stracić własność i nie otrzymać od nabywcy ani grosza. Akt notarialny przed tym nie zabezpiecza. Jest jednak na to sposób, choć nie powie o nim każdy notariusz

Nie każdy jest świadomy, że dokonując sprzedaży domu czy mieszkania (pomimo zachowania wymaganej formy aktu notarialnego), można nabawić się nie lada problemów, jeżeli nie zadba się o jeden mały szczegół transakcji – moment zapłaty ceny przez nabywcę nieruchomości (lub odpowiednie zabezpieczenie tej zapłaty). W jaki sposób przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży domu czy mieszkania, aby pod względem uzyskania zapłaty ceny za zbywaną nieruchomość – nie wiązała się ona z ryzykiem dla sprzedającego?

Tych opłat (wbrew powszechnej praktyce) szkoły i przedszkola nie mogą pobierać od rodziców w roku szkolnym 2025/2026. Ważna informacja dla rodziców uczniów i przedszkolaków, rozpoczynających rok szkolny

Bardzo częstym zjawiskiem jest obciążanie rodziców, przez szkoły, kosztami przygotowania posiłków w stołówce szkolnej, dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych (a w przypadku, gdy szkoła korzysta z usług firmy cateringowej – również kosztami ich dowozu). Jest to praktyka, która nie jest jednak zgodna z przepisami ustawy – Prawo oświatowe i orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jak zatem jest z tymi obiadami w szkołach (i przedszkolach), kto i w jakim zakresie ponosi ich koszt oraz którym uczniom przysługuje całkowite zwolnienie z opłat za posiłki w roku szkolnym 2025/2026?

Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

REKLAMA

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

Rada Gabinetowa 27 sierpnia: Prezydent Nawrocki chce porozumienia, które będzie miało wpływ na system legislacyjny państwa polskiego

Rada Gabinetowa, zwołana przez prezydenta Karola Nawrockiego, odbyła się dziś rano w Pałacu Prezydenckim. Przedmiotem obrad Rady był stan finansów publicznych, inwestycje rozwojowe, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i elektrowni jądrowych, a także ochrona polskiego rolnictwa.

Świadczenie wspierające: Rząd nie będzie chronił osób niepełnosprawnych (stopień znaczny)

Przed czym miałby chronić? Przed opłatami ponoszonymi przez osoby niepełnosprawne. To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji, chodź przecież to politycy stworzyli skomplikowany system przyznawania świadczenia wspierającego, z którym nie radzą sobie osoby niepełnosprawne i ich rodziny.

REKLAMA

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w obowiązkach wobec ZUS-u. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników [założenia projektu nowelizacji]

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

REKLAMA