REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak bezpiecznie kupować na wyprzedażach

Sezonowe obniżki letnich kolekcji przyciągają do sklepów tłumy. W ferworze zakupów i polowania na okazje warto jednak zachować zdrowy rozsądek. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że aż 43% kupujących podczas wyprzedaży sezonowych nie wie jakie prawa konsumenckie im przysługują.

Czy za fotografowanie muzealnych eksponatów trzeba dodatkowo płacić?

Muzea nie mogą zakazać fotografowania eksponatów, a także pobierać dodatkowych opłat za fotografowanie obrazów, rzeźb i innych przedmiotów wystawionych w salach ekspozycyjnych, stwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie w wyroku z dnia 5 marca 2010 r.

Obowiązki biura podróży

Planując wyjazd wakacyjny nie zawsze się zastanawiamy nad formalnościami. Najważniejsze to znaleźć atrakcyjną wycieczkę w dobrej cenie. Warto jednak zastanowić się, czego trzeba wymagać podpisując umowę z biurem podróży i jakie ciążą na nim obowiązki.

Jak podróżować ze zwierzętami

Wakacje to czas podróży. Często naszymi towarzyszami są również domowe zwierzęta. Warto się wiedzieć, co należy zrobić, aby bez problemów przewieźć zwierzę na pokładzie samolotu czy statku.

REKLAMA

Dlaczego oscypek musi posiadać certyfikat Unii Europejskiej

Oscypek to typowy produkt regionalny, charakterystyczny dla polskich gór. Wpisanie go na unijną listę produktów chronionych, spowodowało znaczny wzrost sprzedaży, ale również konieczność posiadania certyfikatu Unii Europejskiej. Bacowie narzekają na biurokrację, a na rynku pojawia się coraz więcej towarów bez certyfikatu. W związku z tym kontrolerzy zapowiadają nakładanie kar.

Jak skutecznie dochodzić roszczeń od sprzedawcy?

W zakupionych butach popękały podeszwy. Jesteś pewien swego, ale sprzedawca nie chce uznać reklamacji? Tutaj dowiesz się, jakie podjąć kroki.

Czy za odstąpienie od umowy muszę płacić sprzedawcy?

Przy odstąpieniu od umowy sprzedawca musi zwrócić całość zapłaconej ceny nawet jeżeli produkt nosi ślady zużycia. Może on jednak żądać zapłaty za używanie produktu po odstąpieniu od umowy.

Jak kupować przez internet

Często zawieramy umowy przez internet. Na co zwrócić uwagę przed wysłaniem wypełnionego formularza zamówienia? Czy można wycofać się z niesatysfakcjonującej transakcji? Jakie ryzyko wiąże się z nabywaniem rzeczy w sieci?

REKLAMA

Ceny roamingu w Unii Europejskiej pozostaną bez zmian

W dniu 8 czerwca 2010 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „ETS”) wydał wyrok, w którym stwierdził, iż rozporządzenie wspólnotowe dotyczące roamingu jest ważne, a tym samym, że Wspólnota była uprawniona do ustanowienia limitów opłat pobieranych przez operatorów telefonii komórkowej za połączenia roamingowe zarówno w rozliczeniach pomiędzy operatorami, jak i naliczanych użytkownikom telefonów.

Kiepskie wyniki kontroli żywności

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przebadał jakość wyrobów czekoladowych i winiarskich. Wyniki pokazują, że nie zawsze spożywamy to co powinniśmy.

Szpitalne leczenie za granicą

Dnia 15 czerwca 2010 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym stwierdził, że zgodnie z przepisami unijnymi państwo członkowskie ubezpieczenia (tzn. takie, w którym pacjent jest ubezpieczony) nie jest zobowiązane do zwrotu pacjentowi kosztów, które w państwie, gdzie była świadczona opieka medyczna obciążają tego pacjenta, jeżeli są one efektem nieplanowanej opieki szpitalnej, która została zapewniona pacjentowi podczas jego pobytu tymczasowego w innym państwie członkowskim niż państwo ubezpieczenia.

Jak rozwiązać umowę z operatorem?

Masz telefon komórkowy u jednego z operatorów, ale chcesz rozwiązać umowę? Tutaj dowiesz się co należy zrobić.

Co musisz wiedzieć zanim wykupisz wycieczkę?

Podpisując umowę z biurem podróży zatrzymaj foldery reklamowe, które przedstawiał ci organizator. Mogą się przydać przy ewentualnej reklamacji. Sprawdź o czym warto wiedzieć kupując wycieczkę.

Po nieudanej naprawie można odstąpić od umowy

Dwa miesiące temu kupiłem mikrofalówkę. Po miesiącu zaczęła się psuć. Naprawa reklamacyjna, której dokonał sprzedawca nic nie zmieniła. Gdy następnym razem zażądałem zwrotu pieniędzy, ten stwierdził, że muszę jeszcze raz ją dać do naprawy. Czy rzeczywiście mam taki obowiązek?

Jakich roszczeń będzie można dochodzić w postępowaniu grupowym?

Od 19 lipca 2010 r. będzie można wnosić do sądu pozwy grupowe. Postępowanie grupowe będzie jednak ograniczone do trzech kategorii spraw. Skorzystają głównie konsumenci.

Jak sprawdzić biuro podróży?

Jeżeli planujesz podczas wakacji wyjechać na wymarzoną wycieczkę, sprawdź najpierw czy biuro podróży działa legalnie.

O czym należy pamiętać przy letnich zakupach?

Płacąc przy kasie za kupione rzeczy nie zapomnij zabrać paragonu. Nie wyrzucaj go również od razu do śmieci. Może ci się przydać przy reklamacji.

Jak mądrze kupować na wyprzedażach?

Wyprzedaż nie zawsze będzie okazją cenową dla konsumenta. Pamiętaj, że promocje nie są powodowane dobrym sercem sprzedawcy ale chęcią reklamy, czy pozbycia się zbędnego towaru z magazynu.

Na jaką pomoc hotelu może liczyć jego gość

W działalności zakładów hotelarskich występują nieraz takie sytuacje, gdy hotele lub motele podejmują się świadczenia usług polegających na dokonaniu czynności faktycznych, co nie podlega bezpośrednio pod przepisy kodeksowe dotyczące zlecenia ani innych określonych typów umów o świadczenie usług.

Sprzedaż w obiektach hotelarskich

Umowa sprzedaży ma niebagatelne znaczenie dla działalności hotelarskiej ze względu na częste zawieranie umów tego typu przez gości hotelowych w związku z potrzebami zakupu różnych rzeczy na terenie obiektu hotelarskiego.

Usługi uzupełniające w hotelach i motelach

Podczas pobytu w hotelu możemy liczyć na pewnego rodzaju usługi uzupełniające, które będą nam oferowane. Zamawiając mycie, czy naprawę samochodu będziemy zawierać umowę o dzieło.

Czy gość hotelowy odpowiada za rzeczy użyczone nieodpłatnie przez hotel

W praktyce hotelarskiej różnego rodzaju przedmioty są udostępniane gościom hotelowym, co przybiera postać umowy użyczenia. Nieodpłatny charakter takiego użyczenia nie zwalnia jednak z odpowiedzialności za daną rzecz.

Czy cena biletu lotniczego przy rezerwacji jest ostateczna?

Rezerwując bilet, przewoźnik lotniczy jest obowiązany do zaprezentowania pełnej jego ceny w każdym etapie rezerwacji. Nie dotyczy to jednak opłat dodatkowych..

Oszczędzamy prąd: telewizor, monitor, drukarka

Często zdarza ci się zostawić telewizor w trybie czuwania? Pamiętaj, że w takiej sytuacji energia elektryczna jest nadal pobierana.

Programy lojalnościowe w hotelach

Programy lojalnościowe hotelach często opierają się na podarkach dla określonych kręgów gości. Podarki mają charakter prawny umowy darowizny, której odwołać nie można.

Gość hotelowy, czyli strona umowy

Umowa hotelowa jest umową odpłatną, zawsze ma charakter umowy wzajemnej, niezależnie od zasad płatności. Umowa ta ma z natury rzeczy charakter konsensualny. Może być zawarta w dowolniej formie przez podmiot nazywany zwykle hotelarzem.

Czy umowa hotelowa zawsze jest hotelowa?

Hotele oraz innego rodzaju zakłady hotelarskie zobowiązują się świadczyć za odpłatnością usługi hotelarskie na podstawie umowy, którą zwykle określa się mianem umowa hotelowa. Zawierana umowa ma kompleksowy charakter i nie da się zakwalifikować ją jako jeden z typów umów unormowanych przez prawo cywilne.

Czym się wyróżnia gwarancja konsumencka?

Konsumenci nie zwracają uwagi na treść gwarancji, ani na fakt, czy wręczany im dokument w ogóle można nazwać gwarancją. Nie widzą też różnicy pomiędzy gwarancją konsumencką, a gwarancją stosowaną w innych stosunkach prawnych.

Obowiązki informacyjne sprzedawcy – czyli co konsument ma prawo wiedzieć

Wchodzimy do sklepu i próbujemy wybrać najlepszy dla nas towar, ale na opakowaniu nie ma informacji, których szukamy, nie ma ich też na półce, gdzie towar leży, a spotkany przypadkiem sprzedawca, na zadawane przez nas pytania, wzrusza bezradnie ramionami. Taki obrazek zdarza się zbyt często. Ustawodawca nakłada na sprzedawców konkretne obowiązki informacyjne, więc je egzekwujmy.

Czy hotelarz może przetrzymać dowód osobisty gościa?

Właściciele hoteli i pensjonatów nie mają prawa zatrzymywać dowodu osobistego gościa. Takie uprawnienie nie przysługuje im nawet wtedy, gdyby dowód miał stanowić formę gwarancji uregulowania za pobyt.

Jak oszczędzać energię przy używaniu lodówki

Energię elektryczną da się oszczędzić praktycznie w każdej sytuacji. Można tego poprzez prawidłowe używanie lodówki. Sprawdź, czy czegoś nie przegapiłeś.

Operatorzy komórkowi na celowniku UOKiK

Polkomtel i Polska Telefonia Cyfrowa, czyli czołowi operatorzy telekomunikacyjny, znalazły się na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółki miały utrudniać przeprowadzenie kontroli, rozpoczętej w wyniku podejrzeń o nielegalne porozumienia na rynku.

Gwarancja a uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową

Gwarancja, jako źródło uprawnień konsumenta, nie zamyka drogi do dochodzenia roszczeń wynikających z ustawy na podstawie niezgodności towaru z umową.

Co trzeba wiedzieć o rezerwacji biletu lotniczego

Zakup biletu lotniczego od taniego przewoźnika wymaga kilkustopniowego procesu rezerwacji. Poczytaj co może cię podczas niej spotkać.

Jak sprawdzić, czy klauzula umowna jest niedozwolona

Stosowanie przez przedsiębiorców klauzul niedozwolonych jest niestety częstym procederem. Jeżeli podpisana przez nas umowa zawiera krzywdzące postanowienia, warto sprawdzić, czy klauzula nie ma niedozwolonego charakteru.

Jakie rzeczy trzeba zostawić w luku bagażowym

Nie wszystkie rzeczy, które można zabrać w rejs samolotem można wnieść w bagażu podręczny. Część będziemy musieli zostawić w luku bagażowym.

Czy można zabrać leki na pokład samolotu

Na pokład samolotu można zabrać jedynie niezbędne leki. Do kabiny pasażerskiej nie wejdziesz z sokiem, wodą, czy innym napojem o pojemności 100 ml, który został zakupiony przez kontrolą bezpieczeństwa

Czy neostrada wchodzi w skład usługi powszechnej

Telekomunikacja Polska odmówiła mi podłączenia neostrady z powodu braku warunków technicznych. Czy może tak postąpić skoro świadczy usługę powszechną?

Co to są niedozwolone klauzule umowne

Niedozwolone klauzule umowne występują w umowach zawieranych przez przedsiębiorców z konsumentami. Są niedozwolone z tego powodu, iż w sposób rażący naruszają prawa klienta oraz zasadę równości stron.

Jak oszczędzić na oświetleniu

Wybór oświetlenia, czy odpowiednie dobranie żarówek energooszczędnych, są istotne z punktu widzenia naszych rachunków za energię elektryczną. Sprawdź co zrobić, by płacić mniej.

Od 1 lipca nowe stawki maksymalne roamingu

Zabierając telefon komórkowy na wakacyjne wojaże po Unii Europejskiej warto poznać zasady roamingu. Od roku operatorzy obowiązkowo nasze rozmowy rozliczają w systemie sekundowym, a opłaty nie mogą być większe od stawek maksymalnych, obowiązujących w UE. Od 1 lipca 2010 r. będą one niższe.

Kiedy hotel jest hotelem

Wybierając kwaterunek na wakacje warto zwrócić uwagę, czy właściciel prawidłowo określa rodzaj swojego obiektu, tak żeby zamiast do hotelu nie trafić do motelu.

Twoje prawa w hotelu

Wybierając się na wakacje należy pamiętać, że także właściciele hoteli i pensjonatów mają w stosunku do nas określone obowiązki. Sprawdź jakie.

Konsument może wpisać dłużnika do rejestru długów

Dnia 14 czerwca 2010 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych. Dzięki nowym przepisom konsumenci łatwiej odzyskają swoje pieniądze zarówno od przedsiębiorców jak i innych konsumentów. Będą mogli umieścić swoich dłużników w rejestrze prowadzonym przez Biuro Informacji Gospodarczej.

Do rejestru dłużników za długi u osób prywatnych

Nieopłacony rachunek za telefon może spowodować, że o kredycie w banku będzie można tylko pomarzyć. Dzisiaj wchodzi w życie nowelizacja ustawy o informacji gospodarczej.

Prawa konsumenta

Szczególna ochrona konsumentów ma na celu zagwarantowanie praw w nierównym stosunku pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. Podstawowym aktem regulującym uprawnienia konsumenta jest ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.

Jak ogłosić upadłość konsumencką

Znowelizowana ustawa z dnia 28 lutego 2003r. Prawo upadłościowe i naprawcze przewiduje obecnie możliwość ogłoszenia upadłości przez osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej których niewypłacalność powstała wskutek wyjątkowych i niezależnych od nich okoliczności. Ogłoszenie upadłości jest jednak procesem skomplikowanym i długotrwałym. Tak oto przedstawia się w skrócie procedura ogłoszenia upadłości osoby fizycznej.

Zwiększanie liczby numerów prenumeraty to nieuczciwa konkurencja

Przedsiębiorca, który zwiększa liczbę numerów w prenumeracie wprowadza konsumentów w błąd i popełnia czyn nieuczciwej konkurencji – orzekł Sąd Apelacyjny w Warszawie.

Czy zwlekając z reklamacją konsument może stracić uprawnienia

W przypadku stwierdzenie niezgodności towaru z umową konsument jest zobowiązany do zawiadomienia o tym fakcie sprzedawcy. Jeżeli zwlekał z reklamacją ponad 2 miesiące i przyznał się do tego sprzedawcy, to straci swoje uprawnienia.

Pozaumowny pobór energii elektrycznej

W uchwale z dnia 19 grudnia 2009 r. Sąd Najwyższy wyjaśnił, iż: „Przedsiębiorstwo energetyczne może obciążyć odbiorcę energii elektrycznej opłatami określonymi w art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, tylko wtedy, gdy taka energia została rzeczywiście pobrana."

REKLAMA