Plikostrada czyli klon pobieraczka
03 sty 2013
W sieci funkcjonuje serwis do pobierania plików o nazwie Plikostrada.pl. Przyglądając się mu można zauważyć duże podobieństwo do ukaranego przez UOKiK serwisu Pobieraczek.pl.
Internetowy system rozwiązywania sporów z konsumentami?
26 mar 2012
Proponowana przez Komisję Europejską internetowa platforma rozwiązywania sporów na linii przedsiębiorca – konsumenta, ma ułatwić życie obydwu stronom. Przede wszystkim jednak zwiększy zakres ochrony praw konsumentów w całej Unii Europejskiej.
Reklamacja towaru kupionego przez internet (cz. 2)
27 lut 2012
Towary zakupione przez internet podlegają takiej samej reklamacji, jak te kupione w tradycyjnym sklepie. Sprzedawcą musi być jednak przedsiębiorca.
Reklamacja towaru kupionego przez internet (cz. 1)
27 lut 2012
Towary zakupione przez internet podlegają takiej samej reklamacji, jak te kupione w tradycyjnym sklepie. Poza tym kupujący mają 10-dniowy termin na odstąpienie od umowy.
Głos eksperta: czy ACTA zagraża naszej wolności?
17 lut 2012
Problem nie leży w samych zapisach umowy ACTA, ale w dotychczasowej praktyce implementowania do polskiego prawa regulacji dotyczących telekomunikacji i internetu.
Ograniczenie wolności w internecie?
ACTA – wolność słowa vs. prawa twórców
23 sty 2012
Kontrowersyjna umowa międzynarodowa doprowadziła do hakerskiego ataku na polskie strony rządowe. To tylko echa wielkiego frontu, w którego środku znaleźliśmy się przez przypadek.
ACTA, czyli z czym walczą hakerzy?
23 sty 2012
Ostatnie dni zaowocowały wzmożonymi atakami hakerów na strony internetowe polskiego rządu. Wszystko związane jest z zamiarem podpisania umowy ACTA przez polskie władze. Czym jest ACTA i o co chodzi hakerom?
Sprzedaż rzeczy prywatnych przez Internet a podatek dochodowy
05 sty 2012
Zakupy w sieci mają coraz większą liczbę zwolenników. W Internecie możemy kupić zarówno rzeczy nowe, jak i używane. Często szkoda nam wyrzucić daną rzecz. Zdarza się, że otrzymaliśmy nietrafiony prezent i po prostu chcemy się go pozbyć. Czy sprzedaż rzeczy prywatnych przez Internet podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?
Zakupy w drodze licytacji a „kup teraz” – możliwości odstąpienia od umowy
05 sty 2012
Zakupy przez Internet stają się coraz bardziej popularne. Pozwalają nie tylko zaoszczędzić czas, ale również pieniądze. Każde zakupy powinny być przemyślane, ponadto te dokonywane za pomocą sieci wymagają zachowania reguł ostrożności. Możemy przecież się rozmyślić. Czy przysługuje w takiej sytuacji prawo odstąpienia od umowy?
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość (10 dni) - WZÓR
14 paź 2011
Od umowy zawieranych na odległość (np. umowy przez internet), których przedmiotem jest świadczenie usług, konsument może odstąpić w terminie 10 dni od daty zawarcia umowy. Oświadczenie takie należy sporządzić na piśmie.
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość - WZÓR PISMA
14 paź 2011
Zaniedbanie wymogów informacyjnych, wymaganych od przedsiębiorcy przy umowach zawieranych na odległość, skutkuje tym, że termin dla konsumenta na odstąpienie od umowy może wynosić nawet 3 miesiące od dnia zawarcia umowy.
Vademecum: Konsumenci w internecie
19 lip 2011
Coraz więcej umów zawieranych jest za pośrednictwem internetu. Jakich pułapek powinniśmy się wystrzegać? Jakie uprawnienia mają konsumenci?
Zakupy na licytacji – czy można powołać się na wady oświadczenia woli?
12 lip 2011
Zakupy przez Internet są coraz bardzie popularne. Kupując na licytacjach nie mamy czasu na dokładne przeczytanie oferty i przemyślenie zakupu. Kierując się z pozoru świetną ofertą, coraz częściej padamy ofiarą oszustów. Czy można powołać się na wadę oświadczenia woli i na tej podstawie żądać zwrotu pieniędzy?
Zwrot rozpakowanego towaru
04 maja 2011
Kupiłeś coś przez internet ale chciałbyś to zwrócić? Każdy konsument ma prawo dokonać zwrotu towaru zakupionego przez internet w ciągu 10 dni. W pewnych sytuacjach taki zwrot nie będzie jednak możliwy.
Ściąganie plików z Internetu to nie przestępstwo
27 lut 2011
Rozpowszechnienie dostępu do Internetu zrewolucjonizowało zakres spojrzenia na kwestię praw autorskich. Twórcy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 1994 roku wielu rzeczy nie mogli przewidzieć. Jak w takim razie interpretować przepisy prawie pełnoletniej już ustawy w dzisiejszych realiach? Lista pytań dotyczących praw autorskich w Internecie wydaje się nie mieć końca.
Niedozwolone klauzule w umowach ze sklepami internetowymi
06 gru 2010
Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż elektroniczną mają obowiązek posługiwania się regulaminami przy zawieraniu umów. Te muszą być zgodne z wymogami kodeksu cywilnego i z ustawą o warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Ułatwienie dla usługodawców i usługobiorców – punkt kontaktowy
02 gru 2010
Usługodawcy i usługobiorcy będą mogli korzystać z punktu kontaktowego, który powstała przy ministerstwie gospodarki. Chodzi o usługi świadczone drogą elektroniczną.
Kiedy i co trzeba zrobić, żeby skutecznie zwrócić niechciany towar?
09 lis 2010
Obowiązujące przepisy nie wspominają o prawie konsumenta do zwrotu pełnowartościowego towaru zakupionego w „tradycyjnym” sklepie, bez podawania przyczyn. Bez wyraźnej zgody sprzedawcy zwrot taki nie jest więc możliwy.
Jakie prawa ma konsument, gdy kupuje towar w sklepie internetowym?
08 lis 2010
Konsument, który nabywa towar w sklepie internetowym objęty jest szczególnymi regulacjami ochronnymi, które są rezultatem implementacji do polskiego systemu prawnego dyrektywy unijnej.
Bezpieczeństwo w sieci
03 lis 2010
W dniu 22 października 2010 roku ruszyła niezależna akcja poświęcona problemom bezpieczeństwa online, której partnerem jest Europejskie Centrum Konsumenckie.
Zakupy w sieci: dlaczego opcja "kup teraz" jest lepsza niż licytacja?
18 paź 2010
Przy dokonaniu zakupów na licytacji konsument nie będzie miał prawa do odstąpienia od umowy. Jeżeli jednak zawrze umowę za pomocą opcji „kup teraz” takie prawo zachowa. Dlaczego?
Jak bezpiecznie kupować w internecie?
14 paź 2010
Sprzedaż towarów w sklepach internetowych rośnie z każdym rokiem. Taka forma zakupów jest bardzo atrakcyjna ze względu na wygodę i oszczędność czasu. Wiąże się jednak z pewnym ryzykiem, dlatego warto pamiętać o prawach jakie przysługują nam jako konsumentom.
Zakupy grupowe, czyli jak kupować taniej
11 paź 2010
Coraz większą popularnością w Polsce zaczyna się cieszyć idea zakupów grupowych. Takie zakupy dają duże oszczędności. a wszystko zgodnie z zasadą duży może więcej.
Co warto wiedzieć o kupowaniu przez Internet
24 wrz 2010
W przypadku sprzedaży przez Internet potwierdzenie warunków umowy na piśmie jest jednym z obowiązków sprzedawcy. Klienci muszą być też poinformowani o swoich prawach.
Dokonałeś zakupu na zagranicznych aukcjach internetowych? Zapłacisz podatek!
06 wrz 2010
Tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (dalej „organ podatkowy”) dnia 24 maja 2010 r. odpowiedział na interpretację indywidualną dotyczącą opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej „PCC”) transakcji dokonywanych za pośrednictwem Internetu.
Zakupy w Internecie - reklamacja uszkodzonej paczki
19 sie 2010
Otrzymaliśmy uszkodzoną przesyłkę, a uszkodzenie ewidentnie jest skutkiem niefrasobliwości przewoźnika? Składajmy reklamację. Gdzie najlepiej złożyć reklamację?
Zakupy w Internecie - uszkodzenia podczas transportu
18 sie 2010
Nie zawsze winę za niepełnowartościowy towar ponosi sprzedawca czy dystrybutor. Pamiętajmy, że sprzedawca wysyłając towar do klienta przestaje ponosić za niego odpowiedzialność. Odpowiedzialność podczas transportu spada na przewoźnika. W zależności od przewoźnika los towaru jest różny.
Zakupy w Internecie - kary dla sprzedających
17 sie 2010
Czy w przypadku oszustwa, sprzedający może ponieść karę? Oczywiście że tak, nieuczciwy sprzedający może ponieść karę za swoje występki. Oczywiście kara jest uzależniona od skali oszustwa. Jeśli sprzedający wysłał nam podrobiony towar, powinniśmy to zgłosić na policję. Sprzedaż podrobionych towarów podlega karze. Nawet sprzedaż jednej pary podrobionych butów czy jednego flakonu podrobionych perfum podlega karze grzywny, ograniczenia wolności lub nawet pozbawienia wolności do dwóch lat. Jednak to nie wszystko.
Zakupy w Internecie - opinie o sklepach i sprzedających
16 sie 2010
Przed zakupami u prywatnych sprzedawców, a nawet w sklepach internetowych warto zapoznać się z opiniami innych użytkowników, szczególnie jeśli planujemy zakupy na wyższą kwotę. Gdzie można szukać opinii o sklepach i sprzedających?
Zakupy w Internecie - nasze prawa przy reklamacji
15 sie 2010
Co zrobić, gdy mimo ostrożności mieliśmy pecha i trafiliśmy na produkt wadliwy, uszkodzony lub co gorsza, podrobiony? Od razu warto zaznaczyć, że prawo konsumenta w takich przypadkach zawsze stoi po naszej stronie. Niestety większość z nieuczciwych sprzedających tego prawa za grosz nie przestrzega. Jakie prawa i obowiązki posiada sprzedający, a jakie kupujący?
Zakupy w Internecie - podróbki towarów, wady fabryczne i uszkodzenia
13 sie 2010
Bardzo często sklepy internetowe lub aukcje są tańszą alternatywą tradycyjnych firmowych sklepów. W Internecie bardzo często można spotkać towary „markowe” po niezwykle atrakcyjnych cenach. Zdarza się nawet, że pewien model obuwia w sklepie kosztuje około 400 złotych, gdy na aukcji internetowej „ten sam” model możemy kupić często za cenę nie przekraczającą 100 złotych. Uważajmy, najpewniej mamy do czynienia z podróbkami. Na co jeszcze uważać?
Zakupy w Internecie - jak kupować i na co zwracać uwagę?
13 sie 2010
Towar niezgodny z opisem, podrobiony lub niepełnowartościowy – to tylko kilka z wielu zagrożeń jakie czekają nas podczas zakupów w Internecie. Nie każdy sprzedający jest w 100 procentach uczciwy. Jak ustrzec się przed oszustami, naciągaczami i ich wybrakowanym towarem? Jak robić zakupy i na co zwracać uwagę?
Zakupy w Internecie - na co zwrócić uwagę przed zakupami?
12 sie 2010
Internetowe zakupy są z dnia na dzień coraz popularniejszym kanałem dystrybucji najróżniejszych towarów i usług. Mimo dokładania wszelkich starań przez banki czy serwisy aukcyjne, nie sposób uniknąć nieuczciwych sprzedawców. Jednak zanim zajmiemy się samymi zakupami, warto wcześniej zwrócić uwagę na kilka aspektów i odpowiednio się do zakupów przygotować.
Zakupy w Internecie - skąd bierze się ich popularność?
12 sie 2010
Zakupy w Internecie z dnia na dzień stają się coraz bardziej popularne. Dziś niemal każdy, kto posiada w domu lub w pracy dostęp do Internetu skorzystał z tego dobrodziejstwa. No właśnie, czy aby na pewno dobrodziejstwa? Wraz z popularnością internetowych zakupów i transakcji rośnie liczba naciągaczy, fałszerzy i zwykłych oszustów. Jak się przed nimi ustrzec, jak dokonywać dobrych wyborów u internetowych sprzedawców i jak radzić sobie z nieuczciwymi handlarzami? Odpowiedzi na te i jeszcze wiele pytań znajdziecie w serii naszych poradników. Zacznijmy jednak od przybliżenia samego pojęcia zakupów w internecie.
Czy ręczne wpisywanie adresu banku internetowego poprawia bezpieczeństwo?
12 sie 2010
W ostatnich miesiącach wyjątkowo często słyszy się o zagrożeniach płynących ze strony tak zwanych phisherów. Są to przestępcy Internetowi, którzy specjalizują się w wyłudzaniu od internautów danych niezbędnych do zalogowania się np. do wspomnianych już e-banków. Najpopularniejszą metodą jest zwabienie nieświadomego internauty na stronę podszywającą się pod witrynę banku. Bardzo często przestępcy wykorzystują do tego celu wiadomość e-mail zawierającą odnośnik do takiej strony. W związku z tym, coraz częściej zalecaną metodą zabezpieczenia się przed takim zagrożeniem jest samodzielne wpisywanie adresu URL banku.
Zakupy przez Internet: kiedy można odstąpić od umowy
07 kwi 2010
Zakupy w Internecie to ryzyko, ale również większe uprawnienia dla konsumentów. Mogą oni skorzystać z uprawnień, które nie przysługują klientom tradycyjnych sklepów.
Gdy dostałeś innym model produktu niż zamówiony
05 mar 2010
Kupiłem w sklepie internetowym komputer. W przesyłce znalazłem inny model, z notatką sprzedawcy, iż zamówionego przeze mnie nie ma, więc przesyła mi produkt o podobnych parametrach. Podkreślił też, że jest to świadczenie zastępcze od którego, na podstawie regulaminu nie przysługuje prawo odstąpienia. Co z tym zrobić?
Sklepy internetowe nie są bez wad
01 mar 2010
Kupując taniej w sklepach internetowych pamiętajmy, że wirtualne zakupy mogą przynieść również kłopoty. W ubiegłym roku w związku z problemami zakupów poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość do rzeczników konsumentów trafiło ponad 15 tys. skarg.
Kupno ubrań przez Internet
22 lut 2010
Chciałabym kupić ubranka dla dzieci, które są oferowane w jednym ze sklepów internetowych. Są tańsze, ale boję się że dokonam złego wyboru. Czy w takiej sytuacji będę mogła zwrócić towar?
Jak przyspieszyć nadanie przesyłki przez sklep internetowy
18 lut 2010
Zakupiłem sprzęt muzyczny w sklepie internetowym, jednak od czterech tygodni nie mogę się go doczekać. W sklepie powiedziano mi, że towar jest w trakcie przygotowania do przesyłki. Czy mogę jakoś wpłynąć na szybkość wykonania umowy?
Zakupy przez Internet od osoby prywatnej
10 lut 2010
Kupiłem niedawno telefon komórkowy przez Internet. Po otrzymaniu go okazało się, że zamiast nowego dostałem używany. Sprzedawcą była osoba prywatna. Czy w tej sytuacji mają zastosowanie przepisy dotyczące sprzedaży konsumenckiej?
Prawa konsumenta nabywającego muzykę on-line
25 lis 2009
W naszym kraju coraz powszechniej kupuje się utwory muzyczne za pomocą sklepów internetowych. Prężnie działają sklepy takie jak: Onet.plejer.pl, soho.pl, Melo.pl, a popularny sklep iTunes rozważa wkroczenie na polski rynek. Przy tej okazji może powstać wątpliwość co do różnic pomiędzy tradycyjnym zakupem a internetowym. Przede wszystkim powstaje pytanie czy kupując utwór za pośrednictwem sklepu on-line nabywa się tyle samo praw co kupując go w sposób tradycyjny. Konsument może zadać sobie pytanie o to, czy będzie mógł utwór skopiować dowolną ilość razy lub np. odsprzedać go na aukcji.
Pożyczka przez Internet, na co uważać?
12 lis 2009
Czy pożyczki udzielane przez Internet są zawsze korzystne? Na co trzeba uważać i czego żądać – na te pytania odpowiedzi poszukiwał UOKiK podczas akcji przeszukiwania Internetu w ramach Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN).
Odbiór przesyłki od kuriera
15 maja 2009
Zamawiając towary w sklepach internetowych często decydujemy się na dostarczenie ich za pośrednictwem firmy kurierskiej. Problem pojawia się, jeśli przesyłka dotrze do nas uszkodzona albo w ogóle jej nie otrzymamy. Sprawdź od kogo wówczas dochodzić swoich praw.
Największe zagrożenia w sieci
14 maja 2009
Internet to narzędzie dające ogromne możliwości, również w zakresie nabywania towarów. Jednak specyficzny charakter e-zakupów stwarza wiele niebezpieczeństw. Wirtualna przestrzeń i brak bezpośredniego kontaktu daje pole do działania różnego rodzaju cyberprzestępcom oraz nierzetelnym sprzedawcom. Na co uważać i jak się chronić?
Rękojmia za wady
26 mar 2009
Korzystając z atrakcyjnej ceny zakupiłam aparat fotograficzny na jednej z internetowych aukcji. Sprzedawcą nie był sklep. Poza ceną skusiła mnie opcja bezpośredniego druku w aparacie. Po otrzymaniu towaru okazało się, że niby wszystko jest bez zarzutu, jednak nie ma możliwości bezpośredniego druku, o czym sprzedawca zapewniał. Jakie prawne środki ochronne przysługują mi w tej sytuacji? Jeden ze znajomych wspomniał o rękojmi za wady. Na czym ona polega?
Czy produkty żywnościowe można zwrócić do sklepu internetowego
04 mar 2009
Ostatnio wiele mówi się na temat zakupów przez Internet i możliwości odstąpienia od takiej umowy. Jednak czy możemy zwrócić produkty żywnościowe zakupione w ten właśnie sposób? A może obowiązują inne zasady przy tego rodzaju zakupach?
Co zrobić jeśli kupimy podróbkę
18 lut 2009
Podróbki od lat królują na bazarach i ulicznych straganach. Wraz z rozwojem internetu towary imitujące produkty znanych marek wkroczyły także do e-sklepów oraz portali aukcyjnych. Konsument nabywający towary w Internecie w większym stopniu narażony jest na niebezpieczeństwo kupna podróbki, niż ma to miejsce w zwykłym sklepie. Sprawdź, czego możesz się domagać, gdy zakupiony drogi sprzęt grający, kosmetyk czy element garderoby okaże się nie produktem oryginalnym a jedynie jego imitacją.
Czy można zwrócić zakupiony w internecie program komputerowy
28 sty 2009
Kupiłem program komputerowy w sklepie internetowym. Nie zastanawiałem się zbyt długo nad wyborem ponieważ byłem przekonany, że mogę go oddać ciągu 10 dni. Kiedy odebrałem przesyłkę i sprawdziłem program okazało się, że nie jest to dokładnie czego oczekiwałem. Zwróciłem przesyłkę, ale sprzedawca nie chce jej odebrać. Twierdzi, że w przypadku programów komputerowych prawo do odstąpienia nie przysługuje. Czy to prawda?
Czy sprzedawca oddaje kredyt bankowi
08 sty 2009
Zakupiłem laptopa w sklepie internetowym. Za pośrednictwem tego sklepu udzielony został mi również kredyt na zakup sprzętu. Niestety musiałem z niego zrezygnować. Po głębszym zastanowieniu doszedłem do wniosku, że spłata kredytu będzie dla mnie za dużym obciążeniem finansowym. Dlatego też odstąpiłem od umowy. Jednak w umowie znalazłem zapis, że sam muszę zwrócić kredyt bankowi. Jak mam to zrobić skoro pieniądze od banku otrzymał sklep, a nie ja?