Kategorie

Konsument w sieci

25 sie 2021
21 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Skargi na nieuczciwych e-sprzedawców zdarzają się rzadko

Większość konsumentów składa skargi na nieuczciwych e-sprzedawców przy stracie wyższej niż 300 zł. Zdaniem Federacji Konsumentów poszkodowani klienci nie wiedzą, gdzie szukać pomocy.

RODO 2018: Prawo do bycia zapomnianym

Prawo do bycia zapomnianym jest jednym z uprawnień, zagwarantowanych przez przepisy RODO. Jak korzystać z tego prawa? Kiedy usunięcie naszych danych nie będzie możliwe?

Jak przez Internet założyć profil zaufany?

W dzisiejszym świecie coraz więcej spraw można załatwić za pomocą Internetu. Jest to możliwe dzięki wciąż zwiększającej się liczbie e-usług. Aby móc skorzystać z możliwości załatwiania spraw bez wychodzenia z domu należy posiadać profil zaufany.

Internetowe „ciasteczka” – wszystko co musisz wiedzieć o plikach cookies

Popularne pliki cookies (zwane ciasteczkami) są to pliki tekstowe, które są zapisywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzin witryny internetowej. Służą one do zbierania informacji o użytkowniku, czyli osobie która wchodzi na stronę internetową (zwanym odbiorcą końcowym). Obecnie każda strona Internetowa posiada system plików cookie, co wiąże się z dodatkowymi obowiązkami.

Kara za naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych w 2018 r.

Zgodnie z rozporządzeniem PE i Rady UE 2016/679 czekają nas duże zmiany w zakresie zasad ochrony danych osobowych. Dotyczą one w szczególności zakresu odpowiedzialności karnej, cywilnej oraz administracyjnej za naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych.

RODO: Ochrona danych osobowych – zmiany 2018 r.

W związku z gruntowną reforma przepisów UE, państwa członkowskie są zobowiązane implementować nowe przepisy o ochronie danych osobowych. Zmiany jakie nas czekają w 2018 r. dotyczą m.in. zasad składania wniosku o usunięcie danych z Internetu czyli prawa do bycia zapomnianym.

Czy zgoda na przetwarzanie danych osobowych może być w regulaminie?

Jest to dość częsta praktyka, że zapisując się na newsletter lub biorąc udział w konkursie, pojawia się pod formularzem zgłoszeniowym jedynie wymóg zaakceptowania regulaminu usługi, natomiast w samym regulaminie jest informacja, że „jego zaakceptowanie jest równoważne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych”. Czy rzeczywiście tak jest i czy taka praktyka jest zgodna z przepisami o ochronie danych osobowych?

Prawa turystów pod lepszą ochroną w UE

Turyści, którzy kupują wyjazdy wakacyjne w internecie, uzyskają taką samą ochronę, jak korzystający z tradycyjnych biur podróży. Taką ochronę przewidują unijne przepisy, które zostały przyjęte przez Parlament Europejski.

Jak kupić prezent przez Internet?

W okresie Świąt Bożego Narodzenia coraz częściej i coraz chętniej korzystamy z nowoczesnych form kupowania prezentów, takich jak zakupy przez Internet czy telefon. W kontekście nadchodzących świąt Bożego Narodzenia podpowiadamy, jak bezpiecznie kupić prezent przez Internet.

Prezenty z Internetu – termin dostarczenia

Sprzedawca powinien – zgodnie z regulacjami ustawy ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny – dostarczyć prezent zakupiony w sklepie internetowym w terminie 30 dni od złożenia oświadczenia woli o zawarciu transakcji.

Zgoda na marketing bezpośredni

Od każdego konsumenta wymagana jest zgoda na marketing bezpośredni, czyli na przetwarzanie danych osobowych i przesłanie informacji handlowej drogą elektroniczną. Czy zgoda na marketing bezpośredni konieczna jest również przy propozycji zawarcia umowy przez telefon?

Copyright trolling – wezwanie do zapłaty

Copyright trolling, czyli wezwanie do zapłaty za naruszenie praw autorskich w Internecie to zjawisko popularne w USA ale pojawiające się także w Polsce. Na czym polega copyright trolling i czy jest działaniem zgodnym z prawem?

Zgoda na dodatkową płatność przy zakupach przez Internet

Zakupy przez Internet to coraz powszechniejsza forma realizowania transakcji wybierana przez konsumentów. Kupowanie produktów czy korzystanie z usług wiąże się z dokonaniem czynności prawnej, a mianowicie zawarcia odpowiedniej umowy. Często prócz określonej zapłaty zasadniczej mamy do czynienia z tzw. opłatami dodatkowymi. Pojawia się zatem pytanie: czy dokonując zakupu przez Internet możemy nie zgodzić się na dodatkową płatność?

Prawo do bycia zapomnianym

Prawo do bycia zapomnianym w Internecie stanowi przedmiot prac Grupy Roboczej Artykułu 29 ds. ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych. Istnienie prawa do bycia zapomnianym w Internecie, czyli możliwości żądania od operatora wyszukiwarki internetowej usunięcia danych z listy wyników, zostało w sposób jednoznaczny potwierdzone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 13 maja 2014 r., C - 131/12.

Odstąpienie od umowy a osobisty odbiór towaru

Odstąpienie od umowy – prawo przysługujące konsumentom, którzy zawarli umowę na odległość, przysługuje niezależnie od wybranego sposobu dostawy/ odbioru towaru. Takie stanowisko zaprezentował 12 czerwca Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jego zdaniem prawo odstąpienia od umowy nie zostaje wyłączone przez fakt osobistego odbioru towaru.

RODO: Prawo do bycia zapomnianym w Internecie

Prawo do bycia zapomnianym w Internecie zostało potwierdzone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TS UE). W orzeczeniu z dnia 13 maja 2014 roku (C-131/12) TS UE przyznał każdej osobie prawo żądania usunięcia jej imienia i nazwiska z wyszukiwarki (prawo do bycia zapomnianym).

Jak skutecznie zwrócić towar kupiony przez Internet?

Zakupy przez Internet cieszą się niemalejąca popularnością. Jedną z niewątpliwych zalet zakupów internetowych jest możliwość dokonania zwrotu towaru. Po wejściu w życie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego UE 2011/83/UE możemy mieć na to aż 12 miesięcy. Jakie więc warunki należy spełnić, by skutecznie zwrócić towar zakupiony przez Internet?

E-handel nowe regulacje

Zmiany proponowane w e-handlu wynikają z konieczności wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE. E-handel, czyli zakupy dokonywane za pośrednictwem sieci internetowej, przewidują możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Jakie inne uprawnienia ma konsument korzystający z e-handlu?

Jak zwrócić towar kupiony na aukcji? - dyskusja z forum

Aukcja internetowa stanowi jedną z form sprzedaży towarów za pośrednictwem sieci. Charakteryzuje się ustalaniem przez nabywców, poprzez licytację, ceny oferowanego towaru. Prawo do dokonania zakupu przysługuje podmiotowi, który wylicytował najwyższą kwotę. Czy mamy możliwość zwrotu towaru kupionego na aukcji internetowej?

O czym należy pamiętać robiąc zakupy przez Internet?

Konsumenci, którzy decydują się na dokonanie zakupów przez Internet, mają więcej praz niż w przypadku zakupów tradycyjnych. O czym powinni pamiętać robiąc zakupy przez Internet, jakich zasad przestrzegać i na co uważać?

Znaki zaufania przydatne w e-zakupach

Według raportu Europejskich Centrów Konsumenckich certyfikaty zamieszczone na stronach sklepów internetowych zwiększają zaufanie konsumentów. ECC-Net sprawdziło 54 systemy znaków zaufania w UE.

Porady dla e – konsumenta przed świętami

W okresie świątecznym wzrasta sprzedaż on-line, bowiem klienci poszukują alternatywy dla zatłoczonych centrów handlowych. Często nie są świadomi swoich praw i boją się podejmować zakupów przez Internet w sklepach internetowych zarejestrowanych w innych państwach.

Konsumenci dyskryminowani przez e-przedsiębiorców

Jak wskazuje raport sieci Europejskich Centrów Konsumenckich europejscy konsumenci są dyskryminowani w sieci. Czy kiedykolwiek miałeś problem z zakupem usługi bądź produktu ze względu na miejsce Twojego zamieszkania? Czy zagraniczny e-przedsiębiorca odmówił Ci kiedyś dostarczenia towaru?

KNF ostrzega przed ryzykiem związanym z zakupami przez Internet

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) wydał ostrzeżenie przed dopuszczaniem pośredników do rachunku bankowego w płatnościach internetowych, z którym mamy do czynienia wielokrotnie, choćby płacąc za zakupy w Internecie. UKNF zwraca uwagę przede wszystkim na ryzyko związane z podawaniem danych umożliwiających logowanie do rachunku bankowego, zlecanie przelewów oraz pobieranie historii rachunku podmiotom innym niż bank, w którym prowadzony jest dany rachunek.

Profilowanie i śledzenie w Internecie

Profilowanie, śledzenie w sieci (ang. web tracking), edukacja cyfrowa oraz jawność praktyk w zakresie ochrony danych osobowych to najważniejsze tematy rezolucji przyjętych przez rzeczników ochrony danych osobowych podczas 35. Międzynarodowej Konferencji Rzeczników Ochrony Danych i Prywatności.

Prywatność w aplikacjach mobilnych - opinia rzeczników ochrony danych osobowych

Użytkownicy aplikacji mobilnych muszą mieć kontrolę nad swoimi danymi. Powinni mieć możliwość decydowania o tym, jakie informacje chcą ujawniać, komu i w jakich celach. Takiego zdania są rzecznicy ochrony danych osobowych i prywatności.

Zakupy internetowe - rękojmia

Czy podczas zakupów internetowych sprzedawcy powinni udzielać rękojmi? Okazuje się, że tak. Ponadto praw konsumenta podczas zakupów on-line jest znacznie więcej.

Ujednolicony e-handel od grudnia 2014 roku

Ujednolicony e-handel od grudnia 2014 roku to efekt implementacji nowej dyrektywy unijnej. Zmiany polskich przepisów będą dotyczyły handlu (sprzedaży towarów i usług) w Internecie. Nowa ustawa ma bowiem wejść w życie w grudniu 2014 roku.

Pozew zbiorowy przeciwko Allegro

Powodzenie ewentualnego pozwu zbiorowego przeciwko Allegro.pl może zależeć od tego, czy grupa, która się ewentualnie wykształci wśród niezadowolonej rzeszy użytkowników, będzie umiała rzeczowo uargumentować fakt poniesienia straty, jej wysokość, a także powiązanie z tym wszystkim serwisu Allegro.pl. Wbrew pozorom, może to nie być takie łatwe.

Pliki cookies - co powinniśmy o nich wiedzieć?

Pliki cookies (ciasteczka) dotychczas mogły być przetwarzane do czasu, kiedy użytkownik wyrazi sprzeciw. Obecnie właściciel strony internetowej zobowiązany jest przed przetwarzaniem informacji o użytkowniku do uzyskania jego zgody. Rzecznik prasowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji wyjaśnia użytkownikom portalu Wieszjak.pl czym są ciasteczka i co oznacza w praktyce akceptacja polityki prywatności.

Konto w portalu internetowym - nasze prawa

Niezależnie, czy chcemy dołączyć do serwisu randkowego, rozpocząć kurs językowy, czy dokonać zakupu w e-sklepie, musimy najpierw przejść przez proces rejestracji. Pamiętajmy, że jesteśmy związani postanowieniami regulaminu tylko wtedy, gdy został on nam przedstawiony i zapoznaliśmy się z nim przed zawarciem umowy (przed procesem rejestracji).

Workhome.pl – umowa o dzieło a’la Pobieraczek

Coraz więcej portali internetowych próbuje zarobić na nieuwadze użytkowników. Tak też jest z serwisem Workhome.pl oferującym pracę przez Internet. Zapisy regulaminu serwisu przypominają bowiem znany serwis Pobieraczek.pl.

Plikostrada czyli klon pobieraczka

W sieci funkcjonuje serwis do pobierania plików o nazwie Plikostrada.pl. Przyglądając się mu można zauważyć duże podobieństwo do ukaranego przez UOKiK serwisu Pobieraczek.pl.

Internetowy system rozwiązywania sporów z konsumentami?

Proponowana przez Komisję Europejską internetowa platforma rozwiązywania sporów na linii przedsiębiorca – konsumenta, ma ułatwić życie obydwu stronom. Przede wszystkim jednak zwiększy zakres ochrony praw konsumentów w całej Unii Europejskiej.

Reklamacja towaru kupionego przez internet (cz. 2)

Towary zakupione przez internet podlegają takiej samej reklamacji, jak te kupione w tradycyjnym sklepie. Sprzedawcą musi być jednak przedsiębiorca.

Reklamacja towaru kupionego przez internet (cz. 1)

Towary zakupione przez internet podlegają takiej samej reklamacji, jak te kupione w tradycyjnym sklepie. Poza tym kupujący mają 10-dniowy termin na odstąpienie od umowy.

Głos eksperta: czy ACTA zagraża naszej wolności?

Problem nie leży w samych zapisach umowy ACTA, ale w dotychczasowej praktyce implementowania do polskiego prawa regulacji dotyczących telekomunikacji i internetu. Ograniczenie wolności w internecie?

ACTA – wolność słowa vs. prawa twórców

Kontrowersyjna umowa międzynarodowa doprowadziła do hakerskiego ataku na polskie strony rządowe. To tylko echa wielkiego frontu, w którego środku znaleźliśmy się przez przypadek.

ACTA, czyli z czym walczą hakerzy?

Ostatnie dni zaowocowały wzmożonymi atakami hakerów na strony internetowe polskiego rządu. Wszystko związane jest z zamiarem podpisania umowy ACTA przez polskie władze. Czym jest ACTA i o co chodzi hakerom?

Sprzedaż rzeczy prywatnych przez Internet a podatek dochodowy

Zakupy w sieci mają coraz większą liczbę zwolenników. W Internecie możemy kupić zarówno rzeczy nowe, jak i używane. Często szkoda nam wyrzucić daną rzecz. Zdarza się, że otrzymaliśmy nietrafiony prezent i po prostu chcemy się go pozbyć. Czy sprzedaż rzeczy prywatnych przez Internet podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?

Zakupy w drodze licytacji a „kup teraz” – możliwości odstąpienia od umowy

Zakupy przez Internet stają się coraz bardziej popularne. Pozwalają nie tylko zaoszczędzić czas, ale również pieniądze. Każde zakupy powinny być przemyślane, ponadto te dokonywane za pomocą sieci wymagają zachowania reguł ostrożności. Możemy przecież się rozmyślić. Czy przysługuje w takiej sytuacji prawo odstąpienia od umowy?

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość (10 dni) - WZÓR

Od umowy zawieranych na odległość (np. umowy przez internet), których przedmiotem jest świadczenie usług, konsument może odstąpić w terminie 10 dni od daty zawarcia umowy. Oświadczenie takie należy sporządzić na piśmie.

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość - WZÓR PISMA

Zaniedbanie wymogów informacyjnych, wymaganych od przedsiębiorcy przy umowach zawieranych na odległość, skutkuje tym, że termin dla konsumenta na odstąpienie od umowy może wynosić nawet 3 miesiące od dnia zawarcia umowy.

Vademecum: Konsumenci w internecie

Coraz więcej umów zawieranych jest za pośrednictwem internetu. Jakich pułapek powinniśmy się wystrzegać? Jakie uprawnienia mają konsumenci?

Zakupy na licytacji – czy można powołać się na wady oświadczenia woli?

Zakupy przez Internet są coraz bardzie popularne. Kupując na licytacjach nie mamy czasu na dokładne przeczytanie oferty i przemyślenie zakupu. Kierując się z pozoru świetną ofertą, coraz częściej padamy ofiarą oszustów. Czy można powołać się na wadę oświadczenia woli i na tej podstawie żądać zwrotu pieniędzy?

Zwrot rozpakowanego towaru

Kupiłeś coś przez internet ale chciałbyś to zwrócić? Każdy konsument ma prawo dokonać zwrotu towaru zakupionego przez internet w ciągu 10 dni. W pewnych sytuacjach taki zwrot nie będzie jednak możliwy.

Ściąganie plików z Internetu to nie przestępstwo

Rozpowszechnienie dostępu do Internetu zrewolucjonizowało zakres spojrzenia na kwestię praw autorskich. Twórcy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 1994 roku wielu rzeczy nie mogli przewidzieć. Jak w takim razie interpretować przepisy prawie pełnoletniej już ustawy w dzisiejszych realiach? Lista pytań dotyczących praw autorskich w Internecie wydaje się nie mieć końca.

Niedozwolone klauzule w umowach ze sklepami internetowymi

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż elektroniczną mają obowiązek posługiwania się regulaminami przy zawieraniu umów. Te muszą być zgodne z wymogami kodeksu cywilnego i z ustawą o warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Ułatwienie dla usługodawców i usługobiorców – punkt kontaktowy

Usługodawcy i usługobiorcy będą mogli korzystać z punktu kontaktowego, który powstała przy ministerstwie gospodarki. Chodzi o usługi świadczone drogą elektroniczną.

Kiedy i co trzeba zrobić, żeby skutecznie zwrócić niechciany towar?

Obowiązujące przepisy nie wspominają o prawie konsumenta do zwrotu pełnowartościowego towaru zakupionego w „tradycyjnym” sklepie, bez podawania przyczyn. Bez wyraźnej zgody sprzedawcy zwrot taki nie jest więc możliwy.