REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Gwarancja, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kto jest konsumentem usług ubezpieczeniowych?

Konsument w szerokim - potocznym znaczeniu rozumiany jest jako osoba nabywająca od przedsiębiorcy towar lub usługę.

Jak długo przechowywać rachunki

W zeszłym tygodniu otrzymałam od pewnego wydawnictwa wysyłkowego wezwanie do zapłaty. W piśmie firma żąda ode mnie uregulowania płatności za książkę zakupioną przed 5 laty. Pamiętam, że zapłaciłam za książkę jednak nie posiadam już dowodu wpłaty. Jak długo mam obowiązek przechowywać rachunki?

Jak bronić się przed windykacją nieistniejącego długu

Obecnie na rynku aktywnie działa wiele firm windykacyjnych. Z ich usług chętnie korzystają przedsiębiorcy, którym nie udaje się skutecznie egzekwować od konsumentów zapłaty. W większości przypadków żądanie spłaty zadłużenia jest uzasadnione. Jednakże zdarzają się sytuacje windykowania nieistniejącego długu.

Jak mądrze kupować na wyprzedażach

Wystartowały w pełni letnie wyprzedaże. Patrząc na metki z cenami obniżonymi o 50% lub więcej łatwo poddać się zakupowej gorączce. Specjaliści z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podpowiadają jak nie popełniać błędów i egzekwować prawa konsumenta.

REKLAMA

Co to jest obrót konsumencki

Wiele instytucji prawa cywilnego związanych jest z tak zwanym obrotem konsumenckim. Chodzi w tym wypadku o sytuacje gdy konsument zawiera umowę z przedsiębiorcą. Zgodnie z ogólnymi założeniami prawo w takich relacjach powinno chronić konsumenta przed bezprawnym działaniem przedsiębiorcy.

Dziecko to też konsument

Wybieraj sprzęt oszczędzający energię

Kolorowa etykieta znakowania energetycznego, jaką znajdziemy na opakowaniu każdej nowej pralki, zmywarki, czy żarówki, stała się jednym z najbardziej skutecznych narzędzi poprawy efektywności urządzeń elektrycznych w Europie.

Umowa sprzedaży czy umowa kupna-sprzedaży

Umowę sprzedaży zawieramy praktycznie każdego dnia, od zakupu świeżego pieczywa po kupno lub sprzedaż nieruchomości. Nazwą „umowa sprzedaży” oraz „umowa kupna-sprzedaży” posługujemy się wymiennie często w sposób automatyczny. Jednak, która nazwa jest właściwa i czy ma jakieś znaczenie, którą nazwą się posługujemy?

REKLAMA

Organizacje konsumenckie

Pułapki w umowach

Sprawdź w jakich umowach można znaleźć najwięcej pułapek, niekorzystnych dla konsumentów zapisów. Zobacz na co należy zwracać uwagę podpisując umowę z przedsiębiorcą.

Co może rzecznik konsumentów?

Wielu z nas tak naprawdę nie wie do czego władny jest rzecznik konsumentów. Sprawdź jakie ma kompetencje i w jakich sprawach możesz się do niego zgłaszać.

Miejski rzecznik konsumentów

Miejski rzecznik konsumenta ma za zadanie stanie na straży naszych praw jako konsumentów na danym obszarze, a także udzielanie wszystkim zainteresowanym lub pokrzywdzonym bezpłatnych informacji. Jakie jeszcze ma uprawnienia?

Uznanie postanowień wzorca umownego za niedozwolone

Wzorce umowne, którymi posługują się przedsiębiorcy mogą zawierać postanowienia niezgodne z prawem. Jednakże konsument, który zawarł umowę z nieuczciwym przedsiębiorcą może się bronić. Służy temu m.in. pozew o uznanie postanowienia wzorca za niedozwolone.

Jak mądrze kupować na święta

Przed świętami często popadamy w szał „zakupowej gorączki”. Wówczas zdarza nam się nie przemyśleć niektórych decyzji albo podejmujemy jej zbyt pochopnie. Dlatego też radzimy na co zwracać uwagę i jak mądrze kupować.

Konkurs na najlepsze teksty o ochronie konkurencji i konsumentów

Prezes UOKiK wraz z Centrum im. Adama Smitha, Stowarzyszeniem Dziennikarzy Polskich oraz Instytutem Dziennikarstwa UW zaprasza przedstawicieli mediów do udziału w konkursie „Libertas et Auxilium”. Laureaci nagród otrzymają 10 tys. złotych brutto.

Światowy Dzień Konsumenta

Światowy Dzień Konsumenta obchodziliśmy po raz dwudziesty szósty 15 marca 2009 roku. "Konsument i jego rzecznik" - pod takim hasłem świętowaliśmy w Polsce. Była to okazja do przypomnienia sobie o tym, jakie my - konsumenci mamy prawa i kto nam może pomóc w ich egzekwowaniu.

Naprawa gwarancyjna nie pomogła

Zareklamowałeś sprzęt w serwisie i czekasz długo na jego naprawę? Przede wszystkim sprawdź jaki termin naprawy jest wpisany w karcie gwarancyjnej. Dowiedz się również czy nie przysługują Ci inne uprawnienia.

Mandat za brak gwarancji po polsku

Kupiłeś sprzęt, ale nie wiesz jak go używać, bo instrukcja obsługi nie jest w języku polskim? Zgodnie z nowymi przepisami sklep może dostać za to mandat. Kary nakładać mogą inspektorzy Inspekcji Handlowej.

Naruszasz prawa konsumentów – zostaniesz ukarany

Naruszanie zbiorowych praw konsumentów jest karalne. Przedsiębiorca, który nie przestrzega przepisów będzie mógł zapoznać się z wysokością i sposobem ustalania grożącej mu kary.

Czy reklama w ulotce jest ofertą?

Każdego dnia stykamy się z reklamą, czy to w postaci ogromnego plakatu, wręczonej nam ulotki czy też w formie gazetki dostarczonej pocztą. Firmy prześcigają się w promocjach w celu zwabienia jak największej ilości klientów. Jednak czy na podstawie przeczytanej reklamy możemy domagać się sprzedaży określonego towaru w promocyjnej cenie?

Czy na podstawie wyblakłego paragonu można podbić kartę gwarancyjną?

W grudniu minionego roku kupiłem w jednym z dużych marketów telewizor i kino domowe. Jako dowód zakupu otrzymałem paragon, z którym miałem się zgłosić za jakiś czas, by podbić kartę gwarancyjną na kupiony towar. Gdy za jakiś czas wyjąłem z portfela paragon okazało się, że wyblakł tusz i zrobił się nieczytelny. Na paragonie widać jedynie pieczątkę ochrony (towar był sprawdzany przy wyjściu). Przy zakupie nie byłem sam, pamiętam też sprzedawcę. Czy mogę jeszcze podbić kartę gwarancyjną?

Upadłość dla konsumenta

Dzięki nowelizacji ustawy o prawie upadłościowym i naprawczym możliwa będzie tzw. upadłość konsumencka. Dotyczy to osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Nowe przepisy zaczną obowiązywać w marcu.

Regulaminy dostawców mediów

Regulaminy dostawców mediów mogą zawierać zapisy pozbawiające konsumentów ochrony. Warto na nie zwrócić uwagę, gdy korzystamy z usług dostarczania prądu, gazu czy wody

Seniorzy, jako znacząca grupa konsumentów

Osoby w wieku 60 lat oraz więcej są jedną z liczniejszych grup uczestników rynku konsumenckiego. Z badań UOKiK oraz praktyk Stowarzyszenia Konsumentów Polskich wynika, że niestety bardzo często są oni ofiarami nierzetelnych przedsiębiorców i bardzo rzadko dochodzą swoich roszczeń.

Wadliwy telewizor zakupiony w Irlandii

Wielu z nas korzystając z dobrodziejstw dzisiejszych czasów wybiera się na zakupy do sąsiednich krajów, m.in. do Irlandii. Co zrobić jeśli nasz wymarzony telewizor zaczął się psuć? Czy korzystniej jest zareklamować produkt z tytułu gwarancji czy ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy?

Przedświąteczne zakupy

Święta zbliżają się do nas coraz mniejszymi kroczkami. Jak co roku będziemy kupować mnóstwo prezentów dla najbliższych. Może się okazać, że niektóre z nich będą mniej trafione niż przypuszczaliśmy. Czy zawsze w takiej sytuacji będziemy mogli zwrócić prezent do sklepu?

Za bilet zapłacisz komórką

Telefonem możemy już płacić w taksówkach, za parking w strefie płatnego parkowania, a od 8 grudnia także za bilet komunikacji miejskiej. Na razie jednak system działa tylko w stolicy.

Gwarancja europejska

Czy istnieje coś takiego jak gwarancja europejska? Na jak długo jest ona wydawana i czy prawdą jest, że niektórych przedmiotów, np. sprzętu elektronicznego, ona nie obejmuje?

Kto jest konsumentem

Kodeks cywilny zawiera definicję konsumenta. Jest to osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnej bezpośrednio nie związanej z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Wady fizyczne i prawne

Pojęcie wady rzeczy lub nieruchomości używane jest bardzo często. Nie zawsze jednak wiadomo czego ono dokładnie dotyczy. Rozróżnia się wady fizyczne i wady prawne.

Naprawa gwarancyjna

Zgłosiłeś usterkę jakiejś rzeczy do serwisu i nie wiesz jak długo masz czekać na odpowiedź? A może gwarant zwleka z jej naprawą? Sprawdź czy są sztywne terminy napraw gwarancyjnych.

Jak wyegzekwować przesłanie karty gwarancyjnej

Kupiłem miesiąc temu telewizor LCD w sklepie internetowym. Do telewizora nie była dołączona karta gwarancyjna. Zgłosiłem mailem problem w sklepie, w którym kupowałem produkt. Zapewniano mnie, że w ciągu dwóch tygodni prześlą oryginalną gwarancję producenta. Jednakże nie otrzymałem jej. W jaki sposób mogę to wyegzekwować? Czy mogę zwrócić telewizor do sklepu i odebrać pieniądze ponieważ produkt nie posiada dokumentu gwarancyjnego?

Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych

Świadczenie usług telekomunikacyjnych polega przede wszystkim na przekazywani sygnałów w sieci telekomunikacyjnej, czyli: wykonywanie i odbieranie połączeń telefonicznych, korzystanie z sieci kablowych oraz usługi dostępu do Internetu. Przepisy jasno wskazują co powinno znajdować się umowie.

Wykorzystywanie danych osobowych w celach marketingowych

Jakiś czas temu zakupiłem jeden produkt w firmie wysyłkowej. Był to zakup jednorazowy. Od tej pory systematycznie otrzymuje foldery reklamowe od tej firmy. Nie chcę mieć z nią nic wspólnego i nie życzę sobie przysyłania na mój adres ulotek i katalogów. Czy można zastrzec, aby dane osobowe nie były w ten sposób wykorzystywane?

Gwarancja nie obejmuje wszystkiego

Czy zdarzyło ci się zareklamować rzecz w serwisie i w odpowiedzi usłyszeć: "Gwarancja nie obejmuje takiej wady"? Jakie wówczas uprawnienia ci przysługują. Sprawdź czy możesz składać reklamacje na taki produkt.

Organizacje konsumenckie

 

Strony umowy

Stronami umowy są podmioty bezpośrednio uczestniczące w umowie sprzedaży. Jest to osoba nabywająca jakąś rzecz, prawo majątkowe lub nieruchomość, czyli kupujący oraz podmiot, który dokonuje zbycia przedmiotu umowy, czyli sprzedający.

Przedmiot umowy

Przedmiot umowy sprzedaży stanowi jej istotny element. Prawidłowe określenie przedmiotu zobowiązania może uchronić nas przed ewentualnymi nieporozumieniami ze sprzedającym.

Umowne prawo odstąpienia

Zasadą jest, że strony, które zawarły umowę są nią związane i nie mogą jej rozwiązać bez zgody drugiej strony. W treści zobowiązania można jednak zastrzec możliwość odstąpienia od niego. Jest to umowne prawo odstąpienia.

Zasada swobody zawierania umów

Swoboda zawierania umów to jedna z fundamentalnych zasad prawa. Wybierając samemu podmiot, z którym chcemy zawrzeć umowę oraz wpływając na treść umowy, możemy osiągnąć cel, taki jak sobie założyliśmy. W ten sposób stajemy się świadomym uczestnikiem rynku.

Pozwy zbiorowe

Poszkodowani będą mogli razem występować przed sądem. Wniesienie pozwu zbiorowego ma ułatwić i usprawnić procedurę cywilną, która w tej chwili, nawet jeśli zdarzenie dotyczy grupy osób przewiduje dochodzenie swoich roszczeń  w odrębnych postępowaniach. Takie zmiany szykuje Ministerstwo Sprawiedliwości.

Najczęstsze problemy przy korzystaniu z uprawnień gwarancyjnych

Gdy chcemy złożyć reklamacje z tytułu gwarancji należy pamiętać o tym, że to czego możemy się domagać wynika z dokumentu gwarancyjnego. Przepisy w tym zakresie są bardzo skąpe. To powoduje, że niekiedy uprawnienia konsumenta nie są dla niego korzystne.

Zaliczka czy zadatek

Aby być pewnym wykonania umowy, często kontrahent wpłaca pewną kwotę. Może to być zaliczka lub zadatek. Niby wpłacamy te same pieniądze, ale skutki wręczenia wykonawcy zadatku lub zaliczki są inne. Różnice te są widoczne szczególnie jeśli umowa nie zostanie zrealizowana.

Przemyślane zakupy

Konsumenci są szczególną grupą klientów, niekiedy nawet bardziej uprzywilejowaną. Przepisy jasno określają ich prawa i obowiązki. Niestety decyzje o zakupie często  podejmowane są przez nich zbyt pochopnie, co powoduje że nie są one trafione.

Czy trzeba płacić część abonamentu

Chcę podpisać umowę o dostęp do Internetu. Jednak w jej treści zauważyłem niepokojący mnie zapis. Zgodnie z nim mogę czasowo zawiesić korzystanie z sieci, jednak za ten czas i tak muszę zapłacić jedną trzecią wartości abonamentu. Czy jest to zgodne z prawem?

Co zrobić gdy nie można dzwonić?

Ostatnio w naszym bloku przez 3 dni nie działał telefon. Poniosłam z tego tytułu znaczące koszty - musiałam dzwonić z telefonów komórkowych. Rachunek za 3 dni wyniósł dwa razy więcej niż zazwyczaj (u operatora stacjonarnego miałam wykupiony korzystny abonament). Oczywiście przez pierwszy dzień nie zostałam poinformowana o awarii. Czy operator może ponieść jakieś konsekwencje?

Czas trwania gwarancji

Gwarancja zawsze trwa rok. To jest hasło, którym często posługują się konsumenci. Nie jest ono jednak prawdziwe. Gwarancja trwa tyle, na ile została wydana.

Czego można domagać się od gwaranta

Reklamację na popsuty, uszkodzony lub niedziałający towar można składać do gwaranta. Tylko pod warunkiem, że gwarancja została udzielona konsumentowi w momencie zakupu.

Jak sporządzić reklamację do sprzedawcy?

Każdy wie, że w przypadku, gdy jakaś rzecz się popsuje, to można na nią złożyć reklamację do sprzedawcy. Problem pojawia się kiedy trzeba ją sporządzić. Telefon do sklepu z informacją, że nasz sprzęt nie działa może czasem nie wystarczyć. Dobrze jest wiedzieć o kilku podstawowych rzeczach, o których należy pamiętać podczas reklamowania towaru niezgodnego z umową.

Konsumenci na rynku energetycznym i telekomunikacyjnym

W ostatnich dniach odbyła się debata zorganizowana przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz Centrum Komunikacji Medialnej poświęcona sytuacji konsumentów na rynku telekomunikacyjnym oraz energetycznym. Przedmiotem dyskusji było m.in. przedstawienie bieżących problemów obu rynków regulowanych.

REKLAMA