reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Praca > Zarobki > ZUS > Jakim ubezpieczeniom podlega pracownik

Jakim ubezpieczeniom podlega pracownik

Pracownik w związku ze swoim stosunkiem pracy podlega obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu, chorobowemu oraz wypadkowemu. Jakie są obowiązki pracodawcy i pracownika w tym zakresie.

Pracownicy, którzy podlegają ubezpieczeniom społecznym są w tym względzie równo traktowani i mają prawo do gwarantowanej przez państwo wypłacalności świadczeń z ubezpieczenia społecznego. Zasada równego traktowania ubezpieczonych pracowników dotyczy warunków objęcia systemem ubezpieczeń społecznych, obowiązku opłacania składek oraz wypłacania świadczeń pieniężnych przysługujących z ubezpieczenia.

Zasada gwarancji wypłacalności świadczeń  z ubezpieczenia społecznego oznacza, że nawet jeśli w Funduszu Ubezpieczeń Społecznych brak jest środków na wypłatę świadczeń, pracownicy mają zagwarantowaną wypłatę, ponieważ środki na ten cel zostaną uzupełnione z budżety państwa.

Zobacz także: Kto podlega ubezpieczeniu wypadkowemu

Obowiązkowe ubezpieczenia pracowników

Pracownicy obowiązkowo są objęci ubezpieczeniem chorobowym, wypadkowym, emerytalnym oraz ubezpieczeniem rentowym. Obowiązek podjęcia ubezpieczeniom społecznym powstaje z chwilą nawiązania stosunku pracy, natomiast ustaje z dniem ustania stosunku pracy.

Pracownik, niezależnie w ilu stosunkach pracy pozostaje, z każdego z nich podlega ubezpieczeniom społecznym. Z każdego stosunku pracy odprowadzana jest składka na ubezpieczenie społeczne.

Obowiązki pracodawcy w zakresie ubezpieczenia pracowników

Płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne pracownika jest jego pracodawca. Na pracodawcy spoczywa obowiązek zgłaszania na piśmie pracowników do ubezpieczenia społecznego.

Pracodawca ma 7 dni na zgłoszenie pracownika do ubezpieczenia społecznego.

Pracodawca ponadto ma obowiązek obliczania składek, potrącania składek z dochodu pracownika i odprowadzania ich do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeśli pracodawca nie wywiązuje się ze swoich obowiązków podlega karze grzywny do 5000 zł.

Obowiązki pracownika

Na pracowniku również ciążą obowiązki z zakresu ubezpieczeń społecznych. Pracownik ma obowiązek przedstawiania stanu faktycznego mającego wpływ na jego prawo do świadczeń pieniężnych z ubezpieczeń społecznych oraz ma obowiązek informowania o wszelkich zmianach, które mają na to wpływ.

Pracownik może również zostać wezwany do osobistego stawienia się w ZUS lub do przedstawienia na żądanie ZUS środków dowodowych.

Zobacz także: Jakie świadczenia przysługują pracownikowi z ubezpieczenia chorobowego

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009r. nr 205, poz. 1585 z późn. zm.)

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Pracownik podlega obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu, chorobowemu oraz wypadkowemu.
Pracownik podlega obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu, chorobowemu oraz wypadkowemu.

CIT 2020. Komentarz159.00 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Polak

Ekspert

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama