reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Wiadomości > Prawo spadkowe na nowych zasadach

Prawo spadkowe na nowych zasadach

Rząd przyjął nowelizację ustawy kodeks cywilny. Projekt nowego prawa o dziedziczeniu spadkowym przygotowało Ministerstwo Sprawiedliwości. Główna zmiana dotyczy domniemania przyjęcia spadku z dobrodziejstwem inwentarza.

Nowela ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 ze zm.) zakłada, że spadkobierca będzie odpowiadał za długi tylko do wartości spadku. W świetle nowych przepisów, jeśli spadkobierca w ciągu 6 dni od dnia, w którym dowiedział się o śmierci spadkodawcy, nie złoży oświadczenia o odrzuceniu spadku lub przejęciu go wprost - będzie to równoznaczne z przyjęciem spadku z dobrodziejstwem inwentarza, czyli ograniczeniem odpowiedzialności za długi.

Zobacz również: Wspólny testament małżonków

Nowe prawo oznacza kolejną zmianę. Stan majątku spadkowego przy dziedziczeniu z dobrodziejstwem inwentarza nie będzie ustalany przez komornika - jak dotąd. Spadkobiercy będą mogli sami składać prywatny wykaz inwentarza, sporządzony na formularzu przygotowanym przez ministra sprawiedliwości. Jeśli z wykazem nie zgodzą się wierzyciele, spisu inwentarza - na ich wniosek - będzie mógł dokonać komornik.
Rządowe rozwiązania wejdą w życie 6 miesięcy po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

Polecamy serwis: Sprawy rodzinne

reklama

Czytaj także

Źródło:

IAR

Zdjęcia

Prawo spadkowe na nowych zasadach/ Fot. fotolia
Prawo spadkowe na nowych zasadach/ Fot. fotolia

Nowa matryca stawek VAT – Usługi Nowa matryca stawek VAT - Towary - STANDARD378.00 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Brysiewicz

Krzysztof Brysiewicz, radca prawny, partner zarządzający w Kancelarii Brysiewicz i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama