REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawne formy opieki w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paul Ostrowski
Adwokat i notariusz
Prawne formy opieki w Niemczech/ fot. Fotolia
Prawne formy opieki w Niemczech/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do prawnych form opieki w Niemczech zaliczane jest pełnomocnictwo prewencyjne (Vorsorgevollmacht) oraz rozporządzenie pacjenta odnośnie osoby opiekuna (Patientenverfügung). Czy prawne formy opieki funkcjonujące w Niemczech są znane także prawu polskiemu?

Przemiany demograficzne, których objawem jest m.in. starzenie się społeczeństwa niejako zmusiły ustawodawcę niemieckiego do opracowania nowych prawnych form odnośnie opieki. Powstaje pytanie, kto ma reprezentować osobę, która na skutek niedołęstwa fizycznego lub umysłowego, nie jest w stanie troszczyć się o swoje sprawy.

REKLAMA

Małżonkowie, co jest mało znane, nie są ustawowo uprawnieni do wzajemnej reprezentacji. Dotyczy to też rodziców, rodzeństwa czy innych krewnych.

Zobacz również: Opiekun prawny dla osoby starszej

Opiekun osoby starszej

Do reformy pełnomocnikiem prawnym osoby pełnoletniej był opiekun (Betreuer). Czyli – podobnie jak w Polsce – osoba wyznaczona przez sąd opiekuńczy (Betreungsgericht, jako osobny wydział niemieckiego sądu rejonowego Amtsgericht).

Pełnomocnictwo prewencyjne

REKLAMA

Aby jednak tego uniknąć wprowadzono możliwość sporządzenia pełnomocnictwa prewencyjnego. Przez pełnomocnictwo prewencyjne na wypadek niedołęstwa fizycznego czy umysłowego można wskazać osobę zaufania, która jest pełnomocnikiem na rzecz mocodawcy. Pełnomocnik może, w zakresie udzielonego mu pełnomocnictwa, podejmować czynności prawne (np. załatwiać sprawy bankowe lub ubezpieczeniowe, zawierać umowy z domem opieki społecznej) ze skutkiem dla mocodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

§ 1896 ust. 2 BGB (niem. Kodeks cywilny) brzmi: Opiekun może zostać ustanowiony jedynie w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne. Opieka jest zbędna, jeżeli sprawy osoby pełnoletniej mogą zostać załatwione przez pełnomocnika (…) tak samo dobrze, jak przez opiekuna. Daje to pierwszeństwo pełnomocnictwu prewencyjnemu. Powyższy przepis wszedł w życie już w dniu 1 stycznia 1992 r., ale jego stosowanie w szerokim zakresie, ze względów ekonomicznych, nastąpiło dopiero w późniejszym okresie.

Rozporządzenie odnośnie osoby opiekuna

Poza tym wprowadzono do niemieckiego kodeksu cywilnego instytucję rozporządzenia odnośnie osoby opiekuna. Ma ono drugorzędne znaczenie, ponieważ nie wyłącza udziału sądu opiekuńczego w ustanawianiu osoby opiekuna. Opiekun podlega – w przeciwieństwie do pełnomocnika prewencyjnego – nadzorowi sądowemu.

Rozporządzenie pacjenta

W praktyce najczęściej sporządzane jest pełnomocnictwo prewencyjne wraz z rozporządzeniem pacjenta w formie aktu notarialnego, chociaż ustawa przewiduje formę pisemną tylko dla rozporządzenia pacjenta. Rozporządzenie pacjenta nie stanowi, kto ma reprezentować określoną osobę, a jedynie - co musi uczynić pełnomocnik w przypadku jego nieuleczalnej choroby.

Zobacz również: Sanatorium – wspólny wyjazd małżonków

Pełnomocnictwo to powinno być zarejestrowane w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Prewencyjnych, który jest prowadzony już od 2003 r. przez Związkową Izbę Notarialną (Bundesnotarkammer; www.vorsorgeregister.de). Rejestracja nie jest warunkiem ważności pełnomocnictwa. Sąd opiekuńczy sprawdza jednak w powyższym rejestrze (z urzędu, przed ustanowieniem opiekuna), czy sporządzone zostało pełnomocnictwo prewencyjne. Jeżeli pełnomocnictwo zostało sporządzone, to sąd nie ustala opiekuna.

Zadaj pytanie na Forum

Pełnomocnictwo prewencyjne a prawo polskie

Polski system prawny nie zna pełnomocnictwa prewencyjnego, co powoduje, że nie osoba zainteresowana, a sąd opiekuńczy wyznacza w powyższych przypadkach opiekuna czy kuratora. Poza tym pełnomocnictwo prewencyjne jest z reguły pełnomocnictwem generalnym, a pełnomocnictwo generalne nie jest w Polce prawnie dopuszczalne (pomijamy tutaj zagadnienia prokury).

Pełnomocnictwo prewencyjne (Vorsorgevollmacht) i rozporządzenie pacjenta odnośnie osoby opiekuna (Patientenverfügung) nie są znane prawu polskiemu.

Dyspozycja pacjenta w kwestii przyszłych zabiegów  medycznych

W dyspozycji pacjenta (Patientenverfügung) można z góry określić, na wypadek choroby wykluczającej podejmowanie własnej decyzji, czy np. mają być podejmowane zabiegi przedłużające życie. Regulujący tę materię § 1901 a BGB brzmi: Jeżeli osoba pełnoletnia, zdolna do udzielenia zgody, ustali w formie pisemnej, że na wypadek braku zdolności do wyrażenia woli, udziela czy nie udziela swej zgody na badanie jej stanu zdrowia, leczenie, czy zabiegi, które w chwili składania oświadczenia nie są jeszcze znane (rozporządzenie pacjenta), opiekun sprawdza, czy te ustalenia odnoszą się do aktualnej sytuacji życiowej i zdrowotnej. Jeżeli tak, opiekun zobowiązany jest wyrazić i spełnić wolę osoby podlegającej opiece. Przepis ten wszedł w życie w dniu 1 września 2009 r.

Każdy mieszkaniec Niemiec, niezależnie od obywatelstwa, może sporządzić powyższe pełnomocnictwa i rozporządzenia.

Niemieckie rozwiązania odnośnie pełnomocnictwa i rozporządzenia pacjenta zostały pozytywnie ocenione przez polskich notariuszy. Polscy notariusza stwierdzili, że dotychczasowy polski stan prawny prowadzi do przeciążenia sądów opiekuńczych i powstania wysokich kosztów. Obywatele powinni mieć możliwość samodzielnego decydowania o swoich losach. Państwo nie powinno narzucać rozwiązań w sferze majątkowej i osobistej, lecz pozostawić te sprawy w zakresie autonomii woli jednostki. Powyższy tekst stanowi bardzo skrócone sprawozdanie ze spotkania polskich i niemieckich notariuszy w Krakowie, które odbyło się w dniach 5-7 października 2012 r.

Polecamy serwis: Prawa seniora

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

REKLAMA

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

REKLAMA

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

REKLAMA