Przewóz osób w Warszawie

REKLAMA
REKLAMA
UBER to nic innego jak aplikacja łącząca na zasadzie P2P osoby chcące skorzystać z przewozu z przewoźnikiem. Pomysł powstał w USA i tam zakorzenił się na dobre (działa w kilkudziesięciu państwach). Czy przyjmie się w Polsce? Na tę chwilę jedyne miasto, gdzie można korzystać z aplikacji to Warszawa.
REKLAMA
REKLAMA
Przewóz osób w USA
Regulacje prawne w USA dotyczące podejmowania i prowadzenie działalności polegającej na przewozie osób znacząco różnią się od tych istniejących w Polsce a dokładnie w Warszawie. Duża swoboda w podejmowaniu takiej działalności (nieprofesjonalnego przewozu) w USA to podstawa sukcesu UBERA.
Przewóz osób jako działalność gospodarcza
Generalnie, aby w Polsce podjąć regularną działalność zarobkową przewozu osób należy zarejestrować działalność gospodarczą, uzyskać licencję na przewóz taksówką (wymogi określa art. 6 ustawy o transporcie drogowym, które nie są aż tak wyśrubowane - chodzi o niekaralność, szkolenie i kurs organizowany dość często w Warszawie przez kilka ośrodków, tytuł prawny do pojazdu, oczywiście uprawniania do kierowania pojazdem).
Przewóz okazjonalny osób
Oznacza to, iż w przypadku zarobkowego, regularnego przewozu konieczne będzie przejście normalnej ścieżki, aby zostać „rasowym” taksówkarzem. Wiązać to będzie się z nakładami w postaci organizacji przedsiębiorstwa (księgowa, taksometr, ect). Jednak czy to pomoże UBEROWI w osiągnięciu sukcesu nad Wisłą? Pewnie nie, gdyż w USA wsiadamy nie do licencjonowanej taksówki (w większości miast są limity a licencja tzw. medalion w Nowym Yorku jest dość droga) a do prywatnego pojazdu. W Polsce możliwy jest tzw. przejazd okazjonalny, czy z grzeczności, ale jest on niezarobkowy (czyli bezpłatny i okazjonalny). Tymczasem, aplikacja ma pomagać w zarabianiu pieniędzy, sama ma zarabiać (pobiera ok. 20 proc. od kursu). Dlatego też wszyscy, którzy myślą, iż dorobią na przewozie okazjonalnym nie rejestrując działalności mogą dość mocno zawieść się. Z pewnością organy kontroli skarbowej oraz transportu zainteresują się takimi przewozami, co pociągnie za sobą konsekwencje prawne.
REKLAMA
Dlatego też UBER to póki co świetna platforma do zamawiania taxi dla samych taksówkarzy z licencją, z pewnością część z nich skorzysta z know-how UBERA dla zwiększenia obrotów, gdyż jest ona innowacyjna i tańsza od ofert korporacji. Nadto to klient wybiera i taksówkarza i model auta, ma możliwość kierowania się opiniami innych użytkowników. Korzyści dla klienta jak widać są ogromne. Co ważne - dla kierowców, tych solidnych, także.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Zobacz również: Kalkulator ryczałtów samochodowych za paliwo
REKLAMA
REKLAMA