REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są rodzaje umów o pracę?

Magdalena Przepiórka
Jakie mamy rodzaje umów o pracę?
Jakie mamy rodzaje umów o pracę?

REKLAMA

REKLAMA

Rozróżniamy kilka rodzajów umów o pracę. Najkorzystniejsza dla pracownika jest umowa na czas nieokreślony, ponieważ zapewnia trwałość stosunku pracy. Przed podjęciem nowej pracy należy się spodziewać, że pracodawca nam zaproponuje umowę na okres próbny, a w przypadku, gdy będzie szukał odpowiedniej osoby na zastępstwo nieobecnego pracownika otrzymamy umowę na zastępstwo. Zanim zdecydujemy się na podpisanie którejś z nich, warto wiedzieć, czym się one charakteryzują.

Umowa o pracę

Umowa o pracę jest to zgodne oświadczenie woli stron, według którego jedna strona, zwana pracownikiem, zobowiązuje się świadczyć w sposób ciągły, powtarzający się, na rzecz drugiej strony zwanej pracodawcą, pracę określonego rodzaju, a druga – zatrudniać pracownika za wynagrodzeniem.

REKLAMA

REKLAMA

Rozróżniamy następujące rodzaje umów o pracę: na okres próbny, na czas określony, na czas wykonania określonej pracy oraz na czas nieokreślony.

Umowa o pracę na okres próbny

Umowa na okres próbny jest umową terminową. Jej głównym celem jest sprawdzenie przez pracodawcę przydatności pracownika do pracy w zakładzie oraz poznanie przez pracownika warunków pracy w zatrudniającej go jednostce. W okresie próbnym pracownik jest poddany obserwacji i może dokładnie zapoznać się z obowiązkami, które ma wypełniać oraz zaprezentować własne zdolności i umiejętności. Choć stosowanie okresu próbnego przez pracodawców nie jest obowiązkowe, w praktyce pojawia się dosyć często.

Okres próbny trwa maksymalnie 3 miesiące.

REKLAMA

Umowa na czas określony

Umowa na czas określony jest umową terminową. Oznacza to, że strony z góry ustalają termin zakończenia stosunku pracy. Może to być konkretna data kalendarzowa lub inne zdarzenie przyszłe, którego nadejście spowoduje rozwiązanie stosunku pracy. To zdarzenie powinno być pewne i nie może zależeć od woli stron lub osób trzecich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy nie przewidują żadnych ograniczeń, co do długości trwania umowy na czas określony. Zawarcie umowy na bardzo długi okres może być jednak uznane za sprzeczne ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem takiej umowy lub z zasadami współżycia społecznego, jeżeli nie znajduje uzasadnienia w potrzebie czasowego zatrudnienia pracownika.

Zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony, jeżeli poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę o pracę na czas określony na następujące po sobie okresy, o ile przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła 1 miesiąca.

Umowa na zastępstwo

Umowę o prace na zastępstwo można zawrzeć jeśli zachodzi konieczność zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Rozwiązuje się ona wraz zakończeniem nieobecności zastępowanego pracownika. W treści umowy należy wskazać imię i nazwisko zastępowanego pracownika oraz przewidywany czas jego nieobecności.

Umowa na zastępstwo może być rozwiązana z 3 dniowym wypowiedzeniem.

Umowa na czas wykonania określonej pracy

Umowa na czas wykonania określonej pracy nawiązuje się przez wskazanie pracy (zadań), do której realizacji zatrudnia się pracownika i której ukończenie powoduje ustanie stosunku pracy.

Zatrudnienie pracownika do budowy jakiegoś obiektu, zabioru plonów w gospodarstwie rolnym, sporządzenia bilansu, realizacji programu badawczego.

Tego rodzaju umowy nie wskazują, nawet pośrednio dnia zakończenia stosunku pracy, lecz jego ustanie uzależniają ogólnie od przyszłego zdarzenia w postaci zakończenia określonej pracy.

Zobacz serwis: Emerytury

Umowa na czas nieokreślony

Umowa na czas nieokreślony jest umową bezterminową. Oznacza to, że nie wskazuje się w niej końcowego terminu trwania stosunku pracy. Stwarza w ten sposób ochronę trwałości zatrudnienia. Pracodawca może ją wypowiedzieć tylko z uzasadnionych powodów i jeżeli pracownik jest reprezentowany przez związek zawodowy, po uprzedniej konsultacji z takim związkiem.

Zobacz również: Zgłoszenie pracy emeryta w ZUS

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Nie masz prawa do renty rodzinnej? ZUS nie przyzna renty wdowiej. Najpierw trzeba złożyć wniosek ERR a dopiero potem ERWD

Od 1 stycznia 2025 roku można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. W dniu 13 czerwca 2025 r. ZUS informował, że wpłynęło już 910,5 tysięcy wniosków o tzw. rentę wdowią. To ok. 76 procent przewidywanych formularzy, które mogą zostać złożone. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki. ZUS informuje, że kto nie ma jeszcze przyznanej renty rodzinnej powinien złożyć wniosek na formularzu ERR jak najszybciej. Osobie bez prawa do renty rodzinnej ZUS nie przyzna renty wdowiej.

Prowadzisz food trucka? Pamiętaj o opłacie targowej. Na ten temat krążą sprzeczne opinie. Warto znać przepisy

Czy prowadząc food trucka trzeba uiszczać opłatę targową? Opinie na ten temat są podzielone. Warto jednak wiedzieć co wynika z przepisów, by uniknąć kłopotów na gruncie podatkowym. Bo czy sprzedaż napoju jest częścią świadczenia usługi?

Zanim zarzucisz pracodawcy, że łamie prawo, zobacz co wynika z przepisów. Dlaczego będziesz musiał pokazać PIT współmałżonka?

Rozmowy o pieniądzach często wywołują emocje. Dotyczy to w szczególności tych przypadków, gdy o stanie budżetu domowego trzeba poinformować pracodawcę. Czasami jednak, jeśli chcemy korzystać z przywilejów wynikających z przepisów, okazuje się to konieczne. I zgodne z przepisami.

Czy każdy emeryt dostanie od byłego pracodawcy bon świąteczny? Przepisy wskazują jasno, kto może się o niego ubiegać

Przed nami święta i szczególne potrzeby budżetów domowych. Pracownicy liczą na świadczenia przedświąteczne od pracodawców, a emeryci zastanawiają się, czy uda się pokryć wszystkie wydatki i kupić prezenty dla najbliższych. Czy oni również mogą liczyć na pomoc byłych pracodawców?

REKLAMA

Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

REKLAMA

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA