REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz reklamy notariuszy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Zakaz reklamy notariuszy./ Fot. Fotolia
Zakaz reklamy notariuszy./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Notariusz jest osobą zaufania publicznego zobowiązaną do przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej. Osobista reklama notariusza w jakiejkolwiek postaci jest zabroniona i uznana za czyn nieuczciwej konkurencji. Jednakże dozwolone jest zakładanie stron internetowych kancelarii notarialnych oraz umieszczanie tablic informujących o miejscu znajdowania się kancelarii.

Notariusz zgodnie z art. 1 § 1 ustawy o notariacie (Dz.U. 2008, nr 189, poz. 1158) powołany jest do dokonywania czynności, którym strony pragną nadać formę notarialną. Jako osoba zaufania publicznego notariusz korzysta z ochrony przyznanej funkcjonariuszom publicznym, wobec czego nie prowadzi on działalności gospodarczej i nie jest przedsiębiorcą. Wszelkie czynności dokonywane przez notariusza zgodnie z prawem są dokumentami urzędowymi, objętymi domniemaniem autentyczności. Sam notariusz zobowiązany jest do przestrzegania podstawowych zasad moralnych oraz zasad etyki zawodowej z zachowaniem przede wszystkim bezstronności, tajemnicy zawodowej oraz poszanowaniem zasad uczciwości. Notariusz powinien wystrzegać się jakichkolwiek form nieuczciwej konkurencji zawodowej na podstawie Kodeksu Etyki Zawodowej Notariuszy.

REKLAMA

REKLAMA

Reklama zawodowa

Za reklamę notariusza należy rozumieć jego wypowiedź bądź bliskiej mu osoby zachęcającą do korzystania z czynności notarialnych lub taką wypowiedź, która zachęca do nabycia usług, jeżeli nawet sprawiają wrażenie neutralnej formy przekazu. Wypowiedzi notariusza w szczególności do środków masowego przekazu nie mogą w jakikolwiek sposób nawiązywać do prowadzonej przez niego kancelarii oraz działalności zawodowej. Niedopuszczalny jest wszelki sponsoring notariusza, który prowadziłby do kojarzenia sponsora z osobą notariusza. Prowadzenie reklamy zawodowej stanowi naruszenie podstawowych zasad etyki zawodowej oraz dobrych obyczajów i jako czyn nieuczciwej konkurencji stanowi podstawę do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego przez innego notariusza lub Krajową Radę Notarialną. Za podstawę prawną można uznać art. 50 ustawy prawo o notariacie, który przewiduje odpowiedzialność dyscyplinarną notariusza za oczywistą i rażącą obrazę przepisów prawnych.

Zobacz też: Jakie profesje mogą korzystać z reklamy

Na mocy § 27 do działań nieuczciwej konkurencji zalicza się uprawianie reklamy osobistej przez notariusza w jakiejkolwiek postaci. Ponadto art. 16 § 1 pkt. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reklama sprzeczna z przepisami prawa i dobrymi obyczajami jest czynem nieuczciwej konkurencji.

REKLAMA

Dozwolona forma reklamy

Dozwoloną formą reklamowania kancelarii notarialnej jest zakładanie stron internetowych, które nie są zabronione przepisami prawa. Zgodnie z § 6 regulaminu wewnętrznego urzędowania kancelarii notarialnej Krajowa Rada Notarialna jest uprawniona do określenia formy i sposobu prowadzenia stron internetowych, które nie są formą zakazanej reklamy sprzecznej z zasadami wykonywanego zawodu. Sąd Najwyższy uznał, iż regionalna Izba Notarialna nie jest uprawniona do zakazywania zakładania indywidualnych stron internetowych oraz zamieszczania innych danych, niż podane na stronie internetowej Izby Notarialnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulamin wewnętrzny określa również sposoby umieszczania tablic informujących o nazwie kancelarii. Tablica powinna być wykonana w kolorze białym lub stalowym z literami w kolorze czarnym i umieszczona przy wejściu do budynku, w którym znajduje się lokal. Na podstawie § 3 regulaminy wraz z tablicą powinna zostać zamieszczona informacja o dniach i godzinach przyjęć interesantów. Dodatkowo można umieścić w pobliżu budynku tablicę informującą o tym, że w pobliżu znajduje się kancelaria notarialna. Ważne jest, aby każda tablica miała odpowiednie wymiary oraz aby nie zawierała imion i nazwiska notariusza oraz firmy spółki partnerskiej. Tablice notarialne nie mogą być traktowane jako forma reklamy, gdyż nie zawierają treści związanych z promowaniem usług i zachęcaniem do korzystania z nich. Przede wszystkim mają charakter informacyjny i wskazują jedynie na miejsce, w którym znajduje się kancelaria notarialna. Ze względu na specyficzny charakter zawodu notariusza i zakaz reklamy indywidualnej, o miejscach urzędowania notariuszy informują rady izb notarialnych.

Uchybienie zakazowi prowadzenie reklamy osobistej bądź kryptoreklamy, czyli reklamy ukrytej  niesie za sobą konsekwencje w postaci odpowiedzialności dyscyplinarnej notariusza, w tym kary pieniężnej, upomnienia, nagany bądź pozbawienia prawa do prowadzenia kancelarii.

Zobacz też: Zakaz reklamy adwokatów

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłki z MOPS dla osób z niepełnosprawnościami i opiekunów w 2026 r. [FAQ]

Wraz ze zbliżającym się początkiem 2026 roku rośnie ilość pytań o zasiłki dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Które świadczenia wzrosną i dlaczego? Czy zmienią się kryteria dochodowe? Odpowiadamy!

Przewrót w dziedziczeniu nieruchomości: nie odziedziczysz już mieszkania po zmarłym z mocy prawa i niezależnie od wysokości dochodów, tylko dlatego, że „twoi rodzice w tym lokalu mieszkali i miałeś takie szczęście”

W dniu 19 września 2025 r., w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zostały opublikowane założenia ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawy o dodatkach mieszkaniowych, która ma wprowadzić przewrót w zasadach „dziedziczenia” stosunku najmu mieszkań komunalnych. Jest to projekt, który podczas posiedzenia Senatu, które odbyło się w dniu 17 lipca br., został zapowiedziany przez wiceministra rozwoju i technologii Tomasza Lewandowskiego i którego celem – jak zostało wówczas wspomniane – jest ukrócenie bogacenia się na komunalnych zasobach mieszkaniowych przez osoby o wysokich dochodach, które są już w posiadaniu innych nieruchomości w danym mieście.

Obowiązkowa fotowoltaika na budynkach [harmonogram]. Tak nowe przepisy unijne zmienią polski rynek budowlany

Unijna dyrektywa EPBD (Energy Performance of Buildings Directive), której implementacja w Polsce nastąpi do 2026 roku, wprowadza obowiązek instalacji paneli fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych na dachach określonych typów budynków. To jedno z najważniejszych rozwiązań prawnych w obszarze transformacji energetycznej ostatnich lat, które może na trwałe zmienić sposób projektowania i eksploatacji nieruchomości w Polsce. Sprawdź, czy zmiany dotyczą również ciebie

Rozczarowanie w Sejmie. Kierowcy nie dostaną ulgi od składki OC

Nie będzie można wycofać samochód osobowy (każdy) z użytkowania i nie płacić OC. Komisja Sejmowa proponuje umieszczenie w koszu większości postulatów deregulacji polskiego prawa. Miał skorzystać każdy kierowca. Urzędów miało nie będzie już interesował powód wycofania samochodu z ruchy. Autorzy ustawy chcieli dać kierowcom możliwość wycofania z użytkowania samochodu bo: "drugi samochód w rodzinie", "wyjazd za granicę", "kamper używany raz na jakiś czas" (powodu nie trzeba było uzasadniać).

REKLAMA

Czy będzie dodatek dla rencistów niezdolnych do pracy i samodzielnej egzystencji?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nadal prowadzi prace nad wprowadzeniem dodatku dla osób z orzeczeniem o całkowitej niezdolności do pracy oraz orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji, pobierających inne świadczenia niż renta socjalna. Tak wynika z odpowiedzi udzielonej portalowi Infor.pl. Aktualnie nie można jednak wskazać terminu wejścia w życie planowanych zmian.

Rewolucja w księgach wieczystych? Nowe przepisy zmienią dostęp do danych właścicieli nieruchomości i uderzą w nielegalne portale

Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece ma całkowicie zmienić sposób, w jaki Polacy uzyskują dostęp do danych o nieruchomościach. Koniec z anonimowym podglądaniem rejestrów – rząd chce wprowadzić obowiązkowe logowanie i pełną identyfikację użytkowników, by powstrzymać kradzież danych, handel informacjami i działalność nielegalnych portali.

Zasiłek opiekuńczy 2025: także na opiekę nad chorym rodzicem lub innym członkiem rodziny. Warunki, zasady, kwota i okres przysługiwania

ZUS informuje, że zasiłek opiekuńczy przysługuje nie tylko na chore dziecko, ale można z niego skorzystać także w sytuacji, gdy naszego wsparcia i pomocy w chorobie potrzebuje rodzic. W ciągu roku kalendarzowego przysługuje 14 dni zasiłku z tytułu sprawowania opieki nad chorym rodzicem.

Zużyte chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe nie trafią już do odpadów zmieszanych. Do 31 grudnia 2025 r. każdy właściciel nieruchomości musi, na własny koszt, wyposażyć się w nowy pojemnik na odpady, spełniający szczególne wymagania

Wyodrębnienie nowej frakcji odpadów komunalnych (a konkretnie podział bioodpadów na dwie odrębne frakcje) i wprowadzenie od 1 stycznia 2026 r. nowego pojemnika na śmieci, celem gromadzenia w nim odpadów kuchennych (do których zaliczone zostały m.in. chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe) – to działanie zaradcze podjęte przez jedną z gmin w Polsce, celem poprawy poziomu odpadów poddawanych recyklingowi, który na rok 2026 został ustalony na poziomie co najmniej 56% wszystkich zebranych odpadów w gminie. Może być to jednak wskazówka również dla innych gmin, które nie osiągają wymaganych wysokich progów przygotowania odpadów do ponownego użycia i recyklingu i jednocześnie – przestroga dla właścicieli nieruchomości, którzy nie wywiązują się z obowiązku selektywnego zbierania odpadów. Gminy nie pozostają bowiem bezczynne wobec takiego postępowania, które może skutkować podwyżką opłat za śmieci o nawet 400%.

REKLAMA

Nowelizacja kodeksu pracy: Nie jest prosto na nowo przeliczyć staż. Dłuższe urlopy, wyższe odprawy, awans. Wszystko zależy od ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

REKLAMA