Kategorie

Nieruchomości

27 sie 2021
23 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Budowa i utrzymywanie pomieszczeń dla urzędów organów władzy, administracji, sądów i prokuratur

Budowa i utrzymywanie pomieszczeń dla urzędów organów władzy, administracji, sądów i prokuratur, państwowych szkół wyższych, szkół publicznych, a także publicznych: obiektów ochrony zdrowia, przedszkoli, domów opieki społecznej, placówek opiekuńczo-wychowawczych i obiektów sportowych zawsze natrafia na trudności ze strony mieszkańców danego terenu, na którym ma być planowana inwestycja budowlana. Dzieje się tak dlatego, że bardzo często mamy do czynienia z brakami bądź błędami w komunikacji pomiędzy zainteresowanymi podmiotami, a mieszkańcami danego obszaru - beneficjentami rzeczywistymi budowy.

Czym jest opłata adiacencka?

Przez opłatę adiacencką należy rozumieć opłatę, ustaloną w związku ze wzrostem wartości nieruchomości spowodowanym budową urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem środków Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, albo opłatę ustaloną w związku ze scaleniem i podziałem nieruchomości, a także podziałem nieruchomości.

Wydzielanie gruntów pod drogi publiczne

Tryb wszczęcia postępowania podziałowego oraz cel podziału nieruchomości wyznaczają zakres przedmiotowy kwestii rozstrzyganej postanowieniem obejmującym ocenę zgodności wstępnego planu podziału nieruchomości. Dlatego też sprawa wydzielenia gruntów pod drogi publiczne zawsze stanowiła i stanowi przedmiot żywego zainteresowania zarówno zwolenników jak i przeciwników tegoż wydzielenia

Nieruchomości gruntowe

Nieruchomość gruntowa to grunt wraz z częściami składowymi, z wyłączeniem budynków i lokali, jeżeli stanowią odrębny przedmiot własności.

Czy właściciel przekazujący nieruchomość ponosi odpowiedzialność za jej wady?

We współczesnych systemach prawnych nie ma jednolitego modelu regulującego wyzbycie się własności nieruchomości w drodze zrzeczenia się jej przez właściciela na rzecz gminy bądź Skarbu Państwa. Polskie przepisy prawa stanowią, że jeżeli strony nie postanowiły inaczej właściciel przekazujący nieruchomość nie ponosi odpowiedzialności za jej wady.

Konsekwencje ogłoszenia upadłości likwidacyjnej przy umowie najmu

Problematyka upadłości likwidacyjnej właściciela nieruchomości jest zawsze przedmiotem wielu pytań. Przepisy prawa nie zawsze potrafią odpowiedzieć wyczerpująco na to niezmiernie ważne zagadnienie, dlatego też praktyka w tym zakresie pokazuje swoistą różnorodność.

Czynsz za najem regulowany usługami

Bardzo często zdarza się, że właściciel lokalu zgadza się, aby czynsz za najem lokalu wyrażony był nie w pieniądzu, lecz w postaci świadczenia usług na jego rzecz. Mamy z tego rodzaju umowami wzajemnymi bardzo rzadko do czynienia nie mniej jednak wymiana tego rodzaju świadczeń jest możliwa.

Jakie są obowiązki remontowe najemcy lokalu

Najemca i właściciel od zawsze toczą i pewnie będą toczyć spory obejmujące kwestie remontowe wynikające z użytkowania lokali. Zgodnie z przepisami prawa najemca lokalu zobowiązany jest jedynie do pokrycia drobnych nakładów związanych ze zwykłym używaniem nieruchomości.

Koszty napraw mieszkania

Kwestie kosztów napraw i odbioru mieszkania zostały poruszone w ustawie kodeks cywilny. Naprawy są nierozerwalną częścią niemal każdego odebranego mieszkania. Jak pokazuje praktyka usterki i zaniedbania są w tej materii ogromne.

Jak odebrać mieszkanie od dewelopera

Odbiór nieruchomości od dewelopera jest istotną czynnością prawną, której skutki możemy odczuć dopiero po jakimś czasie.

Co to jest świadectwo energetyczne

1 stycznia 2009 r. wszedł w życie obowiązek sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. Świadectwo energetyczne to dokument mówiący o zużyciu energii przez budynek lub mieszkanie.

Zakup nieruchomości a hipoteka

Przed zakupem nieruchomości zainteresowani powinni sprawić księgi wieczyste danej nieruchomości i ustalić czy istnieje na niej hipoteka.

Czym charakteryzuje się amortyzacja lokalu

Amortyzacji podlegają, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością.

Ustanowienie własności lokalu w drodze orzeczenia

Sąd Najwyższy dopuścił możliwość ustanowienia odrębnej własności lokalu w orzeczeniu sądowym znoszącym współwłasność. Ustanowienie odrębnej własności lokalu jest dopuszczalne także w sądowym postępowaniu o zniesienie współwłasności.

Zniesienie współwłasności

Zgodnie z ustawą Kodeks cywilny, każdy ze współwłaścicieli może żądać zniesienia współwłasności. Uprawnienie to może być wyłączone przez czynność prawną na czas nie dłuższy niż lat pięć. Jednakże w ostatnim roku przed upływem zastrzeżonego terminu dopuszczalne jest jego przedłużenie na dalsze lat pięć; przedłużenie można ponowić.

W jaki sposób następuje powstanie odrębnej własności lokali

Jednym ze sposobów powstania odrębnej własności lokalu jest ustanowienie odrębnej własności lokalu w wykonaniu umowy zawartej z przedsiębiorcą zajmującym się budową i sprzedażą budynków z lokalami mieszkalnymi lub użytkowymi, czyli deweloperem. Jest to umowa, która podlega odmiennej regulacji.

Co musi zawierać umowa przedwstępna zamiany mieszkań

Umowa przedwstępna dotycząca zamiany mieszkań to taka umowa, w której strony zobowiązują się do zawarcia określonej umowy zamiany mieszkań w przyszłości. Umowa zamiany mieszkań polega na tym, że każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność nieruchomości w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej nieruchomości.

Co musi zawierać umowa przedwstępna sprzedaży mieszkania

Umowę przedwstępną sporządza się przeważnie w formie aktu notarialnego. Powinna ona zawierać szereg ustaleń związanych z samą nieruchomością jak również podawać terminy jej realizacji, przyczyny opóźnień, sankcje za te opóźnienia oraz uzgodnienia stron co do dalszego zakupu nieruchomości. Na takiej podstawie można, bowiem żądać w sądzie przeniesienia na siebie prawa własności zbudowanego lokalu bez zgody sprzedawcy.

Jak ubezpieczyć mieszkanie

Ubezpieczenie nieruchomości jest zawsze sprawą dobrowolną. Dlatego też w przedmiocie ubezpieczenia może znaleźć się niemalże wszystko. Praktycy zwracają jednakże uwagę na fakt , że obejmując ubezpieczeniem mieszkanie czy dom musimy zwrócić uwagę na tzw. Klauzulę proporcjonalności, czyli zapis pomiędzy rzeczywistą, a domniemaną wartością nieruchomości.

Jak sprawdzić wiarygodność dewelopera

Aby sprawdzić wiarogodność dewelopera warto udać się do biura doradcy do spraw nieruchomości, gdzie można zasięgnąć informacji, co do oferty deweloperów. Można również sprawdzić dewelopera prosząc go o przedłożenie dokumentacji obejmującej jego działalność gospodarczą.

Na co zwrócić uwagę dokonując zakupu mieszkania na rynku wtórnym

Zakupując mieszkanie na rynku wtórnym powinniśmy być szczególnie wyczuleni na tzw. okazje. Za niższą ceną mogą kryć się np. nie załatwione sprawy spadkowe, lub zadłużenie nieruchomości. Dlatego nie można opierać się wyłącznie na zapewnieniach sprzedającego. Należy dokładnie sprawdzić stan prawny mieszkania.

Na co zwrócić uwagę dokonując zakupu mieszkania na rynku pierwotnym

Dokonując zakupu mieszkania na rynku pierwotnym warto zastanowić się nad wyborem dewelopera lub spółdzielni mieszkaniowej, od której możemy zakupić mieszkanie. Wybór dewelopera powinien być zawsze poprzedzony wnikliwą wiedzą o przedsiębiorcy, którą możemy uzyskać poprzez badanie jego dotychczasowej działalności.

Zmiana prawa spółdzielczego

Związki rewizyjne przygotowały projekt ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Jest on próbą usystematyzowania obowiązujących przepisów. Zakłada m.in., że członkowie spółdzielni mogą swobodnie decydować jaki tytuł prawny do lokalu chcą posiadać. Niestety posłowie odrzucili go już w pierwszym czytaniu.

Kiedy można uzyskać bonifikaty przy sprzedaży nieruchomości

Bonifikaty od ceny nieruchomości mają charakter indywidualny i są uzależnione od zgody wojewody, rady lub sejmiku. Zgoda ta obejmuje nie tylko sam fakt udzielenia bonifikaty, ale również jej zakres. Szczegółowe zasady dotyczące udzielania bonifikat zostały zamieszczone w ustawie o gospodarce nieruchomościami.

Jakie przedmioty nie podlegają egzekucji komorniczej

Dłużnicy, wobec których ma być przeprowadzona egzekucja komornicza powinni wiedzieć, że nie wszystkie przedmioty będące ich własnością podlegają egzekucji. Wyłączenia te dotyczą m.in. zapasów żywności, narzędzi niezbędnych do pracy zarobkowej czy też bielizny i ubrania codziennego. Komornik, który przeprowadzi czynności niezgodnie z prawem będzie musiał naprawić szkodę.

Jak wyłączyć grunty z produkcji rolnej?

Wyłączenie gruntów z produkcji rolnej wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia. W tym celu należy złożyć wniosek w starostwie właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości. I wreszcie ostatnia czynności, czyli uiszczenie opłaty przez zainteresowanego.

Do jakiego majątku wchodzi premia gwarancyjna z książeczki mieszkaniowej

Premia gwarancyjna z książeczki mieszkaniowej przysługuje właścicielowi książeczki. W związku z tym, do jakiego majątku wejdzie premia jeśli właścicielem książeczki jest jeden z małżonków? Dla rozwiązania tego problemu decydujące znaczenie ma chwila, w której nastąpi realizacja prawa do premii.

Czy po śmierci najemcy można zachować prawo do lokalu zamiennego

W razie ustania najmu lokalu zawartego na czas trwania stosunku pracy, były najemca lub osoby pozostające w lokalu po śmierci najemcy zachowują prawo do lokalu zamiennego. Przy tym czynsz najmu za ten lokal w dniu zawarcia umowy najmu nie może w stosunku rocznym przekraczać 3% jego wartości odtworzeniowej.

Czy osoby bliskie mogą wstąpić w stosunek najmu po śmierci najemcy

W razie śmierci najemcy osoby bliskie najemcy, które stale z nim mieszkały, aż do chwili jego śmierci wstępują w stosunek najmu. W przypadku braku osób bliskich – stosunek najmu lokalu mieszkalnego wygasa.

Czy osoba zajmująca lokal bez tytułu prawnego może wstąpić w stosunek najmu

Osoba zajmująca lokal bez tytułu prawnego może wstąpić w stosunek najmu na zasadach opisanych poniżej. Jednakże kwestia ta jest uzależniona od tego, czy właściciel nie wniósł w tym okresie powództwa o nakazanie tej osobie przez sąd opróżnienia lokalu lub jeżeli w tym samym terminie nie wniesiono powództwa o ustalenie nieistnienia stosunku najmu.

Czy ustanie wspólności majątkowej wiąże się ustaniem wspólności najmu lokalu

Najem jest objęty wspólnością majątkową małżeńską, bez względu na stosunki majątkowe panujące w danym małżeństwie – wspólność, czy też rozdzielność majątkowa, w tym rozdzielność majątkowa z wyrównaniem dorobków. Nawiązanie stosunku najmu ma służyć zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych założonej przez nich rodziny.

W jaki sposób można dokonać zmiany czynszu

W umowie strony mogą określić zasady wypowiadania umowy oraz wypowiadania wysokości czynszu. Przepisy przewidują także w tym zakresie różne mechanizmy zmiany czynszu.

Co wchodzi w skład opłat z tytułu umowy najmu

Strony na podstawie umowy najmu powinni ustalić czynsz oraz wysokość lub zasady obliczania opłat, jakie będzie ponosił najemca. Najemca musi liczyć się z tym, że czynsz obejmuje jedynie prawo do korzystania z lokalu wynajmującego – bez opłat za media, sprzątanie części wspólnej obiektu lub inne usługi związane z korzystaniem z lokalu, przy czym opłaty te zostaną policzone osobno.

Czy najemca ma prawo dostosować lokal do swoich potrzeb

Wynajmujący ma obowiązek dostarczyć lokal w stanie przydatnym do umówionego użytku i w takim stanie go utrzymywać przez cały czas trwania umowy. Za przydatność lokalu do celów określonych w umowie odpowiada wynajmujący, a adaptację do indywidualnych potrzeb – najemca.

Czy istnieje umowa najmu wirtualnego biura

Zapotrzebowania związane z najmem na przestrzeni lat ulegają radykalnym zmianą. Z tego też powodu tworzą się nowe możliwości najmu np. wirtualne biuro, które stanowi węższy lub szerszy pakiet usług związanych z ulokowaniem siedziby przedsiębiorstwa.

Jakie dokumenty warto przejrzeć przed zawarciem umowy najmu lokalu użytkowego

Najemca przed zawarciem umowy najmu lokalu, powinien sprawdzić tytuł wynajmującego do władania tym lokalem. Jest istotna kwestia, ponieważ od tego zależy ważność umowy oraz możliwość i zakres jej realizacji, w tym czas jej trwania.

W jakich sytuacjach można wstąpić w stosunek najmu

Ustawodawca reguluje skutki śmierci najemcy lokalu mieszkalnego, nie czyniąc przy tym rozróżnienia o jaki konkretnie lokal chodzi. Natomiast wstąpienie w prawa najemcy zachodzi bez względu na to, że przedmiotem najmu był lokal wchodzący w skład zasobu prywatnego, czy publicznego.

Jak powinna wyglądać umowa najmu lokalu mieszkalnego

Umowa najmu lokalu jest umową dwustronną, co oznacza, że występują w nią dwie strony najemca oraz wynajmujący. Na mocy tej umowy wynajmujący zobowiązuje się oddać rzecz najemcy do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić czynsz umówiony, przy czym czynsz ten powinien być oznaczony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju.

Z jakich roszczeń może skorzystać najemca chroniąc uprawnienie do używania lokalu

Najemca w zależności od różnych sytuacji, w których się nie znajduje może skorzystać zarówno z różnych roszczeń, jak i ochrony. Najemca chroniąc uprawnienie do używania lokalu może skorzystać z roszczeń windykacyjnego oraz negatoryjnego. Natomiast najemcy, jako posiadaczowi zależnemu przysługuje ochrona posesoryjna.

Jakie wyróżniamy stawki czynszowe

Właściciel ustala stawki czynszu uwzględniając przy tym czynniki podwyższające lub obniżające ich wartość użytkową. Najemca, który ubiega się o obniżkę czynszu obowiązany jest przedstawić właścicielowi stosowną deklarację o wysokości dochodów członków gospodarstwa domowego.

Czy właściciel może podwyższać czynsz lub inne opłaty za używanie lokalu

Właściciel ma prawo podwyższać czynsz lub inne opłaty za używanie lokalu. Jednakże wypowiadając jego dotychczasową wysokość, musi zachować odpowiedni termin, czyli najpóźniej na koniec miesiąca kalendarzowego.

Jakie obowiązki musi spełnić lokator w razie awarii lub przeglądu

W przypadku awarii wywołującej szkodę lub też zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody lokator jest obowiązany niezwłocznie udostępnić lokal w celu jej usunięcia. Jakie prawa ma właściciel w przypadku, kiedy lokator jest nieobecny lub odmawia udostępnienia lokalu?

Jakie prawa i obowiązki spoczywają na lokatorach?

Przepisy regulujące prawa i obowiązki lokatorów ustanawiają przede wszystkim zasady i formy ochrony ich praw, przez co rozumieć należy „przyznanie lokatorowi uprawnień szczególnych, nieprzewidzianych w przepisach dotyczących danego stosunku prawnego”.

Kiedy wynajmującemu przysługuje ustawowe prawo zastawu?

Dla zabezpieczania czynszu oraz świadczeń dodatkowych, z którymi najemca zalega nie dłużej niż rok, przysługuje wynajmującemu ustawowe prawo zastawu na rzeczach ruchomych najemcy wniesionych do przedmiotu najmu, chyba że rzeczy te podlegają zajęciu.

Kiedy najemca może rzecz oddać do bezpłatnego używania albo w podnajem

Na mocy art. 668 § 1 kodeksu cywilnego – najemca może rzecz najęta oddać w całości lub części osobie trzeciej do bezpłatnego używania albo w podnajem, jeżeli umowa mu tego nie zabrania. W przypadku oddania rzeczy osobie trzeciej zarówno najemca, jak i osoba trzecia są odpowiedzialni względem wynajmującego za to, że rzecz najęta będzie używania zgodnie z obowiązkami wynikającymi z umowy najmu.

Na czym polega obowiązek meldunkowy

W dniu 24 września 2010 r. Sejm uchwalił projekt ustawy o ewidencji ludności, która wejdzie w życie 1 stycznia 2014 r. Nadchodzące zmiany mają przede wszystkim doprowadzić do uproszczenia procedur związanych z obowiązkiem meldunkowym, który zostanie zniesiony i zastąpiony instytucją rejestracji miejsca zamieszkania. Co ważne zameldowania będzie można dokonać za pośrednictwem pełnomocnika, a formularz potrzebny do jego dokonania zostanie udostępniony na stronie internetowej urzędu i będzie go można wydrukować i uzupełnić w domu.

Zameldowanie na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy

Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem.

Zameldowanie na pobyt czasowy trwający ponad trzy miesiące

Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem. W tym samym czasie można mieć jedno miejsce zameldowania na pobyt czasowy trwający powyżej 3 miesięcy.

Zameldowanie cudzoziemca na pobyt czasowy

Co do zasady, cudzoziemcy mający zamiar przebywać na terytorium RP są zobowiązani wykonać obowiązek meldunkowy. Zameldowania na pobyt czasowy może być dokonane na czas nie dłuższy niż określony w wizie, umowie o ruchu bezwizowym lub zezwoleniu na zamieszkanie na czas oznaczony.

Kiedy trzeba zameldować się na pobyt stały

Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. Miejscem pobytu stałego osoby zatrudnionej na statku żeglugi śródlądowej, zamieszkałej stale na statku, jest miejscowość, w której ma siedzibę przedsiębiorstwo żeglugowe zatrudniające tę osobę.