REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie wyróżniamy stawki czynszowe

Właściciel ustala stawki czynszu uwzględniając przy tym czynniki podwyższające lub obniżające ich wartość użytkową. Najemca, który ubiega się o obniżkę czynszu obowiązany jest przedstawić właścicielowi stosowną deklarację o wysokości dochodów członków gospodarstwa domowego.

Czy właściciel może podwyższać czynsz lub inne opłaty za używanie lokalu

Właściciel ma prawo podwyższać czynsz lub inne opłaty za używanie lokalu. Jednakże wypowiadając jego dotychczasową wysokość, musi zachować odpowiedni termin, czyli najpóźniej na koniec miesiąca kalendarzowego.

Jakie obowiązki musi spełnić lokator w razie awarii lub przeglądu

W przypadku awarii wywołującej szkodę lub też zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody lokator jest obowiązany niezwłocznie udostępnić lokal w celu jej usunięcia. Jakie prawa ma właściciel w przypadku, kiedy lokator jest nieobecny lub odmawia udostępnienia lokalu?

Jakie prawa i obowiązki spoczywają na lokatorach?

Przepisy regulujące prawa i obowiązki lokatorów ustanawiają przede wszystkim zasady i formy ochrony ich praw, przez co rozumieć należy „przyznanie lokatorowi uprawnień szczególnych, nieprzewidzianych w przepisach dotyczących danego stosunku prawnego”.

REKLAMA

Kiedy wynajmującemu przysługuje ustawowe prawo zastawu?

Dla zabezpieczania czynszu oraz świadczeń dodatkowych, z którymi najemca zalega nie dłużej niż rok, przysługuje wynajmującemu ustawowe prawo zastawu na rzeczach ruchomych najemcy wniesionych do przedmiotu najmu, chyba że rzeczy te podlegają zajęciu.

Kiedy najemca może rzecz oddać do bezpłatnego używania albo w podnajem

Na mocy art. 668 § 1 kodeksu cywilnego – najemca może rzecz najęta oddać w całości lub części osobie trzeciej do bezpłatnego używania albo w podnajem, jeżeli umowa mu tego nie zabrania. W przypadku oddania rzeczy osobie trzeciej zarówno najemca, jak i osoba trzecia są odpowiedzialni względem wynajmującego za to, że rzecz najęta będzie używania zgodnie z obowiązkami wynikającymi z umowy najmu.

Na czym polega obowiązek meldunkowy

W dniu 24 września 2010 r. Sejm uchwalił projekt ustawy o ewidencji ludności, która wejdzie w życie 1 stycznia 2014 r. Nadchodzące zmiany mają przede wszystkim doprowadzić do uproszczenia procedur związanych z obowiązkiem meldunkowym, który zostanie zniesiony i zastąpiony instytucją rejestracji miejsca zamieszkania. Co ważne zameldowania będzie można dokonać za pośrednictwem pełnomocnika, a formularz potrzebny do jego dokonania zostanie udostępniony na stronie internetowej urzędu i będzie go można wydrukować i uzupełnić w domu.

Zameldowanie na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy

Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem.

REKLAMA

Zameldowanie na pobyt czasowy trwający ponad trzy miesiące

Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem. W tym samym czasie można mieć jedno miejsce zameldowania na pobyt czasowy trwający powyżej 3 miesięcy.

Zameldowanie cudzoziemca na pobyt czasowy

Co do zasady, cudzoziemcy mający zamiar przebywać na terytorium RP są zobowiązani wykonać obowiązek meldunkowy. Zameldowania na pobyt czasowy może być dokonane na czas nie dłuższy niż określony w wizie, umowie o ruchu bezwizowym lub zezwoleniu na zamieszkanie na czas oznaczony.

Kiedy trzeba zameldować się na pobyt stały

Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. Miejscem pobytu stałego osoby zatrudnionej na statku żeglugi śródlądowej, zamieszkałej stale na statku, jest miejscowość, w której ma siedzibę przedsiębiorstwo żeglugowe zatrudniające tę osobę.

Zameldowanie w drodze decyzji administracyjnej

Co do zasady organ gminy prowadzący ewidencję ludności jest obowiązany na podstawie zgłoszenia dokonać zameldowania przez zarejestrowanie danych dotyczących osoby i miejsca jej pobytu. W sytuacji, gdy zgłoszone dane budzą wątpliwości, o dokonaniu zameldowania organ rozstrzyga w drodze decyzji.

Zameldowanie cudzoziemca na pobyt stały

Cudzoziemiec, który chce przebywać na terenie naszego kraju ma obowiązek zameldować się w gminie właściwej ze względu na jego miejsce zamieszkania.

Jak przebiega wymeldowanie w drodze decyzji administracyjnej

Jeżeli opuszczasz miejsce pobytu stałego lub czasowego na ponad dwa miesiące, masz obowiązek wymeldować się, a następnie zameldować się w miejscu, do którego sięudajesz.

Jak wygląda procedura przyznawania mieszkań komunalnych w Warszawie

Podpisanie umowy najmu jest finalnym elementem procedury przyznawania mieszkań komunalnych. W zależności od sytuacji mieszkaniowej poszczególnych gmin, na uzyskanie mieszkania można czekać od kilku miesięcy do nawet kilku lat.

Jak wykupić mieszkanie należące do gminy

Jeżeli podpisałeś z gminą umowę najmu mieszkania komunalnego na czas nieokreślony możesz wykupić lokal należący do gminy na określonych przez ustawodawcę warunkach. Gmina sprzedając mieszkania może stosować wysokie bonifikaty oraz rozkładać cenę lokalu na raty.

Komu przysługuje lokal komunalny w Warszawie

Lokal komunalny jest to mieszkanie przyznawane przez gminę osobom o stosunkowo niskich dochodach, których nie stać na wynajęcie bądź kupno własnego mieszkania. Niestety przepisy dotyczące ich przyznawania nie są jednolite, każda gmina przyznaje mieszkania według ustalonych przez siebie kryteriów.

Kto ma szansę na mieszkanie społeczne

Powstanie nowych form budownictwa mieszkań dla osób o niskich i średnich dochodach zaproponowano w projekcie do nowej ustawy o społecznym zasobie mieszkań czynszowych i społecznych grupach mieszkaniowych.

Gmina powinna finansować opiekę swojego mieszkańca w domu pomocy społecznej

Według Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej gmina miejsca zamieszkania powinna finansować opiekę swojego mieszkańca w domu pomocy społecznej. Jeżeli wymagającym opieki jest bezdomny to zadanie to będzie spoczywać na barkach gminy ostatniego miejsca zameldowania na pobyt stały tej osoby. Właściwa też jest gmina, która skierowała potrzebującego do domu pomocy społecznej.

Remont mieszkań komunalnych

Najemcy mieszkań (w tym komunalnych) niejednokrotnie borykają się ze złym stanem technicznym budynku. Przeciekające dachy, nieszczelne okna, niszczejące klatki schodowe to codzienny obraz w wielu polskich miastach. Często zdarza się też, że na skutek rozmaitych awarii dochodzi do przerw w dostawie mediów (wody, elektryczności, ciepła), które bardzo szybko dają się we znaki mieszkańcom lokali.

Ustalenie numeru porządkowego nieruchomości

Każda nieruchomość ma swój numer porządkowy. Nadawanie numeru porządkowego należy do zadań własnych gminy. Obowiązek taki wynika z prawa geodezyjnego.

Czy gmina może przekazać budynek lokatorski nowemu właścicielowi z lokatorami?

Czy budowa obiektu rekreacyjnego bez zezwolenia to samowola budowlana?

Budowa obiektu rekreacyjnego bez pozwolenia na terenie, dla którego nie było planu zagospodarowania przestrzennego, a co do którego wedle faktów znanych organowi administracji można było domniemywać, iż jest to teren budownictwa rekreacyjnego nie stanowi samowoli budowlanej.

Czy o wywłaszczenie nieruchomości musi wnioskować gmina

Nikt inny oprócz gminy, a konkretnie zarządu Gminy nie może wnosić o wszczęcie procedury postępowania wywłaszczeniowego. Mówi o tym art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości

Przyznanie lokalu socjalnego

Osoby starające się o przyznanie lokalu socjalnego powinny zapoznać się z podstawowymi kwestiami dotyczącymi takiego postępowania. Jest ono bowiem bardzo czasochłonne, a żeby otrzymać lokal socjalny z zasobów komunalnych, trzeba spełniać wiele warunków.

Budowy nie wymagające pozwolenia

Przed rozpoczęciem budowy inwestor powinien uzyskać pozwolenie na budowę. Pozwolenie takie zgodnie z przepisami prawa budowlanego wydaje starosta powiatowy. Są jednak pewne rodzaje budów które nie wymagają pozwolenia.

Tabliczka z numerem domu

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, iż nie posiadanie tabliczki z numerem domu jest zagrożone karą grzywny. Tabliczka na domu w założeniu ma pomagać różnego rodzaju służbom oraz samym mieszkańcom domu.

Meldunek na pobyt czasowy

Każdy obywatel naszego kraju musi być zameldowanym. Obowiązek taki wynika z art. 5 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Ustawa rozróżnia natomiast meldunek na pobyt stały i na pobyt czasowy.

Odśnieżanie chodników

Za odśnieżanie chodników nie jest odpowiedzialna gmina. Obowiązek odśnieżania spoczywa na właścicielach przyległych nieruchomości. Warto o tym pamiętać, jeśli chce się uniknąć mandatu.

Ustalenie numeru ewidencyjnego nieruchomości

Przed wystąpieniem o wypis z ewidencji gruntów i budynków warto uzyskać informację o numerze porządkowym działki. Takiej informacji należy szukać we właściwym urzędzie gminy.

Jak uzyskać wypis z ewidencji gruntów i budynków

Wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków to bardzo potrzebny dokument. Potrzebny jest on przy wielu postępowaniach sadowych i administracyjnych. Ewidencję gruntów i budynków prowadzi starosta powiatowy.

Co warto wiedzieć o meldunku

Każdy obywatel Polski powinien być zameldowany. Meldunek stwierdza miejsce stałego (czasowego) pobytu. Warto zatem wiedzieć jak i gdzie się zameldować.

Jak zgodnie z prawem wycinać drzewa

Pozwolenie na wycięcie drzewa wydaje wójt, burmistrz, prezydent miasta. Warto bowiem wiedzieć, że nie każde drzewo można wycinać. Za niezgodne z prawem wycięcie drzewa grozi wysoka kara.

Jak zmienić użytkowanie wieczyste we własność

Własność jest silniejszym prawem niż użytkowanie wieczyste. Dlatego też warto wystąpić o przekształcenie użytkowania wieczystego na prawo własności.

Jak odrolnić działkę

Wiele osób zdecydowało się na zakup gruntu rolnego z zamiarem przeznaczenia go pod budownictwo mieszkaniowe. Zanim to jednak nastąpi, trzeba załatwić dużo formalności, oraz uzbroić się w cierpliwość.

Jak uzyskać pozwolenie na budowę

Jeśli planujemy budowę domu jednorodzinnego, obiektu handlowego, a nawet remont budynku wpisanego do rejestru zabytków, musimy uzyskać pozwolenie na budowę. Decyzję o pozwoleniu na budowę wydaje starosta na wniosek osoby, która posiada prawo do terenu.

Jak uzyskać zaświadczenie o samodzielności lokalu

Bez stwierdzenia, że lokal jest samodzielny nie można wyodrębnić mieszkania. Innymi słowy aby mieszkanie stanowiło oddzielny od budynku przedmiot obrotu musi być samodzielne. O samodzielności lokalu decyduje starosta powiatowy, a w miastach na prawie powiatu wójt, burmistrz, prezydent miasta.

Jak uzyskać pozwolenie na rozbiórkę

Rozbiórka podobnie jak budowa wymaga pozwolenia. Nie można bowiem bez stosownej decyzji dokonać rozbiórki. Warto wiedzieć jak i gdzie można uzyskać takie pozwolenie.

Jak wykupić mieszkanie od Lasów Państwowych

Najemcy lokali należących do Lasów Państwowych mogą je wykupić – jeśli spełniają określone w ustawie o lasach warunki. Przysługuje im bonifikata, tym większa im dłuższy był staż pracy w Lasach, lub okres najmu.

Jak wykupić mieszkanie komunalne ?

Długoletni najemcy mieszkań komunalnych (lub np. ich spadkobiercy) mogą wykupić mieszkania z dużą (nawet 90% ) bonifikatą. O ile rzecz jasna gmina może i chce lokal sprzedać.

Jak sprzedać byłe mieszkanie komunalne i nie stracić bonifikaty

Aby na pewno nie musieć zwracać gminie kwoty bonifikaty, wykupione mieszkanie należy sprzedać nie wcześniej niż 5 lat po wykupie. Jednak w określonych sytuacjach można zrobić to wcześniej.

Obowiązki podatkowe przy kupnie lub sprzedaży domu

Kupując mieszkanie, trzeba liczyć się z koniecznością zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Przy jego sprzedaży będzie trzeba zapłacić podatek dochodowy. Obciążenia podatkowe będą też związane z formą finansowania takiej transakcji, zwłaszcza gdy podatnik zaciąga na nią kredyt.

Jak odrolnić działkę ?

Wiele osób zdecydowało się na zakup gruntu rolnego z zamiarem przeznaczenia go pod budownictwo mieszkaniowe. Zanim to jednak nastąpi, trzeba załatwić dużo formalności, oraz uzbroić się w cierpliwość.

Kto może otrzymać dodatek mieszkaniowy

Dodatki mieszkaniowe są świadczeniem pieniężnym, które pozwala utrzymać mieszkanie wówczas, gdy najemca lub właściciel nie mogą samodzielnie pokryć wydatków na jego utrzymanie. Przyznawane są na ich wniosek.

Jak nabyć własność gruntu przez zasiedzenie

Użytkując przez lata część działki sąsiada przylegającej do naszego gruntu możemy nabyć jej własność przez zasiedzenie. Aby jednak zostać właścicielem gruntu, musimy wnieść wniosek do sądu o stwierdzenie jego zasiedzenia.

REKLAMA