Kategorie

Akta stanu cywilnego

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wystąpi do USC o odpis właściwego aktu stanu cywilnego, jeżeli dokument taki nie zostanie dołączony do wniosku o wypłatę przez ZUS zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku pogrzebowego. Ułatwienia związane są z epidemią koronawirusa.
Odpis aktu stanu cywilnego można otrzymać przez internet w wersji elektronicznej. W praktyce system sam wygeneruje dokument bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP). Co należy zrobić, aby otrzymać odpis online?
Jak zgodnie z prawem wybrać imię dla dziecka? Czy raz wybrane imię można zmienić? Co w sytuacji, gdy rodzice nie potrafią podjąć wspólnej decyzji, dotyczącej imienia dla dziecka?
Senacka komisja poparła przygotowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji ustawę o ewidencji ludności. Co się zmieni?
Od czerwca 2018 r. akt urodzenia dziecka zostanie sporządzony na podstawie zgłoszenia urodzenia w formie dokumentu elektronicznego. Rodzicie nie będą musieli udawać się do urzędu, by zgłosić narodziny potomka. Będą mogli zrobić to przez internet.
Odpisy aktów stanu cywilnego możesz uzyskać bez wychodzenia z domu - wystarczy dostęp do Internetu. Od dnia 15 grudnia 2017 r. istnieje możliwość płatności przelewem za zamówione akty stanu cywilnego. Zobacz jak szybko zamówić odpis przez Internet.
Zawarcie związku małżeńskiego to bardzo ważny moment w życiu człowieka. Czy jest to ślub cywilny czy kościelny wymaga odpowiedniego przygotowania.
Parlament Europejski poparł nowe przepisy UE, które mają ograniczyć koszty i formalności przy składaniu dokumentów urzędowych, jak akty urodzenia i akty ślubu, w innym kraju UE. Standardowe wielojęzyczne formularze zastąpią tłumaczenia dokumentów.
10 maja 2016 r. rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, zgodnie z którą odpisy aktów urodzenia, małżeństwa i zgonu mają być wydawane szybciej, a praca urzędów stanu cywilnego, szczególnie w dużych miastach, ma być sprawniejsza.
Od 1 marca 2015 r. możliwe będzie nadanie dziecku imienia obcego pochodzenia. Zmiana wynika z wejścia w życie nowych przepisów ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego.
Od 1 stycznia 2015 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego. Nowe Prawo o aktach stanu cywilnego zastępuje ustawę z 1986 r., która - w ocenie MSW - po wielu nowelizacjach nie spełnia już standardów przejrzystej legislacji i jest przestarzała.
Nowe prawo o aktach stanu cywilnego zostało uchwalone podczas 77. posiedzenia Sejmu (10 października 2014 roku). Główne zmiany w prawie o aktach stanu cywilnego dotyczą wprowadzenia elektronicznej rejestracji aktów urodzeń, małżeństw i zgonów oraz liberalizacji zasad zawierania małżeństw poza urzędem.
O zasiłek pogrzebowy można starać się w okresie 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, po której zasiłek przysługuje. W celu uzyskania zasiłku pogrzebowego osoba, która pokryła koszty pogrzebu musi dołączyć do wniosku o zasiłek skrócony akt zgonu. Dokumentem niezbędnym do uzyskania aktu zgonu jest zaś karta zgonu.
Oczywisty błąd pisarski możemy sprostować w urzędzie. Decyzję w tej sprawie wydaje kierownik urzędu stanu cywilnego. W przypadku błędnego lub nieścisłego zredagowania powinniśmy udać się do sądu.
Tłumacz przysięgły uprawniony jest do dokonywania tłumaczeń pism i innych dokumentów urzędowych. Aby nim zostać należy spełnić wymogi określone w przepisach prawnych oraz ukończyć egzamin z wynikiem pozytywnym. Jaką drogę należy przejść, by zostać tłumaczem przysięgłym?
Do wykonywania zawodu tłumacza przysięgłego wystarczy perfekcyjna znajomość języka polskiego i obcego oraz pozytywny wynik egzaminu przeprowadzonego przez resort sprawiedliwości. Zniknie dotychczasowy wymóg, czyli ukończenie studiów w zakresie tłumaczenia.
Odpis aktu małżeństwa stanowi dowód jego zawarcia. Poza małżonkami i członkami najbliższej rodziny odpis może uzyskać każdy, kto wykaże interes prawny.
Zdarza się, iż po otrzymaniu odpisu aktu małżeństwa, zauważamy, że zawiera on nieprawdziwe informacje. W jakich sytuacjach możliwe jest unieważnienie aktu małżeństwa? Kiedy wnosić o jego sprostowanie?
Jeżeli akt stanu cywilnego nie zawiera wszystkich wymaganych prawem danych, możemy wnosić o jego uzupełnienie. Jakie dokumenty należy w takiej sytuacji złożyć? Jaką opłatę uiścić?
Co do zasady, w akcie stanu cywilnego nie można dokonywać żadnych zmian. Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego przewiduje jednak kilka odstępstw od tej reguły. Jakich?
W razie zniszczenia ksiąg stanu cywilnego lub braku możliwości uzyskania odpisu aktu sporządzonego za granicą, można ubiegać się o odtworzenie aktu stanu cywilnego. Gdzie złożyć wniosek? Jakie dokumentu należy przedstawić?
W przypadku, gdy nie ma wątpliwości, że osoba zmarła, a nie został sporządzony akt zgonu, każdy zainteresowany może złożyć wniosek o stwierdzenie zgonu danej osoby. Jak przebiega takie postępowanie?
Przepisy kodeksu cywilnego wskazują, że osoba zaginiona może zostać uznana za zmarłą, jeżeli upłynęło 10 lat od końca roku, w którym według istniejących wiadomości dana osoba jeszcze żyła. Jak przebiega postępowanie o uznanie osoby za zmarłą?
Osoba, która zaginęła może zostać uznana za zmarłą po upływie czasu określonego w prawie. Jakie są warunki uznania osoby za zmarłą? Kto może się o takie uznanie ubiegać?
Zgodnie z treścią art. 73 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, akt stanu cywilnego sporządzony za granicą może być wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu. Należy jednak pamiętać, że nie jest to nasz obowiązek, a jedynie uprawnienie.
Czasem zastanawiamy się, do jakiego urzędu musimy się udać, by załatwić konkretną sprawę. Gdzie udać się po akt urodzenia? Jakie dokumenty powinniśmy przedstawić, gdy chcemy zawrzeć związek małżeński? I, wreszcie, kto powinien zgłosić zgon osoby?
Akt stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu) dotyczący obywatela polskiego, a sporządzony za granicą, może zostać wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego. Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego przewiduje trzy sytuacje, kiedy może to zostać dokonane.

Akt zgonu

Jeden z aktów stanu cywilnego. Przepisy prawa określają kto i kiedy może zgłosić zgon. Akt zgonu sporządzany jest na podstawie karty zgonu.
Akt urodzenia sporządza się na podstawie pisemnego zgłoszenia urodzenia dziecka wystawionego przez lekarza, położną lub zakład opieki zdrowotnej.
Akt małżeństwa jest jednym z aktów stanu cywilnego. Stanowi dowód zawarcia małżeństwa.
W wyjątkowych sytuacjach prawo zezwala niektórym osobom na zmianę swojego imienia i nazwiska. W szczególności ma to miejsce, gdy nazwisko jest ośmieszające. Aby dokonać takiej zmiany należy złożyć wniosek do urzędu stanu cywilnego. Co powinien zawierać?
Ślub cywilny, co do zasady, zawierany jest w lokalu urzędu stanu cywilnego, przed jego kierownikiem. Inną ewentualnością jest zawarcie tzw. ślubu konkordatowego, który wywołuje skutki cywilnoprawne. Przepisy przewidują jednak także inną możliwość, jaką jest zawarcie małżeństwa poza lokalem USC.
Ślub cywilny, co do zasady, zawierany jest w urzędzie stanu cywilnego, przed jego kierownikiem. Jakich formalności należy dopełnić, aby zawrzeć małżeństwo?
Aby otrzymać akt urodzenia dziecka, należy złożyć do urzędu stanu cywilnego pisemne zgłoszenia urodzenia dziecka wystawione przez lekarza, położną lub zakład opieki zdrowotnej. Co zawiera takie zgłoszenie?
Od 1998 roku, kiedy Polska ratyfikowała Konkordat łączący ją ze Stolicą Apostolską, istnieje możliwość zawierania tzw. ślubów konkordatowych. Jaki skutki wywołuje zawarcie takiego ślubu? Jakie formalności należy wypełnić?
Zawarcie małżeństwa nie musi nastąpić przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego. Istnieje możliwość, aby ślub zawarty przed duchownym wywołał także skutki cywilne. Niezbędne jest jednak dopilnowanie kilku spraw, aby, w świetle prawa, małżeństwo było ważne. Jakich?
Co do zasady, kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Czy jest tak w każdej gminie? Jakie warunki musi spełniać osoba ubiegająca się o stanowisko kierownika USC?
Wielojęzyczne odpisy skrócone aktów stanu cywilnego wydawane są na podstawie Konwencji nr 16 sporządzonej w Wiedniu dnia 8 września 1976 r. dotyczącej wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego. Konwencja weszła w życie dnia 1 listopada 2003 r.
W pewnych przypadkach ustawodawca przewiduje możliwość zmiany imienia lub nazwiska. Można to uczynić tylko w przypadku wykazania ważnych względów. Trzeba jednak pamiętać, że co do zasady nazwisko może składać się najwyżej z dwóch członów.
Akty stanu cywilnego stanowią wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych; ich niezgodność z prawdą może być udowodniona jedynie w postępowaniu sądowym. Zasady sporządzania aktów stanu cywilnego i prowadzenia ksiąg stanu cywilnego zawiera ustawa z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
Akt zgonu jest częścią księgi stanu cywilnego. Rejestruje on śmierć osoby. Jakie dane znajdują się w akcie zgonu?
Jeżeli masz zamiar zawrzeć związek małżeński przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego musisz zgromadzić określone przez ustawodawcę dokumenty.
Urząd Stanu Cywilnego wchodzi w skład urzędu gminy. Działa on na podstawie ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Zajmuje się on przede wszystkim rejestracją stanu cywilnego. Rejestracji stanu cywilnego osób dokonuje się w księgach stanu cywilnego w formie aktów urodzenia, małżeństwa oraz zgonu. Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępcy. Kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt lub burmistrz (prezydent).
Akta stanu cywilnego to pojedyncze wpisy w księdze stanu cywilnego. Rejestrują one stan cywilny osoby. Akta stanu cywilnego stanowią wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych, ich niezgodność z prawdą może być udowodniona jedynie w postępowaniu sądowym.
Międzynarodowa Komisja Stanu Cywilnego to międzyrządową organizacja wspierająca i koordynująca międzynarodową współpracę w dziedzinie stanu cywilnego. Działa na rzecz poprawy tej współpracy oraz ułatwienia wymiany informacji między urzędnikami stanu cywilnego.
Akt stanu cywilnego sporządzony za granicą może być wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu.
Narodziny każdego dziecka należy zgłosić w odpowiednim urzędzie stanu cywilnego. Kierownik urzędu stanu cywilnego po dokonaniu zgłoszenia wydaje akt urodzenia dziecka. Dokument ten stanowi potwierdzenie oraz dowód narodzin.
Akt małżeństwa to jeden z aktów stanu cywilnego, sporządzany przez kierownika stanu cywilnego. Jest częścią księgi stanu cywilnego. Dokument ten stanowi potwierdzenie zawarcia małżeństwa.
Pomyłki mogą wkraść się wszędzie. Do akt stanu cywilnego również. W końcu mylić się jest rzeczą ludzką. Całe szczęście istnieją w prawie procedury umożliwiające ich prostowanie.
Osobę zaginioną przez dłuższy czas, lub z którą nie udało się nawiązać kontaktu np. po katastrofie lotniczej – można sądownie uznać za zmarłą. Co musi zawierać wniosek o uznanie za zmarłego?