REKLAMA
Wał korbowy
Zadaniem wału korbowego jest zamienienie ruchów posuwisto-zwrotnych tłoków i wahadłowego korbowodów na ruch obrotowy koła zamachowego, skąd poprzez sprzęgło, skrzynię biegów i elementy układu napędowego zostanie przekazany na koła.
%%advert-placeholder-1%%%%advert-placeholder-video%%Wał korbowy składa się z wielu elementów. Tworzą one zazwyczaj monolit, choć są także wały składane z wielu elementów, zwłaszcza w silnikach dwusuwowych. Zakończenia wału oraz miejsca jego podparcia stanowią czopy główne. Leżą one zawsze w osi podłużnej wału, w przeciwieństwie do czopów korbowych, które znajdują się zawsze poza tą osią. Ważnymi elementami każdego wału korbowego są przeciwciężary. Stosuje się je w celu częściowego zrównoważenia sił odśrodkowych, wywoływanych obracającymi się masami układu korbowego. Dzięki temu obciążenia łożysk głównych wału nie są tak duże, jak w przypadku gdyby te przeciwciężary nie istniały. Przeciwciężary mogą stanowić monolit z wałem korbowym albo mogą być do niego przykręcane.
%%content-block%%Liczba punktów podparcia wału korbowego, a tym samym liczba jego głównych łożysk ma dla poprawnej pracy i trwałości silnika zasadnicze znaczenie. W starszych konstrukcjach wałów silników z zapłonem iskrowym rozmieszczano je co drugi cylinder, jedynie w silnikach z zapłonem samoczynnym stosowano punkty podparcia pomiędzy wszystkimi cylindrami. Od wielu lat takie rozwiązanie stosuje się we wszystkich rodzajach silników.
Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
%%advert-placeholder-2%%Ważnym elementem wału korbowego jest czop oporowy. Stosuje się go w celu przeciwstawienia się sile osiowej, powstającej przy wyciskaniu sprzęgła. Zwykle jest to czop najbliższy koła zamachowego, choć w konstrukcjach silników z wałkiem rozrządu napędzanym łańcuchem czop oporowy znajduje blisko przodu silnika, aby utrudnić wydłużanie się w tym kierunku wału pod wpływem ciepła. Jest to istotne, ponieważ łańcuch napędzający wałek rozrządu pracuje źle gdy współpracujące z nim koła zębate są wzajemnie przekoszone.
%%content-videotarget%%Na całej długości wału silnika czterosuwowego znajduje się wywiercony kanał, którym jest tłoczony olej, smarujący łożyska i panewki korbowodowe. W małych silnikach dwusuwowych, smarowanych olejem dodawanym do paliwa, istnienie takiego kanału jest nieuzasadnione.
Zobacz też: Dodatki uszlachetniające do paliw
REKLAMA