REKLAMA
Koło zamachowe
Koło zamachowe w silniku spalinowym ma trzy zadania. Podstawowym i zarazem najważniejszym jest maksymalne wyrównanie zmiennego momentu obrotowego silnika. Z uwagi na to, że w silnikach tłokowych o niewielkiej liczbie cylindrów trudno jest uzyskać jednakowy moment obrotowy w funkcji kąta obrotu wału korbowego, konieczne jest połączenie go z wirującą masą o dużej bezwładności. Funkcję takiej masy spełnia koło zamachowe. Dodatkowo w znakomitej większości silników czoło koła zamachowego współpracuje z tarczą sprzęgła oraz, dzięki okalającemu je wieńcowi zębatemu – z rozrusznikiem.
%%advert-placeholder-1%%%%advert-placeholder-video%%Koła zamachowe wykonywane są najczęściej z żeliwa sferoidalnego lub szarego. Materiały te mają dostatecznie dobre właściwości cierne, co jest istotne dla dobrej współpracy z tarczą sprzęgłowa.
%%content-block%%Koło zamachowe w ogromnej większości silników jest mocowane do wału korbowego za pośrednictwem kołnierza przy pomocy kilku śrub, a jego położenie jest ustalane albo za pomocą kołków ustalających, albo dzięki zastosowaniu śrub pasowanych, o części nienagwintowanej wykonanej z bardzo dużą dokładnością, podobnie jak otwory w kole zamachowym, z którymi one współpracują. Tylko w małych silnikach o niewielkiej mocy koło zamachowe jest osadzana na stożkowym czopie, a jego położenie ustala wpust czółenkowy, nazywany potocznie klinem lub półksiężycowym klinem. Rozwiązanie to jest najgorszym z możliwych z uwagi na niewielkie siły, jakie mogą być przenoszone w takiej konstrukcji z wału na koło zamachowe.
Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
%%advert-placeholder-2%%Wieniec zębaty jest mocowany na kole zamachowym na duży wcisk. Oznacza to, że jego wewnętrzna średnica musi być mniejsza od średnicy koła zamachowego do 0,5 mm w silnikach małych i do 0,7 mm w silnikach samochodów ciężarowych. W praktyce aby osadzić go na kole zamachowym podgrzewa się go do temperatury nieco tylko niższej od temperatury odpuszczania materiału, z którego jest on wykonany, aby nie dopuścić do rozhartowania go.
%%content-videotarget%%Zobacz też: Układ rozruchowy
REKLAMA