| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Encyklopedia prawa
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Z
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprzedaż konsumencka

Sprzedaż konsumencka

Sprzedaż konsumencka dotyczy sprzedaży w zakresie działalności przedsiębiorstwa rzeczy ruchomej (nie dotyczy energii elektrycznej i gazu), osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą [towar konsumpcyjny].

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa

Sprzedażą konsumencką jest także sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa (zakup z katalogu wysyłkowego, zakup u akwizytora, zakup przez Internet).

Forma

Sprzedaż na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaż za cenę powyżej 2000 zł powinna być stwierdzona na piśmie (przede wszystkim jej istotne postanowienia).

Obowiązki sprzedawcy

Sprzedawca ma obowiązek:

a) udzielenia kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego,

b) zapewnienia w miejscu sprzedaży odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych umożliwiających dokonanie wyboru towaru konsumpcyjnego i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów,

c) wyjaśnienia znaczenia poszczególnych postanowień umowy (na żądanie kupującego),

d) wydać kupującemu wraz z towarem konsumpcyjnym wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty wymagane przez odrębne przepisy.

Zgodność towaru konsumpcyjnego z umową

Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową.

Uprawnienia kupującego

Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może:

a) żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy (chyba że jest to niemożliwe lub wymaga nadmiernych kosztów),

b) żądać stosownego obniżenia ceny (gdy żądanie z pkt a nie może zostać zrealizowane),

c) odstąpić od umowy (o ile niezgodność towaru z umową jest istotna). Utrata powyższych uprawnień następuje, jeżeli kupujący przed upływem 2 miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy.

Udzielenie gwarancji

Udzielenie gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego.

Zobacz serwis: Umowa kupno-sprzedaż

Podstawa prawna: Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z 27.07.2002 r. (Dz.U. Nr 141, poz. 1176 ze zm.)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marta Celej

Ekspert Equity Investments S.A., kontroler finansowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »