Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Na podstawie umowy sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Zobacz serwis: Umowa kupno-sprzedaż

Rodzaj

Umowa sprzedaży jest czynnością prawną konsensualną, odpłatną, wzajemną, dwustronnie zobowiązującą

Forma

Przepisy o sprzedaży nie zastrzegają formy szczególnej dla umowy. Jednakże na mocy innych przepisów wymagana jest forma szczególna. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest przedsiębiorstwo, wymagana jest forma pisemna z podpisami stron poświadczonymi notarialni, w przypadku sprzedaży nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego lub spadku, wymagana jest forma aktu notarialnego.

Tryb

Umowę sprzedaży można zawrzeć przez przyjęcie oferty, w drodze negocjacji, aukcji lub przetargu.

Obowiązki sprzedawcy, obowiązki kupującego

Obowiązkiem sprzedawcy jest przeniesienie własności i wydanie rzeczy, natomiast do obowiązków kupującego należą odebranie rzeczy oraz zapłata ceny.

Uprawnienia kupującego z tytułu rękojmi

Z tytułu rękojmi kupujący może:

a) żądać obniżenia ceny (powinno odzwierciedlać rzeczywiste obniżenie wartości sprzedanej rzeczy);

b) żądać usunięcia wady (gdy sprzedawca jest zarazem producentem kupujący może żądać naprawienia rzeczy);

c) żądać wymiany rzeczy na wolną od wad (sprzedawca ponosi wszelkie wynikłe z tego tytułu koszty, np. transportu, ubezpieczenia, pakowania itp.),

d) odstąpić od umowy, ale tylko w przypadku, gdy wada jest istotna, tzn. nie pozwala na użytkowanie przedmiotu zgodnie z jego przeznaczeniem.
Kupujący (on wybiera sposób reklamacji), aby mógł skorzystać z powyższych uprawnień musi dokonać „aktów staranności”, np. zbadać dostarczone mu rzeczy, zawiadomić sprzedawcę o wykrytych wadach i zgłosić swoje roszczenia.

Gwarancja jakości

Gwarancja jakości stanowi formę zabezpieczenia tylko w przypadku wystąpienia wad fizycznych rzeczy (wada powstała z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej. Do zawarcia umowy gwarancyjnej niezbędne jest wręczenie dokumentu gwarancyjnego (określa treść gwarancji). Z tytułu gwarancji jakości kupujący może żądać usunięcia wad lub dostarczenia rzeczy wolnej od wad.

Zobacz: Umowy dot. pracy i usług

Podstawa prawna: Kodeks cywilny

Encyklopedia prawa

Ł
P
S
W

Niestety nic nie znaleziono
Spróbuj inne zapytanie