Kategorie

Obowiązki pracownika

Pracownik jest stroną stosunku pracy, z którego wynikają jego prawa, jak również obowiązki. Podstawowym uprawnieniem pracownika jest prawo do terminowego wynagrodzenia.

Zobacz serwis: Pracownik

Prawa i obowiązki pracownika

Pracownik, jako strona stosunku pracy ma określone prawa i obowiązki. Do tych drugich zalicza się przede wszystkim sumienne i staranne wykonywanie pracy oraz wykonywanie poleceń przełożonych; przestrzeganie regulaminu, przepisów oraz zasad BHP; dbanie o dobro stosunku zakładu pracy oraz nieprowadzenie konkurencji wobec pracodawcy.

Do praw pracownika zalicza się przede wszystkim prawo do wynagrodzenia, urlopu, świadczeń socjalnych oraz przynależności do związków zawodowych.

Stosunek pracy

Prawa i obowiązki, jakie ma pracownik, wynikają ze stosunku pracy, którego stroną oprócz niego jest również pracodawca. Oznacza on więź łączącą obydwie strony (czyli pracodawcę i pracownika).

Zgodnie z art. 22 Kodeksu pracy przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.

Wypłata wynagrodzenia za świadczoną pracę jest podstawowym uprawnieniem pracownika i zarazem obowiązkiem pracodawcy.

Sposoby nawiązania stosunku pracy

Przepisy Kodeksu pracy określają sposoby, w jaki stosunek pracy może być nawiązany. Może on zostać nawiązany na podstawie umowy o pracę, mianowania, wyboru, nominacji, a także spółdzielczej umowy o pracę.

Zobacz: Pracownik przed sądem

Podstawa prawna: Kodeks pracy

Encyklopedia prawa

Ł
P
S
W

Niestety nic nie znaleziono
Spróbuj inne zapytanie