REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwykła procedura prawodawcza

main image
Zwykła procedura prawodawcza polega na przyjęciu rozporządzenia, dyrektywy lub decyzji wspólnie przez Parlament Europejski i Radę na wniosek Komisji.

Zobacz serwis: Biznes

Pierwsze czytanie

Komisja przedstawia projekt Parlamentowi Europejskiemu (PE) i Radzie. PE uchwala stanowisko w pierwszym czytaniu i przekazuje je Radzie. Jeżeli Rada zatwierdzi stanowisko Parlamentu, projektowany akt zostaje przyjęty w brzmieniu, które odpowiada jego stanowisku, natomiast gdy Rada nie zatwierdzi stanowiska Parlamentu, przyjmuje własne stanowisko w pierwszym czytaniu i przekazuje je PE.

Drugie czytanie

Jeżeli w terminie 3 miesięcy od przekazania Parlament Europejski: a) zatwierdzi stanowisko Rady w pierwszym czytaniu lub nie wypowie się – akt uważa się za przyjęty w brzmieniu, które odpowiada stanowisku Rady; b) odrzuci, większością głosów wchodzących w jego skład członków, stanowisko Rady w pierwszym czytaniu – proponowany akt uważa się za nieprzyjęty; c) zaproponuje większością głosów wchodzących w jego skład członków poprawki do stanowiska Rady w pierwszym czytaniu – zmieniony w ten sposób tekst jest przekazywany Radzie i Komisji, która wydaje opinię w przedmiocie tych poprawek.

W sytuacji gdy w terminie 3 miesięcy od otrzymania poprawek PE Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną: a) przyjmie wszystkie te poprawki – dany akt uważa się za przyjęty; b) nie przyjmie wszystkich poprawek – przewodniczący Rady w porozumieniu z przewodniczącym Parlamentu zwołuje komitet pojednawczy w terminie sześciu tygodni.

Procedura pojednawcza

Powołuje się Komitet pojednawczy, którego zadaniem jest doprowadzenie do porozumienia w sprawie wspólnego projektu większością kwalifikowaną członków Rady lub ich przedstawicieli oraz większością głosów członków reprezentujących Parlament Europejski, w terminie 6 tygodni od jego zwołania, na podstawie stanowisk Parlamentu Europejskiego i Rady w drugim czytaniu. W pracach Komitetu uczestniczy Komisja – podejmuje ona wszelkie niezbędne inicjatywy na rzecz zbliżenia stanowisk Parlamentu Europejskiego i Rady. W przypadku gdy w terminie 6 tygodni od jego zwołania komitet pojednawczy nie zatwierdzi wspólnego projektu, proponowany akt uważa się za nieprzyjęty.

Trzecie czytanie

W przypadku gdy w terminie 6 tygodni od jego zwołania komitet pojednawczy zatwierdzi wspólny projekt, Parlament i Rada dysponują terminem 6 tygodni od tego zatwierdzenia na przyjęcie danego aktu zgodnie z tym projektem – Parlament Europejski stanowi większością oddanych głosów, a Rada – większością kwalifikowaną. Jeżeli nie uczynią tego, proponowany akt uważa się za nieprzyjęty.

Podstawa prawna:

Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

REKLAMA

Encyklopedia prawa

D
K
P
R
S
U
W
Z

Niestety nic nie znaleziono
Spróbuj inne zapytanie

REKLAMA