Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konkurencja

Termin na określenie sytuacji, w której podmioty gospodarcze rywalizują ze sobą w celu zawarcia transakcji. Proces ten może się odbywać tylko w warunkach wolnego rynku.

Zobacz serwis: Firma

Konkurencja jest to proces, w którym uczestnicy rynku dążą do realizacji swoich interesów. Podmioty rynkowe zmierzają do tego poprzez przedstawienie jak najkorzystniejszej oferty. Konkurowanie odbywa się głównie w oparciu o cenę i jakość, ale może też dotyczyć innych elementów transakcji, takich jak termin realizacji, gwarancja czy forma płatności. Także kupujący konkurują ze sobą chcąc zdobyć ograniczoną ilość dóbr na rynku, w najlepszej jakości i po korzystnej cenie.

Zagrożenia

Prawidłowo funkcjonująca konkurencja na wolnym rynku obniża ceny, podwyższa jakość i umożliwia konsumentom większy wybór. Na straży wolności konkurencji stoi w Polsce Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Problemami, jakim ma zapobiegać urząd, są m.in. walka z praktykami ograniczającymi konkurencję (takimi jak porozumienia cenowe czy podział rynku) oraz z nadużywaniem dominującej pozycji rynkowej przez duże podmioty.

Rola reklamy

Bardzo ważnym narzędziem współczesnej konkurencji jest reklama, promocja i marketing. Bez tego bardzo trudno prowadzić konkurencyjny biznes. Także ta forma działalności przedsiębiorców jest uregulowana. Jej wyrazem jest m.in. zakaz reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej, sprzecznej z dobrymi obyczajami. Obowiązuje też zakaz używania oznaczeń towarów lub usług, które wprowadzają w błąd oraz zakaz rozpowszechniania nieprawdziwych informacji.

Odpowiedzialność za naruszenia

Za naruszenia, które stanowią czyny nieuczciwej konkurencji grozi odpowiedzialność cywilna, a także odpowiedzialność karna. Ściganie przestępstw i wykroczeń z Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji następuje na wniosek pokrzywdzonego lub organizacji, której celem statutowym jest ochrona interesów przedsiębiorców.

Zobacz serwis: Konsument i umowy

Encyklopedia prawa

Ł
P
S
W

Niestety nic nie znaleziono
Spróbuj inne zapytanie