| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Encyklopedia prawa
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Z
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Obowiązki sprzedawcy

Obowiązki sprzedawcy

W przypadku sprzedaży konsumenckiej sprzedawca ma szereg obowiązków względem kupującego. Wśród nich należy przede wszystkim wyróżnić obowiązek przyjęcia i rozpatrzenia reklamacji.

Zobacz serwis: Sprzedaż towarów

Obowiązki sprzedawcy

Sprzedając określoną rzecz w przypadku sprzedaży konsumenckiej, sprzedawca ma określone obowiązki względem kupującego konsumenta. Chodzi tutaj o obowiązki dotyczące reklamacji, jak również szereg obowiązków informacyjnych.

Reklamacja

Za podstawowy obowiązek sprzedawcy należy uznać przede wszystkim obowiązek przyjęcia i rozpatrzenia reklamacja co do jej zasadności. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca odpowiada względem konsumenta za niezgodność towaru z umową, istniejącą z chwilą wydania towaru.

Art. 8 tejże ustawy przyznaje konsumentowi wobec sprzedawcy prawo do żądania bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Wybór pomiędzy jednym z tych uprawnień należy do konsumenta i jest dla sprzedawcy wiążący.

Konsument nie ma prawa do odstąpienia od umowy w reklamacji.

Jednocześnie sprzedawca jest obowiązany do przyjęcia reklamacji i jej rozpatrzenia w odpowiednim terminie. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ma na to 14 dni, po upływie których reklamacja jest uznawana za uzasadnioną z mocy prawa.

Obowiązki informacyjne

Sprzedawca jest obowiązany podać do wiadomości kupującego:

• cenę oferowanego towaru konsumpcyjnego oraz

• jego cenę jednostkową (cenę za jednostkę miary), chyba że wyrażają się one tą samą kwotą.

Przy sprzedaży towaru konsumpcyjnego oferowanego luzem jest wymagane podanie jedynie ceny jednostkowej. Taki sam sposób podawania cen powinien być stosowany w reklamie.

Sprzedawca jest obowiązany potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej umowy, przy sprzedaży:

• na raty,

• na przedpłaty,

• na zamówienie,

• według wzoru lub na próbę,

• sprzedaży za cenę powyżej dwóch tysięcy złotych

W pozostałych przypadkach, na żądanie kupującego, sprzedawca wydaje pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, zawierające:

• oznaczenie sprzedawcy z jego adresem,

• datę sprzedaży,

• określenie towaru konsumpcyjnego,

• jego ilość i cenę.

Zobacz: Jak sporządzić reklamację

Podstawa prawna: Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Wioletta Małota

Konsultant Międzykulturowy i HR, Executive Mentor &Coach

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »